2023-05-01, 22:09
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
https://aoav.org.uk/2022/98-of-casualties-from-russian-use-of-explosive-weapon-in-towns-and-cities-civilians-research-of-a-de cade-of-military-strikes-reveals/

Läs den där texten till att börja med. Jag vet att du redan vet om att Ryssland terrorbombar civila med flit. Det är en vana de har långt innan de gick in i Ukraina. Sluta spela dum. Men nu har du svart på vitt i och med detta. Efter detta förväntar jag mig att du slutar låtsas vara ignorant om Rysslands medvetna och specifika attacker mot civila.

För det första får vi nog vara överens om terminologin. Kan du definiera "terrorbomba"?

För det andra har jag pratat om Ukrainakriget, inte om Ryssland generellt, t ex vad de gjort i Syrien som din undersökning inkluderar.
Citera
2023-05-01, 22:11
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han kan erbjuda Kina att inte få sanktioner från väst som kommer skapa revolution i Kina där han blir hängd på Himmelska Fridens torg. Du överdriver diktatorers makt. Få billig gas från Ryssland eller västs marknader, högteknologi och investeringar. Gasen kan de få oavsett men utan handeln med väst går den kinesiska diktaturen under.

Nej! Jag överdriver inte diktatorers makt, även om mitt inlägg inte handlade om det och det är lite OT.

Nästan ingen blir störtad även om de drar ned landet i fattigdom. För att det ska ske behöver någon kunna utmana diktatorn, men så länge man håller ned oppositionen kan ingen sådan få utrymme och därmed fortsätter det bara.

Det är bara att se hur många diktatorer som blivit störtade av folket, nästa ingen och i de fall det hänt har någon annan tagit makten. I de flesta fall sker det i samband med att de förlorar ett krig där landet blir helt besegrat.
Nästan ingen demokrati har uppstått I Europa genom att folket har störtat härskaren. Rumänien är det enda jag kommer på. I de flesta fall har det skett av helt andra anledningar. Oftast faktiskt helt fredligt.

För att Putin ska försvinna krävs att det sker en statskupp på något sätt. Kina skulle kunna tänkas använda inflytande i delrepublikerna för att göra det. Men ryssarna skulle inte tolerera en asiat som ledare så även nån ryss eller ryssar måste vara inblandad.
Citera
2023-05-01, 22:11
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
För det första får vi nog vara överens om terminologin. Kan du definiera "terrorbomba"?

För det andra har jag pratat om Ukrainakriget, inte om Ryssland generellt, t ex vad de gjort i Syrien som din undersökning inkluderar.

Vad är meningen att svara dig om du inte vet vad "terrorbomba" är ?
Citera
2023-05-01, 22:12
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:

Aj aj aj... Läs det som står i denna artikel och inse att dina fjantiga försök att få din kejsare att verka oskyldig gick på röven.
Jag tycker du ska skämmas som homo sapiens för att du tycker det är okej att mörda, tortera och våldta civila Ukrainare.
Citera
2023-05-01, 22:13
Medlem
Citat:
Här har du ett exempel på en utredning som kritiserar Ukraina för att gömma sig bland civila, gjord av FN.

https://www.pbs.org/wgbh/frontline/article/ukraine-shares-blame-nursing-home-attack/
Tacksam om du länkade direkt till rapporten gjord av FN då jag ej kan finna självaste ursprungsrapporten på FN's hemsida.
Citera
2023-05-01, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Donbass är Ukraina. Att med tvång förflytta 10000-tals barn till Ryssland är folkmord. Det finns återigen massor av evidens för att detta sker, exempelvis de som lyckats ta sig tillbaka och återförenas meda sina föräldrar.

du menar familjer som flyr från ukrainska armens anfall mot deras byar och hus, sedan 2014, är det konstigt att de flyr österut till sian rötter (som de uppfattar) och inte till de som dödar dem?

dina "evidens" dagligt tal för bevis, det finns bevis på att civilbefolkningen har hållits gisslan från den ukrainska sidan sedan detta började 2022, staden donbass beskjutsdagligen, sedan 2014 av artilleri mot civila bostäder.

ukrainska "armén" placerar militär utrustning och pansar/luftförsvarsystem invid bostadshus där de inte evakuerat de boende, ryssarna evakuerar iallafall..

men jag gissar att det jag säger är nazistisk propaganda och du får sanningen levererad direkt får otroligt objektiva källor så som aftonbladet (spännande nyheter ikväll, offensiven har börjat, AB måste ha missat nått mail) eller washington post, kanske någon brittisk källa? de är fantiskt objektiva mot ryssland sedan churchill och andra världskriget... fastän det inte är samma sak
Citera
2023-05-01, 22:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
definera det mesta förintat tack

Det finns lite siffror och fakta i detta inlägg:
https://www.flashback.org/sp84302254

Läs också:
Citat:
The 1st Guards Tank Army (1 GTA) has suffered heavy losses in battle while squaring off against Ukrainian forces on multiple occasions.

https://www.businessinsider.com/russian-tank-force-repeatedly-beaten-appears-ready-for-another-try-2023-2?r=US&IR=T
Citat:
Russian army has lost up to half of key battle tanks, analysts estimate

https://www.theguardian.com/world/2023/feb/15/russian-army-has-lost-up-to-half-of-key-battle-tanks-analysts-estimate-ukraine
Citat:
The Russian military has lost more than 10,000 armored vehicles since its invasion of Ukraine, according to a UK intelligence report.

https://www.thedefensepost.com/2023/04/18/russia-military-vehicles-ukraine/

Sedan går det alltid att få tag i nya mannar, men deras kompetens och effektivitet kommer att vara mycket lägre. De bästa har dött eller skadats för livet. Dessa förluster ersätts med snabbtränade mobiliserade gröngölingar:

Citat:
The 1st Guards Tank Army (1 GTA) has suffered heavy losses in battle while squaring off against Ukrainian forces on multiple occasions, and after some elements temporarily withdrew, it appears to be back in Ukraine ahead of an expected offensive by Russian forces.

This tank army consists of several powerful divisions, including the 2nd Guards Motor Rifle Division (GMRD), which had been deployed to Russian ally Belarus for training over the last few months.

Britain's defense ministry wrote in an intelligence update last month that the "majority" of the 2nd GMRD had transferred back to Russia and was "almost certainly" being recommitted to the fighting in Ukraine. It said this unit, part of an army that was once seen as very capable, is now "primarily made up of mobilized personnel operating older equipment taken from storage. Its combat effectiveness will likely be limited despite several weeks of training."

https://www.businessinsider.com/russian-tank-force-repeatedly-beaten-appears-ready-for-another-try-2023-2?r=US&IR=T
Citera
2023-05-01, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Inte? Du vet bostadshuset där över 20 civila dog häromdagen? Ta fram en karta och luska ut vart det ligger så kanske även en ryssfitta som du kan inse att det inte fanns något militärt i närheten. Det var ett 100% utstuderat terrordåd enkom mot civila. Krigsbrott allan.

DU väljer uppenbarligen att inte ta del av den informationen eftersom det inte passar din kejsares agenda.

det är ganska vanligt att luftförsvarsrobotorna kommer ur kurs då man försöker bekämpa dem.

snackar du om bostadshus och civila offer, kolla staden donetsk sedan 2014. I adviika, varför ukraina är så kära i den staden/byn är att det är därifrån de beskjuter sina egna (som de säger, de är ukrainska civila)
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
https://aoav.org.uk/2022/98-of-casualties-from-russian-use-of-explosive-weapon-in-towns-and-cities-civilians-research-of-a-de cade-of-military-strikes-reveals/

Läs den där texten till att börja med. Jag vet att du redan vet om att Ryssland terrorbombar civila med flit. Det är en vana de har långt innan de gick in i Ukraina. Sluta spela dum. Men nu har du svart på vitt i och med detta. Efter detta förväntar jag mig att du slutar låtsas vara ignorant om Rysslands medvetna och specifika attacker mot civila.

Ett tillägg: Undersökningen är enormt märklig och säkert vinklad, jag tror du kan ignorera den:
"It’s within this context that AOAV has recorded 8,503 casualties of Russian explosive violence in Ukraine from 2012 to 2022, 93% (7,935) which were civilians." [600 soldater]

De flesta ukrainska soldater lär ha dött av artilleri.
Anta lågt räknat att 6,000 soldater dött i Donetsk (det är många fler).
Anta lågt räknat att 30% av dem dött av artilleri (det är mycket högre). (=1800)

600 vs 1800. Undersökningens metodologi är väldigt underlig.

Det enda vi kan konkludera från denna undersökningen är vad vi redan vet. Ryssarna använder för mycket av vad man kallar för "indisriminatory fire" i förhållande till krigets lagar. Detta har förbättrats under krigets senaste månader, som följd av hur statiskt kriget är.

Bägge parter har en del i detta. AFU gömmer sig i bebyggelse, Ryssland skjuter "indiscriminatory" på bebyggelse. Därför borde de förhandla istället för att kriga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Tacksam om du länkade direkt till rapporten gjord av FN då jag ej kan finna självaste ursprungsrapporten på FN's hemsida.
Den senaste jättesmällen i ukraina, någon som har kolla på vad som brann av? Gammalt raketbränsle? Eller ammunition till offensiv?
Citera
2023-05-01, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
du menar familjer som flyr från ukrainska armens anfall mot deras byar och hus, sedan 2014, är det konstigt att de flyr österut till sian rötter (som de uppfattar) och inte till de som dödar dem?

dina "evidens" dagligt tal för bevis, det finns bevis på att civilbefolkningen har hållits gisslan från den ukrainska sidan sedan detta började 2022, staden donbass beskjutsdagligen, sedan 2014 av artilleri mot civila bostäder.

ukrainska "armén" placerar militär utrustning och pansar/luftförsvarsystem invid bostadshus där de inte evakuerat de boende, ryssarna evakuerar iallafall..

men jag gissar att det jag säger är nazistisk propaganda och du får sanningen levererad direkt får otroligt objektiva källor så som aftonbladet (spännande nyheter ikväll, offensiven har börjat, AB måste ha missat nått mail) eller washington post, kanske någon brittisk källa? de är fantiskt objektiva mot ryssland sedan churchill och andra världskriget... fastän det inte är samma sak

Som sagt, det finns noggranna rapporter som visar på hur Ryssland metodiskt deporterar ukrainare och senare även förflyttar ryssar in på dessa områden. Krim är ett tydligt exempel på etnisk utrensning.
Citera
2023-05-01, 22:24
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Vad är meningen att svara dig om du inte vet vad "terrorbomba" är ?

Jag vet inte varför jag behöver förklara detta för dig. Man kan ha olika definitioner av ett ord. Jag vet vad jag menar med "terrorbomba" men jag är inte säker på vad Någon (annan) har för definition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in