2023-05-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Jodå, det kan man.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP30Xa/mordade-pojkvannen--nu-har-hon-352-hogskolepoang

Stämmer bra. T.ex trippelmördaren R. Nils*on läste in både en ekonomisk och juridisk examen på kåken. Nu är han fri och jobbar på ett välkänt sk Magasin.

Jackie Arklöv är inte så mycket sämre...men han lär nog aldrig komma ut.
Citera
2023-05-03, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Lögnerna visar vad Maja går för. Hon ljuger väl till och med värre än Johanna, som verkar något mer ångerfull.
Det håller jag faktiskt med om, Johanna verkar ha mer känslor. Maja är mer eller mindre känslolös.
Citera
2023-05-03, 19:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Va' du tjatar!
Du kan aldrig få mig att se J som mer trovärdig än M bara för att hon är skickligare till att få ihop en lögn som låter sann.
Vi håller här.
Du behöver ingenting. Om du ser de dessa berättelser som likvärdiga i trovärdighet så gör du. Jag bara undrade.
Citera
2023-05-03, 19:32
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det håller jag faktiskt med om, Johanna verkar ha mer känslor. Maja är mer eller mindre känslolös.
Klart Johanna hade mer känslor, Tove var ju hennes f.d vän, inte Majas.

Fotsoldaten Maja gjorde vad som förväntades av henne, liksom en torped hjälpte hon till att likvidera sin bästa väns fiende.
Citera
2023-05-03, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Klart Johanna hade mer känslor, Tove var ju hennes f.d vän, inte Majas.

Fotsoldaten Maja gjorde vad som förväntades av henne, liksom en torped hjälpte hon till att likvidera sin bästa väns fiende.
Eller så har Johanna mer känslor generellt och Maja är mindre känslofylld.
Citera
2023-05-03, 20:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men herregud. Att tungan kom ut, att det kom väsande ljud och att det var en urinavgång är saker som är vanliga vid strypning. Det är inte något konstigt med någon av dessa saker. Johanna beskrev vad som hände. Det finns ingen baktanke med detta.

Ja, att du ser Johanna som trovärdig, det får stå för dig.
Det är nog klart för de flesta att hon har en baktanke med att hävda olyckshändelse.
Citera
2023-05-03, 20:47
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det håller jag med om. J försöker framstå som trovärdig. Det märks i förhören med. Vid något tillfälle skyller J på att M kan ha lånat hennes jobbdator och skrivit hatsången. Det går dock inte FL på och då byter hon strategi.
Exakt! Liksom alla psykopater så ljuger hon och manipulerar konstant, för egen vinnings skull. Ingen ska tro något annat, det är så de allihop fungerar i grunden.
De som har växt upp i en trygg och kärleksfull miljö, är i regel bättre på att dölja mörkret och avsaknaden av varma känslor inom sig.

I slutet av inlägget ska jag ta upp hur jag ser på strategin runt erkännandet.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/2009/02/psykopati-och-hjarnavbildning-en-litteraturgenomgang/
Citat: "Det finns ett omfattande kunskapsunderlag för att förändrad funktion och struktur i delar av frontal- och temporalloberna är kopplad till våldsamt och antisocialt beteende och psykopati."

"En viktig komponent i empati är förmågan att fysiologiskt reagera på känslomässiga stimuli. Vid ett skrämmande stimulus reagerar hela kroppen: musklerna spänns, andningen blir ytligare, puls och blodtryck stiger och kroppen gör sig beredd på att antingen kämpa eller fly. Det finns studier som tyder på att individer med psykopati inte reagerar med stress i potentiellt farliga situationer, vilket leder till att de inte förstår att avhålla sig från dessa."

Vad som skiljer psykopati från narcissism, är främst att det går att studera och konstatera hjärnavvikelser i det första fallet.
Obalans i signalsubstanser kan också ses och yttrar sig som impulsivitet och en ständig jakt efter kickar; de uttråkas lätt. Med psykopati följer alltid mer eller mindre narcissistiska drag, på det viset överlappar dessa tillstånd varandra. Narcissisten har däremot långt ifrån alltid psykopatiska drag i sin personlighet och har ofta tillgång till viss affektiv empati och medkänsla.

Känslocentrum i hjärnan - amygdala - är också mindre vid psykopati och de förblir okänsliga i situationer som framkallar ångest och rädsla hos övriga. Istället triggas de i regel och finner en sadistisk njutning av sådant som i normala fall väcker känslor av avsky och äckel.

Överför dessa reaktioner på J under gärningen, direkt efteråt och efter dumpningen; hon agerar resolut och praktiskt utan betänketid; ingen minut får gå till spillo, för att efter eldningen hoppa och jubla för att hon till sist lyckades.

Nu till strategin; J har nu testat att hitta på alternativa sanningar om haschkakor och att de åkte ut till skogs för det var ju lite förbjudet och hemligt. Hon vill framställa sig själv som moralisk och ärlig med känsla för rätt och orätt. Samtidigt förmedlar hon bilden av naivitet och samvetskval. Detsamma gällande rattfylla aktuella natt.

Förhörsledarna informerar om hennes telefon som har pekat ut dumpningsplatsen och hon svarar med den ena bortförklaringen efter den andra. I likhet med att hon har beskyllt både M och grannen ger hon sig nu på sitt ex som eventuellt är ute efter att sätta dit henne - svadan och fantasin överträffar det mesta.

Hon fortsätter neka tills M avslöjar dumpningen:"Mm, eh, förra veckan så påkallade Maja ett förhör med oss och nu har Maja ändrat sig. Maja säger nu att hon är med på den här resan, men det handlar inte om att åka och
äta någon haschkaka. Maja berättar för oss hur ni tillsammans bär ut Tove, Toves kropp från din lägenhet. Maja berättar hur ni tillsammans lastar in den i bilen. Maja berättar hur ni åker och dumpar kroppen på den platsen där vi hittade den.
Vi vet också var och hur Toves telefon försvann. Vi vet också var och hur Toves nycklar försvann.

J:s reaktion: "Jag vet inte. Jag var rätt chockad. Jag förstod liksom varför Maja skulle säga något sånt när det inte stämmer så jag blev väldigt chockad."

J ljuger och uttrycker sig känslomässigt i ord. Ännu en teateruppvisning.

Nu vet J med sig att hon ligger på minuskontot gällande trovärdighet, alltifrån beskyllningar på diverse personer inklusive M till hopdiktade förklaringar till skogsturen där hon till och med blånekar efter att man återfunnit T:s kropp med hjälp av hennes egna mobil.

Prioriterat är nu att få det lilla stryptaget att se ut som en olyckshändelse. - Hur gå tillväga? Placera M i ett hörn i badrummet så får hon hålla i T:s händer under tiden J kontrollerar T med sina ben - ett samarbete. Det är fullt tillräckligt för att dra med sig M och samtidigt slippa vittnen.

Men, idén kräver viss uppfinningsrikedom vilket innebär att hon är tvungen att lägga in M från allra första början och låtsas att de allihop går på visning i vardagsrummet direkt efter ankomsten till lgh.
Om hon istället vidhåller köket som samtalsplats den första halvtimmen där hon har hävdat att endast hon och T satt, så är det givet att M gick och lade sig. - Och hur ska hon få med sig en sovande M till mordplatsen? Därför uppfinns visningen och fallet redan efter några minuter.
Men hon gör samtidigt bort sig genom att säga att grannen ringer på, två minuter efter fallet, dvs runt 02:00-tiden.

I övrigt så är hon noggrann med detaljer kring dumpningen och att inte blanda in M mer än nödvändigt. För sin egen trovärdighets skull; om hennes och M:s version överensstämmer där, är sannolikheten långt större att bli trodd angående olyckshändelsen och M:s delaktighet.
Citera
2023-05-03, 20:53
Medlem
Har inte läst nånting i tråden här på Flashback
Men lyssnar just nu på prime crime rättegången om Tove. Jösses vad Maja är långrandig i sitt förhör. Få nästan panik av att lyssna på henne.
Citera
2023-05-03, 21:04
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Trams. Johanna uppfann berättelsen om att hennes kompis var full, kräktes och föll omkring i badrummet för att förklara dunsarna och oljudet som grannen reagerade på.
Uppstötning av maginnehåll skedde någon gång under de sista minuterna av T:s liv, det är ett faktum.

Då ligger det närmast till hands att anta en uppstötning i början och i samband med fallet, en mindre hjärnskakning kan ge upphov till kräkning. Lungorna fick sig också en rejäl smäll; fötterna lättade och hon hann inte ta emot sig. Enligt J. - Vilket i sin tur skulle innebära att skadorna på armbågarna uppkom när J satt på henne.
Citera
2023-05-03, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jajamen7
Har inte läst nånting i tråden här på Flashback
Men lyssnar just nu på prime crime rättegången om Tove. Jösses vad Maja är långrandig i sitt förhör. Få nästan panik av att lyssna på henne.

Eeeeeh…

Eeeeh.

Eeeeeeeeh?
Citera
2023-05-03, 21:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Maja ljuger till 95%, 5% är sanning. Johanna tvärtom.

Johanna har anpassat sin version, men med väsentliga skillnader från sanningen, och det är att det

- handlar om mord

- finns ett långvarigt motiv

- att efterförloppet visar på iskyla, där Johanna agerar effektivt för att dölja brottet

"Och tar sina händer om min hals och där ungefär någonstans
så försöker Maja ta bort hennes händer och hålla dem mot golvet då och då säger jag men va
fan håller du på med själv och tar mina händer om Toves hals, trycker till och Tove rycker
liksom och hostar och då blir jag förskräckt så att jag släpper ju taget då och ställer mig upp
så att jag inte har någon vikt på henne. Och hon börjar liksom väsa och jag mindes att hennes
tunga liksom åker ut på något konstigt sätt.
"

Jag tror ju inte en sekund på att Johanna släpper där, utan hon både håller och sitter kvar.
Citera
2023-05-03, 21:34
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja och en grönsak tar heller inga egna beslut.

Men M är ingen grönsak! Utan hon har både vilja och förmåga att ta egna beslut. Och ansvar för sina egna beslut har hon, då hon är myndig.

Hon hade framtidsplaner och bytte inrikting i skolan till industri tror jag. Hon valde att ta körkort. Hon har starka politiska åsikter som hon gärna diskuterar. Hon valde själv att sluta med handbollen. Hon sa nej ibland till att gå ut och festa. Hon valde att inte umgås med sina skolkamrater. Hon var leadsinger i ett band. Hon tog ett eget beslut när hon gick iväg med en annan kompis till T och skrämde upp henne.
Myndiga blir alla personer vid 18 års ålder, oavsett grad av handikapp.

Att argumentera i ordalag om att hon minsann har egna åsikter, tar beslut i idrott och sjunger på fritiden är irrelevant, enligt min mening. Hon tog också beslut att avstå från att medverka i J:s galenskaper.
Klart att hon inte är en "grönsak", men kasta ut denna 18-åring som au pair i ex Frankrike ett år och se hur väl hon klarar uppgiften.

Med andra ord så är hon i behov av vägledning och stöd i sin vardag för att få den att fungera. I det avseendet är hon mera behövande och omogen än andra 18-åringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in