Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag tror till skillnad mot dig att Rullman inte arbetar så subjektivt. Han ska enligt lagen arbeta objektivt, och även utreda sådant som ska vara de misstänkta till fördel. Här kan det ju vara svårt att dra en gräns för vad man anser vara subjektivt (missar) och objektivt. Därför har de misstänkta också möjlighet att begära kompletternade utredningar av saker (inom rimliga gränser förstås).
Det är lite för mycket subjektivitet och "missade" åtgärder för att jag skall kunna tro på att Rullman varit objektiv. Tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Och vad gäller Svegfors, vet man inte hur han tänkte, menkanske trodde han att man inte hade tillräckligt på Maja helt enkelt.
Av Svegfors fick jag ett mycket tydligt intryck att han tillhörde "bottenskrapet" på sin utbildning och är en fripassagerare. Han åker med och drar in sitt arvode och så är det bra med det.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag har faktiskt ändrat min uppfattning om Clea, som gör allt i sin makt för sin klient, alt för att skapa tvivel. För finns det tvivel så ska man inte fällas. Vilket kanske Svegfors var övertygad om?
Clea skiljer sig helt klart från Svegfors så till vida att hon anstränger sig för sin klient. Dessvärre så gör hon det på ett sätt som framstår mindre professionellt. Hade hon en annan uppfattning om rättsläkarens rapporter så borde hon ha sett till att ha rett ut det innan det hamnade i rättsssalen, och hon borde ha tagit in sin egen rättsläkare innan det också. Att inför sittande rätt gnälla över att en slutlig rapport inte är identisk med en tidigare preliminär är bara pinsamt. Särskilt när det finns en så bra förklaring till förändringen.
Men annars håller jag med om att det är bra av Clea att hon i alla fall försöker. Det är långt mer än Svegfors.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag tror aldrig att Maja hade blivit fälld i en HR.
Även jag tror att hon blir friad i HR. Vi får se hur det går.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag får granska pappans vitnesmål lite närmare, men jag vet själv att ljud kan tranporteras olika beroende på var i lgh man står. Pappan kan t ex ha rört sigoch missat ljud, och när sonen hör ljud vid väggen är ju pappan ner vid dörren.
Jag tror att både pappan berättar det de tycker sig ha hört, jag misstror inte dom. Jag tycker att sonen verkar tillförlitlig.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
"Den duns grannen reagerat på tidigare nämndes under färden, genom att Johanna frågade om
den väckt honom varvid han sagt att han låg i sängen och blivit väckt, Johanna bad om ursäkt
för att det väckt honom och frågade om han skulle gå och lägga sig igen. I övrigt minns
Johanna inte att de pratade mer om vad han hört. "
Så här säger Lahanj att han låg och sov och blev väckt av dunsen. Tidigare hette det väl att han och hans pappa satt i soffan när de hörde dunsen, och vid något tillfälle att han låg i sin säng och surfade eller spelade eller vad det var. Är hans vittnesmål verkligen konsekvent?