Jag undrar om det är någon som gått denna utbildning och/eller har någon erfarenhet av denna yrkeshögskola? Det är nämligen så att jag är sugen på att söka dit, då det verkar som ett till synes bra alternativ om man som jag vill arbeta inom webbutveckling/IT, men inte vill gå systemvetenskap/datateknik på KTH eller SU.
Chas var som jag förstått det till en början enbart ett IT-konsultbolag, som på senare tid börjat erbjuda denna utbildning, både för företag men även för YH-studenter. Jag hittar dock inte mycket information på varken Flashback eller övriga webben förutom på deras egna hemsida. Av den anledningen vill jag göra lite research för att se vad allmänheten har att säga om detta.
Har någon av er erfarenhet av Chas antingen i egenskap av konsultbolag eller utbildningsinstitution?
Om ni gått utbildningen, vad tyckte ni om den? Fick ni det stöd i undervisningen ni behövde? Trivdes ni? Hur var lärarna? Hur var det att praktisera, och blev ni erbjudna anställning vid avslutad praktik?
Ni som är insatta inom webbutveckling, ta gärna en titt på kursplanen och berätta vad ni tycker om den. Innehåller den relevanta moment samt vad är era åsikter om det generella upplägget?
Vilka yrkeshögskolor i Stockholm anses vara dom bästa för att studera programmering, och varför?
Finns det nån slags ranking? Är alla lika bra eller uppskattade i arbetsvärlden? Om ens egen insats är lika stor oavsett vilken skola man väljer, vilken skola borde man välja och varför?
Syftar på tex. Nackademin, KYH, ITHS (IT högskolan), STI (Stockholms tekniska institut), Jensens, EC Utbildning, Edugrade, Newton, Hyper Island, Chas Academy, Mediainstitutet.
Med studera programmering menas olika inriktningar från backend till webbutveckling, fullstack, devops, samt app-utveckling.
Har du själv studerat i någon av dessa skolor? Jag har också sökt utbildningar på några av de skolorna.
Halloj! Jag vet att det bara är jag som ska/kan välja vad jag ska studera, men har lite svårt att bestämma mig haha. Så söker lite tips och info.
Har sökt en hel del till hösten, dels för att vara säker på att komma in på något och för att ha lite valmöjligheter till de jag blir antagna till.
Har försökt gräva ner mig så mycket som möjligt i det jag har sökt för att förstå vad jobbet innebär, testat en del program och kollat tutorials.
Vill ha bra utvecklingsmöjligheter, kunna jobba hemifrån, rätt framtidssäkert och bra löneutveckling.
Kunna jobba hemifrån är något av det viktigaste, blir säkert vanligare efter Corona sen också.
Några av de utbildningarna jag har sökt som jag är mest intresserad av:
Som sagt extra svårt att ta sig in nu, sen är det väl inte det bästa valet av ämne/yrke om man bara gör det för att man "hört att det finns jobb". Då finns det nog betydligt enklare yrken.
men om man börjar studera nu då är man klar om 2år då har det väl vänd sig?
Jag pratade med en 30-årig tjej som tyckte att utbildningssystemet ledde alla mot att studera på universitet och högskola, medan hon trivdes bättre efter hon hittat YH-utbildningarna som var praktiska och kortare. Hon tyckte att plugga på universitetet var stressigt och onödigt. Varför fick jag inte reda på alternativet att gå en YH-utbildning tidigare?, undrade hon.
Själv håller jag med. Jag fick flera kataloger från olika universitet på en mässa som vi fick inbokat i gymnasieschemat. Det enda jag hittade var typ en internetlänk på en svartvit kopia från någon broschyr på vilka studievägar som fanns, kanske hade jag snott den från en anslagstavla dessutom.
Min uppfattning av YH-utbildningar var att de är för de som har för låga meriter och blir tvungen att gå "grundskolan del 2" för att ens få jobb. YH-utbildningar verkade vid min gymnasietid som ett otänkbart alternativ. Är det fler som inte kunde tänka sig en YH-utbildning när de gick i gymnasiet?
Är det en enorm skillnad i budget mellan universitet och yrkeshögskolor som är orsaken eller är det "kompetens brist"? Finns det någon som inte alls håller med? Är det våra minnen det är fel på?
"Min uppfattning av YH-utbildningar var att de är för de som har för låga meriter och blir tvungen att gå "grundskolan del 2" för att ens få jobb. YH-utbildningar verkade vid min gymnasietid som ett otänkbart alternativ. Är det fler som inte kunde tänka sig en YH-utbildning när de gick i gymnasiet?
Är det en enorm skillnad i budget mellan universitet och yrkeshögskolor som är orsaken eller är det "kompetens brist"? Finns det någon som inte alls håller med? Är det våra minnen det är fel på?"
Tror bara de är dåliga på marknadsföring. Pratat med en person ansvarig för en YH-skola kring detta, och de vill arbeta för att nå ut till fler. I andra länder har man en starkare kultur kring detta.
Jag vet flera personer som hamnat på helt okvalificerade yrken/inte gör någonting alls p.g.a. att universitetet är för svårt för dem, samtidigt som de klarade sig hyfsat/tolerabelt i gymnasiet. Många av dem har inte haft koll på YH när jag informerat dem och blivit glada av den infon. Alternativet var inget eller universitetet tänkte de.
Har en bekant som läste på YH det första hon gjorde efter gymnasiet. Fixade bra jobb, lön och bostad. Pluggade sedan på universitetet.
Jag gick YH, och det var inte särskilt olikt gymnasiet, förutom att vi då var äldre och förväntades ha lite mer bakom pannbenet vid praktik.
Det var extremt lättsammare studieteknik än vad ordinarie högskola är. Man har också en extremt mycket mer tillgänglig lärare. Så det är inte draget ur luften att det är lite av en lättviltsvariant av ordinarie högskola.
Samtidigt må jag säga att vi lärde oss mer direkt yrkesnyttigt på yrkeshögskolan.
Vanlig högskola är väldigt mycket mer teoretisk eftersom det är sådan extrem press på att varenda kotte minsann ska peppas till att vilja bli forskare sedan, vilket jag tror är direkt skadligt för utbildningarna som oftare går direkt ut i arbetslivet.
Samtidigt har vi också den största faktorn av de alla.
Yrkeshögskola är värdelöst om du inte redan är extremt bra på att sälja in dig själv, har kontakter inom branschen, eller lyckades bli bundis med företaget du har praktik på.
Tre år senare har jag fortfarande inget relevant, vilket suger anus. Jag skulle vara självgående för många av de vanligare, och lite mer monotona, sysslorna inom det, vilket är precis vad som är användbart för företag eftersom befintlig personal då kan fokusera på de mer kvalificerade uppgifterna relaterade till det juridiska och verksamhetsplaneringen.
Men ändå går det inte få jobb.
Man ska redan ha jobbat i fem år, och man ska prompt göra allt det skitsvåra (vilket inte är skitsvårt som så, man behöver ha lyckats med det tre eller fem gånger, sedan har man rätt bra kläm på det) och även det monotona grunddgörat, helt själv.