2023-05-01, 18:34
Medlem
Castles avatar
Om SD vore ett vettigt parti borde dess ledare kraftfullt fördöma alla former av guilt by association.
Citera
2023-05-01, 18:42
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
I stora delar av övriga världen anses det viktigt att de folkvalda har en hög utbildning och kan förstå komplicerade sammanhang samt debattera kring dessa. I Sverige vill du att alla offentliga anföranden skall föras så att den allra dummaste förstår. Inte undra på att landet imploderar inför öppen ridå.

Det är sant. I Tyskland har väl de flesta avlagt doktorsgrad som sitter i deras riksdag. Bundestag tror jag det heter.
Citera
2023-05-01, 18:55
Medlem
Erik Östs avatar
-"Statsminister Ulf Kristersson (M) har skäl att rysa när regeringsunderlagets ringa övertag krymper bara ett halvår in på mandatperioden, skriver DN:s politiska kommentator Tomas Ramberg.

Det är inte säkert att Widding kommer följa SD:s partipiska i avgörande lägen – och detsamma gäller inom Liberalerna när det kommer till de för partiet ”mest motbjudande inslagen i Tidöavtalet”, fortsätter han "-.

En klok påläst kvinna , den där Widding , men jag tror hon kommer stödja SD i övriga frågor iaf ,fattas bara , hon är som jag skrev KLOK!

DN?! Herregud, vem läser papperspressen fortfarande?

Fö. skiter jag i det här landet och dess hjärndöda ursprungsbefolkning som grävt sin egen grav sedan alltför lång tid tillbaka för att det ska klassas som sunt längre , allt är kört ändå , se om ert hus , det har jag gjort och "lättar" till ett sundare land när jag går i pension straxens , hej då , vill bara ha lugn o ro då !
Senast redigerad av Erik Öst 2023-05-01 kl. 19:01.
Citera
2023-05-01, 18:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Många tycker?
Har du hört henne debattera i riksdagen?
Det har jag gjort, ett flertal gånger och det var pinsamt att lyssna på.
Eftersom hon nu har blivit politisk vilde och lämnat partiet så hade jag tydligen rätt, människan är stollig.

Om inte stollig så definitivt inte balanserad och inte oväntat.
Citera
2023-05-01, 19:04
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Elsa Widding lämnar SD, har hon just meddelat på sin youtube-kanal.

Hon är synnerligen förargad över, att utbildningsminister Mats Persson har klandrat henne och twittrat, att hon ger stöd åt förintelseförnekelse.

Mats Persson: ”Widding visar prov på ett kunskapsförakt som inte anstår en riksdagsledamot. Det är allvarligt att ge stöd till konspirationsteorier om klimat, vaccin och förintelsen. Hon måste nu visa att hon står upp för vetenskap”

Hennes irritation mot SD är baserat på, att SD inte har uttalat sig i media och tagit avstånd från utbildningsministerns förtal av henne.

"Elsa Widding: SD stöttar regeringen genom Tidöavtalet. Men jag hade förväntat mig att mitt parti tog avstånd mot dessa avskyvärda påhopp som Liberalernas främsta företrädare gör sig skyldiga till. De anklagar mig för att stödja de som förnekar eller förringar ett fruktansvärt folkmord på sex miljoner judar."

"Trots detta förtal väljer SD att inte kommentera frågan i media. Men tystnaden talar sitt tydliga språk. En gräns har nu passerats även här. Jag har därför bestämt mig för att lämna partiet."

Elsa Widding kommer att sitta kvar i riksdagen som oberoende och fokusera på

● En mer nyanserad klimatpolitik

● Öka förståelsen för vindkraftens miljökonsekvenser och ineffektivitet

● Konsekvenserna för Sveriges suveränitet av WHO:s planer på att utöka sitt mandat

https://www.youtube.com/watch?v=LeR6duVexZA&ab_channel=KlimatkarusellenEls aWidding

Diskutera den här utvecklingen. Är det bra eller dåligt för SD?

Kan Elsa Widding (på något sätt) bli utnyttjad av oppositionspartierna till nackdel för regeringen?
SD kommer att framstå som en ännu mer opålitlig stödtrupp till en regering än vad de tidigare framstått. Detta gör i förlängningen att vi sannolikt inte kommer att se SD vara del av något slags TIDÖ-avtal eller dylikt. SD har sannolikt själva insett hur ordentligt bakknullade de blivit jämfört med förväntningarna de haft.

SD kommer att framstå som ett parti där man först och främst stöttar män oavsett vilka tokerier de uttryckt och kvinnorna lämnar de till journalisterna och politiska meningsmotståndare.
Citera
2023-05-01, 19:10
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Inte ens hennes politiska motståndare förstod vad hon menade då hon slängde sig med massa siffror och facktermer, på vilket sätt skulle det vara bra lr värva väljare?
Kvinnan är tokig, det såg man snabbt, sparka den idiot som värvade henne.
Elsa passar swebb=tv och AFS.
Är det Widdings fel att motdebattörerna är lågutbildade uppmönstrade ungdomspolitiker?
Citera
2023-05-01, 19:29
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Vilken jävla idiot hon är, SD kan vara glada med lite självsanering här.

Var vänlig berätta varför hon är en idiot.
Citera
2023-05-01, 19:37
Medlem
Q6s avatar
Kanske dags att börja stresstesta de nya politikerna innan de hamnar på valbar plats.
Slag under bälten, knivar i ryggen mm tillhör vardagsmat och partierna bör försäkra sig om att de valda företrädarna står pall.
Citera
2023-05-01, 19:38
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om inte stollig så definitivt inte balanserad och inte oväntat.

Citat:
Widding påbörjade studier vid Chalmers tekniska högskola 1988 och avlade där 1996 civilingenjörsexamen i väg- och vattenbyggnad.[8] Mellan 1996 och 2005 arbetade hon inom energibranschen, först på norska Statkraft och sedan mellan 1999 och 2005 på olika positioner inom Vattenfall. År 2005 gick hon på INSEAD Business School, och arbetade sedan på Bure Equity fram till 2007. Mellan 2008 och 2010 arbetade hon på Näringsdepartementet och var bolagsansvarig analytiker för de statliga bolagen Vattenfall, SJ och Green Cargo. Mellan 2010 och 2013 var hon chef för elnätsreglering på Fortum, och driver sedan 2014 eget bolag som rådgivare.[9]

Hon har blivit känd för att ha kritiserat statligt ägda Vattenfalls köp av Nuon 2009 samt senare den forcerade utförsäljningen av tysk kolkraft,[10] och utsågs 2014 till "Sveriges bråkigaste kvinna" av affärsmagasinet Passion for business.[9]

Nuon-affären
Redigera
I februari 2009 genomfördes den så kallade Nuon-affären, där statliga Vattenfall köpte det holländska energibolaget Nuon för drygt 97 miljarder kronor, den största kontantuppgörelsen i Sverige någonsin. Efter affären har Vattenfall tvingats till kraftiga nedskrivningar av värdet på Nuon vilket drastiskt försämrat Vattenfalls finanser.[11]

En månad innan affären blev klar skrev Widding till Vattenfalls dåvarande finanschef Dag Andresen där hon varnade för affären och angav att Vattenfall, för att klara sina avkastningskrav, borde betala högst 70 miljarder kronor.[12] Denna skrivelse blev mycket uppmärksammad vid KU-utfrågningen om Nuon-affären 2014, där Vattenfalls tidigare styrelseordförande Lars Westerberg medgav att Widding fick rätt, men "utan att veta varför hon hade rätt", då han inte tror att hon kunde förutspå finanskrisen i Sverige 2008–2009.[13]

Vattenfalls engagemang i kolkraft
Redigera
Widding kritiserade 2015 avvecklingen av Vattenfalls engagemang i kolkraft i Tyskland, vilken enligt henne skedde alltför kortsiktigt. Hon menade att Sverige borde "ta på sig ledartröjan och i stället för att krypa ifrån ansvar och bara sälja kolkraftverken, hitta ett sätt att påskynda omställningen av dessa så att de går att köra dem fossilfritt inom en rimlig tid".[10]

Synpunkter på svensk elförsörjning
Redigera
Widding pekade år 2019 på att utvecklingen i Sverige där flera kärnkraftsreaktorer stängts och ersatts med vindkraft innebär stora risker för elnätets stabilitet och försörjningstrygghet på grund av vindkraftens varierande produktion. Hon hävdade också att lönsamheten i vindkraftsprojekt är kraftigt överskattad, då elpriserna är låga då de producerar som mest och omvänt
.

Ja, vilken galning hon verkar vara.
Citera
2023-05-01, 19:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
.

Ja, vilken galning hon verkar vara.

Du måste ha läsproblem. Finns inget i det jag skrev som pekade ut henne som galen. Obalanserad handlar om något helt annat och det spelar ingen roll vilken meritförteckning en person har. Det finns obalanserade människor på alla nivåer och i alla sammanhang.
Citera
2023-05-01, 19:48
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Idiotiskt av SD att ta in ett oprövat kort så snabbt i riksdagen.
Har inte SD lite av en särställning angående just detta att ge sina funktionärer lite för mycket ansvar lite för fort? Uteslutningsärendena och de plötsliga frivilliga avgångarna har ju duggat tätt på senare tid. Hur har det blivit så här?
Citera
2023-05-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Kanske dags att börja stresstesta de nya politikerna innan de hamnar på valbar plats.
Slag under bälten, knivar i ryggen mm tillhör vardagsmat och partierna bör försäkra sig om att de valda företrädarna står pall.

Glöm inte det viktigaste testet, de ska enbart prata känslor och aldrig ta upp fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in