2023-05-03, 17:42
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Inte vidare smart av Zelensky att skicka drönare mot Kreml. Nu blir det svar på tal.
Den där lilla kinapuffen ligger ju ryZzdvärgen själv bakom, nu beordrar han kallskänkan att bomba allt civilt eller är dom fortf putt på varandra dom skalliga gamla gubbarna?
Citera
2023-05-03, 17:42
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Inte vidare smart av Zelensky att skicka drönare mot Kreml. Nu blir det svar på tal.
Svar på tal?? Det är väl Ukraina som ger svar på tal isåfall. På månadsbasis utför Ryssland storskaliga terroranfall mot Ukraina och de har redan invaderat landet, mördat och förstört i stor skala.

Inte vidare smart av Putin att ge sig på Ukraina.
Citera
2023-05-03, 17:43
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Vad skall de göra? Skicka misiler mot kiev? Anfalla UKR?
Citera
2023-05-03, 17:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Haha, vad ska de göra? Starta krig?
Citera
2023-05-03, 17:48
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ryssen bombade Kherson stad idag och det är rena rama massakern på civila. Nu har ryssen hållt på och terrorbombat Ukraina sen 2014! När ska detta helvetet få ett slut?? Länken innehåller bilder på döda men jag tror att det är godkänt för denna tråden ändå.

https://twitter.com/markito0171/status/1653776987473813505
Citera
2023-05-03, 17:53
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är inte så att allt i stats-tv är regisserat, det går inte att analysera Ryssland så. Däremot om du ser några gnabb från diplomater/Lavrov/Putin eller handlingar som är "signalerande" från Ryssland "mot" Kina så kan du dra slutsatsen att deras relationer försämras.

Jag skrev inte att det var regisserat uppifrån, utan sanktionerat.

Jag uppfattar det så. Media är kontrollerat i RU så självklart måste det vara så på ett eller annat vis.
Annars skulle det dessutom kunna medföra diplomatiska kriser som inte vore bra i nuläget.
Jag menar-de vågar inte släppa media lös helt å hållet då det skulle kunna bli "too much to handle".

Framförallt skulle de inte ge sig på sina "vänner" och riskera just "vänskapen" om det inte vore för att det fanns en poäng med det hela.

De vill sätta press på Kina.
Via offerkoftan som de brukar ta fram emellanåt.
Troligen ganska harmlöst-än så länge..

Det kan funka men Kina blir väldigt lätt irriterat också.
De har haft "gnabb" i media tidigare (som jag skrev om i vintras eller höstas?).
Senast redigerad av Gracefulmind 2023-05-03 kl. 18:05.
Citera
2023-05-03, 17:56
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag skrev inte att det var regisserat uppifrån, utan sanktionerat.

Jag uppfattar det så. Media är kontrollerat i RU så självklart måste det vara så på ett eller annat vis.
Annars skulle det dessutom kunna medföra diplomatiska kriser som inte vore bra i nuläget.
Jag menar-de vågar inte släppa media lös helt å hållet då det skulle kunna bli "too much to handle".

Framförallt skulle de inte ge sig på sina "vänner" och riskera just "vänskapen" om det inte vore för att det fanns en poäng med det hela.

De vill sätta press på Kina.
Via offerkoftan som de brukar ta fram emellanåt.
Troligen ganska harmlöst-än så länge..

Det kan funka men Kina blir väldigt lätt irriterat också.
De har haft "gnabb" i media tidigare (som jag skrev om i vintras eller höstas?.

Ah, du menar så. Ja, det kanske stämmer.
Citera
2023-05-03, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Härom natten var det en P-8 Poseidon som "försvann" vid gränsen mellan Moldavien och Ukraina, men jag tror Twitter-expertisen kom fram till att det verkar råda radioskugga i ett område där.

Det händer tydligen titt som tätt att Nato-flyg "slår av transpondern" när de gör en avstickare in i ukrainskt luftrum.
Vad beträffar Flightradar och andra liknande tjänster är det viktigt att förstå att all lokalisering sker med hjälp av privata initiativ. Det är alltså privata mottagare som tar mot signalen och via sitt Internet skickar signalen vidare till t.ex. Flightradar24.

I områden där få mottagare är installerade eller har dålig Internetuppkoppling så kan plan plötsligt försvinna från appen/webbläsaren, det betyder inte alltid att besättningen har slagit av sin sändare.

I de områden som vi i den här tråden övervakar kan det både vara glest mellan mottagare samt svajig Internetuppkoppling.

Jag bidrar själv med att sända data till Flightradar24.
Citera
2023-05-03, 18:00
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Tycker det här börjar bli så tjatigt och segt.

Låt Ryssland ta över de ställena de vill ha så vi får slut på detta elände.

Pallar inte att våra skattepengar ska gå till att bygga upp Ukraina efter allt.

Visst vore fred att föredra.
Så du tycker om ryssjävlarna kommer och tar Gotland så säger vi vara varsågoda. Nej det är dags att bomba mer för dem. Ukraina vet vart det grävts skyttegravar mm det är bara börja skicka massor med drönare.
Citera
2023-05-03, 18:03
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det är Tu-22M3. Man kan kalla dem för "strategiska bombplan", om man vill, eftersom det var vad Tu-22 byggdes som på 60-talet. Men VKS ("ryska flyg- och rymdvapnet") använder dem inte längre "strategiskt". Eftersom de har lång räckvidd (dvs flygtid) är de bra att användas som spaningsplan vilket har blivit deras huvudsakliga syfte. Ett sådant plan sköts ju ned av georgiskt luftvärn 2008, när det hade blivit lite för närgånget. Ryssarna har dock testat att använda Tu-22M3 som ett attackflyg och de verkar ha satts in vid två tillfällen, nämligen den 15 april, 2022, då de släppte några smällkarameller över Azovstal i Mariupol, liksom den 11 maj, 2022, då man testade om man kunde använda dessa gamla trotjänare för att bära och avfyra Kh-22-robotar. Den där twittraren "War Monitor" verkar överdriva och larma en hel del i sina tweets. Jag antar att ryssarna skickade upp en rote Tu-22M3 för att bedriva helt rimlig spaning, men "War Monitor" antyder för sina följare att "nu är Ragnarök på ingång". Inte särskilt förtroendeingivande.

Ingen vet ju vem som skickade drönare över Kreml, men personligen tror jag inte att ordern kom från Kiev. Jag tycker att stuntet bär signaturen av den där konstiga ryska partisangruppen "Nationella Republikanska Armén", som ockuperade en kiosk i Belgorod under några timmar och förmodligen också sprängde Daria Dugina i luften. Men man får väl se.
Det finns flera oklarheter i det här. Zelensky har precis förnekat ukrainsk inblandning vid en presskonferens i Helsingfors. Vilket faktiskt är anmärkningsvärt att han just precis är i Finland. Väldigt märkligt av ryssarna att utföra en false flag-operation då.

Kan vara som du säger någon annan operatör. Man kan också fråga sig hur mycket kontroll Zelensky egentligen har.

Ja, det lär väl visa sig vad som är vad.
Citera
2023-05-03, 18:06
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Tycker det här börjar bli så tjatigt och segt.

Låt Ryssland ta över de ställena de vill ha så vi får slut på detta elände.

Okej! Äger du ett hus? Låt mig ta över det! Ditt hus är nu mitt. Du kan skicka ett pm så ordnar vi med detaljerna.
Citera
2023-05-03, 18:08
Medlem
BIB3ls avatar
En del av er här verkar inte förstå syftet med detta aggressiva ryzzka anfallskrig.

Det det handlar om är imperialism.

Putin med flera tycker att de har rätt till de områden som gick förlorade när Sovjetunionen sprack.

Putin och co är ute efter att förryzzka områden som Ukraina, som de såg gick mot västtänk.

På tur står Belarus, Moldavien, och i förlängningen Litauen och Lettland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in