2023-05-01, 22:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Bingo igen vad gäller Lina. Nej, vi har ingen aning om vad hon har för fel på hjärtat. Jag personligen tror inte på det öht. Att Alex sitter ute i korridoren är troligen för att han inte ska kunna höra vad som sägs (dvs att hon har ett normalt EKG).

Som svar på din fråga: Nej, jag tror inte att hon har utnyttjat folk ekonomiskt, hennes grej är mer att söka uppmärksamhet. Hon ljuger om andra människor och om sitt hälsotillstånd. Känslan jag får utifrån vad jag vet om henne sedan tidigare (från gemensamma vänner) och det jag ser här är:
https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCnchhausens_syndrom.

Tänkte på den diagnosen! Alltså redan de första sekunderna i bild när hon petade på två små fågelungar på sin altan och påstod att dom bara ramlat ner på hennes farstu precis innan filmteamet kom fick jag sociopat-vibbar.
Citera
2023-05-01, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Jag kan gräva om du ger personnumer.

Har inte hennes personnummer. Men hennes efternamn finns i nedan artikel.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/KneJeX/lina-tomikas-folk-undrar-vad-en-hjartsjuk-person-gor-i-programmet
Citera
2023-05-01, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Tänkte på den diagnosen! Alltså redan de första sekunderna i bild när hon petade på två små fågelungar på sin altan och påstod att dom bara ramlat ner på hennes farstu precis innan filmteamet kom fick jag sociopat-vibbar.

Ha ha! Och vad tror du jag tänkte? Nog en slump att hon "räddar livet" på de där fågelungarna samma dag som det brakar in ett TV-team.
Citera
2023-05-01, 22:45
Avslutad
Citat:
Det är väldigt deppigt. Och han är inställd på att stanna den här gången, "för det finns ingen perfekt relation" har hans vänner informerat honom om...
Och ett helt team av ”experter” uppmuntrar honom..! Kalle sitter i eftersnacket och säger att det är fint att Alex redan får vårda henne. Han är ju inte klok och det är så otroligt oetiskt. Det finns ju en andlig typ av misshandel där andliga ledare utövar makt genom sin auktoritet som tex präster, pastorer, andra andliga auktoriteter osv, men här tänker jag även på någon slags motsvarighet där den som missbrukar sin makt använder sin auktoritet som psykolog och psykoterapeut.
Citera
2023-05-01, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Och ett helt team av ”experter” uppmuntrar honom..! Kalle sitter i eftersnacket och säger att det är fint att Alex redan får vårda henne. Han är ju inte klok och det är så otroligt oetiskt. Det finns ju en andlig typ av misshandel där andliga ledare utövar makt genom sin auktoritet som tex präster, pastorer, andra andliga auktoriteter osv, men här tänker jag även på någon slags motsvarighet där den som missbrukar sin makt använder sin auktoritet som psykolog och psykoterapeut.

Japp, och Alexander som är lite aspig har ju ingen koll på vad som är rimligt att lyssna på och inte, vilka gränser som är rimliga att sätta. Det är otäckt att de matchat en så vek och snäll person med någon som inte verkar helt hundra.
Citera
2023-05-01, 22:48
Medlem
Tervulls avatar
Fattar inte varför ni hetsar så kring linas sjukdom. I dagens Sverige är det extremt svårt att fejka en diagnos och få igenom det i försäkringskassan. Tanken har aldrig slagit er att hon kanske inte vill dela allt i tv om sitt privatliv. Det kan finnas fler saker än kärlkramp för hennes del som hon väljer att inte gå in på.
Citera
2023-05-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Fattar inte varför ni hetsar så kring linas sjukdom. I dagens Sverige är det extremt svårt att fejka en diagnos och få igenom det i försäkringskassan. Tanken har aldrig slagit er att hon kanske inte vill dela allt i tv om sitt privatliv. Det kan finnas fler saker än kärlkramp för hennes del.

Hela hennes medverkan i programmet bygger på hennes sjuklighet, det är hennes roll i dramat. Om det skulle vara som du säger – att hon är sjukskriven av andra anlednningar än de hon uppgivit – vore det också anmärkningsvärt. Men som vi redan konstaterat vet vi ju inte ens om hon är sjukskriven.
Citera
2023-05-01, 22:55
Avslutad
Citat:
Japp, och Alexander som är lite aspig har ju ingen koll på vad som är rimligt att lyssna på och inte, vilka gränser som är rimliga att sätta. Det är otäckt att de matchat en så vek och snäll person med någon som inte verkar helt hundra.

Exakt. Dom gör sådär varje år och försöker övertala den som börjar fara illa att stanna och jobba på det. Vet inte om du minns den rödhåriga tjejen som var fysioterapeut och matchades med en kille som var riktigt elak och instabil, det var några år sen. Eller det något av de första åren där en lite bränd man som inte alls brydde sig om statusprylar och arbetade som golvläggare matchades med en mobbande snobb-tant som trodde att hon skulle matchas med en vindrickande golfspelare. Fattar verkligen inte var ”expertisen” i matchningarna kommer in. De gemensamma nämnarna brukar vara typ ”bägge gillar pasta” eller ”Båda har läst Harry Potter”.
Citera
2023-05-01, 22:55
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Fattar inte varför ni hetsar så kring linas sjukdom. I dagens Sverige är det extremt svårt att fejka en diagnos och få igenom det i försäkringskassan. Tanken har aldrig slagit er att hon kanske inte vill dela allt i tv om sitt privatliv. Det kan finnas fler saker än kärlkramp för hennes del som hon väljer att inte gå in på.

Håller med. Sluta att hetsa efter Lina, och hennes hälsotillstånd, som ni inte har en aning om.

Undrar om Caroline och Agust kommer bryta i förväg, likt Märta och Axel.
Relationen dem emellan känns körd.

Men hoppas de kommer fira Midsommar ihop.
Ursäkta att jag hakat upp mig på det.
Citera
2023-05-01, 22:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Håller med. Sluta att hetsa efter Lina, och hennes hälsotillstånd, som ni inte har en aning om.

Undrar om Caroline och Agust kommer bryta i förväg, likt Märta och Axel.
Relationen dem emellan känns körd.

Men hoppas de kommer fira Midsommar ihop.
Ursäkta att jag hakat upp mig på det.

Hetsa? Skriver väl vad vi tycker, någon i tråden säger sig också ha gemensamma vänner med henne…
Citera
2023-05-01, 22:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blommig
Är det någon mer som tycker att Stina har en trött och överlägsen look i ansiktet jämt? Det är nog ingen min hon "gör" utan hon verkar se ut så, men hon ser aldrig glad ut iaf.

Jo, hon påminner mig också mycket om Greta Garbo. Mystisk kan man också säga .
Citera
2023-05-01, 22:59
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Håller med. Men om vi har med en mytoman att göra, så är hon kanske inte heller sjukskriven som hon sagt. Det kanske bara är en del av tycka-synd-om-narrativet.

Någon som känner sig manad att gräva?

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Det är väl bara att begära ut senaste deklarationen. Det blir tröttsamt att tråden tas över av rykten om hur sjuk hon är, om hon är sjuk alls och försäkringskassan.

Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Jag kan gräva om du ger personnumer.

Citat:
Har inte hennes personnummer. Men hennes efternamn finns i nedan artikel.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/KneJeX/lina-tomikas-folk-undrar-vad-en-hjartsjuk-person-gor-i-programmet

Citat:
Hela hennes medverkan i programmet bygger på hennes sjuklighet, det är hennes roll i dramat. Om det skulle vara som du säger – att hon är sjukskriven av andra anlednningar än de hon uppgivit – vore det också anmärkningsvärt. Men som vi redan konstaterat vet vi ju inte ens om hon är sjukskriven.
Jag kollade nu. Lina Tomikas kan omöjligt vara sjukskriven. Hon går antagligen på soc.
https://www.bildtagg.se/bild/2uwfv3he7j9lzccannto9zk

Så där sprängdes det luftslottet. Mytoman alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in