2023-05-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Muller hittade vad han själv kallar ”perfekt korrelation” mellan ökning av CO2 och temperatur. Det är inte speciellt uppseendeväckande eftersom korrelationen direkt kan ses i kurvorna från 1980. Det säger ingenting om kausaliteten. Den branta temperaturökningen mellan 1910 och 1940 har ingen korrelation med CO2. Vad är poängen i ditt svar till mig och vad har det med tråden att göra?
Du vet mycket väl att Muller startade sin undersökning, bl a med stöd från Koch för att förnekarna hävdade att temperaturserierna var manipulerade men att Muller i slutändan kom fram till samma svar som alla andra.
Citera
2023-05-03, 16:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Elsa Widding kommer att bli utfrusen och mobbad det står helt klart. Men det finns också de i riksdagen som ställer sig bakom Widding och håller med henne, hon får slå sig ihop med dom. Sen är Widding en stark kvinna med integritet så hon kommer att palla trycket. Förövrigt vet vi inte om hon kommer att sitta hela mandatperioden ut.

Det stämmer säkert att det finns fler SD-riksdagsledamöter som precis som Widding också är strålkärringar. Men de vågar ju aldrig stödja Widding, eftersom de är väl medvetna om att SD är det politiska parti som har klart smalast åsiktskorridor av alla politiska partier i Sverige
Citera
2023-05-03, 16:53
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Haha ditt stolpskott, Youtube, bitchute, rumble, swebbtv, klimatupplysningen, clintel, wuwt liksom all annan media är bara kanaler där (bl.a.) vetenskapliga rön presenteras för allmänheten. WUWT t.ex. är fullsmetad med vetenskap som är både publicerad i vetenskapliga tidskrifter och som är peer reviewed.
Nej, det är det inte. De bilder de försöker påskina är inte kompatibel med vetenskapliga forskningslägen.

De lyckas tyvärr övertyga dig och många andra. Men de går bet på de som utvecklat ett kritiskt tänkande. Vilket tenderar att vara de som enligt er indoktrinerats på universitet.

Förvisso finns det bra bloggar, youtubekanaler och kunniga individer också, som ger en bättre överensstämmande bild. Men för att identifiera behövs en källkritisk förmåga som du och många andra i denna och andra trådar saknar.
Senast redigerad av MrArtur 2023-05-03 kl. 17:01.
Citera
2023-05-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Nej, det är det inte. De bilder de försöker påskina är inte kompatibel med vetenskapliga forskningslägen.

De lyckas tyvärr övertyga dig och många andra. Men de går bet på de som utvecklat ett kritiskt tänkande. Vilket tenderar att vara de som enligt er indoktrinerats på universitet.

Förvisso finns det bra bloggar och youtubekanaler också, som ger en bättre överensstämmande bild. Men för att identifiera behövs en källkritisk förmåga som du och många andra i denna och andra trådar saknar.

Gulligt av dig att försöka sätta dig på höga hästar. Vad som kännetecknar klimathysteriker är just frånvaron av källkritik och förståelse av vetenskap.
Citera
2023-05-03, 17:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Gulligt av dig att försöka sätta dig på höga hästar. Vad som kännetecknar klimathysteriker är just frånvaron av källkritik och förståelse av vetenskap.
Som jag uppmanat tidigare.
Här finns natures senaste publikationer listade.
Jag har inte körsbärsplockat eller selektivt valt ut dessa artiklar för att göra en poäng. Så som de aktörer jag tidigare kritiserat för att ge en felaktig bild av forskningsläget.

Läs rubrikerna och skumma igenom abstract iaf. Bara ett representativt utdrag ur den senaste forskningen som publicerats i denna vetenskapliga tidskrift.

https://www.nature.com/nclimate/
Citera
2023-05-03, 17:37
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Varför då, det jag skrev hade med dig att göra som skrev det jag citerade.

Ja och du hade fel i ditt påstående.
Citera
2023-05-03, 17:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Problemet är inte så enkelt som att bara låta professorerna rösta om vem som har rätt eller fel. Stora delar av miljöproblematiken är väl belagd (skadeeffekter, påverkansvägar etc) och så tillkommer frågan om en försiktighetsprincip - vad händer om vi inte gör något.

Sedan försöker man ge en prognos baserad på delvis osäker empiri, pessimistiska antaganden och man extrapolerar pessimistiskt utifrån de här antagandena.

Det finns naturligtvis ingen som kan säga mot detta med andra argument än "osäkerhet", "pessimism" och "osäker extrapolering". Lika litet som alarmister och pessimister kan optimister och förnekare veta vilka effekter som kommer att bli långsiktiga och vilka effekter som kan bli globalt skadliga.
Citera
2023-05-03, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Ja och du hade fel i ditt påstående.

Jaså, vilket påstående och kan du belägga något fel?
Citera
2023-05-03, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Som jag uppmanat tidigare.
Här finns natures senaste publikationer listade.
Jag har inte körsbärsplockat eller selektivt valt ut dessa artiklar för att göra en poäng. Så som de aktörer jag tidigare kritiserat för att ge en felaktig bild av forskningsläget.

Läs rubrikerna och skumma igenom abstract iaf. Bara ett representativt utdrag ur den senaste forskningen som publicerats i denna vetenskapliga tidskrift.

https://www.nature.com/nclimate/

Haha, inte en enda av artiklarna behandlar forskningsläget avseende om ev. uppvärmning beror på mänsklig aktivitet eller ej.
Citera
2023-05-03, 18:25
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Jaså, vilket påstående och kan du belägga något fel?

Ditt påstående var att jag alltid hatat SD vilket inte är fallet.
Jag gillade inte det nassiga runt 1994 då skinskallar stötte partiet, jag ogillar dessa nästan lika mycket som invandrare.
Citera
2023-05-03, 18:29
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Haha, inte en enda av artiklarna behandlar forskningsläget avseende om ev. uppvärmning beror på mänsklig aktivitet eller ej.
Det är den samlade bilden som en mängd artiklar ger som skapar ett forskningsläge.

Skriver jag svåra ord?

Det du syftar på och letar efter är konsensusstudier. Det finns också massor av dessa, som alla ger liknande resultat sins emellan. Så sök gärna på det. Inte en dum idé.
Citera
2023-05-03, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problemet är inte så enkelt som att bara låta professorerna rösta om vem som har rätt eller fel. Stora delar av miljöproblematiken är väl belagd (skadeeffekter, påverkansvägar etc) och så tillkommer frågan om en försiktighetsprincip - vad händer om vi inte gör något.

Sedan försöker man ge en prognos baserad på delvis osäker empiri, pessimistiska antaganden och man extrapolerar pessimistiskt utifrån de här antagandena.

Det finns naturligtvis ingen som kan säga mot detta med andra argument än "osäkerhet", "pessimism" och "osäker extrapolering". Lika litet som alarmister och pessimister kan optimister och förnekare veta vilka effekter som kommer att bli långsiktiga och vilka effekter som kan bli globalt skadliga.

Miljöproblematiken? Diskussion handlar om människan påverkar klimatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in