2023-05-05, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Vad som händer när försvaren är inpackad på ett litet utrymme i en stad och omringad i 6 av 8 väderstreck är att det blir väldigt enkelt att hantera återstoden av försvararna. Ett sätt att få försvararna att ligga på näsan är hamra dem lite med gamla WW2 vapen, sådana här exempelvis https://youtu.be/sNBjsyz3iyU?t=146 (notera billiga stålskott, byggnadsbetong utgör lejonparten av skadeverkan.). Därefter brukas artilleriet exempelvis så här https://www.southfront.org/in-video-18-ukrainian-positions-destroyed-by-russian-tos-1a-solntsepyok/ som synes är det renrakat hela vägen ner i djupaste källaren.

2. Givetvis finns det massvis med alternativ. På det aktuella slagfältet har de nu gamla sovjetbomber med nya Excalibur vingar vilket ger liknande prestande med stridsspetsar i 250 och 500kg klassen.

2.1. Lagom roligt (humor) att gömma sig i en ruinhög med sådana runt i kring https://youtu.be/0fVhhxfqeWE?t=53

1. Ryska fängelser är antagligen fulla med tidigare soldater och värnpliktiga. Kanske 20-50% av männen i Ryska fängelser har någon form av militär utbildning. Denna uppfattning baseras på innehållet i svenska fängelser innan tiden för massimmigration.

2. Så ifall Ryssarna nämnt 2-4 veckors utbildningar så handlar det om repetionsutbildningar på 1-5 års militära utbildningar och att få fångarna att inordna sig i militära organisationer så att de lyder order och allt sådant där.

3. Bye-bye
Självklart så långt tänkte jag inte nyss eller tidigare heller när dom pratade att att rekrytera fångar, är det inte så att alla måste göra värnplikt och den är typ 2 år har iallafall ryska kolleger berättat för mig
Citera
2023-05-05, 00:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det var en positiv nyhet. Det är ett hårt slag mot Ryssland.

Mmm-m..

I sak är det ju även lite äldre kärror (men imponerande). Såå.., det är väl inte alltför otänkbart att tänka sig att dessa har blivit moderniserade med västerländska grejer, som nu har blivit sanktionerade. Så de återstående kanske blir kannibaliserade/stående på marken med tiden ?
Citera
2023-05-05, 00:24
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2022-12-31
Beror på hur man ser det, enligt Flashback så är världen allt väst om Ryssland. Världen hatar definitivt inte ryssar, väldigt många i Sverige och hela världen är apolitiska och bryr sig inte ett skit om Ukraina eller Ryssland. Det finns större problem i världen än att hata ryssar.

Du verkar ha problem både med verklighetsuppfattning och geografi.
Det finns mer av världen österut än vänsterut om man ska resonera som dig, med en platt karta, där Kaliningrad då skulle utgöra någon slags gräns för öst och väst-världen.
Sen är ju jorden rund, så vart börjar och slutar man?

Ditt ”apolitiska” resonemang kunde möjligtvis haft mer bäring innan den 28/2 -2022 när kriget startade. Nu är svaren entydiga - Ryssland är hatat.
Citera
2023-05-05, 00:30
Medlem
2022-12-31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Du verkar ha problem både med verklighetsuppfattning och geografi.
Det finns mer av världen österut än vänsterut om man ska resonera som dig, med en platt karta, där Kaliningrad då skulle utgöra någon slags gräns för öst och väst-världen.
Sen är ju jorden rund, så vart börjar och slutar man?

Ditt ”apolitiska” resonemang kunde möjligtvis haft mer bäring innan den 28/2 -2022 när kriget startade. Nu är svaren entydiga - Ryssland är hatat.
Dom flesta människor i världen har större problem än att motivera varför man hatar ryssar. På min arbetsplats har jag flera ukrainare, polacker, vitryssar och estländare. Alla är pro-ryssar, du tror bara alla hatar ryssar för det är allt du läser i västmedia. Propagandan i väst kan få dig att tro vad som helst sålänge dom trycker på det hårt nog.
Citera
2023-05-05, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Glidbomber är inte speciellt bra mot en anfallande, och därmed rörlig, styrka. De fungerar mot en luftvärnspjäs som står stilla ett par minuter, men stor risk att den flyttar på sig.

Sant. Men även anfallande styrkor är beroende av mer eller mindre orörliga installationer. Depåer, infrastruktur osv. Därtill finns möjligheten att ryssarna tids nog lyckas utveckla och finslipa en taktik för att slå mot flyktiga mål (luftvärn, artilleri osv.) innan ukrainarna har möjlighet att omgruppera dessa. I teorin borde åtminstone ryssarna kunna samspela spaningsdrönare och glidbomber så att tiden mellan identifiering och bekämpning av ett visst mål är kortare än vad målet ifråga kan utnyttja för utföra sina uppgift och sedan omgruppera.
Citera
2023-05-05, 00:48
Medlem
Citat:
Det kan vara så att Ryssland använder denna spända situation för att göra alla i väst livrädda över ett kärnvapen svar efter attacken mot Kreml. Ryssland är desperata och kommer använda alla medel för att minska västliga stödet till Ukraina.
Ryssjävlarna har ju tidigare hotat med Satan 2 det där landet är sinnesjukt.
Citera
2023-05-05, 00:50
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Det är också intressant, självklart kan de ske olyckor under övningar men jag misstänker att den är riktigt få jämfört med de som dör i strider så jag tror inte han glömde nämna utan den siffran tillför inget alls, men det kanske är bättre han själv får svara eller hur

RayBan vad är din kommentar till detta?

Läs mitt inlägg igen ! 2 veckors militär träning och sedan bli stadsskytte . Det är ogörbart ! Det lär ge massiva förluster tills läxan är lärd av de som överlever . Sedan skickas hela tiden nya outbildade fram att fylla vakanser i förbanden och dessa ser dem som dökött och lägger ingen tid på att lära dem något . Dödsfallen sker i strid ( eller ja försök till strid tills de lärt sig)
Citera
2023-05-05, 00:53
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Här har vi en person som aldrig någonsin träffat en annan person från en annan kultur som inte vill se oskyldiga ryssar torterade på Stepana Bandery street i Lviv.

Det finns människor på denna planet som har en annan åsikt än vad du har, om du inte visste det.

Har två ryssar på mitt extrajobb :

1) Den första när hen ringer hem.., så slås signalen av om man börjar diskutera "jobbiga saker", dvs kriget. Då när det blir negativt prat..

2) Den andra (extra) reste hem via Ankara för att hälsa på släkten, denne har inte hörts från sen..

Bägge två tycker att det var jobbigt att snacka om kriget, de stöder inte det. Samtidigt var/är det något som jag inte vill "röra i". Vi är på jobb, det skall fungera och jag märker att de sliter med detta. Detta är enbart ryssarna då. Jobbar med många olika nationaliteter.

Du kan inte visa mig ett inlägg i denna massiva tråd, där jag önskar det ryska folket något ont. Så gå nu häng dig, eller väx upp. Det är bara äventyr/fantasier ifrån din käft.
Senast redigerad av Snapcount 2023-05-05 kl. 00:57.
Citera
2023-05-05, 01:07
Medlem
Snapcounts avatar
Börjar Wagner bli fusionerade med den ryska armen, eller vad är på gång ?

General Mikhail Mizintsev ble sparket av Putin: Blir Wagner-sjefens høyre hånd

Den mye omtalte generalen med tilnavnet «Slakteren i Mariupol», skal ha gått rett fra Putin-administrasjonen til nestkommanderende i Wagner Gruppen. Dermed står Mizintsev nå under Jevgenij Prigozjins kommando i den svært brutale leiesoldathæren.

Det er Wagner-gruppens offisielle kanal på Telegram som har offentliggjort nyheten, melder VG sent torsdag kveld

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/05/04/195920707/general-mikhail-mizintsev-ble-sparket-av-putin-blir-wagner-sjefens-hoyre-hand

Början på slutet till Prigozin ?
Citera
2023-05-05, 01:12
Medlem
Prigozin är upprörd över att Wagner dör som flugor i Bakhmut.

https://twitter.com/Jack_Mrgln/status/1654254614114344962
Citera
2023-05-05, 01:35
Medlem
Citat:
Dom flesta människor i världen har större problem än att motivera varför man hatar ryssar. På min arbetsplats har jag flera ukrainare, polacker, vitryssar och estländare. Alla är pro-ryssar, du tror bara alla hatar ryssar för det är allt du läser i västmedia. Propagandan i väst kan få dig att tro vad som helst sålänge dom trycker på det hårt nog.

Då ska vi se här. Vad som skrivs i fria länder med fri press är alltså propaganda, men ditt egna påstående för vad du har hört på din arbetsplats ska vi ses som sanning?

Låter troligt...
Citera
2023-05-05, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Självklart så långt tänkte jag inte nyss eller tidigare heller när dom pratade att att rekrytera fångar, är det inte så att alla måste göra värnplikt och den är typ 2 år har iallafall ryska kolleger berättat för mig

https://en.wikipedia.org/wiki/Conscription_in_Russia Enligt wikipedia sidan varierar värnpliktstiden mellan 1 år efter 2008, 2 år tidigare och 5 år under Sovjet tiden (dvs. innan 1991-1995).

2. Det är helt otydligt hur många som de facto utbildats över åren.

3. Bye-bye

Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Läs mitt inlägg igen ! 2 veckors militär träning och sedan bli stadsskytte . Det är ogörbart ! Det lär ge massiva förluster tills läxan är lärd av de som överlever . Sedan skickas hela tiden nya outbildade fram att fylla vakanser i förbanden och dessa ser dem som dökött och lägger ingen tid på att lära dem något . Dödsfallen sker i strid ( eller ja försök till strid tills de lärt sig)

1. Nu svamlar du bara.

2. Och det där låter bara som en massa dravvel.

3. Bye-bye
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in