2023-05-04, 09:26
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Sannolikt har drönarna startat någonstans i närområdet. De har inte åkt från Ukraina. False flag, Ukrainasympatisörer eller regimkritiker i Moskva ligger troligen bakom.

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag är helt övertygad om detta också.

Skälet till att jag INTE tror att det är falsk flagg är att det framställer hela den ryska "säkerhetsarkitekturen" i sådan dålig och pinsam dager att den negativa propagandan övertrumfar det eventuella "positiva" utfallet om att Ukraina skulle bedriva något slags (i ryska ögon) terroraktiviteter.

Nu är jag ingen expert på drönare - men var inte denna alltför liten för att kunna färdas så långt som från ukrainska gränsen till Moskva? Om den skickades upp någonstans inom Moskvas stad (dvs väldigt nära) kan väl detta också vara en förklaring till att luftvärnet var så passivt?

Personligen tror jag att ryska partisaner (typ Nationella Republikanska Armén) ligger bakom detta.
Klokt resonerat. Instämmer i att det troligen är en inhemsk grupp bakom vilket gör benämningen false flag vilseledande och händelsen lite mer glädjande👍
Citera
2023-05-04, 09:32
Medlem
Här kan man snacka om hjärntvätt!
Ukraina kommer att förintas och delas upp!
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rysk-soldat-om-varoffensiven-anfallarna-kommer-att-forintas
Citera
2023-05-04, 09:52
Medlem
HIV-federationens förluster är fortsatt mycket höga. Senaste dygnet inrapporterades att 650 bögfascister eliminerats och det innebär att totalt 192.590 befriats från sina skamliga gärningar.

Vi fick en förbättring i kalkylen som nu anger att genombrytning av 200.000-gränsen sker den 19 maj.

Även övriga materiella förluster är denna gång stora. Vi har 5 utslagna tanks och hela 17 förstörda bepansrade stridsfordon. Det tyder på en ihopklumpning.

Mycket bra siffror för utslaget bögartilleri. Vi har 16 utaplånade artilleripjäser samt 3 st förstörda raketartillerisystem.
Anmärkningsvärt att också 4 st luftförsvarssystem slagits ut och dessutom 21 last/tankbilar samt 7 st specialutrustning.

Den ryska militära katastrofen fördjupas. När faller de ansvariga för katastrofen?
Citera
2023-05-04, 09:55
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag är helt övertygad om detta också.

Skälet till att jag INTE tror att det är falsk flagg är att det framställer hela den ryska "säkerhetsarkitekturen" i sådan dålig och pinsam dager att den negativa propagandan övertrumfar det eventuella "positiva" utfallet om att Ukraina skulle bedriva något slags (i ryska ögon) terroraktiviteter.

Nu är jag ingen expert på drönare - men var inte denna alltför liten för att kunna färdas så långt som från ukrainska gränsen till Moskva? Om den skickades upp någonstans inom Moskvas stad (dvs väldigt nära) kan väl detta också vara en förklaring till att luftvärnet var så passivt?

Personligen tror jag att ryska partisaner (typ Nationella Republikanska Armén) ligger bakom detta.
De påstod ju dessutom att deras LV hade skjutit ner drönarna? På filmerna syns inget av nedskjutningen om det inte var pilbåge eller slangbella som användes
Senast redigerad av Innerfittefett 2023-05-04 kl. 10:01.
Citera
2023-05-04, 10:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
aha, min herre är efterbliven, det förklarar ett och annat.
om att gå kräftgång är att gå framåt, så visst, annars brukar kräftgång innebära att man går sidledes.

målet från USA/UK/väst är att försöka uppdela ryssland och kolonisera och utvinna resurser, det vet vi alla.
att kina skulle göra något mot ryssland är ju rena sinnessjukdomen, eftersom om ryssland faller så står kina på tur. (alla länder, eller de flesta stödjer "the one china policy, dvs taiwan ingår i kina)

var europa passar in i detta är väl frågan, då USA pressar EU att handla från dem, och EU har ingen suveränitet eller handlingsfrihet, men Väst/US/UK vill försvaga ryssland till varje pris. De vill kämpa "till sista ukrainaren" osv.

hur tydligt kan det bli?

Men nu får det väl vara bra.

Kräftgång är att gå bakåt. Inget annat. Precis som Ryssland gör. Du är inte så hemma på svenska uttryck, så lägg ner.

Hur kan ”USA/UK/väst” ha ett mål med Rysslands krig, annat än att hjälpa en part som bett dem om hjälp.

Faller Ryssland så är det på eget grepp. Ingen hade anfallit Ryssland. Med största säkerhet kommer även Ukraina nöja sig med att driva tillbaka ryssen till deras sida av gränsen.
Citera
2023-05-04, 10:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Trådens ämne är INTE svensktalande i Finland eller Finlands historia. Inlägg raderade.

/Mod
Citera
2023-05-04, 10:44
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, Avdviika är nästa stora "hotspot" ska intas innan den 9 maj tydligen.

Citat:
04.05.2023 uppdateringen. Det sker många intressanta saker just nu. Vid Kalanchak , söder om kherson och upp till Nova Kahovka, pågår militär aktivitet från vår sida och turisterna svarar med artilleri.
Vid Zaporizhzhia gör vi rekogniseringsattacker över ett vida område, målet är att få en bättre bild av turisternas posteringar samt att skruva upp den psykiska pressen på deras yttersta posteringar.
Likadana "övningar" pågår vid Kreminna och Svatove.
Vid Bakhmut och Avdiivka sker förändringar. Bakhmut har nu i princip lämnats till Wagner och den reguljära turistarme'n har igen flyttat trupper hit. Enligt läckta uppgifter har deras arme' fått order om att ringa in Avdiivka före 9 maj. Vi har fört in specialtrupper vars syfte är att slå ut deras stormtrupper samt reserven vid Kruta Balka. Att ideligen flytta trupper tär på resurserna helt i onödan, speciellt för turisterna.
Några ord om Kreml attacken. Spekulationerna går varma om vi har utvecklat långdistansdrönare som kan ta sig igenom hela luftförsvaret i Turistlandet. Min egen uppfattning är att vi inte har ngt med händelsen att göra. Det är endera den militanta oppositionen eller ett verk av FSB.
Vi fortsätter att slå till mot turisternas bränsle och vapendepåer, så trycket byggs upp. Stora delar av fronten är just nu NO go zoner för journalister och volentärer. Allt tyder på att de sista förberedelserna för storoffensiven sker just nu.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-05-04, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Vad som är minst lika pinsamt i så fall är att ukrainska drönare skulle ta sig förbi hela ryska luftförsvaret hela vägen till Putin utan att bli nerskjutna.
Nåja, kunde en västtysk flyga sportflygplan och landa på Röda torget 1987, så varför inte. Det påminner mig om att den incidenten också var i maj. Men filmen, kremls agerande och tonläget på rysshororna i tråden tyder på en rysk false flag.
Citera
2023-05-04, 11:44
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det lär inte vara Ukraina som låg bakom drönarna. Varför skulle de göra det? Provocera fram hämdattacker mot civila? Ukraina har enbart riktat in sig på militära mål när de slagit till i Ryssland.

Det finns två alternativ som är mer realistiska:

1) En rysk false flag för att ha ursäkter att göra någonting, vare sig det är eskalering, ökad mobilisering eller militarisering av Moskva. Det som talar emot det är att ryssarna framstår som lite veka när drönare kommer så nära Kreml och de försöker få det som att framstå att det var ett försök att ta Putins liv, när han med största sannolikhet inte ens är i Moskva.

2) Några ukrainska frifräsare/sleeper agents, rysk motståndsrörelse eller lite för kreativ oligark som vill visa på ryska svagheter inför nionde maj. Vi vet ju inte ens om dessa drönare var något annat är Clas Ohlsson-standard.

Jag skulle gissa på 2). Vi vet sedan tidigare att det uppstår oenighet i de ryska styrkorna när det går dåligt för dem på slagfältet. De är svagare och mer oeniga än vad vi tror. Ryssland skulle för övrigt inte göra en false flag av detta slag, för det öppnar ju upp för "riktiga" mordförsök på presidenten genom att man medverkat till att passera en röd linje på detta sätt. Det har man givetvis inte gjort, jag uppfattar den ryska ledningen som fullständigt skräckslagen, så det här är det sista som de skulle vilja göra.
Citera
2023-05-04, 11:55
Medlem
CanisMinors avatar
Snart kommer alkisen med flera att komma och påstå att Nato är de som skickat två små droner för att mörda Putin mitt i natten och trots att han aldrig sover där.

Redacted kommer snart med ett inslag om det, så efter det lär trollen förmodligen mata på med inlägg efter inlägg här.

🤣

https://www.youtube.com/live/-4aTxwZppH8?feature=share

"Nato launched an overnight attack against the Kremlin trying to assassinate Putin. Zelensky denies they were involved yet one of his top advisers contradicted him. Russia says Ukraine's spring offensive has officially begun."

Undrar vem som gästar idag? Kan det bli Scott Ritter igen?
Citera
2023-05-04, 12:03
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Jag skulle gissa på 2). Vi vet sedan tidigare att det uppstår oenighet i de ryska styrkorna när det går dåligt för dem på slagfältet. De är svagare och mer oeniga än vad vi tror. Ryssland skulle för övrigt inte göra en false flag av detta slag, för det öppnar ju upp för "riktiga" mordförsök på presidenten genom att man medverkat till att passera en röd linje på detta sätt. Det har man givetvis inte gjort, jag uppfattar den ryska ledningen som fullständigt skräckslagen, så det här är det sista som de skulle vilja göra.
Jag uppfattar att de inte vet hur de ska hantera detta eller svara på det, så mitt tips blir att det rinner ut i sanden som ett pinsamt missöde, typ.
Deras ovana att inte kommunicera (bortsett från lama fördömanden och upprepade hot) leder ju till att det närmast känns som att sparka på någon som redan ligger.

Kan tänka mig att nästa robotanfall kommer tolkas som ett svar på Kreml-drönaren, precis som vanligt när mål på Krim attackeras, osv.
Citera
2023-05-04, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det lär inte vara Ukraina som låg bakom drönarna. Varför skulle de göra det? Provocera fram hämdattacker mot civila? Ukraina har enbart riktat in sig på militära mål när de slagit till i Ryssland.

Det finns två alternativ som är mer realistiska:

1) En rysk false flag för att ha ursäkter att göra någonting, vare sig det är eskalering, ökad mobilisering eller militarisering av Moskva. Det som talar emot det är att ryssarna framstår som lite veka när drönare kommer så nära Kreml och de försöker få det som att framstå att det var ett försök att ta Putins liv, när han med största sannolikhet inte ens är i Moskva.

2) Några ukrainska frifräsare/sleeper agents, rysk motståndsrörelse eller lite för kreativ oligark som vill visa på ryska svagheter inför nionde maj. Vi vet ju inte ens om dessa drönare var något annat är Clas Ohlsson-standard.
Nr 1
Det gör det möjligt att minimera segerparaden och Putin kan stanna i sin säng om hans förmodade medicinering gör det svårt att delta.
Kan han däremot delta vid paraden så kommer han att se som hjälte när han vågar visa sig offentligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in