2023-05-02, 10:15
Medlem
Peace2023s avatar
Någon som tänkt på Majas ansiktsuttryck och kroppsspråk på bilderna där hon gått tillbaka för att leta efter Tove på Nöjet? Jag tycker att det ser ut som att Maja är uppfylld av hat.
Citera
2023-05-02, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja och en grönsak tar heller inga egna beslut.

Men M är ingen grönsak! Utan hon har både vilja och förmåga att ta egna beslut. Och ansvar för sina egna beslut har hon, då hon är myndig.

Hon hade framtidsplaner och bytte inrikting i skolan till industri tror jag. Hon valde att ta körkort. Hon har starka politiska åsikter som hon gärna diskuterar. Hon valde själv att sluta med handbollen. Hon sa nej ibland till att gå ut och festa. Hon valde att inte umgås med sina skolkamrater. Hon var leadsinger i ett band. Hon tog ett eget beslut när hon gick iväg med en annan kompis till T och skrämde upp henne.
Maja har varit rädd att förlora Johannas vänskap, i Johanna har hon fått en typ av nära vän som hon inte haft förut. Det är lätt att sympatisera med den ensamma tjejen som får en vän och är rädd att bli ensam igen.

Att Maja haft det kämpigt med vänner kan dock inte på något sätt ursäkta handlingar som går ut över andra människors välmående. Tove var en verklig person som mist sitt liv, hennes anhöriga är verkliga personer som får leva med traumat resten av sina liv. De som medverkat till detta måste ta sitt ansvar, även om de haft det kämpigt själva i sina liv.
Citera
2023-05-02, 10:23
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Någon som tänkt på Majas ansiktsuttryck och kroppsspråk på bilderna där hon gått tillbaka för att leta efter Tove på Nöjet? Jag tycker att det ser ut som att Maja är uppfylld av hat.
Jodå, det ser inte ut som någon som har goda intentioner.
Även en vakt har ju reagerat på hur Maja betett sig.
Kan inte förstå dem i tråden som så gärna vill plocka bort Maja ur ekvationen och blundar för självklarheter.
Citera
2023-05-02, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Jodå, det ser inte ut som någon som har goda intentioner.
Även en vakt har ju reagerat på hur Maja betett sig.
Kan inte förstå dem i tråden som så gärna vill plocka bort Maja ur ekvationen och blundar för självklarheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023

Och det där leendet på mugshoten. Creepy.
Citera
2023-05-02, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
J hade en svag rodnad vi ena nyckelbenet och två mycket ytliga svaga epitelrispor i ansiktet.

J hade inga blåmärken, inga nypmärken, inga kraftigare klös- eller rivmärken, inga kala fläckar efter utrycka hårtussar, inga skador på händerna, underarmarna, låren, läpparna, ögonen eller halsen.

Då ska också beaktas att hon var hästtjej, hade varit ute och ridit/kört vagn samma dygn och dessutom burit och släpat in Tove i tär snårskog mitt i natten.
Så nej, några skador som kunde klassas som typiska motvärnsskador fanns inte på J när hon kroppsundersöktes vid gripandet dagen efter mordet.

Så här skriver iallafall rättsläkaren ..

Skadornas uppkomstsätt 1

"De möjliga överhudsavskrapningarna har ett utseende som starkt talar för att de
orsakats av ett smalt hårt föremål av ospecifik karaktär.
Utseende och lokalisation av möjliga överhudsavskrapningar i ansiktet och vid
det högra nyckelbenet är förenliga med att de orsakats av annan person genom
grepp med hand och/eller skrapning med naglar. Vidare är utseende och lokalisation förenliga med att de orsakats antigen då målsägande tagit tag i Janssons
hals med händerna (så som Jansson uppgett i förhör) eller när målsägande försökt streta emot Jansson (så som den andra misstänkta uppgett i förhör)."

varför måste det vara typiska motvärnsskador ? det räcker att det finns möjliga motvärnskador . det jag hakade upp mig på var att det ljugs i tråden att de skadorna inte fanns ...

att hon var ute och red eller körde häst har noll betydelse vad gäller skadorna i ansiktet , varför ens ta upp det ?
Citera
2023-05-02, 11:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vad som eventuellt kan ha utspelats i lgh bör belysas från alla håll och kanter.

Jag föreställer mig att klädkammaren var en plats som passade illa för ändamålet; närmare till hands är då att hon ville ut med T omedelbart, ut från lgh och då passade det öppna förrådet utanför ytterdörren ypperligt.
Vad som talar emot ett dragande in mot vardagsrummet, är att M eventuellt låg där. Sedan får man komma ihåg att J hade rengjort hall och badrum med starka rengöringsmedel, ingen annanstans.
- Jag vet inte vad för slags specialtränad hund som användes, men den borde i sådana fall ha markerat längre in i lgh?

Grannen pratar om sparkar eller slag så det behöver nödvändigtvis inte ens röra sig om sparkar mot en vägg, det håller jag med om. Som du menar ligger klädkammaren bakom badrummet och hur ljud fortplantas kan variera.
Vad som gör att att man kan tvivla på den förklaringen är vad J berättar i förhören. Här - i ett av de första förhören - lägger hon in M på badrumsgolvet istället för T:

"När Johanna kommer till tröskeln så ser hon hur Maja trillar omkull och ramlar på golvet och Johanna visar att Maja trillar på sin vänstra axel/ sida och att hon sedan slår huvudet i golvet och det blir en duns.
Två duschstänger som ligger på golvet rasslar till när Maja ramlar i golvet.
Därefter så börjar Maja att spy och hon spyr ned golvet på toaletten.
Maja sparkar benet mot väggen för att komma till toaletten men det går inte utan hon spyr på golvet vid en brunn och lite i toan och rätt mycket överallt."

Här nämner J också att M spyr vid en brunn; markering av hunden i golvbrunnen.
Funderar på ifall T ändå kräktes lite i samband med fallet på höger sida; se skada i bakhuvud, hö sida samt hö käkmuskulatur vilket skulle innebära att hennes ansikte var vänt mot golvbrunnen.
Den lilla mängden maginnehåll som återfanns i bl a övre bronkerna hamnade förstås där i något skede av förloppet - men när?
J beskriver M:s fall på sidan och krälande över badrumsgolvet ganska detaljerat och nämner både duschstänger och golvbrunn där T:s DNA återfanns.

J berättar nu om när T fällts till golvet: "Eh, jag vet att hon försöker liksom åla sig ur och sparkar mot väggen och så där."

Rättsläkaren i rätten:

Clea: "I det här, din obduktionsprotokoll, då så har jag uppfattat att du har i alla fall, att det finns magsäcksinnehåll i luftstrupen, det har du sagt reda,, me också i munnen och struphuvudet, alltså det är punkten 57 och 109 i ditt obduktionsutlåtande."

AL: "Det var ju mycket ringa mängder i munhålan, det var ju nästan bara slemhinna som var belagt med, små mängder magsäcksinnehåll."

Clea: "Men det var magsäcksinnehåll på dom...."

AL: "Jo, det fanns det ju, ja."

Clea: "Och det fanns också då i struphuvudet?"

AL: "Ja, jo det gjorde det."

Så av detta kan man kanske tänka sig att det kom lite kräks, men eftersom rättsläkaren har konstaterat att det inte är tillräckliga mängder för att täppa till luftvägarna helt.

I de fallen ser man luftvägarna helt blockerade med magsäcksinehåll, dvs luftvägarna, näsa, mun, matstrupe helt tilltäppta och det var det inte hos Tove.Och man har tagit höjd för den nebrytningsprocess som kroppen och magsäcksinnehållet utsatts för i den beräkningen.

Att Johanna nämner sparkarna och draperistängerna, stämmer överens med grannens observationer och DNA fynden på stången, vilket talar för att det verkligen skule vara någon slags sparkar.

Men säker kan man ju inte vara, då Johanna förstås skulle ha svårare att förklara att Maja kräktes och samtidigt slog med armarna på väggen, vilket ju inte blir rimligt.

Jag utesluter inte alls att de kan komma från konvusionsfasen, särskilt inte innan jag hört grannen beskriva ljuden mycket mer ingående och kanske även enfter en rekonstruktion. Även rättsläkaren borde få den beskrivningen och få frågor om dessa ljud.

Frågan är om man ens kan dra slutsatsen om att ljuden kommer från Tove till hundra procent? Säg att Johanna försökte hålla ett hårt grepp runt halsen och behövde spjärna emot för att få det enormt hårda grepp som hon bevisligen tagit?

Och ibland slår frågorna lite tillbaka på Clea:

Clea: "Den här mekanismen då, den kräven ju då, föratt enligt min uppfattning då, för att det inte ska uppkomma petekier här, så krävs det ju ett enormt tryck."

AL: "Ja, och det är så vi bedömer trycket har varit i det här fallet".

Johanna vet uppenbrligen att det har varit dunsar mot väggen och skrammelljud. Nu börjar jag tänka att grannen W*ilhelm nämnde ju ljud som lät som hammarslag, kan det varit ljud från stängerna? De låg ju parallellt mog ytterväggen där.

Han bor ju på samma våning, men har ytterligare en vägg mellan (W bor mittemot), och ljud kan transporteras olika beroende på frekvens och om de är anlagda direkt mot vägg/golv osv).
Citera
2023-05-02, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M måste blivit helt förvirrad. FL uppmanar henne ena gången att tänka på Ts föräldrar, andra sina egna föräldrar och sedan på sig själv. Hur ska hon då kunna veta vem hon ska tänka på? Och hur tänker man då? Förstår hon vad det abstrakta begreppet innebär? Om jag förstått rätt har hon svårigheter med dylikt.

Ja att uppmana M att tänka på sig själv är för abstrakt. De hade behöva bena ut det Vad innebär det konkret för henne?
I ett inslag i P4 Jönkoping berättar FL att de ändrade taktik från att 'vädja' till M till att börja prata om Ms relation till J. Efter det erkände hon sen gravfridsbrott enligjt reportern.
Citera
2023-05-02, 11:39
Medlem
trancass avatar
Nu till något som man kanske inte vill diskutera, men att Tove varit en obehaglig bitch. Att Tove var extremt ful kan man inte komma ifrån, men att som extremt ful människa dessutom ha vidrig attityd kan som i detta fallet leda till döden.

Det måste vara lättare att hata extremt fula människor såvida de är obehagliga och vidriga individer såsom Tove. Jag är intresserad av det psykologiskt bakomliggande. När de under promenaden hem till Johanna bli vänner igen och allt känns bra till att en stund senare efter en förnedrande kommentar från Tove knuffa ner henne på golvet och därefter strypa ut Tove.

Huruvida Maja är skyldig eller ej är också intressant. Vi ser alla henne som en marionett i händerna på Johanna men hur stor är hennes skuld egentligen eftersom konflikten med Tove är mellan Johanna och Tove och ingen annan.
Citera
2023-05-02, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Nu till något som man kanske inte vill diskutera, men att Tove varit en obehaglig bitch. Att Tove var extremt ful kan man inte komma ifrån, men att som extremt ful människa dessutom ha vidrig attityd kan som i detta fallet leda till döden.

Det måste vara lättare att hata extremt fula människor såvida de är obehagliga och vidriga individer såsom Tove. Jag är intresserad av det psykologiskt bakomliggande. När de under promenaden hem till Johanna bli vänner igen och allt känns bra till att en stund senare efter en förnedrande kommentar från Tove knuffa ner henne på golvet och därefter strypa ut Tove.

Huruvida Maja är skyldig eller ej är också intressant. Vi ser alla henne som en marionett i händerna på Johanna men hur stor är hennes skuld egentligen eftersom konflikten med Tove är mellan Johanna och Tove och ingen annan.

Jag hoppas verkligen att du trollar
Citera
2023-05-02, 12:09
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Lösningen är fler bedömningsunderlag för rätten och så långt har utredningen inte kommit än.

Och bedömningen görs efter sannolikheter. Finns inte så många alternativ.
Citera
2023-05-02, 12:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men om hon inte hade möjlighet att handla annorlunda, då är det väl försvarbart? Om hon inte kunde hjälpa att hon deltog i mordet på Tove, då kan hon väl inte ta ansvar?

Hur kan du på ena sidan säga att hon inte hade några andra alternativ än att handla som hon gjorde, men å andra sidan hålla henne ansvarig för hennes handlingar?

Det är det här som är så konstigt i ditt resonemang.

När det gäller barn så säger man att de inte är tillräckligt mogna för att ta ansvar för sina handlingar, och så lyfter man bort det ansvaret från dem. De döms inte till ansvar för sina handlingar. Tycker du att det är så man ska behandla Maja? Eller ska hon dömas till ansvar för sina handlingar?

Enkel fråga, jag uppskattar ett enkelt svar.
Svaret är förhoppningsvis begripligt även om det inte är helt enkelt.

För några år sedan tog M, trots varningar från föräldrar och förmodligen även vänner, det ödesdigra beslutet att liera sig med J. Sedan dess har hon stått under stark påverkan av J och den frivilliga bindningen har låst hennes handlingsmöjligheter. Hon har blivit beroende av J för sitt välmående och så insnärjd att hon inte kunnat ta sig ur även om hon skulle velat.

Hennes rädsla att förlora Js vänskap och det liv J erbjudit förklarar hennes begränsade handlingsutrymme. Hon vill och behöver vara J till lags och undvika att misshaga henne.

I Ms problematik ligger mycket av förklaringen till varför J är den "perfekta" kompisen. Hon kompenserar Ms tillkortakommanden.

Denna förklaring tycker jag man bör ha i botten när man ställer förväntningar på eller dömer M, men inget av det fritar M från ansvar. Även om hon inte förstår vilka konsekvenser hennes handlande får är hennes svårigheter inte av den grad att de kan ge henne någon "fribiljett". Dessutom har hon haft allt tänkbart stöd från sina föräldrar att kunna göra andra val om hon varit beredd att offra Js vänskap.

Kontentan är alltså att M ska hållas ansvarig för sina val. OM ovanstående ska anses som förmildrande kan diskuteras. Som jag ser det skulle det till viss liten del kunna göra det, men absolut inte fria henne från ansvar.

Rent praktiskt tänker jag att OM M varit delaktig i mördandet skulle påföljden kunna bli 18 år i stället för livstid, då jag anser det ska förbehållas de grövsta morden och gängkriminalitet. Hon har inte varit drivande, inte aktivt dödat och enligt ovanstående varit starkt påverkad av J. Försvårande av utredningen och gravfridsbrottet väger tungt i den andra vågskålen.

OM M inte varit aktiv i badrummet kan jag se alla tänkbara utfall från friande för mord till mord i samförstånd med likgiltighetsuppsåt. Allt juridiskt lika rätt, enligt mig, men jag lutar nog åt något mitt emellan. M har varit närvarande och med lögner förhalat Ts återfinnande, även om hon inte är med vid själva dödandet.
Citera
2023-05-02, 12:27
Medlem
snooper123s avatar
Någon som vet hur det går för dom i fängelset?

Är det någon som skickat hatbrev till dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in