2023-05-03, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Har offensiven startat?
Rosvoenkors skriver massivt om attacken från Ukrainas väpnade styrkor på frontlinjen i Zaporozhye-regionen i Orekhov-regionen.

de ryska sidan talar om mer intensiva försök från ukr, tydligen med strykervagnar i den regionen, men inget som bedöms som en offensiv, snarare testa var de kan försöka komma igenom.

de håller linjen, kanske retirerat/blivit tillbakaknuffad lokal någons stans...

i övrigt så är hotspots fortfarande bakhmut, kamyinka avdiivka än så länge.

men imorgon eller på fredag får vi väl lite siffror och händelser på kartor.
ryssland har ju slagit till på många ställen innan vid ukr truppansamlingar och depåer.. och vädret är fortfarande inte på ukr sida.
dröjer nog lite till om det blir nån offensiv. slutet på maj kanske
Citera
2023-05-03, 22:45
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
det första du säger är ju planen varför detta sker ens, planerat och nu försöker man genomföra det.

finns ju även att moldavien rumänien och polen vill hugga in på ukraina.

rysslands ursäkt för detta är inte att ockupera (inte nödvändigtvis min slutsats) utan att befria och rädda ryska medborgare och kultur som är utsatta för folkmord. med ursprung i sovjetunionens upplösning och sedan kuppen 2014 med majdan osv.
Bla bla din vatnik.

Det förekommer inget folkmord på ryzzar, att den ryska kulturen utrotas är sunt, den är ju värre än Digerdöden.
Förr var Ryssland Balalajkor Balett Dostojevsky och Tjajkovski, god kultur.

Nu är Ryssland som ett anus på den största horbögen i världen...

Jag uttrycker mig rått men det är f-n i mig sant, ingen i hela världen skulle sakna rysk närvaro .
Citera
2023-05-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Sovjetunionens kollaps förblir ingenting mot Ryska Federationens upplösning….

Stay put!

jo det är ju målet här.. globalisterna USA skall fördela rikedomarna, enligt vilka som är deras kompisar.

tyvärr så bådar det itne gott för oss andra.

ryska federationen mokker inte att gå under, detta är klart sedan länge med det uttalade "om rysslands integritet står på spel så använder man vissa vapenslag"

därav något oroande med drönarna mot kreml, men eftersom deras storlek och antal var så små så tyder det mer på Putins fiender, de USA/Väst allierade oligarkerna som är lite kränkta.
Citera
2023-05-03, 22:52
Medlem
Efter drönarattacken mot Kremlin har Ryssland börjat flyttat fram kärnvapen till sina flygbaser som ligger nära Ukraina... USA varnar även sina medborgare som befinner sig i Kiev att förbereda sig på missilattacker.. Sarmat-missil eller inte jag har ingen aning.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
man kan inte identifiera sig som en etnicitet. ryska etniciteten är slaver isåfall. sedan kan du du kanske välja var du bor, elelr så bor man kvar och tillhör samma som familjen före. kulturelt och historiskt är de ryska, med en slavisk etnicitet som alla delar.

Det kan man visst. Man kan t.ex. identifiera sig som etnisk Same men också svensk. Eller som etnisk svensk men också finländare (inte finne som korkade FB-etymologer tror) i mitt fall.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Borta!
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-05-03 kl. 23:25.
Citera
2023-05-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ingen kommer stycka upp Ukraina. Ryssland kanske splittras vilket vore utmärkt men inga länder kommer att ta delar. Låt ryssarna förstöra sig själva som alltid under de senaste 800 åren. Ni behöver ingen hjälp i er eviga självdestruktion i vodkadimman.

ingen komemr att stycka upp ukraina, absolut inte, det sker vid fredsförhandlingarna som är politiska.

militärt så gäller det att ha så mycket territorium man kan, just nu, så kommer ju inte ryssland att lämna något man redan har.
om ukr lyckas ta något tillbax, så får ju de en starkare possition.

öster om djepr är väl inte orimligt just nu.
om ukr inscensätter en offensiv, och den misslyckas, dvs inte isolerar krim, då har de ju ingenting kvar, då förhandlar man för att förlora så lite som möjligt.

skulle ukr lyckas isolera krim, de kommer aldrig att ta det, men isolera räcker nog för att få till en förhandling till deras fördel.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Efter drönarattacken mot Kremlin har Ryssland börjat flyttat fram kärnvapen till sina flygbaser som ligger nära Ukraina... USA varnar även sina medborgare som befinner sig i Kiev att förbereda sig på missilattacker.. Sarmat-missil eller inte jag har ingen aning.

Om Putin använder kärnvapen är Ryssland slut som statsbildning för årtionden framåt. Kina Kommer helt överge dem.
Citera
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
jo det är ju målet här.. globalisterna USA skall fördela rikedomarna, enligt vilka som är deras kompisar.

tyvärr så bådar det itne gott för oss andra.

ryska federationen mokker inte att gå under, detta är klart sedan länge med det uttalade "om rysslands integritet står på spel så använder man vissa vapenslag"

därav något oroande med drönarna mot kreml, men eftersom deras storlek och antal var så små så tyder det mer på Putins fiender, de USA/Väst allierade oligarkerna som är lite kränkta.

Ingen i väst vill ha något från er. Det blir Kina som kanske tar tillbaka någon historisk del av skitlandet.

Förfallet har RyZZland själv förorsakat.
Kriget har RyZZland startat.

Allt är ert eget fel!
Citera
2023-05-03, 22:57
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
du behöver nog någon slags medicin eller terapi.
du tycker vad du vill såklart, men dina argument är undermåliga.
Jag tror du borde försöka öppna dina ögon trots ditt arbete.
Ryssland ligger numera i botten av goodwill-ligan tillsammans med Nordkorea och IS-kalifatet.
Citera
2023-05-03, 22:59
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det låter ju inget vidare, måste jag säga, men detta inlägg från ett respekterat konto är ändå lugnande:

https://twitter.com/WarMonitors/status/1653858953539854338

Ja, jag är ironisk. Men vad Defcon beträffar vete fan, alltså. Samtidigt — så extremt absurt...
We are currently evaluating rumours of nuclear movement in Russia. Please remember that these are rumours only with no verification at the moment.

9:35 em · 3 maj 2023

We are unable to verify any claims of either Russian nuclear movements not a heightened state of nuclear alert in Russia. We will continue to monitor the situation.

10:36 em · 3 maj 2023
Hur trovärdig är källan, ni som vet?

https://twitter.com/DEFCONWSALERTS
DWS is a private intelligence organization that has been analyzing the threat of nuclear war since 1984 and offers an alert code to the public.

Lägg ner sån här otrevlig ryktesspridning, vad är ditt syfte?
Citera
2023-05-03, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Jag tror du borde försöka öppna dina ögon trots ditt arbete.
Ryssland ligger numera i botten av goodwill-ligan tillsammans med Nordkorea och IS-kalifatet.

jag försöker, gör du?

det är ju inte så att hela världen är emot ryssland i detta, många uppfattar detta som ett hot, med USA och Väst som anser att de kan göra som de vill (sedan att USA passar på att rövknulla Europa på samma gång missar man)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in