2023-05-02, 19:57
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nato som försvarsallians har väl inte anfallit några länder på helt eget bevåg i syfte att ockupera? Vad skulle Nato som allians tjäna på det? Det strider ju dessutom helt mot försvarsalliansens stadgar.
Du försöker ju utmåla Nato som ett hot mot Ryssland vilket ju få faktiskt köper. Och för den ryske diktator är nog största hotet mot hans hälsa inte Nato utan ett ryskt intern agerande.

Vad spelar det för roll om syftet inte är att ockupera? Tror du Ryssland är OK med att de invaderar, gör kaos, och sedan åker igen?

Väldigt många köper att Ryssland ser Nato som ett hot. Jag droppade en lång lista tidigare idag på folk. jag kan göra den längre. T om påven ger mig rätt: https://www.politico.eu/article/pope-francis-nato-cause-ukraine-invasion-russia/

Notera att jag inte utmålar Nato som ett hot. Jag förklarar hur Putin & eliten & ryska folket ser det som ett hot.
Citera
2023-05-02, 19:59
Medlem
Snapcounts avatar
Se där.., då en artikel om det verkliga hotet mot Ryssland :

- Russere skremmes av Kina
Russere flest har i lengre tid vært bekymret for den stadig større innflytelsen Kina har på landet, ifølge Russlandekspert Mark Galeotti.

- Men mange russere er svært bekymret for Kinas stadig større innflytelse i Russland. Putin trenger Xi mye mer enn omvendt, sier Mark Galeotti, Russland-kjenner, professor og forfatter av en rekke bøker om Russland,

Sedan det som har påpekats i denna tråd :

- Folk prater også mye om kinesiske kart over ulike russiske regioner i øst. Stadig flere av disse får kinesiske regionsnavn på kinesiske kart. Ikke at dette er en trussel her og nå, men på sikt, sier Galeotti.

https://www.dagbladet.no/bok/russere-skremmes-av-kina/79098135

Finns mera i artikeln skall sägas.

Detta är ju då priset Putin är villig att betala som bekant. Att sälja ut landet till "snälla" Kina som inte ens ids kränga vapen !
Citera
2023-05-02, 20:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Något flög i luften på Krim igen:

https://twitter.com/officejjsmart/status/1653441911825264640
The explosion in Crimea took place in Simferopol, or rather, next to it, at the base of the FSB 🇷🇺 border guards.

Radio Svoboda identified where it was by geolocation.

This is a former training base for border guards in the area of Jabanak creek near the village of Shkilne, a few kilometers from the Simferopol airport.
Obs! Obekräftat (gäller bilden + uppgifterna).
Citera
2023-05-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Proryssen hade tät kontakt med vänner i Ukraina som berättade hur det "verkligen" låg till. "Vänner"-storyn bara försvann och så byttes det till en annat tema... Regel nr 1 för mytomaner är att komma ihåg vad man ljuger om.

Ja det är på grund av misstag med Regel nr 1 som desinformation tillslut blir kontraproduktivt.

Finns många tydliga exempel på det i den här tråden om man förstår att vatniksarna kommer i många olika skepnader.
Citera
2023-05-02, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag tycker inte för jag har inget med ryskt narrativ att göra . Jag konstaterar bara.

Konstaterar vad egentligen?

Att det är subjektivt att mena på att Ryssland de facto inte har ett skit att göra med internationell vilja att göra? Något de själva skapat och kreativt fortsatt utveckla de senaste 100 åren.
Men ändå menar du på att där skulle finnas någon sorts liten magiskt förståelse kallad objektivitet för att undvika det som är den rena sanningen? Du är en smart en du "flugpappa", så förklara varför man skall ägna tid att skilja på objektiviteten och subjektiviteten om de bägge i situationen är det exakt samma? Är det för att du så innerligt vill att de skall vara varandras direkta motsatser?
Det är de inte alls nej. De kan vara, men det har inget att göra med att den ena saknar mer insikt än den andra. Subjektiviteten föds utav objektiviteten! När objektiviteten är mättad och förstådd så återstår det alla vill ha ut utav den, nämligen subjektiviteten och svaret för tanken.
Att sitta här och försöka greppa efter det ena efter det andra exemplet på objektivitet bara för att förstå Rysslands handlande är inget annat än vansinne. De har själva strypt den möjligheten till objektivitet, helt på eget bevåg och genom handlingar. Lögnar man så mycket att objektiviteten tynar bort utav sig själv så har man mördat de möjligheterna, OAVSETT om där nu fanns en gnutta orsak eller anledning före det handlandet.

Nej, där finns ingen mer objektivitet att snöa in på vad det gäller Rysslands EGENSKAPADE fantasifoster eller orsaker. Det enda som finns kvar är svaret i sin subjektiva sanning, nämligen att Ryssland är samma skit oavsett hur mycket de än försöker klandra andra för det. Det som stinker kan inte gömmas med hjälp utav parfym, för då stinker det bara ännu värre.
Citera
2023-05-02, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja du kan sätta ett annat ord på det om du vill. Men ryssarna lär se paralleller mellan Nato och hitler-tyskland (geopolitiskt alltså, inte ideologiskt). Och det är vad det handlar om. Upplever Ryssland Nato som ett hot? Jag säger ja. Tio olika dårar i denna tråd argumenterar frenetiskt emot.

Hallå där! Men fakta är att nästan samtliga länder i västra Europa var emot Hitler. De länder som stod på Hitlers sida var ju tvärtom länderna i öst (Rumänien, Ungern). Länderna i västra Europa blev ju invaderade av Hitler-tyskland pga att de var emot Hitler och nazismen (och det långt innan Sovjet vände sig mot Tyskland). Så om ryssarna nu idag klumpar ihop hela väst och jämför Nato med Hitler då har de förvanskat sin historieskrivning mycket värre än vad jag trodde var möjligt att göra.

Men som andra skrivit, ryssarna och Ryssland lever kvar i det förgångna. De har inte fattat hur världen ser ut och fungerar på 2000-talet. De tror att 1800-talets metoder är även dagens. Hade ryssarna varit så smarta, som en stat med stormaktsanspråk bör vara, hade de förstått att handel och utveckling är det som gäller idag. Inte krig.

Någon hävdade att ryssarna är rädda för att USA ska placera missiler i Ukraina. Varför skulle USA göra det, när man inte placerat missiler i något annat land i östra Europa? Faktum är ju att det är Rysslands invasion av Ukraina som gjort att det nu finns amerikanska missiler vid den ryska gränsen. Putin är ju Rysslands främsta fiende. Och ryska folket verkar tycka att det är bra att han kraschar hela landet.
Senast redigerad av Auric 2023-05-02 kl. 20:20.
Citera
2023-05-02, 20:04
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
För att de andra landet ber om hjälp, är det fel? Man ska inte få be om hjälp? Man får inte hjälpa andra om man vill?

Jag tänker att det du egentligen vill säga är att ingen ska lägga sig i vad ryssland gör, eller hur?

Det är i mångt och mycket var argumentationen från Phsycicsailor landar i.
Hjälp till civila. Inte militärt. Ett av många märkliga sätt att se på saker.
Resultatet av ett sådant synsätt vore inget annat än låta ryss-land ta Ukraina.
Sedan är Baltikum på listan?
Men allt för att skona de civila.

Under hot från Putin, lägg dig ner och ge upp.
Citera
2023-05-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Något flög i luften på Krim igen:

https://twitter.com/officejjsmart/status/1653441911825264640
The explosion in Crimea took place in Simferopol, or rather, next to it, at the base of the FSB 🇷🇺 border guards.

Radio Svoboda identified where it was by geolocation.

This is a former training base for border guards in the area of Jabanak creek near the village of Shkilne, a few kilometers from the Simferopol airport.
Obs! Obekräftat (gäller bilden + uppgifterna).

Ja obekräftade men ändå sant. Kallas förbekämpning.
Citera
2023-05-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Igen, titta på andra krig. Varför skulle Nato gå in och "hjälpa" dem? De kommer naturligtvis inte att hjälpa Putin om det blir inbördeskrig om två år. De kommer hjälpa upprorsmakarna om de gör något, oavsett om de är islamister, korrupta, eller etniska rensare.

Struntsnack. Det finns ingen, absolut ingen, som kommer att gå in militärt i Ryssland. Ryssland är en bottenlös brunn. Kina kanske på sikt snor åt sig delar av Sibirien, men ingen annan har nåt som helst intresse av att ingripa i Ryssland. Politiskt och ekonomiskt stöd, kanske, men även det är tveksamt. Ryssland är så dysfunktionellt att det är bortom mänsklig förmåga att få rätsida på det landet.
Citera
2023-05-02, 20:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Det är väl ingen som förnekar att Ryssland ser NATO som ett hot. Hotet är dock inte verkligt..

Jag påstår att även ’Ryssland’ (Kreml) mycket väl vet att Nato inte alls utgör ett militärt hot mot dem. Däremot är det ett argument att använda för inrikes bruk.
Citera
2023-05-02, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag påstår att även ’Ryssland’ (Kreml) mycket väl vet att Nato inte alls utgör ett militärt hot mot dem. Däremot är det ett argument att använda för inrikes bruk.
Og et argument som alle idiotene utenfor Russland også kjøper.
Citera
2023-05-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Det är i mångt och mycket var argumentationen från Phsycicsailor landar i.
Hjälp till civila. Inte militärt. Ett av många märkliga sätt att se på saker.
Resultatet av ett sådant synsätt vore inget annat än låta ryss-land ta Ukraina.
Sedan är Baltikum på listan?
Men allt för att skona de civila.

Under hot från Putin, lägg dig ner och ge upp.

Sedan dag 1 har psychicsailor helt följt Peskovs agenda. Helt ryzkt perspektiv men spelar under annan flagg.
Delar av Ukraina skall ryzzland ha osv.

Förhandla nu sedan månader. osv.

Ja Baltikum kommer härnäst osv.

Lägger 24/7 på det perspektivet. Sedan länge. Har totalt misslyckats men har inte själv insett det. Lite rysskt över det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in