2023-05-01, 20:56
Medlem
Man måste tåla, utan att ropa på mamma o pappa!
Citera
2023-05-01, 20:57
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Ja då skiljer det just nu bara ett mandat mellan blocken
Citera
2023-05-01, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proliferate
Man måste tåla, utan att ropa på mamma o pappa!

Nej man ska inte tåla vad som helst, det behövs människor med ryggrad som säger ifrån.
Citera
2023-05-01, 21:01
Medlem
Widding var stor anledning till att jag röstade på SD . Kvinnan är klart intelligent och vet mycket och är beläst . Hon är inte så duktig på att debattera dock men hon är ovan. Sen underlättar det inte såklart om den man debatterar med är dum i huvudet .
Citera
2023-05-01, 21:03
Medlem
Det ska man klara själv i den positionen, och med de egna åsikterna…
Citera
2023-05-01, 21:04
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Om något är det väl dåligt för vår demokrati när en person med stora sakkunskaper hoppar av politiken för att hon inte klarade av det skitkastande som modern politik handlar om. Men sedan kan det vara så att Widding hela tiden varit lite för känslig. Detta var inte första gången som hon tog upp att hon känt sig påhoppad. Man får helt enkelt skita i sådant och fortsätta framföra sitt budskap och hoppas på att någon lyssnar.

Det är fullt möjligt, att Elsa Widding är för känslig. Samtidigt så bör man nog inte utgå från, att den redogörelse hon lämnat är komplett. Det är ju fullt möjligt, att det varit stora interna gräl mellan henne och partiledningen efter hennes besök på konferensen i Norge.

Det vore tacknämligt, om Expressens politikpod med Tomas Nordenskiöld och Victor Barth-Kron ville gräva lite i den här affären.
Citera
2023-05-01, 21:04
Medlem
Citat:
Diskutera den här utvecklingen. Är det bra eller dåligt för SD?
I de flesta normala sociala miljöer/samarbeten hade det här varit allvarligt. Men eftersom SD inte har någon fast ryggrad så kan dom i princip vända det här till både för- och nackdel (utåt sett), beroende på i vilket sammanhang detta påpekas och används.

Internt i partiet, kommer det nog bli som det brukar: lite ”Hela havet stormar” leken, dvs hitta legitima skäl (som inte fanns där innan) till att motivera/förklara hennes- eller ens egna eller partiets ställningstagande och beteende i saken. För som SD-medlem gäller det att skydda ryggen, som fan, med alla mått och medel. Videofilma varje möte, spara alla e-mail och SMS, spara så mycket ammunition mot andra i partiet som möjligt, dels för att skydda sig själv. Sån är miljön där. När musiken tystnar, så kastar sig alla uppoffrande i alla riktningar. Man får INTE bli den som blir utan stol.

Plus att det kommer bli ännu en i raden påminnelser vilket närmast auktoritärt styre som SD bedriver (och kommer bedriva även i majoritetsposition). Widding med sin aggressiva fyrkantiga personlighet trodde – som så många andra – att i nationalistiska rörelser är det ’En för alla, alla för en’ som gäller. Hon gjorde sig själv till användbar för en sån miljö, och som nyttig idiot insåg hon sent att det inte är ’En för alla, alla för en’ i SD. Man får ingen uppbackning, alls.

Det är tvärtom, man används som förbrukningsvara för ’dom högre upp’ i ledningen. Om man gör som dom tycker och får dom att se bra ut, då blir man kvar. Har man däremot för mycket egna känslor, initiativ och tyckanden, eller blir angripen utifrån, då blir man tyst utslussad bakvägen eller förmådd att lämna. Oavsett vilket, så tänker partiet aldrig erkänna eget ansvar (även fast det var dom som tillsatte henne).

Detta kommer även många andra i partiet, lägre ner i rang, att se och klaga på, och få lite kalla fötter själva - i synnerhet om man är kvinna i SD. Men som vi sett 100 gånger tidigare, så kommer det bara tystas ner och tillåtas rinna ut i sanden av partiledningen. Business as usual.

Räkna med att Widding kommer ta chansen att små-hämnas genom att ’trycka till’ SD, som politisk vilde, om möjligheten infinner sig. Troligen inte högljutt dock, utan snarare symboliskt.
Citat:
Kan Elsa Widding (på något sätt) bli utnyttjad av oppositionspartierna till nackdel för regeringen?
Nja, inte för regeringen. Men definitivt för henne själv, och i mindre mån SD. I synnerhet med en så fyrkantig- och nästan autistiskt principfast personlighet som Widdings, då är det inte svårt att räkna ut vad hon är mottaglig för, och avvisande mot, samt vilka förbindelser, kopplingar och vinklar mellan henne och SD som man kan sätta press på.
Bara det faktum att man varit medlem i SD och lämnat partiet pga man insåg för sent att partiet är nåt annat än vad det utger sig för att vara, bara det i sig är ju ett förnedrande CV i sig självt, men kan också utnyttjas hårt.
Citat:
Konsekvenser för regeringen?
Inte mycket. Lite cirkus runt SD som vanligt, skapar drama och uppmärksamhet, på Paradise Hotel nivå. Med andra ord det tilltalar SD röstare.
Men folk överlag, har en annan ribba för SD än för de andra partierna. Händer det här i andra partier blir det livat i media. Men inom SD, nja då är det bara business as usual. Det glöms fort bort (vilket det inte gör på samma sätt för andra partier).
Så konsekvenser för regeringen blir det knappt nåt med. Regeringen kämpar i motvind just nu ändå, taskigt politiskt läge att stadga upp, i många perspektiv samtidigt. Att ännu en SD-talesperson lämnar, för hon är sur på lojalitets-bristen inom 'de som ska rädda landet från Der Untergang', det är politiskt bara en fjärt i motvind just nu.
Senast redigerad av Robbinist 2023-05-01 kl. 21:14.
Citera
2023-05-01, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isaco
svaret på din fråga är

JA det finns det !!

det finns mycket forskning som visar och förklarar mekanismerna bakom uppvärmningen av vår planet .

detta är inget nytt...

för mer än hundra år sedan visades och bevisades det att höjda halter av co2 i atmosfären
leder till höjd temperatur !!

svante ahrenius ....wikipedia ...

"Bland Arrhenius övriga arbeten om meteorologiska och geofysikaliska problem kan särskilt nämnas Über den Einfluss des atmosfärischen Kohlensäuregehalts auf die Temperatur der Erdoberfläche (1896), där han blev först med att beskriva växthuseffekten, det vill säga koldioxidens förmåga att stänga inne värmestrålning. På detta sätt förklarade han sin teori om växlingen mellan istider och varma perioder beroende på växlingar i atmosfärens koldioxidhalt. "

det Ahrenius påvisade har om och omigen bekräftats !!
Klimatfrågan handlar alltså om huruvida det blir varmare om koldioxidhalten ökar?
jag trodde vår planets klimat var lite mer komplext än så.
För övrigt var det inte min fråga men du läser det du vill läsa antar jag.
Citera
2023-05-01, 21:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Jösses.
Partierna anställer människor och tilldelas riksdagsplatser utifrån erhållna mandat.
Det är i praktiken vad jag sa även om du har rätt att sitta kvar som vilde resterande mandatperiod vid uteslutning eller avgång.
Slåss du med väderkvarnar ofta?

Nej, de anställer inte folkvalda politiker.

Det finns en och annan faktafrånvänd väderkvarn, i likhet med dig, vilken försöker argumentera med mig utifrån förvridna påhitt och fantasier. Fortsätt du tro att folkvalda politiker är anställda. Den uppfattningen passar väldigt bra för dig. Hej då!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är fullt möjligt, att Elsa Widding är för känslig. Samtidigt så bör man nog inte utgå från, att den redogörelse hon lämnat är komplett. Det är ju fullt möjligt, att det varit stora interna gräl mellan henne och partiledningen efter hennes besök på konferensen i Norge.

Det vore tacknämligt, om Expressens politikpod med Tomas Nordenskiöld och Victor Barth-Kron ville gräva lite i den här affären.

Ja, och så kan swebbtv göra sitt gräv.
Citera
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ja då skiljer det just nu bara ett mandat mellan blocken
Elsa är smart och påläst.
Hon kommer att rösta på vett och sans och har redan sagt hon kommer fortsätta rösta som SD.

Så jag skulle ta undan rödtjutet och stoppa tillbaka surdegen i fickan på batikbyxorna om jag var dig.
Citera
2023-05-01, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Kärringen är
Väl sinnesslö nazist och foliehatt på samma gång? Även om hon i grunden kan uppfattas som sympatisk
Har du rökt gamla bildäck eller trollar du ? Hon ville tex stoppa Nuon affären men blev nedröstad vilket kostade 90 miljarder. Har aldrig hört henne andas något om nazism . Var har du hört eller sett det ? Vet du något jag inte vet så får du gärna upplysa mig . Då kan jag såklart ändra uppfattning om henne . Jag gillar henne för hon är klart smart och beläst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in