2023-05-04, 22:02
Medlem
GrytjaMennakandFyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Fast i England har ju flera av de här resultaten varit mellan rika storklubbar. Liverpool - United och Newcastle - Tottenham t.ex.
Möjligt, jag följer inte den engelska fotbollen längre. Men nog är det vanligare att Man City slår Southampton eller Charlton med 6-0 än att de slår Liverpool eller Arsenal med de siffrorna?
Citera
2023-05-04, 22:03
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrytjaMennakandFyt
Möjligt, jag följer inte den engelska fotbollen längre. Men nog är det vanligare att Man City slår Southampton eller Charlton med 6-0 än att de slår Liverpool eller Arsenal med de siffrorna?
Fan vet, inte i år iallafall.
Citera
2023-05-04, 22:05
Medlem
laddkingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Javisst. Att han är oändligt mycket bättre i presspelet. Att han löper fram ytor till medspelare och vet hur man passar bollen är såklart sämre egenskaper än att kunna stå på målområdeslinjen och vänta på bollar att stöta över mållinjen...

Förra året hade vi gjort 11 mål efter 6 omgångar. I år har vi gjort 17. Ingen tillfällighet.

men då vann ni ligan och hade en som vann skytteligan i truppen
Citera
2023-05-04, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av laddkingen
men då vann ni ligan och hade en som vann skytteligan i truppen
Precis. Nu gör vi mycket fler mål än när vi vann ligan förra året, trots att vi klarat av Elfsborg borta och DIF hemma.
Citera
2023-05-04, 22:16
Medlem
Citat:
Javisst. Att han är oändligt mycket bättre i presspelet. Att han löper fram ytor till medspelare och vet hur man passar bollen är såklart sämre egenskaper än att kunna stå på målområdeslinjen och vänta på bollar att stöta över mållinjen...

Förra året hade vi gjort 11 mål efter 6 omgångar. I år har vi gjort 17. Ingen tillfällighet.

Är väl en av ytterst få saker jag håller med dig om, Traore är än så länge en mycket bättre fotbollsspelare allround än Jeremejeff. Är lite som Isak i Malmö han ska ha bollarna inne i boxen och ge sig fan på att försöka spela fotboll ute på planen för där är han inte bra.
Citera
2023-05-04, 22:20
Medlem
Dagens prestation måste vi väl ändå ge Göteborg trots att det smärtar att säga, visst att man möter Degen som alltför ofta fullständigt rasar ihop när man släppt 2 bollar, men efter starten dom haft så väldigt starkt att studsa tillbaka på det sättet.
Citera
2023-05-04, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrytjaMennakandFyt
Väldigt enkelt att ha en teori om. Det blir vanligare ju större skillnad det är mellan den rika toppen och den fattiga botten. När Shearer slog alla målrekord i PL på 90talet var det sjukt imponerande i ett mediokert Newcastle som aldrig ens vann en titel trots hans över 200 mål i PL. Bosmandomen och sen sjuka kapitalkoncentrationen som inleddes 2004 med rysk oligarkerna i Chelsea har bidragit till helt sjuk utveckling i fotbollen där pengarna styr allt mer och systemen riggas till fördel för de rika. Som inte gillar att gambla med sina investeringar. De vill ha payoff för dem istället. Detta sammanfaller med försvinnandet av lojala spelare som lirar 20 år i samma klubb som Maldini, Shearer och Totti. Sådana spelare kan nu 10faldiga sin lön pga oljepengar. Omöjligt förr. Utvecklingen kommer sakta och säkert till Sverige också.

Nja, det kunde ju varit så och du har rätt i mycket. Men resultaten Liverpool-Man U 7-0, Newcastle-Tottenham 6-1, Brighton-Wolves 6-0 passar inte in i en sådan "formel". Inte heller IFK Göteborg-Degerfors 6-0 idag mot bakgrund av lagens säsongsstarter. Eller heller inte att Elfsborg gjorde 6 mål på Halmstad på en halvlek. Malmös 6-0 däremot passar ju in, men det är de stora siffrorna i på förhand ovissa matcher jag tycker mig "trendar".

Kanske "allmänt sämre moral" är en delförklaring, men jag tycker det känns för enkelt.
Citera
2023-05-04, 22:24
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik29
Dagens prestation måste vi väl ändå ge Göteborg trots att det smärtar att säga, visst att man möter Degen som alltför ofta fullständigt rasar ihop när man släppt 2 bollar, men efter starten dom haft så väldigt starkt att studsa tillbaka på det sättet.

Vi kommer studsa tillbaka mot er på söndag. Ska vi säga 0-6?

Skämt åsido vi har inte vunnit därnere sedan 1992 och tror inte förbannelsen bryts nu.
Citera
Medlem
Londons avatar
Hade inte möjlighet att följa dagens matcher. Hur såg 23 mkr Mikkelsen ut på plan?
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

Ni har gjort 14 mål då ju straffmål inte räknas. Med den logiken gjorde ni 10 mål under första 6 omgångarna 2022. Skillnaden är alltså 4 mål.
Citera
2023-05-04, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Vi kommer studsa tillbaka mot er på söndag. Ska vi säga 0-6?

Skämt åsido vi har inte vunnit därnere sedan 1992 och tror inte förbannelsen bryts nu.

Haha kryssat har ni gjort ibland men nej seger kan ni nog inte hoppas på
Citera
2023-05-04, 22:27
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Kanske "allmänt sämre moral" är en delförklaring, men jag tycker det känns för enkelt.
Allmänt bättre spel tror jag mer på. Snabbare, mer offensivt inriktad med mer intensiv press. Det krävs liksom att du är på tårna hela tiden och även ett bra lag som är lite "off" kan få storstryk för flera lag är riktigt bra och straffar dig snabbare vid minsta misstag, minsta halvhjärtade insats osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in