2023-05-04, 23:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
I förhöret med Js ex pojkvän F som hon var tillsammans med i tio månader säger han bland annat att J kan vara väldigt manipulerande. Det han beskriver om deras relation låter för mig som psykisk misshandel.

Ja, han är verkligen märkt av den relationen.

Fast han mår dåligt av den, så blir han kvar i den. Johanna behandlar honom riktigt illa, men ändå är han kvar, precis som det brukar bli i relationer med en narcissist. Och det är hon som gör slut. Då börjar han må bättre igen. Lite typiskt.
Citera
2023-05-04, 23:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Vet att du blir ”lite trött” av sånt tekniskt men ville bara visa att det är väldigt avancerade funktioner bakom. Och allt lagras i databaser i iPhonen som brukar redovisas så de ser ut som Excelblad med kolumner typ (se bif bild mitt förra inlägg för exempel) men de kan man liksom inte bara klippa ut några ”rutor” i den redovisningen och hävda att det är bevis på att någon är uppe och går.

Kanske som stödbevisning perifert i nåt åtal men inte som ett direkt bevis för deltagande i mord.

Ja, haha, helt uttröttad... Men något litet snappar man nångång kanske...

Ska kolla ditt exelblad.
Citera
2023-05-04, 23:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Detta är heller inget rätten påstår i domen. Det man påstår är att rörelsen visar att MH varit vaken vid en tid så nära mordet att hon inte kan undgå att märka att det sker. Detta tillsammans med övrig bevisning gör att man anser att MH varit med och mördat TT. Jag tror inte det här med exakta tider kommer göra nån skillnad i hovrätten, utan försvaret gör nog gott i att hitta nåt annat att hänga upp sin taktik på.

Jo, det är exakt den kopplingen som rätten gör. Hennes telefon rörde på sig vid exakt den tidpunkt som rätten inbillar sig att mordet utfördes, alltså är Maja skyldig till mord. Sådant är rättens resonemang. Det finns ingen "övrig bevisning" som visar att Maja var med och mördade Tove.
Citera
2023-05-05, 00:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag har så oändligt svårt att förstå vad det är ni menar att en rekonstruktion skulle visa som JJ inte klart och redigt uttryckt i tal.

Ja visst ja, jag glömde ju att allt Johanna säger är sant. Jag är inte förvånad att du har så oändligt svårt att förstå vad vi menar.

Citat:
Hon säger att hon fäller TT vid dörren och att TT försöker strypa henne och att JJ därefter stryper TT i 10 sekunder. Den som inte förstår vad det är JJ säger måste vara lite dum i huvudet, men vårt rättssystem är inte utrustat för att även människor med en iq under 70 ska förstå varje steg i rättsprocessen.

Det är rätt tydligt vem det är som är mer än lite dum i huvudet.

En rekonstruktion skulle en gång för alla visa det som de flesta av oss redan har insett. Nämligen att det Johanna säger om hur det gick till inne på toaletten, inte kan stämma.
Citera
2023-05-05, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har inte lyssnat på förhöret i rätten, men så här säger Johanna i januari:

"F: Det har ju. Det har ju låtit en del det här, det förstår du ju, och grannen har ju reagerat det
vet du också om, i vilket skede, för han kom ju till och med upp och knackar på eller ringer
på dörren, jag vet inte, vilket var det? Knackade eller ringde?
J: Ja han ringde på.
F: Ja i vilket skede var det?
J: Eh, jag kommer faktiskt inte ihåg men vi var ju kvar i badrummet då när det hände men nu
i efterhand så kommer jag inte ihåg exakt vad faktiskt.
F: Han fick ju som förklaring när han senare träffade dig i trapphuset att du hade sagt att min
kompis mår illa.
"

Ja, och så kommer jag på att grannen ju tydligt visar att dunsarna kommer från bdrummet ju, även spark/slagljuden ju, så något tappande på golvet från säng eller hall kan ju inte gå ihop med det. Vet inte vad jag tänkte...

Så nej, ljuden de måste ju ha kommit från mordet.

Då är det tidsangivelserna runt grannens vittnesmål som de har lite olika uppfattning om?
Och ja, någon tror på Johannas uppgifter.

Jag glömmer ju int eheller att Maja säger att Toves krpp var kall. Men det tror jag inte riktigt på heller.

Under första timmen så sjunker kroppens temperatur ungefär två grader, sedan cirka en grad i timmen till kroppen når rumstemperatur läste jag. Så hon kan nog ha känts kall. Har du feber och är två grader varmare kan du kännas riktigt het.

Kan de isåfall tappat kroppen i badrummet? I samband med lyftet. Hittar inget bra grepp och tappar henne? Öppna dörren några gånger för att kika ut kan ju vara en god idé om man vill bära ut ett lik. Men samtidigt så tror jag det stämmer med att hon skulle leda bort cykeln.
Citera
2023-05-05, 00:13
Medlem
ziracorns avatar
Mkt märkligt att inte polis/förundersökningsledare gjort närmare koll på grannarna (pappa/son)!?

I första förhöret hävdar sonen att han ringde på dörren runt klockan 03.00, en helt SJUK avvikelse! Han var säker! Finns i FUP!

OK, han ändrar sig sen, & nu vet vi att det var 02.45.33 nedför trappen till donken.
Att JJ reggar 02.46 spelar ingen roll. Hon var några sekunder sen bara.

Mordet måste skett runt 02.30. Varför ändrade åklagaren tidpunkt till 02.40?
Citera
2023-05-05, 00:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag tror till skillnad mot dig att Rullman inte arbetar så subjektivt. Han ska enligt lagen arbeta objektivt, och även utreda sådant som ska vara de misstänkta till fördel. Här kan det ju vara svårt att dra en gräns för vad man anser vara subjektivt (missar) och objektivt. Därför har de misstänkta också möjlighet att begära kompletternade utredningar av saker (inom rimliga gränser förstås).

Det är lite för mycket subjektivitet och "missade" åtgärder för att jag skall kunna tro på att Rullman varit objektiv. Tyvärr.

Citat:
Och vad gäller Svegfors, vet man inte hur han tänkte, menkanske trodde han att man inte hade tillräckligt på Maja helt enkelt.

Av Svegfors fick jag ett mycket tydligt intryck att han tillhörde "bottenskrapet" på sin utbildning och är en fripassagerare. Han åker med och drar in sitt arvode och så är det bra med det.

Citat:
Jag har faktiskt ändrat min uppfattning om Clea, som gör allt i sin makt för sin klient, alt för att skapa tvivel. För finns det tvivel så ska man inte fällas. Vilket kanske Svegfors var övertygad om?

Clea skiljer sig helt klart från Svegfors så till vida att hon anstränger sig för sin klient. Dessvärre så gör hon det på ett sätt som framstår mindre professionellt. Hade hon en annan uppfattning om rättsläkarens rapporter så borde hon ha sett till att ha rett ut det innan det hamnade i rättsssalen, och hon borde ha tagit in sin egen rättsläkare innan det också. Att inför sittande rätt gnälla över att en slutlig rapport inte är identisk med en tidigare preliminär är bara pinsamt. Särskilt när det finns en så bra förklaring till förändringen.

Men annars håller jag med om att det är bra av Clea att hon i alla fall försöker. Det är långt mer än Svegfors.

Citat:
Jag tror aldrig att Maja hade blivit fälld i en HR.

Även jag tror att hon blir friad i HR. Vi får se hur det går.

Citat:
Jag får granska pappans vitnesmål lite närmare, men jag vet själv att ljud kan tranporteras olika beroende på var i lgh man står. Pappan kan t ex ha rört sigoch missat ljud, och när sonen hör ljud vid väggen är ju pappan ner vid dörren.

Jag tror att både pappan berättar det de tycker sig ha hört, jag misstror inte dom. Jag tycker att sonen verkar tillförlitlig.

Citat:
"Den duns grannen reagerat på tidigare nämndes under färden, genom att Johanna frågade om
den väckt honom varvid han sagt att han låg i sängen och blivit väckt, Johanna bad om ursäkt
för att det väckt honom och frågade om han skulle gå och lägga sig igen. I övrigt minns
Johanna inte att de pratade mer om vad han hört.
"

Så här säger Lahanj att han låg och sov och blev väckt av dunsen. Tidigare hette det väl att han och hans pappa satt i soffan när de hörde dunsen, och vid något tillfälle att han låg i sin säng och surfade eller spelade eller vad det var. Är hans vittnesmål verkligen konsekvent?
Citera
2023-05-05, 00:16
Medlem
Något jag tycker är vidrigt att höra från rättegången är när J och Clea pratar om Js intresse för böcker och musik, att googlingarna och låten beror på det.

”Det var bara något som jag skrev ihop på tio minuter och blev ganska stolt över, och det var mest en kul grej att ha å skratta åt”. Säger hon ungefär. Samtidigt som hon låter så nöjd och smickrad att få prata om sig själv och sina förehavanden.
Citera
2023-05-05, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Överklagade båda två? Kan det läggas till i sammanfattningen på första sidan, för oss som inte hinner gå igenom tråden varje dag?

Ja! En livstidsdom överklagas, i synnerhet när man förnekar brott.
Citera
2023-05-05, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Mkt märkligt att inte polis/förundersökningsledare gjort närmare koll på grannarna (pappa/son)!?

I första förhöret hävdar sonen att han ringde på dörren runt klockan 03.00, en helt SJUK avvikelse! Han var säker! Finns i FUP!

OK, han ändrar sig sen, & nu vet vi att det var 02.45.33 nedför trappen till donken.

Vilken tid kom dom till Johannas lägenhet?
Citera
2023-05-05, 00:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad är det för trams? ”För att skona Maja från snabba frågor som kräver snabba svar - - -”??? Det är inte en advokats uppgift att uppmuntra sin klient att ljuga. Uppgiften är att hjälpa klienten på bästa sätt givet vad klienten har gjort.

Om hon talar sanning behöver hon inte tänka efter när hon svarar. Talar man bara sanning så har man inga problem med snabba frågor och snabba svar. Det är när man ska ljuga som man behöver betänketid. Allt löser sig för Maja med sina svårigheter med processandet om hon slutar ljuga. Om hon blir trodd eller ej? Tja hon får väl testa!

Maja har allra minst hjälpt till att dölja ett grovt brott, skändat och dolt en kropp och förorsakat anhöriga mycket smärta. Att visa någon förståelse för att hon sitter och ljuger anhöriga rakt upp i ansiktet i rätten tycker jag är obegripligt.

Jag lägger gärna ner här, din förståelse och medkänsla med stackars Majas svårigheter är lite för mycket för mig.
Jag har skrivit ett svar till Notknapparen som även kan passa in här, där jag utvecklat mina tankar runt ljugandet och vad Svegfors har att förhålla sig till. Det är inte hans uppgift att klämma sanningen ur M utan utgå ifrån vad hon uppger, att inget sett och inget hört.
Citera
2023-05-05, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn

Såhär skriver Vetlandaposten idag:

”Tidpunkten för när Tove dog kan vara fel, uppger P4 Jönköping. Eksjö tingsrätts tidslinje går inte ihop med grannens hälsoapp, vilket kan vara till Maja Hellmans fördel i hovrätten.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in