2023-05-02, 11:19
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Inget av det du skriver är svar på frågan jag ställde.
VARFÖR skall Putler få diktera vilka länder som får gå med i NATO?
Varför skall någon ENDA enskild individ få bestämma villkoren för en allians man inte med medlem av? Det är ju fullkomligt ologiskt.

Russia has never been a member of NATO and it is unlikely that it will ever become one. There are five main reasons why Russia will never become a NATO member. First, NATO requires that its members have civilian and democratic control over their armed forces. This is a fundamental principle that allows for military integration and interoperability among members. Second, Russia has territorial disputes with some NATO members such as Estonia, Latvia, and Lithuania. Third, Russia has been accused of interfering in the domestic affairs of some NATO members. Fourth, Russia has been accused of violating international law by annexing Crimea from Ukraine. Finally, Russia has been accused of violating the sovereignty of some NATO members by conducting military exercises near their borders.

Därför att det finns risk för krig och ukrainier dör om man överhuvudtaget inte låter Putin "diktera" något som helst. Militärallianser är farliga för världsfreden, de har ingen absolut rättighet heller. Rätt utformade och utnyttjade så ger de fred. Fel utformade och utnyttjade så ger de krig.

Man bör inte utforma det som en "diktering". Man bör utforma det på samma sätt som avtal är skrivna om t ex icke-spridningsavtal och liknande. Dvs att vissa stater förbinder sig att inte gå med i Nato.
Citera
2023-05-02, 11:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ryssen slog i dagarna ut ett S-300 luftvärnsrobotsystem och en tysk Gepard luftvärnskanonvagn.

S-300: https://www.bitchute.com/video/uJcNwcbaH21T/
Gepard: https://www.bitchute.com/video/kEoeYAhpLb9Y/

Det är nog ingen vågad gissning att ryssen gör allt för att slå ut AFU:s två Patriotsystem också. Symboliskt och strategiskt extremt viktiga måltavlor.
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag vet att Gepard är en fake.

Ja. Geparden tog ingen nämnvärd skada av attacken.

Citat:
Filmen avslöjar ryska lögnen efter drönarattacken

Gick ut med att man förstört tysk superstridsvagn • Svaret: ”Allt fungerar fortfarande”
På en pressträff visades bild på luftvärnkanonvagnen, men filmen avslöjar att drönaren studsar bort från pansaret.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/filmen-avslojar-ryska-lognen-efter-dronarattacken/
Citera
2023-05-02, 11:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det du skriver är för mig ologiskt men det spelar ingen roll. Som jag sa, det är inte huvudanledningen.

Men det är den enda anledningen du misstänker..

Fakta är dock : Inte ett enda nyhetsteam ifrån väst fick komma och se/rapportera om detta "förtryck". Likaså inte FN eller andra hjälorganisationer.

Det är talande.
Citera
2023-05-02, 11:21
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Inser att det är över din kunskapsnivå att förstå och se samband.

Du ser inget samband med att ryzzland aktivt slår split mellan broderfolk för att kunna nå sina geopolitikiska mål?

Alla ryzzar i Transnistrien hur kom dom dit?
Ser du något samband?

Hur kom Transnistrien till? Varför?

Belarus varför hjälper ryzzarna till att förhindra demokratin.

Jo, det är möjligt att ryssarna sår split. De flesta stormakter agerar genom att söndra och härska, varför skulle Ryssland vara ett undantag?
Citera
2023-05-02, 11:24
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men det är den enda anledningen du misstänker..

Fakta är dock : Inte ett enda nyhetsteam ifrån väst fick komma och se/rapportera om detta "förtryck". Likaså inte FN eller andra hjälorganisationer.

Det är talande.

nej, det är inte fakta. Men det kvittar, det är inte huvudanledningen.
Citera
2023-05-02, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag tror på vad NSC säger. Ursprungskällan 100 000 förluster i Hela Ukraina, men jag håller delvis med dig att de hårdaste striderna har varit Donetsk/Luhansk - I fyra områden - Bakhmut, Volidar, Kreminna och Avdiivka. Det sagt det är vad media informerar.

Snällt av dig att nämna ryska krigsbrott/terrorbrott - Men jag tror alla känner till det. Och det har inget att göra med Ryska förluster.

Se där. Jag tror också på vad NSC säger. Ursprungskällan.
Lade, liksom de flesta andra gjort, till verkligheten. Var har striderna med stora förluster skett sedan december?
Jo i Donesk främst i Bakhmut...
Ryzzarnas förluster av soldater där uppskattas av flera seriösa bedömare vara på nivån 100 000 varav 20000 döda.

Tyvärr innebär denna sifferexercis till att tragedin i denna historiskt stora händelse inte diskuteras alls. Hur många rysska mödrar och fäder har där förlorat en älskad son eller får hem en lemlästad son?. Hur många civila har där förlorat sina hem? Hur många är på flykt? Hur många barn har traumatiserade för livet,? Hur mår dom nu? Har de något hem att återvända till?

Det finns mycket viktigare frågor att reflektera över och diskutera.
Citera
2023-05-02, 11:36
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Bara att läsa genom mina inlägg. Jag stöder inte Putins krig.

Men om man tror att Putin är Hitler så förstår jag att man vill skicka en helvetes massa vapen till Zelensky. Det hade varit befogat.

Jag förklarar att nu är inte Putin Hitler. Så vi behöver inte skicka så mycket, och vi borde göra det på ett helt annat sätt. Förstår du nu?

Jo... Putin är dagens Hitler. Vi lever inte på 40-talet. Förstår du nu?
Citera
2023-05-02, 11:40
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Därför att det finns risk för krig och ukrainier dör om man överhuvudtaget inte låter Putin "diktera" något som helst. Militärallianser är farliga för världsfreden, de har ingen absolut rättighet heller. Rätt utformade och utnyttjade så ger de fred. Fel utformade och utnyttjade så ger de krig.

Man bör inte utforma det som en "diktering". Man bör utforma det på samma sätt som avtal är skrivna om t ex icke-spridningsavtal och liknande. Dvs att vissa stater förbinder sig att inte gå med i Nato.
Det är verkligen att diktera att säga "Om Ukraina tänker gå med i NATO så startar jag krig". Vad skulle du annars välja för term?
NATO är en militär allians där - faktiskt - även Ryssland skulle kunna välja att gå med.

Putin får ogilla NATO hur mkt han vill, men du KAN inte med logik förklara varför han skulle få bestämma över vilka som får gå med, eller välja att starta krig likt en ettåring i sandlådan om dessa inte gjorde som han sa.

Ska Putler få bestämma över vilka som ansöker om medlemskap i EU? Eller varför inte i Brommapojkarna?
Citera
2023-05-02, 11:43
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Jo... Putin är dagens Hitler. Vi lever inte på 40-talet. Förstår du nu?

Det är bara propaganda. Vi förväntas tycka illa om Putin så vi följer våra ledare. Därför utnämns han till "dagens Hitler". Analytiskt sett gör det mer skada än nytta att se honom som Hitler.
Citera
2023-05-02, 11:45
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Det är bara propaganda. Vi förväntas tycka illa om Putin så vi följer våra ledare. Därför utnämns han till "dagens Hitler". Analytiskt sett gör det mer skada än nytta att se honom som Hitler.
Förväntas?
Det går inte att inte tycka illa om en diktator som massmördar, våldtar och torterar civila i stor skala. Gör inte du det själv? Har du ingen moralisk kompass?
Citera
2023-05-02, 11:52
Medlem
USA: Extrema ryska förluster – 20 000 dödade på kort tid
RYSSLAND
Publicerad 2 maj 2023 kl 11.30

”Använder fångar – inte redo för strid”

https://www.expressen.se/tv/nyheter/usa-extrema-ryska-forluster-20-000-dodade-pa-kort-tid/

Allt fler media börjar nu fatta ryzzland enorma förlustsiffror på kort tid. Bra.
Och även dess orsaker.
Här framförs ett av dem, det finns naturligtvis flera.
Citera
2023-05-02, 11:55
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Det är verkligen att diktera att säga "Om Ukraina tänker gå med i NATO så startar jag krig". Vad skulle du annars välja för term?
NATO är en militär allians där - faktiskt - även Ryssland skulle kunna välja att gå med.

Putin får ogilla NATO hur mkt han vill, men du KAN inte med logik förklara varför han skulle få bestämma över vilka som får gå med, eller välja att starta krig likt en ettåring i sandlådan om dessa inte gjorde som han sa.

Ska Putler få bestämma över vilka som ansöker om medlemskap i EU? Eller varför inte i Brommapojkarna?

Citat:

För det första så tycker jag du hållt lite vettigare nivå i dina inlägg här än vad du brukar. Fortsätt så, så läser folk dig.

Och visst är det så att man kan se det som diktering. I sista änden så vilar relationer mellan varandra på våld eller hot om våld.

Jag skrev “Därför att det finns risk för krig och ukrainier dör om man överhuvudtaget inte låter Putin "diktera" något som helst. Militärallianser är farliga för världsfreden, de har ingen absolut rättighet heller. Rätt utformade och utnyttjade så ger de fred. Fel utformade och utnyttjade så ger de krig.”

Om du förväntar dig en logisk förklaring härledd ur internationell rätt så får du ingen av mig. Logiken är pragmatisk. Pressar du en stormakt för långt och de upplever att deras överlevnad är riskerad, så får du krig. Men i praktiken är det som synande av kort. Putin lär inte ha velat detta krig. Han hade hellre fått sin vilja utan krig, och det är inte ren diktering för vi kunde säkert köpslagit med honom. Exempelvis fått honom att erkänna Kosovo, eller något annat.

Brommapojkarnas laguppställning har inte orsakat miljoner ryssars död, riskerar inte att utplåna Ryssland, och har (?) inte uppvisat en mängd aggressiva handlingar eller orsakat regimskiften. Därför skulle vi inte anse det rimligt att Putin har en uppfattning om det. Så där finns en subjektivitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in