2023-05-01, 23:39
Medlem
Partiet stöttar inte henne, säger ganska mycket om vad SD blivit för parti.
Hon var den enda i SD som verkade vettig, hoppas hon går till AFS eller liknande.
Citera
2023-05-01, 23:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Partiet stöttar inte henne, säger ganska mycket om vad SD blivit för parti.
Hon var den enda i SD som verkade vettig, hoppas hon går till AFS eller liknande.

Det vet ju du och jag och alla andra här egentligen väldigt lite om vad som sagts och sägs angående detta inom Sverigedemokraterna i riksdagen.
Citera
2023-05-01, 23:51
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Moderaterna och kanske även SD (?) är nog rädda för SR/SVT. Det är i realiteten SR/SVT, TT och DN som har makten i Sverige. Tyvärr.

Tänk på hur media visade sina ansenliga muskler, när journalistkåren (inkl public service!) ingrep partiskt i riksdagsvalet 2002.
Snälla, de skiter väl i SVT/SR...
Citera
2023-05-02, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Till priset av att L då sannolikt lämnar regeringssamarbetet, och kvarvarande Tidö-partier har därmed ingen egen majoritet i riksdagen. Har du tänkt på det?
Har förvisso tänkt på det. Ingen bra idé antagligen om man vill ha regeringen kvar. Men många här vill
straffa L i allmänhet och Persson i synnerhet, till varje pris.
Med eller utan nyval så kanske S i så fall tillträder med MP som flaggskepp och det vill nog inte merparten av
de borgerliga, utom möjligen L-hatarna som inte bryr sig om realiteterna.
Citera
2023-05-02, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Ett mycket, mycket dåligt tecken.

Detta tyder på att SD nu är en del av det globalistiska etablissemanget.

Widding har ifrågasatt allt som globalisterna förespråkar. Att SD inte ens har stöttat henne i miljöfrågorna säger väl allt.

Japp ett mycket dåligt tecken! SD kan dra åt helvete och Elsa, snälla fortsätt kämpa för du är uppenbarligen den enda vettiga politikern vi har.
Citera
2023-05-02, 00:40
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
För all del, men litet stöd från sitt parti kan man nog ändå begära. Men, mest är det dåligt för svensk politik.
Hur är det dåligt för svensk politik? Hon är fortfarande i riksdagen och hon blev kränkt och överreagerade. Hon kom precis in i partiet 2022, hon får lugna ner sig lite att alla ska komma till hennes undsättning. Dessutom har väl SDare generellt blivit kallat värre saker än vad Widding blev kallad. Widding är bra på många sätt, men här var hon en snöflinga.
Citera
2023-05-02, 00:42
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Ett mycket, mycket dåligt tecken.

Detta tyder på att SD nu är en del av det globalistiska etablissemanget.

Widding har ifrågasatt allt som globalisterna förespråkar. Att SD inte ens har stöttat henne i miljöfrågorna säger väl allt.
Du har inte fattat att det var Widding som själv lämnade? SD är en nagel i ögat på klimathotsnarrativet redan. Sedan drar du såklart "det är globalisterna"-kortet i brist på egna argument, det visar hur lite du fattar.
Citera
2023-05-02, 00:46
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
Tror inte det blir några större konsekvenser. Hon borde visat klart bättre omdöme än att vara med på den konferens som det blev liv om. Kan bara kalla det ett rejält självmål....

Man ger gratis ammunition åt motståndarlaget... Som SD politiker måste man ha lite mer fingertoppskänsla.

Säger rätt mycket om hennes personlighet då hon ilsket avgår istället för att acceptera att hennes omdöme fallerat. Hon verkar ha jäkligt svårt att se saker från ett alternativt perspektiv.

Jag tror inte hon var där för att diskutera förintelsen snarare klimatet och tendensen till överförmynderi från EU håll.

Jag tycker hennes kritik mot klimatforskningen varit relevant och hade förväntat mig att motståndarlaget varit lika påläst vilket de inte varit.

Själv står jag någonstans i mitten... kan bara konstatera att klimatmodellerna fått revideras ett antal gånger.

Sista stora gällde väl att jorden blivit ca 30% grönare pg.a koldioxid. Växterna klarar sig bättre i torra delar av världen.

intressant artikel:
https://www.scientificamerican.com/article/the-worst-climate-scenarios-may-no-longer-be-the-most-likely/
Håller helt med dig. Widding är lite för mycket loose cannon och sätter jaget före laget. Man kan inte både vara oberoende expert på Swebbtv och Riks samt också vara politiker. Man får välja. Jag tror hon gör sig bättre som opinionsbildare med utifrån perspektiv istället för att vara häftat vid ett parti. Dessutom kom hon in i SD ch politiken generellt 2022, så jag tror inte arbetssättet passade henne alls. Så ny i politiken kan man inte förvänta sig att partiledningen river upp himmel och jord för att hon börja engagera sig med sidospår (som i konferensen) och blir kränkt när en liberalmupp kritiserar henne.
Citera
2023-05-02, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Nejdå, du skriver bara tok, som vanligt.

Även om hon hade tillräcklig kompetens så hade det inte spelat någon roll eftersom problemet inte är en fråga om kompetens utan grundläggande kunskapssyn. Hon viftar bort kunskaper från ett helt forskningsfält, och ignorerar tusentals experter (vilka är otroligt mycket mer kompetenta än henne). Hon kan jämföras med en undersköterska (som alltså har en viss grundläggande kompetens inom medicin) som bestämmer sig för att ifrågasätta den medicinska vetenskapen.

Lennart Bengtsson är en före detta forskare som är känd för att på ålderns höst ha börjat ha en massa åsikter som han inte kan motivera, och för att bli refuserad av vetenskapliga journaler för att han lämnar in tekniskt undermåliga och ovetenskapliga artiklar. Han är alltså typ en dement gubbe som är nästan 90 år gammal, och ingen yrkesverksam expert om du nu trodde det.

Ja, vissa gillar henne tydligen (vilket märks inte minst här på FB) då det finns en gren av paranoida konspirationsteoretiker inom SD, men jag tror också att många mer sansade SD:are är väldigt lättade att slippa henne.

Vi kommer inte ifrån att hon bokstavligen sade:

All hennes följande argumentation föll helt efter att hon hävde ur sig en sån bisarr lögn.

Vilka tusentals experter ignorerar hon?
Ge exempel på 1 forskare.

Vilken bisarr lögn har hon hävt ut sig?

Hon kritiserar sk experter, journalister, Greta, msm och politiker som inte lyssnar på vad IPCC forskar rapport säger.

Du kan inte ge något exempel.
Citera
2023-05-02, 01:10
Medlem
Krakems avatar
Naturligtvis tråkigt men tror knappast det är pga detta som hon lämnar. Varför skulle partiet gå ut och ta offentligt avstånd från en tweet som förvisso är osmaklig men inte på den nivån som Widding läser in det?

I sådanafall hade partiet inte haft att göra annat än att gå ut och ta avstånd från diverse genmälen som riktas mot partiets företrädare. Nej, det är något annat bakom här.
Citera
2023-05-02, 01:16
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Håller helt med dig. Widding är lite för mycket loose cannon och sätter jaget före laget. Man kan inte både vara oberoende expert på Swebbtv och Riks samt också vara politiker. Man får välja. Jag tror hon gör sig bättre som opinionsbildare med utifrån perspektiv istället för att vara häftat vid ett parti. Dessutom kom hon in i SD ch politiken generellt 2022, så jag tror inte arbetssättet passade henne alls. Så ny i politiken kan man inte förvänta sig att partiledningen river upp himmel och jord för att hon börja engagera sig med sidospår (som i konferensen) och blir kränkt när en liberalmupp kritiserar henne.

Hon verkar se sig som såpass kompetent, professionell och ovärderlig att hon förväntar sig att alla skall sluta upp med vad dem håller på med och försvara henne offentligt för att en liberal droppar konspirationsteoretiker för femtielfte gången denna veckan på kloaken twitter.

Nej, det här är inget som jag kan klandra partiet för och avhoppet hade antagligen skett ändå förr eller senare.
Citera
2023-05-02, 01:30
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Vilka tusentals experter ignorerar hon?
Ge exempel på 1 forskare.

Vilken bisarr lögn har hon hävt ut sig?

Hon kritiserar sk experter, journalister, Greta, msm och politiker som inte lyssnar på vad IPCC forskar rapport säger.

Du kan inte ge något exempel.

Det var ju i inlägget du citerar ett exempel på när hon påstod att klimatkrisen saknar vetenskapligt stöd. Det är ett påstående man kan ursäkta om det fälls av någon som typ hoppade av gymnasiet och inte har så bra koll på hur forskning fungerar, men inte om det uttalas av någon som är högutbildad, vilket Widding faktiskt är. Då finns absolut inga ursäkter och hennes påstående kan bara tolkas som antingen en avsiktlig lögn eller ett förvirrat uttalande av person med någon form av psykossjukdom. Jag vill verkligen understryka att det påståendet var helt jäkla uppåt väggarna galet. Det centrala "budskapet" i IPCC:s rapporter är liksom att det råder en mycket allvarlig kris. Man kan inte läsa IPCCs rapporter och komma fram till att det inte råder klimatkris. Gör man det har man inte förstått materialet. Att med nån sorts hemmasnickrad, skev tolkning påstå att det inte råder kris är att göra våld på sanningen på ett helt oacceptabelt vis. SD borde ha klippt banden till henne omedelbart när hon yttrade det.

Sen länkade jag tidigare till en sida där en handfull experter (alltså riktiga experter till skillnad från lekmannen Widding) går igenom några av hennes felaktiga påståenden. Länk igen:

https://kallkritikbyran.se/forskare-om-elsa-widdings-uttalanden-i-riksdagen-felaktig-bild/

Men det är bara ett axplock. Det finns nog mycket mer att hitta om man googlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in