2023-04-30, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har historiskt satsat mest på amerikanska aktier då det är det jag har haft bäst koll på. Har nästan ingen koll alls på svenska företag förutom ett som gynnat mig väl och det är BUFAB.

Nu sålde jag allt där idag då det gått så bra och jag inte tror det kan gå upp så mycket mer på kort sikt.

Nu är det så att jag har Nordnet som broker, men jag misstänker att det är samma på Avanza?
Att sälja som jag gjorde idag, ca 35 000 kr värt i aktier kostade 50 kr i courtage avgift, men hade jag sålt lika mycket i säg Tesla så hade det säkert kostat 150 kr eller mer.

Så jag funderar på om jag bör börja sikta in mig mer på svenska företag. Gärna företag som svingar upp och ner ganska kraftigt så man kan köpa och sälja efter sin bästa kunskap och dra nytta av det.

Har ni tips på sådana svenska företag som jag bör kolla närmre på? Jag kommer självklart inte köpa något bara för att någon säger det utan kommer så klart studera företaget först, men tips är välkomna.

Har kollat ett tag på SBAB som verkar oerhört populärt och dessutom ger utdelning, men känner inte att jag är insatt än på företaget för att vilja köpa det.

Tror som du om Bufab. 20% sedan rapporten är att ta i, så bra var den inte.

De växer mest genom uppköp, frågan är om de kan få tag i krediter för att växa mer? UK bör ta ett bra tag att tugga i sig, och medan de smälter det, vet inte jag heller var tillväxten skall komma från.

Funderar själv på exit. Nu köpta jag ganska nyligen på 270 men...
Citera
2023-04-30, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
HM brukar ha en skaplig volla på dagsbasis. Den jag kom att tänka på så här på rak arm.

Tack för tipset, men HM är i mina ögon ett rent skitföretag.
Citera
2023-04-30, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Tror som du om Bufab. 20% sedan rapporten är att ta i, så bra var den inte.

De växer mest genom uppköp, frågan är om de kan få tag i krediter för att växa mer? UK bör ta ett bra tag att tugga i sig, och medan de smälter det, vet inte jag heller var tillväxten skall komma från.

Funderar själv på exit. Nu köpta jag ganska nyligen på 270 men...

Tror jag köpte vid 230 eller nåt sånt, men ja det är nog läge att sälja nu.
Jag är ingen statistik nörd, men kollar man på graferna för aktien så är den grovt överköpt på " one day"
Därför sålde jag då den troligen antingen kommer stå still eller gå ner på det korta loppet.
Mest troligt gå ner. Men men, jag är ingen gud så vem vet hur det kommer gå.
Citera
2023-04-30, 21:35
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Jag hade nog förväntat mig vinsthemtagningar efter X-dgen. Därför jag blev lite förvånad över det stora raset i fredags. Kanske finns lite luft kvar till efter utdelning? Men det är väl inte super-mycket kvar till kursen innan rusning. Vad var det som triggade rusningen. Vet ingenting om bolaget innan, bara kollat graferna lite.

Edit: Med sista rusningen tänker jag i månadsgrafen. Hur mycket tror du den ska ner?

Jag räknar i alla fall att aktierna sjunker som en sten efter X-dagen den 17 maj och den går tillbaka till normalläget.

Det är ett intressant läge, många valmöjligheter. Jag kommer inte sälja utan vara kvar oavsett hur det går.
Citera
2023-05-01, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Tack för tipset, men HM är i mina ögon ett rent skitföretag.

Jo, men det lät som du skulle trejda……
Citera
2023-05-01, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Jag räknar i alla fall att aktierna sjunker som en sten efter X-dagen den 17 maj och den går tillbaka till normalläget.

Det är ett intressant läge, många valmöjligheter. Jag kommer inte sälja utan vara kvar oavsett hur det går.

Jag förstår. Min tanke var om man skulle gå kort en stund. Om det finns lite luft kvar…
Citera
2023-05-01, 10:41
Medlem
Swingexpertens avatar
Vilken BULL-marknad vi har just nu!

Nu är vi nära ett explosivt rally som kan ta OMXS30 mot 2500 och ett nytt ATH (> 2466,93). Förra veckans stängning blev 2270,58. Får vi en stängning över 2300 är det bara att ösa in maximalt med cash på börsen!

Min IG CFD-portfölj steg med fantastiska +15% vecka 17 🤩 Avanza Trading-portföljen gick upp med maxade +8,0% 🤑 OMXS30 rusade med +1,1%.
Citera
2023-05-02, 09:18
Medlem
Black.Panthers avatar
Blev inköp av speqta och zinzino b idag. Aktierna hämtar sig något från fredagens tapp, speqta upp över 10% idag för tillfället.
Citera
2023-05-02, 10:09
Medlem
Citat:
Blev inköp av speqta och zinzino b idag. Aktierna hämtar sig något från fredagens tapp, speqta upp över 10% idag för tillfället.

Har koll på Speqta, och såg att den rörde på sig. Finns planer på att ev.plocka upp den efter 17/5.

Inga affärer på morgonen, förutom Bear OMX.
Citera
2023-05-02, 11:29
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Har koll på Speqta, och såg att den rörde på sig. Finns planer på att ev.plocka upp den efter 17/5.

Inga affärer på morgonen, förutom Bear OMX.

Tror det kan vara bra. Satsa på nästa års uppgång. Är intresserad av att köpa 1-2000 Vimab group och låta dem vila och hoppas att de ger bra utdelning nästa år. Tror inte de kommer gå ned så mycket mer åtminstone.
Citera
2023-05-02, 11:51
Medlem
Citat:
Tror det kan vara bra. Satsa på nästa års uppgång. Är intresserad av att köpa 1-2000 Vimab group och låta dem vila och hoppas att de ger bra utdelning nästa år. Tror inte de kommer gå ned så mycket mer åtminstone.

Det lutar nästan åt att man skulle ha tryckt av istället för att väntat, med tanke på dagens utveckling. Men så är det ibland. Nästa gång så chansar man och sen kommer det en skitrapport. Men i regel brukar det vara bra att plocka upp dem efter X-dag….Bra beslut av dig idag förmodligen.
Citera
2023-05-02, 11:54
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Det lutar nästan åt att man skulle ha tryckt av istället för att väntat, med tanke på dagens utveckling. Men så är det ibland. Nästa gång så chansar man och sen kommer det en skitrapport. Men i regel brukar det vara bra att plocka upp dem efter X-dag….Bra beslut av dig idag förmodligen.

Tack, ja det finns ju ingen garanti för att det ens blir någon utdelning nästa år. Men ligger i speqtas intresse av att ge bra utdelning för de får ju in mycket pengar genom att folk köper på sig aktien.

Skulle de ge 0 kr utdelning nästa år så skulle jag mest ligga kvar och hoppas på en bättre utdelning året därpå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in