2023-05-01, 17:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Du kan ha rätt, Ukraina har ju avancerat i Avdviika så genom dessa "vinster" tvingas ju ryssarna att skicka mera reserver till de "hotspots" som uppstår.
Japp, och det skulle förstås kunna hänga ihop med den kommande motoffensiven. Ryssarna flockas i Bakhmut och Avdiivka.
Citera
2023-05-01, 17:53
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Mja, att anfalla ger ju alltid en större förluster för den anfallande sidan så jag anser ju att dt är ett farligt äventyr de ger sig ut
Jag tror den regeln har ett undantag,
och det heter ryssland.

Men självklart kommer det att kosta på för Ukraina, krig är svinaktigt, döda ryssar skiter vi i men döda Ukrainare är ångestfyllt.
Citera
2023-05-01, 17:55
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Aftonbladet säger att motoffensiver har inletts i Bakhmut och Ukrainska styrkor har återtagit positioner.

Men jag litar inte på horan. Lita aldrig på horan.

Bakhmut hade ju redan fallit.

Jag har inte hunnit följa med idag men det kommer rapporter om sabotage i Bögryssland på flera platser.

Vad är det som händer?

Ukrainska generalstabens rapport gäller aktivitet fr a under gårdagen. AFU har tagit tillbaka några kvarter i Bachmut, liksom lite terräng i Avdiivka och Vuhledar. Eftersläpning, alltså. Detta är INTE offensiven, menar jag.
Citera
2023-05-01, 17:58
Avstängd
Citat:
Mja, att anfalla ger ju alltid en större förluster för den anfallande sidan så jag anser ju att dt är ett farligt äventyr de ger sig ut på, nu vet vi ju inte hur de anfaller Ukraina kanske använder artilleriet för att röja väg och då borde förlusterna bli färre, tror inte ryssarna har hunnit minera så värst mycket i de delar de tagit, men vi får se.

Jag kan ge dig en genomgång
1. ryssar anfaller i köttvåg. kör fast framför ett kvarter slaktas, drar sig tillbaks.
2. ryssar anfaller samma kvarter i köttvåg. kör fast framför ett kvarter slaktas, drar sig tillbaks.
3. Ryssar med understöd (art/bmp) ryssar anfaller samma kvarter i köttvåg. kör fast framför ett kvarter slaktas, drar sig tillbaks.
4. Ryssarna använder arterlier/bomber/tanks för att smula sönder positioner som ukrainarna hållit, ukrainarna drar sig tillbaks (här har de i vissa fall minerat sina "strongpoints", i vissa fall lämnat dem intakta)
5. ryssarna ryssar anfaller samma kvarter i köttvåg. tar terrängen.
6. Ukrainarna spränger eller med arteleri smular sönder de kvarlämnade "strongpointsen" och går till motangrepp för att rensa upp, drar sig sedan tillbaks till nya strongpoints, ryssarna kan slutligen ta terrängen och förbereda sig inför punkt 1 för nästa kvartera.

Det låter inte så avancerat och skulle aldrig fungera mot tex en västtränad arme. men mot ryssar så har det inneburit att slaget om stalingrad var en snabt överstökad affär i jmf med slaget om "eskilstuna/bakhmut".....
Citera
2023-05-01, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Många civila och barn dödades i ryssarnas attack. Vad är det du försöker säga? Vi vet att ryssarna dödar allt ursinningslöst värre än nazisrerna.

Jag sa att det var en jävla explosion...herregud. Ni är för investerade i kriget, lugna er.
Citera
2023-05-01, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ukrainska generalstabens rapport gäller aktivitet fr a under gårdagen. AFU har tagit tillbaka några kvarter i Bachmut, liksom lite terräng i Avdiivka och Vuhledar. Eftersläpning, alltså. Detta är INTE offensiven, menar jag.

Nej du har nog rätt! Detta är ett sätt att dels inte ge Ryssland en propagandaseger inför 9 maj. Och dels att binda upp ryska styrkor. Kanske också att utnyttja sprickan mellan Wagner och rysslands reguljära krigsmakt.
Grus i maskineriet och att slå split.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det påstås att tågräls i Bryansk region har sprängts av partisaner. Kan ju vara en olycka också.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1653064465162567684
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Hahaha, tvärtomspråket går på högvarv.

Av de 15% som isolerat Ryssland är det en majoritet bland befolkningarna som inte vill sanktionera Ryssland.

Medans ledarna går tvärtemot folket.

Sanna Marin i det senaste Finska valet är ett klockrent exempel på detta. Hon drar med sig Finland in i NATO, folket röstar på andra partier, Finland är ändå fast i NATO.

Vart är folkomröstningarna om NATO? Om att bli fiender till Ryssland? Om massinvndring? Osv osv..

Nej du, 85% av världens ledare lyssnade på sina folk som såg att Ryssland har en moralisk rätt och skyldighet att gå in i Ukraina.

Hur många finnar tror du vill vara allierad med Ryzzarna. Ett land som hämmade finlands utveckling i årtionden.
Dags att vakna nu!
Citera
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Jag sa att det var en jävla explosion...herregud. Ni är för investerade i kriget, lugna er.

Men lite civila offer får man räkna med, eller?
Citera
2023-05-01, 18:02
Medlem
Motoffensiven har nu börjat i Bakhmut enligt AB.
Citera
2023-05-01, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Men lite civila offer får man räkna med, eller?

Ja, tyvär. Krig är ett helvete.
Citera
2023-05-01, 18:04
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Slipper han resa med porta pottin, den lille råttan.
Va fan dom skulle ju inte förvarnat utan helt enkelt bara gripit honom när han kom.
Senaste nytt: Uraltsaren gripen och förd till Haag. Ukrainska offensiven har börjat"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in