Citat:
Ursprungligen postat av
adaptern
Jag försöker inte framställa någon som "sanningssägare", jag vill bara visa på hur naturvetenskap fungerar i praktiken.
Vill du skriva spaltmeter på spaltmeter om hur fel jag har så står det dig helt fritt, det är säkert någon som läser dina inlägg.
Jo, du försökte definitivt få Semmelweis att framstå som 'en sanningssägare', och du påpekade inte alls hur naturvetenskap fungerar i praktiken. Det du gjorde var att försöka få det att framstå som nån hypotetisk "samlad forskar-elit" är en slags elakartad sekt-liknande 'elit' med absolut tolkningsföreträde, som döljer 'sanningen' av egenmäktiga skäl och måste bekämpas, av de otroligt vitt spretande kammar-teorier som foliehattar kastar omkring sig.
Du skrev att killen som föreslog att läkarna ska tvätta händerna för att inte sprida smitta blev illa bemött av 'den samlade forskareliten', och du menade att 'den samlade forskar-eliten' (vad nu det är) hade fel, och killen hade rätt, att 'den samlade eliten' försökte undantrycka sanningen.
Du gjorde det genom att hänvisa till 1 populärvetenskaplig artikel som motbelade nästan alla punkter du försökte stödja dig på, sade nästan raka motsatsen till vad du påstod, i detalj. Du hänvisade t.o.m. till den artikeln med ett näsvist "Läs och lär".
Du kunde lika gärna sagt ingenjörer påstår att humlan har för små vingar för att flyga, men humlor flyger ju ändå? Alltså är 'den samlade ingenjörs-eliten' bara gamla mossiga idioter som kväser sanningen, och det är Vi som inte har utbildning eller källkritiskt tänk, och läser enstaka artiklar (på ett helt felande sätt) som faktiskt förstår hur vilken konspiratorisk BS som Ingenjörer och deras 'konst' är.
Jag bara påpekar hur fel sån här foliehatts-BS alltid varit. Ju mer detaljerat du framställde det, desto mer klart framstår det hur fel det är. Så är det alltid, även i det här fallet. Hur naturvetenskapliga metoden fungerar i praktiken lär vi oss alla i grundskolan, och du utövade just motsatsen till det, och då blir det fel. Det blir farligt i långa loppet faktiskt.
Gör man fel kan man stå för det. Eller så kan du väl förklara för oss alla ovetande "hur naturvetenskap fungerar i praktiken", till skillnad från det vi alla tycker oss veta? Du hamnar definitivt i Nobel-pris klass om du lyckas med det.