2023-05-02, 08:50
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
En annan syn är utbildningsminister M Persson tweet

"Widding visar prov på ett kunskapsförakt som inte anstår en riksdagsledamot. Det är allvarligt att ge stöd till konspirationsteorier om klimat, vaccin och förintelsen. Hon måste nu visa att hon står upp för vetenskap."

Det är ju det SD accepterar

Varför blandar han in förintelsen? Osedvanligt lågt av honom. Borde ju vara förtal.
Citera
2023-05-02, 08:51
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
En annan syn är utbildningsminister M Persson tweet

"Widding visar prov på ett kunskapsförakt som inte anstår en riksdagsledamot. Det är allvarligt att ge stöd till konspirationsteorier om klimat, vaccin och förintelsen. Hon måste nu visa att hon står upp för vetenskap."

Det är ju det SD accepterar
Ja, det sista är onekligen märkligt. SD brukar annars inte vara särskilt förtjusta i det där med att stå upp för vetenskap.
Citera
2023-05-02, 08:53
Medlem
"Dödsknarkarrasistnazisterna" har under lång tid hävdat att riksdagen endast får består av globalister, här ser vi svart på vitt vad som sker med ledamöter som ifrågasätter agendan.
Men det är väl som vanligt bara en slump.
Citera
2023-05-02, 08:53
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Varför blandar han in förintelsen? Osedvanligt lågt av honom. Borde ju vara förtal.
För att Widding deltog i en konferens organiserad av folk som relativiserat förintelsen. Berätta gärna hur du tänker kring förtal här, vem är det som förtalar vem?
Citera
2023-05-02, 08:54
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Episkt. Expo knäpper med fingrarna och nu blir hon sparkad för att hon deltog på en konferens om klimatet med förintelseförenakre. Det här är en logisk följd av Mattias Karlssons långa samarbete med Expo.

Vad är nästa steg? Att sparka ut någon ur partiet för att de köper korv från samma kiosk som någon sympatisör från NMR?

Klimatkonferensen hade inget att göra med Förintelsen över huvud taget. Vad klimatförändringsskeptiska tycker om Förintelsen spelar ingen roll i det sammanhanget, lika lite som Bingolotto skulle vara "dötts-nazizster" för att Klas Lund ringer in och får högsta vinsten.

Sd är en integrerad del av det etablissemang som en gång stängde dem ute, relativiserade alla som misshandlade deras medlemmar och sparkade dem från sina jobb. Sd har nu fullgått den metamorfos som de inledde för många år sedan, där de började anpassa sig till sina plågoandar.

Räkna dock inte med någon konsekvens! Hela forumet är proppfullt som fortfarande tror att Sd är någon slags motkraft mot Moderaterna.
Citera
2023-05-02, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Elsa Widding lämnar SD, har hon just meddelat på sin youtube-kanal.

Hon är synnerligen förargad över, att utbildningsminister Mats Persson har klandrat henne och twittrat, att hon ger stöd åt förintelseförnekelse.

Mats Persson: ”Widding visar prov på ett kunskapsförakt som inte anstår en riksdagsledamot. Det är allvarligt att ge stöd till konspirationsteorier om klimat, vaccin och förintelsen. Hon måste nu visa att hon står upp för vetenskap”

Hennes irritation mot SD är baserat på, att SD inte har uttalat sig i media och tagit avstånd från utbildningsministerns förtal av henne.

"Elsa Widding: SD stöttar regeringen genom Tidöavtalet. Men jag hade förväntat mig att mitt parti tog avstånd mot dessa avskyvärda påhopp som Liberalernas främsta företrädare gör sig skyldiga till. De anklagar mig för att stödja de som förnekar eller förringar ett fruktansvärt folkmord på sex miljoner judar."

"Trots detta förtal väljer SD att inte kommentera frågan i media. Men tystnaden talar sitt tydliga språk. En gräns har nu passerats även här. Jag har därför bestämt mig för att lämna partiet."

Elsa Widding kommer att sitta kvar i riksdagen som oberoende och fokusera på

● En mer nyanserad klimatpolitik

● Öka förståelsen för vindkraftens miljökonsekvenser och ineffektivitet

● Konsekvenserna för Sveriges suveränitet av WHO:s planer på att utöka sitt mandat

https://www.youtube.com/watch?v=LeR6duVexZA&ab_channel=KlimatkarusellenEls aWidding

Diskutera den här utvecklingen. Är det bra eller dåligt för SD?

Kan Elsa Widding (på något sätt) bli utnyttjad av oppositionspartierna till nackdel för regeringen?
"Stå upp för vetenskap" betyder "Svälj den politiska sanningen utan att ifrågasätta".
För vetenskap är det absolut inte tal om, det är politik, inget annat.
Citera
2023-05-02, 09:01
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Vad är nästa steg? Att sparka ut någon ur partiet för att de köper korv från samma kiosk som någon sympatisör från NMR?
Tänker du på allvar att det är jämförbart med vad som har hänt här? Elsa Widding var affischnamn på en konferens arrangerad av konspirationsteoretiker, och du jämför det med att köpa korv av en kiosk som dessförinnan sålt korv till en NMR-sympatisör?

Jag fattar att det är svårt för er Widding-fans att komma med några rationella argument med tanke på hur situationen faktiskt ser ut, men behövde du verkligen sjunka så här lågt?
Citera
2023-05-02, 09:01
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Widding har helt rätt i sakfrågan. Hela energikrisen beror ju på muppar som har lagt ner kärnkraften i förtid. Hade vi haft kvar kärnkraften (och förnyat den) hade vi kunnat ge Ryssland fingret utan att hamna i ekonomisk kris.

Sd borde be om ursäkt för att de sällar sig till de som slickar Mp:s röv, men det är klart, nu vill ju Sd vara med och bli accepterade av det övriga etablissemanget.

Ingenting av detta lär tyvärr spela roll. Sd-väljarna är dumma får som sväljer allt som kommer från deras ledning. När de sitter där på gatan med huset utmätt efter skyhöga elpriser och har femton års kö på en hyreslägenhet kan de vifta med ukrainska flaggan och skrika "Slava ukrainai!".

Mera kärnkraft!
Citera
2023-05-02, 09:03
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Tänker du på allvar att det är jämförbart med vad som har hänt här?
Ja. Eftersom konferensen handlade om klimatet och inte Förintelsen så tycker jag det.

Om jag anordnar en konferens om konstgödsel och någon av de andra utställarna är nazist, vad har det med konstgödsel att göra? Inget. Så länge inte nazisten står och heilar för full hals i montern så är det skit samma vad hen tycker om nazism anser jag.
Citera
2023-05-02, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Hon var knappast unik i sin uppfattning. Nuon köptes av fåfänga dels Mauds dels styrelseordförandens. Men visst det var bra jobbat av henne och hon var tydligen tydlig internt med sin åsikt. Men hon har kanske en oförmåga att framföra sina åsikter på sådant sätt att folk lyssnar på henne. Mitt intryck är att hon inte har någon större respekt bland sina kollegor i riksdagen. När jag såg hennes inlägg på youtube om att hon avgår framstår hon som en person men synnerligen stor beundran av sig själv. Sådana personer blir sällan framgångsrika eller respekterade
Hon är inte van vid att ljuga, vilket politiker måste kunna göra i sömnen.
Därav problemen.
Citera
2023-05-02, 09:18
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Är det Expo som styr SD?
Mattias Karlsson har länge haft ett samarbete med Expo, exakt hur djupt råder det olika bud om. Offentligt lär han väl ha tackat Expo för att de spionerar på hans egna medlemmar.

Komiskt mtp. att han själv verkar vara av samma skrot och korn.
https://arbetet.se/2023/03/30/sidekickregeringen-normaliserade-mattias-karlssons-sd-manifest/
Citat:
De konspiratoriska tankarna om folkutbytet är, för oss som följt både Sverigedemokraterna och utvecklingen i högerns USA, inte speciellt oväntade.

Kort efter att Karlsson blivit påkommen Twittrade SD:s Richard Jomshof ”svenskarna är på väg att bli en minoritet i sitt eget land” och ”det är inte konspirationsteorier utan fakta”.
Citera
2023-05-02, 09:25
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
För att Widding deltog i en konferens organiserad av folk som relativiserat förintelsen. Berätta gärna hur du tänker kring förtal här, vem är det som förtalar vem?

Hon har väl själv aldrig förnekat förintelsen, vilket klart antyds av Mats Persson. Att där finns med människor på konferensen som relativiserat förintelsen kan väl inte hon ta ansvar för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in