Citat:
Ursprungligen postat av
Anedin
Toves pojkvön sa i rätten att T var stark och han tvivlade inte på att hon inte kan försvara sig
Hon hade spelat fotboll i många år och styrketränade
Nu är det i och för sig en jävla skillnad på att spela fotboll och styrketräna och att slåss. Då jag i min ungdoms dagar slogs i princip varje helg (för det är sånt man gör i norrland på helgerna när man dricker sprit) så jag har sett enorma killar som tagit 200kg i bänk fått stryk av betydligt mindre killar på ca 70kg och kanske tar sin kroppsvikt med lite tur i bänken.
Det är någonting helt annat att vara stark och uthållig och veta hur man ska bete sig när det blir slagsmål och allra helst när man blir strypt.
Många reagerar med vild panik eller blir helt paralyserade vid dylika tillfällen.
Jag säger inte att det gått till si eller så, men om J skulle satt sig på Toves armar och sedan strypt henne så är det inte lång stund förrän hon blir medvetslös, lägg till att hon fått en smäll i bakhuvudet och hade konsumerat alkohol under kvällen och det var dessutom sent, hon kanske inte hade ätit ordentligt och hade relativt dåligt med ork att slå tillbaka.
Däremot kan jag också se att det gått till som tingsrätten säger, att J med hjälp av M tagit fast Toves armar och händer medans J strypt henne med tvåhandsfattning runt strupen.
Men att förklara det som att Tove
"var stark för att hon spelade fotboll och styrketränade" och att detta skulle göra att det i faktum spelade någon roll i en situation som inte hade med just fotboll eller marklyft att göra, det ger en dålig förklaring. Slagsmål är som sagt någonting helt annat än att gå på ett fridfullt gym eller springa runt koner och slå frisparkar och hörnor.
Ju mer jag läser om det hela skulle jag säga att J i samråd med M bragd Tove om livet, det var nog J som börjat slåss med Tove och "M" som en "god vän" försökt hjälpa till, antingen genom att lägga sig på Toves underkropp eller att hålla i hennes händer, jag tror inte det var planerat som ett mord genom värsta brottsplanen, men likväl var det så det blev.
Livstid tycker jag inte att det är straffmässigt värt för detta dåd. 16-18 år för den äldre bruttan och 12-14 för den yngre känns i
mina ögon ganska rättvist. Det var en sjukt, sjukt jävla dum grej de gjort sig skyldiga till, men ändå...gjort i tillfället och "ungdomligt oförstånd" krings konsekvenser av sitt handlande.
Det är min åsikt kring det hela varje fall.