2023-04-29, 19:29
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Såg precis en film på ukrainskt pansarskytte som rullade igenom en spärr med draktänder. Färskt gräs på marken och nån form av västerländska vagnar. Säger inte att det är DEN offensiven men nånstans verkar det som att det händer något.

Det är tyska "marders" som övar i videon tyvärr :/
Citera
2023-04-29, 21:23
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Nu brinner det igen... I Sevastopol tydligen. Ska vara någon form av oljeanläggning. Enligt uppgift Ukrainska drönare som träffat. Tycker de borde döpa sina drönare till "Igor the smoker". Alltid kul att retas med ryssen.

https://twitter.com/BNODesk/status/1652157083901411334?t=5PQJgvuKEDnXwmUqj5xWdg&s=19

Apropå diverse rysstroll och idioter som gnäller om att Ukrainas luftvärn släpper genom 10% av kryssningsrobotarna. De kanske borde ha i åtanke att Ryssarna primärt bekämpar hyreshus, lekplatser och åkrar. Mål som det finns väldigt gott om och som är väldigt svårt att förutsäga attacker mot då de saknar strategisk betydelse. Ryssarna klarar alltså inte ens av att ha luftvärnstäckning för oljedepåer, flottbaser och militära flygfält. Men ändå är det tydligen Ukraina som är kass. Kan någon förklara den tankevurpan, förlåt tankebanan, för mig?

Att ha fullständig luftvärnstäckning för allt från flygangrepp till robotar och drönare, är mer eller mindre omöjligt. Inte ens USA klarar det helt och hållet och deras förmåga är ändå ofantligt mycket större än den ryska motsvarigheten.

Man kan säga mycket om bror Ivan och hans förmåga att föra krig, men jag tror inte att man ska dra så särskilt stora växlar på att en eller annan ukrainsk drönare tar sig igenom frontzonen och ställer till med besvär i ockuperade områden.
Citera
2023-04-30, 08:11
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Det är tyska "marders" som övar i videon tyvärr :/

Det var en besvikelse 🙁 var såg du det?
Citera
2023-04-30, 08:14
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Att ha fullständig luftvärnstäckning för allt från flygangrepp till robotar och drönare, är mer eller mindre omöjligt. Inte ens USA klarar det helt och hållet och deras förmåga är ändå ofantligt mycket större än den ryska motsvarigheten.

Man kan säga mycket om bror Ivan och hans förmåga att föra krig, men jag tror inte att man ska dra så särskilt stora växlar på att en eller annan ukrainsk drönare tar sig igenom frontzonen och ställer till med besvär i ockuperade områden.

Är du inte lite väl snäll nu? Vi pratar ju om Sevastopol med basen för ryska flottan som hela konflikten handlade om från början. En plats som Ukraina angripit flera gånger. Där borde ju Ryssland ändå prioritera luftvärn.
Citera
2023-04-30, 10:39
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Det var en besvikelse 🙁 var såg du det?

Såg videon på ukraina telegram, som jag så klart inte kunde hitta just nu
Där var bröd texten ungefär det jag skrev innan.
Men det är gött att se det rör sig. Snart tror jag.
Citera
2023-04-30, 12:01
Medlem
Citat:
Rimligt ändå! Danmark är med i Nato och rysk trupp i Danmark bygger på att ryssen slagit sig igenom Polen och Tyskland först. Om det har hänt spelar 19 st Caesar lite roll.
Det som er interessant er at Danmark allerede har bestilt 19 stk ATMOS og 8 stk PULS MLRS fra Elbit Systems i Israel.

https://defbrief.com/2023/01/27/denmark-replacing-donated-caesar-howitzers-with-israeli-atmos-plus-mlrs-combo/
Citera
2023-04-30, 18:09
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Är du inte lite väl snäll nu? Vi pratar ju om Sevastopol med basen för ryska flottan som hela konflikten handlade om från början. En plats som Ukraina angripit flera gånger. Där borde ju Ryssland ändå prioritera luftvärn.

Nej, jag tycker nog inte att jag är det, snäll alltså. Jag är, som du väl vet, väldigt kritisk till såväl den ryska invasionen, som rysk militär förmåga, i ljuset av vad som sker i Ukraina. Jag kan dock inte se att det skulle vara möjligt att täcka ett område stort som Krim helt, från alla lufthot, 100%. Inte ens USA klarar av det.

Israel är väl det land som kommit längst, med Iron Dome, och inte ens de klarar av att ta ner 100% av inkommande raketer och robotar.
Citera
2023-04-30, 21:48
Medlem
MarkoMirketiks avatar
Tjernobyl och ryssarna som fiskade i gamla kylvattenkanalen https://www.independent.co.uk/news/world/europe/russian-forces-radiation-sickness-trenches-chernobyl-b2329690.html

Ryssarna kastar sina egna i gropar med metallnät över https://twitter.com/DefenceHQ/status/1652544629374328832
Citera
2023-04-30, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det som er interessant er at Danmark allerede har bestilt 19 stk ATMOS og 8 stk PULS MLRS fra Elbit Systems i Israel.

https://defbrief.com/2023/01/27/denmark-replacing-donated-caesar-howitzers-with-israeli-atmos-plus-mlrs-combo/

Intressant
Citera
2023-04-30, 22:32
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nej, jag tycker nog inte att jag är det, snäll alltså. Jag är, som du väl vet, väldigt kritisk till såväl den ryska invasionen, som rysk militär förmåga, i ljuset av vad som sker i Ukraina. Jag kan dock inte se att det skulle vara möjligt att täcka ett område stort som Krim helt, från alla lufthot, 100%. Inte ens USA klarar av det.

Israel är väl det land som kommit längst, med Iron Dome, och inte ens de klarar av att ta ner 100% av inkommande raketer och robotar.

Enig om att det inte går att skydda hela Krim men här pratar vi om en mkt viktig oljedepå i Sevastopol som tillika är hamn för ryska svartahavsflottan. Och angreppet ska ha sket med hemakokade drönare alltså typ en sessna. Det är ett underbetyg för en stormakt
Citera
2023-05-01, 18:24
Medlem
HRTs avatar
Väldigt intressanta 8-9 minuter
Förklarar att den ev kommande ryska kollapsen gör att Oligarker skapar egna militära armer7grupper.
Gazprom skickar också PMC till fronten

https://www.youtube.com/watch?v=KsS3KLvqMyM
Citera
2023-05-01, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Väldigt intressanta 8-9 minuter
Förklarar att den ev kommande ryska kollapsen gör att Oligarker skapar egna militära armer7grupper.
Gazprom skickar också PMC till fronten

https://www.youtube.com/watch?v=KsS3KLvqMyM
Ja, detta är något som sakta växt till ganska länge nu. Fler och fler företag och Silovikis börjar så smått att försöka säkra sin egna framtid med privata arméer, inte minst för att skydda sig själva mot andra privata arméer. Kan bli intressant när något maktvakuum uppstår, t.ex. om Vagner blir utraderade eller lever upp till sitt hot om att lämna för Afrika, eller om Putin förlorar kontrollen.

Det kommer bli ett elände att röja upp och västmakterna kommer att behöva agera för att säkra kärnvapen och whatnot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in