2023-05-04, 07:00
Medlem
Duerfs avatar
Det lär inte vara Ukraina som låg bakom drönarna. Varför skulle de göra det? Provocera fram hämdattacker mot civila? Ukraina har enbart riktat in sig på militära mål när de slagit till i Ryssland.

Det finns två alternativ som är mer realistiska:

1) En rysk false flag för att ha ursäkter att göra någonting, vare sig det är eskalering, ökad mobilisering eller militarisering av Moskva. Det som talar emot det är att ryssarna framstår som lite veka när drönare kommer så nära Kreml och de försöker få det som att framstå att det var ett försök att ta Putins liv, när han med största sannolikhet inte ens är i Moskva.

2) Några ukrainska frifräsare/sleeper agents, rysk motståndsrörelse eller lite för kreativ oligark som vill visa på ryska svagheter inför nionde maj. Vi vet ju inte ens om dessa drönare var något annat är Clas Ohlsson-standard.
Citera
2023-05-04, 07:06
Medlem
qwerty-66s avatar
The total combat losses of the enemy from 02/24/22 to 05/04/23 were approximately:

of personnel / personnel ‒ about 192,590 (+650) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 3707 (+5) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 7216 (+17) units,
artillery systems – 2962 (+16) units,
RSZV / MLRS – 547 (+3) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 304 (+4) units,
aircraft – 308 (+0) units,
helicopters – 294 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 2523 (+18),
cruise missiles ‒ 947 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 5886 (+21) units,
special equipment / special equipment ‒ 370 (+7).

Data are being updated.
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!
Citera
2023-05-04, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
jag gav dig tips om saker du borde veta innan du ger dig in i detta. imperialismen och koloniseringen ligger inte på rysslands sida, och har väl egentligen aldrig gjort, jag brukar säga att sovjet iallafall anföll finland, men det är det enda jag hittat, och det är väl diskutabelt oxå.. men det var sovjet som var anfallare där
Sibirien då, ja egentligen allt utanför Moskva-territoriet? Sen allt snack om storryssar, lillryssar etc sånt där imperialistiskt snack som ryssar håller på med
Citera
2023-05-04, 07:18
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
man kan inte identifiera sig som en etnicitet.
ryska etniciteten är slaver isåfall. sedan kan du du kanske välja var du bor, elelr så bor man kvar och tillhör samma som familjen före.

kulturelt och historiskt är de ryska, med en slavisk etnicitet som alla delar.

Man kan identifiera sig hur som helst. Det finns de som vägrar definiera sig som en etnicitet av olika anledningar eller som är ointresserade av det.

Samhället runt dig kan identifiera dig som en etnicitet. Jag kan lova dig att det händer på många ställen i världen, speciellt om du har ett typiskt utseende för din etnicititet.

Det är givetvis politiserat. T ex Putin lär gilla att det är viktigt att alla ser sig som slaver. Ett tag i sverige fanns en vurm för skandinavism. Slår du upp "slaver" på google så får du veta att det finns en sorts slaver som är östslaver, och det är ryssar, ukrainier och vitryssar. "östslaver" är säkert ett begrepp som nedtonas i Kiev, och man betonar Ukrainas särart och det "nya Ukraina".

Vad jag vill säga med det är att eftersom det är politik och att man kan ändra sig till viss del, så kan det ändra sig. Du kan inte ändra din etnicitet, men du kan ändra vad du identifierar dig som och du kan ändra på själva klassifikationerna. Vi vet inte idag hur det ser ut i de områden som kriget står i. Min tro är att det polariseras. På Kiev-kontrollerade sidan tenderar invånarna att förkasta det ryska (etnicitet, språklig identitet, pan-nationell identitet, dubbel identitet) och anamma den Kiev-versionen av ukrainsk identitet.

På Moskva-kontrollerade sidan tror jag det är mer komplicerat. Invånarna tenderar att förkasta ukrainsk identitet på Krim och Donbass. I Kherson tror jag det fanns en tillräcklig kritisk massa av dissidens. Det är en öppen fråga hur det är i Nova Kavokha och Melitopol.

Men nästan alla tar ställning. I både Ryssland och Ukraina har stora delar av befolkningen varit apolitisk historiskt sett, och så har politiken skötts av en minoritet. Men nu tror jag alla har en mening.

Där finns signifikanta minoriteter på bägge sidor.
Citera
2023-05-04, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Polischefen i Kiev

https://twitter.com/rst_like/status/1653838164648140822
Nope, lite rysk propaganda ser jag och som vanligt inte ett sanningsenligt ord i det
https://misbar.com/en/factcheck/2022/03/25/neo-nazi-artem-bonov-is-not-the-deputy-chief-of-kyiv-police
Citera
2023-05-04, 07:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men gäller inte krigets lagar Z - han är ju inte vid fronten o han kan så klart ställas inför rätta i den Haag
Ni rysspulingar får passa på nu då. Idag är Zelensky i just Haag där han ska hålla tal.
Ryssens patetiska kinapuff emot sin egen flagga igår skrattar hela världen åt. Det var en så dålig falseflag så att man inte kan göra annat än just skratta. Och vad ska ryssarna göra, döda Zelensky? Som att tomtarna inte skulle ha försökt det i femton månader redan
Citera
2023-05-04, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Vilket brott menar du att mr Z skulle ha begått?
Detta förutsatt att denna drönarattack verkligen skulle ha begåtts.

Det skall Ryssland anmäla till domstolen i Haag - ha ha - som kommer att komma fram
till att Z inte begått några brott

Ryssland har ju ingen rätt att mörda Z på öppen gata eller i någon "iscensatt rättegång"
Citera
2023-05-04, 07:33
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det börjar komma ut flera klipp från stollen Solovyovs show ikväll. Ja ni kan nog gissa vad som är kvällens huvudämne haha. Galne parlamentsledamoten Gurulyov verkar fortfarande tro att Nazi-Ryssland har kapacitet att eliminera Ukrainas regering.

https://twitter.com/francis_scarr/status/1653868577726799873
Solo är helt sanslös, varit skitförbannad över att hans villa i Italien är konfiskerad, varför vill han ha semesterhus i ett natoland?
Han har även en son som bor i London.
Jag vet att ryssar tenderar att vara hycklare men han måste väl ändå ta priset?
Citera
2023-05-04, 07:33
Medlem
Alsenos avatar
Så jäkla pinsamt av ryzzland att iscensätta attacker på sig själva då det börjat bli lite jobbigt. Svaghetstecken deluxe .
Citera
2023-05-04, 07:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Minsk 1 anses väl har brytits när DPR attackerade flygplatsen med full kraft?
Eller när "valen" hölls i DPR/LPR under november vilket var emot minsk 1?
https://www.osce.org/cio/126242

Det är en sorts rysstrollning att diskutera hur ofta och på vilka sätt minsk 1 bröts.

1. syftet med minsk 1 var att få till ett eldupphör och slut på dödandet.
2. för att det skulle ha en chans var man tvungen att avväpna alla terrorister, i synnerhet deras tunga vapen.
3. då ryssland inte drog tillbaks sina tunga vapen ur ukraina, och inte heller lät obervatörer övervaka det så kunde man aldrig implemetera Minsk 1, minsk 2 led av samma problem.

Det verkar som att alla imblandade var väl medvetna om det, fördelen med att "leka minsk" var
1. ryssland slapp ytterligare sanktioner
2. ukraina fick en chans att bygga upp sin militär.
Citera
2023-05-04, 07:42
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Så jäkla pinsamt av ryzzland att iscensätta attacker på sig själva då det börjat bli lite jobbigt. Svaghetstecken deluxe .
Vad som är minst lika pinsamt i så fall är att ukrainska drönare skulle ta sig förbi hela ryska luftförsvaret hela vägen till Putin utan att bli nerskjutna.
Citera
2023-05-04, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Sibirien då, ja egentligen allt utanför Moskva-territoriet? Sen allt snack om storryssar, lillryssar etc sånt där imperialistiskt snack som ryssar håller på med

Sibirien? Snarare allt som du säger. Att Ryssland lagt under sig andra länder genom historien är så självklart att jag förstår inte hur ens vatniks kan förneka det. Krim kanske är bekant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in