Citat:
Ursprungligen postat av
plastdunkk
man kan inte identifiera sig som en etnicitet.
ryska etniciteten är slaver isåfall. sedan kan du du kanske välja var du bor, elelr så bor man kvar och tillhör samma som familjen före.
kulturelt och historiskt är de ryska, med en slavisk etnicitet som alla delar.
Man kan identifiera sig hur som helst. Det finns de som vägrar definiera sig som en etnicitet av olika anledningar eller som är ointresserade av det.
Samhället runt dig kan identifiera
dig som en etnicitet. Jag kan lova dig att det händer på många ställen i världen, speciellt om du har ett typiskt utseende för din etnicititet.
Det är givetvis politiserat. T ex Putin lär gilla att det är viktigt att alla ser sig som slaver. Ett tag i sverige fanns en vurm för skandinavism. Slår du upp "slaver" på google så får du veta att det finns en sorts slaver som är östslaver, och det är ryssar, ukrainier och vitryssar. "östslaver" är säkert ett begrepp som nedtonas i Kiev, och man betonar Ukrainas särart och det "nya Ukraina".
Vad jag vill säga med det är att eftersom det är politik och att man kan ändra sig till
viss del,
så kan det ändra sig. Du kan inte ändra din etnicitet, men du kan ändra vad du identifierar dig som och du kan ändra på själva klassifikationerna. Vi vet inte idag hur det ser ut i de områden som kriget står i. Min tro är att det polariseras. På Kiev-kontrollerade sidan tenderar invånarna att förkasta det ryska (etnicitet, språklig identitet, pan-nationell identitet, dubbel identitet) och anamma den Kiev-versionen av ukrainsk identitet.
På Moskva-kontrollerade sidan tror jag det är mer komplicerat. Invånarna tenderar att förkasta ukrainsk identitet på Krim och Donbass. I Kherson tror jag det fanns en tillräcklig kritisk massa av dissidens. Det är en öppen fråga hur det är i Nova Kavokha och Melitopol.
Men nästan alla tar ställning. I både Ryssland och Ukraina har stora delar av befolkningen varit apolitisk historiskt sett, och så har politiken skötts av en minoritet. Men nu tror jag alla har en mening.
Där finns signifikanta minoriteter på bägge sidor.