2023-05-02, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Danmark fortsätter att sponsa :

Denmark will donate military equipment and financial support to Ukraine worth $250m, the Nordic country's defence minister Troels Lund Poulsen has said.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-top-minister-in-putins-war-effort-fired-as-russia-does-not-have-enough-munitions- 12541713

Lilla Danmark slår nog ovanför sin viktklass !

Ja, jag önskar att det var så bra. Men retoriskt bidrar Danmark med moraliskt stöd på ett relativt kompromisslöst sätt, vad gäller tidigare nedrustning inför Rysslands anfallskrig har Danmark tyvärr inget att skryta med.
Citera
2023-05-02, 17:31
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Att Ryssland upplever inbillade hot är inget nytt. Faktum kvarstår att inga NATO-länder har några planer på att attackera Ryssland, oavett vilket svammel du kommer med, käre ål.

Det vet varken du eller jag.

Och så agerar stater också. Sen kan du kalla det för något negativt om du vill. Sverige, Finland, Ryssland, Polen, osv. alla agerar utifrån "inbillade hot" och går med i Nato eller stödjer Ukraina, eller agerar mot Nato.
Citera
2023-05-02, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det finns massor med exempel i samhället på organisationer med tveksam samhällsnytta. i detta fall menar jag - har Nato "världssamhällsnytta"?

Exempel på organisationer som fungerar för medlemmarna, men med ambivalent eller negativ samhällsnytta:
- Maffian
- Fackföreningar (om du är riktigt högerorienterad, inte bara Hollywood-höger
- Oligopol
- monopol
- OPEC

För att knyta tillbaka till själva frågan: Ryssland känner sig hotat av Nato. Det faktum att en organisation ger nytta för sina medlemmar betyder inte att den måste vara något som har existensberättigande.

OPEC är intressant.
Ryssland ökar sin produktion med några andra länder och sänker priset.
Oljepriset beräknas till under sjuttio dollar om ett tag.

OPEC är riktigt förbannade, ryssarnas vän?
Citera
2023-05-02, 17:33
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Igen, titta på andra krig. Varför skulle Nato gå in och "hjälpa" dem? De kommer naturligtvis inte att hjälpa Putin om det blir inbördeskrig om två år. De kommer hjälpa upprorsmakarna om de gör något, oavsett om de är islamister, korrupta, eller etniska rensare.

För att de andra landet ber om hjälp, är det fel? Man ska inte få be om hjälp? Man får inte hjälpa andra om man vill?

Jag tänker att det du egentligen vill säga är att ingen ska lägga sig i vad ryssland gör, eller hur?
Citera
2023-05-02, 17:36
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
För att de andra landet ber om hjälp, är det fel? Man ska inte få be om hjälp? Man får inte hjälpa andra om man vill?

Jag tänker att det du egentligen vill säga är att ingen ska lägga sig i vad ryssland gör, eller hur?

Du läser fel. Där är inget "annat land" där.
Citera
2023-05-02, 17:37
Avslutad
Citat:
Det vet varken du eller jag.

Och så agerar stater också. Sen kan du kalla det för något negativt om du vill. Sverige, Finland, Ryssland, Polen, osv. alla agerar utifrån "inbillade hot" och går med i Nato eller stödjer Ukraina, eller agerar mot Nato.

Nu slingrar du dig igen, din hale ryssråtta.

Vilka konkreta bevis har du för att NATO-länder har planer på att invadera Ryssland?
Citera
2023-05-02, 17:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det finns massor med exempel i samhället på organisationer med tveksam samhällsnytta. i detta fall menar jag - har Nato "världssamhällsnytta"?

Exempel på organisationer som fungerar för medlemmarna, men med ambivalent eller negativ samhällsnytta:
- Maffian
- Fackföreningar (om du är riktigt högerorienterad, inte bara Hollywood-höger
- Oligopol
- monopol
- OPEC

För att knyta tillbaka till själva frågan: Ryssland känner sig hotat av Nato. Det faktum att en organisation ger nytta för sina medlemmar betyder inte att den måste vara något som har existensberättigande.

NATO har existensberättigande för sina medlemmar och alla fria människor i världen. Att en terrordiktatur som Ryssland hatar NATO är helt naturligt. Liksom kriminella harar polisen. NATO hindrar dem från att begå övergrepp därför hatar de NATO. De känner sig inte hotade.
Citera
2023-05-02, 17:39
Medlem
Citat:
Igen, titta på andra krig. Varför skulle Nato gå in och "hjälpa" dem? De kommer naturligtvis inte att hjälpa Putin om det blir inbördeskrig om två år. De kommer hjälpa upprorsmakarna om de gör något, oavsett om de är islamister, korrupta, eller etniska rensare.

Jag tittar på DETTA krig som ryssland STARAT.
Lägg ner med att skylla på andra länder.
ryssland startade detta. Blir det inbördeskrig så får dom skylla sig själva.
Citera
2023-05-02, 17:40
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Det kanske har rapporterats om det tidigare i tråden men nu tycks det vara klart att segerparaden ställs in.

Putin är skräckslagen och han har heller inte samma syn på att Bachmut har fallit som psykseglaren har. Att Bachmut skulle vara i ryssarnas händer var ett ju ett villkor för paraden.

https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/may/02/putin-cancelling-public-celebrations-safety-fears-ukraine-war

Oj! det har ju talats om en nedbantad version, men att helt ställa in, har det hänt tidigare?
Citera
2023-05-02, 17:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Skillnaden mellan ett Ryssland som kan tillsätta president i, och styra Kazakstan och Ukraina, och ett Ryssland som inte kan det är stor. Mycket stor för den ryska självbilden.

Att kunna använda Kazakstan och Ukraina som man använder Belarus vore något av definitionen på en framgångsrik ledare i Kreml. Tyvärr. Går det inte med politiska operationer så får det gå med våld.

Ja i deras egna ögon kanske de är en stormakt om de kan dominera stora delar av det f.d. Sovjet. Men objektivt ser jag dem inte som en stormakt även om de lyckas med det. Sovjet hade kontroll över många länder i Östeuropa och de hade allierade runt om i tredje världen. Ryska Federationen fick bara 5 röster nu i senaste FN-omröstningen. Bara från småstater förutom sin egna röst. Kina röstade aktivt mot Ryssland.
Citera
2023-05-02, 17:42
Medlem
Citat:

Jag vet vatniks tycker det är orättvist att Ukraina får hjälp. Självklart borde Nato hjälpa rättvist och gärna mot sina egna intressen.

Inte konstigt det går dåligt med sådan verklighetsuppfattning....
Citera
2023-05-02, 17:43
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Oj! det har ju talats om en nedbantad version, men att helt ställa in, har det hänt tidigare?

Som det står i artikeln. Putin vill nog inte bli förnedrad av människor som kommer med plakat på döda och saknade i Ukraina.

Vilket med största sannolikhet skulle inträffa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in