2023-05-02, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Citat:
Så då är vi överens om att även om Rysslands invasion var orättmätig, så är oron befogad. Man agerar på hot,

Nej, oron är inte befogad - vanliga länder attackerar inte grannländer i imperialistiska syften - de rustar upp med avsikten att kunna avskräcka imperialistiska grannländer - en mycket viktig och självklar detalj.

Ingen saknar att du inte svarar mig. Alla vet vilka lögner och manipulationer dina inlägg innehåller.

Du är nog ganska manipulativ själv. Du letar bara kriterier för att Nato ska se mindre dåligt ut, och därmed göra Rysslands oro obefogad. Territorium, grannländer, imperialisisk...Try harder.[/quote]

Nej - jag beskriver bara den obekväma verkligheten för dig och Ryssland.
Citera
2023-05-02, 17:06
Medlem
Citat:
Tycker du inte Tyskland är en del av väst? Väldigt udda definition du har av väst i så fall. Protestantismens vagga. Grundare av EU. Den helt centrala spelaren i universitetsvärlden 1890-1939. Massvis med europeisk finkultur. Största språket i västeuropa. Osv.

Ryssland ser det som att de blev attackerade västerifrån. Inte bara rent bokstavligt, utan av kontinenten, och av många av de länder som idag är med i Nato.
Nja, Europa har en lång historia av att vara delat mellan olika maktsfärer som skiftat allt eftersom där även Ryssland varit en del utav. Det var först på 50- och 60-talet Västeuropa enades eftersom de hade ett gemensamt hot, det sovjetiska hotet...
Citera
2023-05-02, 17:07
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tycker Sovjet var en stormakt. Ryska Federationen har inte varit en stormakt sedan de lämnade Sovjet 1991. Efter det var de en regionalt stor makt endast i f.d. Sovjetunionen. Nu tror jag inte ens de är det eftersom Kazakstan m.fl. tagit ett stort steg bort från ryskt inflytande.
Skillnaden mellan ett Ryssland som kan tillsätta president i, och styra Kazakstan och Ukraina, och ett Ryssland som inte kan det är stor. Mycket stor för den ryska självbilden.

Att kunna använda Kazakstan och Ukraina som man använder Belarus vore något av definitionen på en framgångsrik ledare i Kreml. Tyvärr. Går det inte med politiska operationer så får det gå med våld.
Citera
2023-05-02, 17:10
Medlem
Citat:
Jag ser 2 specifika scenarier:

1. Allvarlig inrikes oro. Inbördeskrig i Ryssland, varför inte mellan Wagner och Kadyrov på ena sidan och ryska armén på andra. Bägge sidor har lyckats gaffla åt sig kärnvapen, så ingen använder dem. Nato hoppar in och "försvarar" ena sidan.

Det är vad jag tror ryska eliten egentligen är rädda för.

2. Foliehattsteorin. Väst blir mer och mer irrelevanta medan BRICS växer. Till sist startar USA någon form av världskrig för att behålla sin hegemoni, givetvis med någon ursäkt så de framstår som de goda. Nato aktiveras.

Detta hot framstår som osannolikt. Kanske under 10% sannolikhet.

Men hur stor sannolikhet är det att Ryssland invaderar Sverige? Också under 10% sannolikhet. Ändå vill svenska folket med i Nato.

Varför skulle NATO gå in och hjälpa ett land som ryssland? Här är det rysslands egna fel om det blir inbördeskrig
Citera
2023-05-02, 17:13
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fanns inget ’Väst’ 1941. Sovjet ingick en ickeangreppspakt med Tyskland. Sen blev de angripna ändå. Av Tyskland - inte av Väst.

Och ja, nu är hatet mot Ryssland stort, och det har Putin dragit på sig helt på egna meriter. Som man bäddar…

Ja du kan sätta ett annat ord på det om du vill. Men ryssarna lär se paralleller mellan Nato och hitler-tyskland (geopolitiskt alltså, inte ideologiskt). Och det är vad det handlar om. Upplever Ryssland Nato som ett hot? Jag säger ja. Tio olika dårar i denna tråd argumenterar frenetiskt emot.
Citera
2023-05-02, 17:17
Medlem
Snapcounts avatar
Danmark fortsätter att sponsa :

Denmark will donate military equipment and financial support to Ukraine worth $250m, the Nordic country's defence minister Troels Lund Poulsen has said.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-top-minister-in-putins-war-effort-fired-as-russia-does-not-have-enough-munitions- 12541713

Lilla Danmark slår nog ovanför sin viktklass !
Citera
2023-05-02, 17:18
Medlem
Citat:
Ja du kan sätta ett annat ord på det om du vill. Men ryssarna lär se paralleller mellan Nato och hitler-tyskland (geopolitiskt alltså, inte ideologiskt). Och det är vad det handlar om. Upplever Ryssland Nato som ett hot? Jag säger ja. Tio olika dårar i denna tråd argumenterar frenetiskt emot.

Ja, Ryssland är ett land med stor fantasi som kan dra alla möjliga paralleller, hur orealistiska de än är – de har inga hämningar på att "rättfärdiga" sitt imperialistiska anfallskrig.
Citera
2023-05-02, 17:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Så det är en klok mot tio dårar? Verkar osannolikt va? Du kanske ska se över din hållning.

För övrigt har väl Ryssland sin stora och väl underhållna kärnvapenarsenal mot ev inkräktare? Hört talas om terrorbalansen? Rysslands säkerhet står inte och faller med ukrainskt natomedlemskap.
Citera
2023-05-02, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Fast det är hela tiden Jens Stoltenberg, Nato:s generalsekreterare, som ligger på och uttalar sig i stödet till Ukraina och t ex vikten av att det fortsätter.

Här från Natos officiella sida. https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_214037.htm

Ja, och? Att stödja Ukraina mot er ryssråttor är inte detsamma som att vara part i kriget. Ryssland har invaderat Ukraina och inte ett NATO-land.
Citera
2023-05-02, 17:25
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Varför skulle NATO gå in och hjälpa ett land som ryssland? Här är det rysslands egna fel om det blir inbördeskrig

Igen, titta på andra krig. Varför skulle Nato gå in och "hjälpa" dem? De kommer naturligtvis inte att hjälpa Putin om det blir inbördeskrig om två år. De kommer hjälpa upprorsmakarna om de gör något, oavsett om de är islamister, korrupta, eller etniska rensare.
Citera
Avslutad
Citat:

Att Ryssland upplever inbillade hot är inget nytt. Faktum kvarstår att inga NATO-länder har några planer på att attackera Ryssland, oavett vilket svammel du kommer med, käre ål.
Citera
Medlem
Det kanske har rapporterats om det tidigare i tråden men nu tycks det vara klart att segerparaden ställs in.

Putin är skräckslagen och han har heller inte samma syn på att Bachmut har fallit som psykseglaren har. Att Bachmut skulle vara i ryssarnas händer var ett ju ett villkor för paraden.

https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/may/02/putin-cancelling-public-celebrations-safety-fears-ukraine-war
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in