Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-05-04, 15:18
Medlem
BradSs avatar
Så om man råkar betala in för mycket till någon myndighet, i mitt fall så var det transportstyrelsen, så får man tillbaka det i form av en himla värdecheck, femhundra kronor i mitt fall.

En sådan där värdecheck som går att lösa in på ICA, willys, citygross osv. Så jag går in på ICA och plockar på mig en räkmacka och lite nötter, går till kassan. Nej nej, detta är en kontantfri kassa... Uh, jaha? Jag vill inte ha några jävla kontanter, vill betala med checken och få in resten på mitt kort. Nej nej, det går inte, detta kan bara lösas in mot kontanter.

Herregud vilken stenålder, så jag kunde inte använda checken för dom har inga kontanter, och jag vill ändå inte ha kontanter. Har inte hanterat kontanter på tio år typ.

Och värsta är ju att om jag nu skulle handla lite mer på ICA, storhandla typ, så kör jag ju givetvis med självscanning, inte fan tänker jag stå i dom där köerna och se ut som ett fån. Och jag utgår från att det inte kommer gå att betala med den om man självscannar heller. Suck!
2023-05-04, 15:25
Medlem
Jag håller med, de är så knöliga och dyra att lösa in så jag misstänker att det är medvetet från utställaren sida, tanken är att man ska låta bli att lösa in dom.
2023-05-04, 15:38
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mera
Jag håller med, de är så knöliga och dyra att lösa in så jag misstänker att det är medvetet från utställaren sida, tanken är att man ska låta bli att lösa in dom.
Just värdecheckar vet jag inte hur det är med, men ser vi på oinlösta presentkort så handlar det förmodligen om mångmiljardbelopp.
2023-05-04, 15:46
Medlem
var på ett fysiskt Swedbank kontor igår i ett annat ärende, 2 timmar väntetid...och 90% jävla värdecheckar i kön...vet inte hur många tusen jag bara struntat i, och då har jag 500 meter till swedb kontoret....tänk i norrland....300 km enkel för att lösa in 129 SEK....utbetalningscheckar är jävulens påfund...det tycker bankpersonalen också
2023-05-04, 16:17
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sture999
var på ett fysiskt Swedbank kontor igår i ett annat ärende, 2 timmar väntetid...och 90% jävla värdecheckar i kön...vet inte hur många tusen jag bara struntat i, och då har jag 500 meter till swedb kontoret....tänk i norrland....300 km enkel för att lösa in 129 SEK....utbetalningscheckar är jävulens påfund...det tycker bankpersonalen också
I ditt fall menar du nog en postanvisning/bankgiroutbetalning. Kostar 50kr eller mer att få ut sina pengar med en sådan på Ica osv. Man kan fixa så pengarna sätts in på ens konto, allt går via Swedbank även om man inte har dem.

Bor inte i norrland och har bara ett par mil till närmaste bankkontor men vill verkligen inte dit och de vill verkligen inte att kunderna skall besöka dem så det är ömsesidigt där, man har fixat så dessa utbetalningar går in på ens konto i stället.
Senast redigerad av Onanikrem 2023-05-04 kl. 16:19.
2023-05-04, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
I ditt fall menar du nog en postanvisning/bankgiroutbetalning. Kostar 50kr eller mer att få ut sina pengar med en sådan på Ica osv. Man kan fixa så pengarna sätts in på ens konto, allt går via Swedbank även om man inte har dem.

Bor inte i norrland och har bara ett par mil till närmaste bankkontor men vill verkligen inte dit och de vill verkligen inte att kunderna skall besöka dem så det är ömsesidigt där, man har fixat så dessa utbetalningar går in på ens konto i stället.

lycka till att få ICA att betala ut 13000 i cash, senaste gången jag var tvungen att lösa in skiten på banken var det efter mina döda föräldrar...då var det en process
2023-05-04, 16:47
Medlem
https://www.swedbank.se/privat/betal...oregister.html

Anmäl till kontoregistret så slipper du utbetalningsavi.
2023-05-04, 17:17
Medlem
Verkar ju messt handla om att köpa dubbelt upp om man skall få ned priset typ köp två få 5 spänn i rabatt.
2023-05-04, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BradS
Så om man råkar betala in för mycket till någon myndighet, i mitt fall så var det transportstyrelsen, så får man tillbaka det i form av en himla värdecheck, femhundra kronor i mitt fall.

En sådan där värdecheck som går att lösa in på ICA, willys, citygross osv. Så jag går in på ICA och plockar på mig en räkmacka och lite nötter, går till kassan. Nej nej, detta är en kontantfri kassa... Uh, jaha? Jag vill inte ha några jävla kontanter, vill betala med checken och få in resten på mitt kort. Nej nej, det går inte, detta kan bara lösas in mot kontanter.

Herregud vilken stenålder, så jag kunde inte använda checken för dom har inga kontanter, och jag vill ändå inte ha kontanter. Har inte hanterat kontanter på tio år typ.

Och värsta är ju att om jag nu skulle handla lite mer på ICA, storhandla typ, så kör jag ju givetvis med självscanning, inte fan tänker jag stå i dom där köerna och se ut som ett fån. Och jag utgår från att det inte kommer gå att betala med den om man självscannar heller. Suck!
herregud ettt sånt jävla i-landsproblem! tycker du verkligen det var värt att göra en lång jävla utläggning i en ny tråd (i HELT fel forum dessutom)? dom flesta ställen i sverige mottar fortfarande kontanter FYI. stackars dig som eventuellt måste stå i kö i 8 minuter ännu värre om någon du känner ser att du använder en värdecheck! då avlider du nog på plats.

Citat:
Ursprungligen postat av sture999
vad fan är detta ens? ÅH NEJ! 600 meter för att få ut pengar! det tar 10 minuter att vandra om du går långsamt. du är medveten om att dom även motordrivna fordon där uppe va?

Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
https://www.swedbank.se/privat/betal...oregister.html

Anmäl till kontoregistret så slipper du utbetalningsavi.
så, väldigt enkelt löst, så ni besparas lipandet.
2023-05-04, 20:31
Medlem
Fick en utbetalning från radiotjänst via Swedbank när dom tog bort licensen,den var på runt 1000:-.
Eftersom jag har SEB så gick jag till ett kontor för att lösa in avin och få den insatt på mitt konto , tog ungefär en timme varav den andra halvan efter väntetid var ett förhör över hur jag fått tag i denna i denna stora mängd pengar.
Var har du fått pengarna ifrån och varför osv, den kvinnliga bankanställde skrev frenetiskt en lång avhandling på sin terminal.
2023-05-04, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BradS

Jag minns att jag fick något sådant från en myndighet en gång men jag löste inte ut den. Pressbyrån skulle jag gå till.
2023-05-04, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Fick en utbetalning från radiotjänst via Swedbank när dom tog bort licensen,den var på runt 1000:-.
Eftersom jag har SEB så gick jag till ett kontor för att lösa in avin och få den insatt på mitt konto , tog ungefär en timme varav den andra halvan efter väntetid var ett förhör över hur jag fått tag i denna i denna stora mängd pengar.
Var har du fått pengarna ifrån och varför osv, den kvinnliga bankanställde skrev frenetiskt en lång avhandling på sin terminal.
Haha fy fan vad idiotiskt det låter. Jag brukar inte svära. Du kan scrolla igenom mina inlägg för att kontrollera.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in