2023-05-01, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Vad sa Clea om AI? Jag har missat det.

Att om man väger ihop all kunskap i hela världen eller kända fakta iaf relevant för fallet så talar allt för hennes teori om en AI skulle få ”tänka på saken”. Typ. Inte ordagrant men någon har nog ett citat.
Citera
2023-05-01, 17:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Förlåt om jag hakar upp mig och märker ord, men den här meningens effekt blir onekligen lite tokig.
Varför ska just Majas domskäl vara särskilt obräckliga?

Den här meningen framstår som en liten freudianare för de tankegångar som framskymtat tidigare här, att M ska dömas efter en egen lagbok pga hennes övriga omständigheter.

Det är inte rättssäkert. Vi ska vara lika inför lagen.

Idag nästan gödslas det med neuropsykiatriska bokstavsdiagnoser bland ungdomar, det finns radom skolklasser där nästan alla har minst en eller ett par diagnoser. I stort sett alla unga gängkriminella har någon diagnos. Liksom skolproblem och ett inte typiskt svenskt utseende.

Varför ska M då särbehandlas?
M som vuxit upp i en kärleksfull familj, har eget rum, gått ut grundskolan och gymnasiet, har körkort, får vara ute och festa, hålla på med dans och musik, får klä sig hur hon vill, tävlat i handboll tidigare.

De flesta här känner inte M utan vi har alla bara läst omdömen och utsagor om henne.
Där har media dessutom påverkats mycket av det sluga upplägget, sannolikt från Ms försvar, att få M att framstå som en mindre vetande och helt styrd tonåring. Hon har säkert delvis sådana egenskaper, men av hennes tidigare beteende att döma är hon mycket mer komplex än bara det.

Man ska inte heller glömma bort vilket hemsk beteende M faktiskt redan erkänt, när hon bar och släpade Ts kropp, kastade ut Ts nycklar genom bilfönstret och höll tyst om det i många veckor medan Ts anhöriga letade och led helvetes kval.
En rakt igenom omtänksam, snäll och empatisk person gör aldrig så. Dessutom inte samtidigt som hon förslaget ljuger för förhörsledarna samtidigt som hon berättar för medsittaren.

Anser rätten att det är ställt utom tvivel att Maja deltagit vid mordet av T, ska Maja naturligtvis också dömas för mord. Det ska inte krävas några särskilda ”icke bristfälliga” bevis för just Maja.
Håller du inte egentligen med om det?

Fast nu utgick inte alls utifrån hennes diagnoser, kognitiva nedsättningar.

Nu pratar jag enbart om hur rätten kunnat tycka sig bevisa var Maja varit placerad under mordet, var Toves kropp varit placerad då rätten anser att Maja var i badrummet (som enbart har bestämts utifrån hennes egen uppgift, det finns inget som binder henne till badrummet mer än det), att det krävts två personer för mordet pga av olika omständigheter som inte stöds av rättsläkaren i varje fall, dvs bristen på avvärjningsskador och att Tove varit medveten och inte kunnat avvärja sig på annat sätt än att sparka i väggen. Har dessa ljud kunnat bevisas eller styrkas som benspark, är det säkert att det inte var händer? Är det ens säkert att det var Tove, även om det är rimligt. Hur har man gjot när man uteslutit att det har varit konvulsionsfasen osv.

Att Maja varit vaken vid 02:43 kanske man inte kan motagrumentera emot jättehårt, men att man varit vaken, styrker det med resten av indicierna att Maja var där och höll armarna?

Hur ser tidslinjen ut egntligen med tider för mordet? Är det efter den nya tiden 02:40 eller är det som åklagaren nämnde närmare 02:30?

Jag ser inte att något indicium är särskilt starkt, utom att Maja troligen varit vaken vid iaf 02:43. Det finns oklarheter när bottet skedde i förhållande till det vi sett i FUP, om inte åklagaren i sin slutplädering tagit upp en ny tid. Denna slutplädering verkar man inte kunna få ut, men det borde ändå isf funnits en tidslinje som han har lämnat in som bilaga (och vi ännu inte fått?) i det fallet.

Att Johannas berättelse om Majas dletagande har fått så stor betydelse och att man anser hennes trovärdighet så stor bara från att hon erkänt vissa delar som överensstämmer med fynden, medan andra är inte trovärdig och flera besvisligen osanna är också underligt. Rätten bestämmer även där lite godtyckligt var som är troligt och därmed avfärdar Majas förslag om att Johanna är väldigt hämndlysten (motivet för mordet t ex) är lika godtyckligt som de andra besluten rätten tar, helt utan någon som helst stödbevisning eller ens förklaring varför de anser att det är troligare.

Även Majas egen berättlse där hon placerar sig i badrummet anses som ett bevis, medan allt annat ses som lögner.

Ena gången är de trovärdiga, andra gånger är de inte det.

Det blir dessutom en rundgång på indicevärderinen, där man menar att det ena bevisar det andra.
Citera
2023-05-01, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Slaget i huvudet? Det finns väl inget belägg för att T blivit slagen i huvudet och med vad isåfall? Skadan (som inte var mer än ett sår) tror jag hon fick då hon blev fälld och då har hon mest troligt tagit emot sig med armbågarna, vilket sker reflexmässigt såvida man inte är stupfull.
Har man möjlighet att försvara sig mot ett strypangrepp, då gör man det t.ex med att riva motståndare i händer, armar, ansikte.

Jo, men jag menade smällen hon fick i huvudet när hon föll i golvet. Rättsläkaren sade att den konstaterade huvudskadan kan ha lett till hjärnskakning. Det är absolut ingen långsökt teori att T kan ha varit rejält groggy och därmed mindre förmögen till att göra motstånd när J tog stryptag. Det är i vilket fall ingen naturlag att man försvarar sig på ett visst sätt. Och vi har tidigare diskuterat att det är oklart vad J hade på överkroppen. Ett eventuellt långärmat plagg kan ha skyddat mot rivmärken på armarna.
Senast redigerad av EvolModsiw 2023-05-01 kl. 17:51.
Citera
2023-05-01, 17:40
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Minns inte hur många som vittnar om att hon inte var kraftigt berusad. Men ca 5-6 st bör det vara.

Barchefen beskrev hennes som påverkad men inte full.
En kvinnlig bartender tyckte varken J eller M var fulla.
Vakt 1 beskrev T som nykter och ej påverkad.
Vakt 2 såg inga tecken på berusning hos M.
J tycker inte heller att varken T eller M var kraftigt berusade.

Det finns många fler vittnesmål jag inte minns nu. Men dom jag hittade är från personalen på Nöjet. Finns säkert flertal kompisar som vittnat om samma sak.
Flera oberoende vittnesmål ger större tillförlitlighet. "Berusning" är väl en definitionsfråga och då särskilt när vi börjar indela i grader - vem avgör och hur? Menar mest att omgivningens tillfälliga observationer och subjektiva tolkningar, långt ifrån alltid är något att lägga alltför stor vikt vid.

Då får man förlita sig på uppgifter om vad man vet att hon intog samma kväll/natt:
"Innan det så hade hon druckit ett glas vin och en svag grogg, det är vad A*bin vet men hon kan ha druckit mer än så. Han uppfattade henne som lite salongsberusad när hon lämnade."

På Nöjet ses hon beställa en drink 00:20.

M fick i sig betydligt mera under kvällen och natten.

Hur mycket påverkade promillehalten T:s förmåga att försvara sig? - Troligtvis inte avsevärt, men ju mera alkohol desto långsammare reflexer och just den försenade reaktionsförmågan borde rimligen ha haft inverkan på pareringen i samband med fallet mot golvet.

Som Sybel skrev; många bäckar små...
Citera
2023-05-01, 17:43
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ditt resonemang är påfallande likt Js. De du inte kan fördra har inget existensberättigande.

Jaså? Jag anser inte att kriminellt slödder har ett värde jag ger mig inte efter någon för att de sagt att jag var dum så exakt hur är mitt resonemang likt JLJ?

Ditt resonemang är ju att alla andra ska betala för dina misslyckanden... det speglas ganska tydligt i ditt vurmande för mördaren MH... som du tar varje tillfälle i akt att försvara med näbbar och klor.
Citera
2023-05-01, 17:51
Avslutad
Om Clea tar in en rättsmedicinsk expert för att motsäga rättsläkaren så måste väl denne kunna lägga fram andra fall där liknande fynd i en kropp har gett aspiration som dödsorsak? Det går ju inte att göra en ny obduktion av Tove.
Citera
2023-05-01, 17:58
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Jo, men jag menade smällen hon fick i huvudet när hon föll i golvet. Rättsläkaren sade att den konstaterade huvudskadan kan ha lett till hjärnskakning. Det är absolut ingen långsökt teori att T kan ha varit rejält groggy och därmed mindre förmögen till att göra motstånd när J tog stryptag. Det är i vilket ingen naturlag att man försvarar sig på ett visst sätt. Och vi har tidigare diskuterat att det är oklart vad J hade på överkroppen. Ett eventuellt långärmat plagg kan ha skyddat mot rivmärken på armarna.
Nu har jag inte fup tillgänglig men nog borde en ordentlig hjärnskakning kunnat ses vid obduktionen, en lindrig ger ingen nämnvärd yrsel.

Det där med att J skulle haft långärmat på sig tror jag inte på, hon hade en kortärmad blus på krogen, de hängde av sig ytterkläderna när de kom in.
Senare när hon åkte iväg med grannen hade hon troligtvis på sig något långärmat.
Citera
2023-05-01, 18:01
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om Clea tar in en rättsmedicinsk expert för att motsäga rättsläkaren så måste väl denne kunna lägga fram andra fall där liknande fynd i en kropp har gett aspiration som dödsorsak? Det går ju inte att göra en ny obduktion av Tove.

Nä, det skulle vara rätt meningslöst, Tove är ju redan obducerad av TVÅ rättsläkare, som uttalat sig i samförstånd.

Clea svamlar om det preliminära utlåtandet, men det övertrumfas ju självklart av det slutgiltiga utlåtandet.

Ska Clea välta dessa två samstämmiga rättsmedicinare tror jag hon har en mycket lång uppförsbacke.

Clea lär få bita i gräset - än en gång…
Citera
2023-05-01, 18:03
Medlem
Efter att ha sett fler bilder så får jag nog ändra mig lite om J,ser helt ok ut på diverse festbilder och efter några bira så hade Arne gärna dragit fram dicken. Dock ska man passa sig för psykbrudar väldigt noga,men är man full och ovetandes så är man utan skuld.
Citera
2023-05-01, 18:05
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Misstänker att den nya kommer att angripa själva metoden för analys i alveolerna och dess tillförlitlighet efter så lång tid? - Kan ju röra sig om liknande fynd, som du skriver.

Fast då återstår de skador som talar för ett långvarigt och extremt djupt tryck. Den delen blir nog knepigare att prata bort.
Citera
2023-05-01, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast nu utgick inte alls utifrån hennes diagnoser, kognitiva nedsättningar.

Nu pratar jag enbart om hur rätten kunnat tycka sig bevisa var Maja varit placerad under mordet, var Toves kropp varit placerad då rätten anser att Maja var i badrummet (som enbart har bestämts utifrån hennes egen uppgift, det finns inget som binder henne till badrummet mer än det), att det krävts två personer för mordet pga av olika omständigheter som inte stöds av rättsläkaren i varje fall, dvs bristen på avvärjningsskador och att Tove varit medveten och inte kunnat avvärja sig på annat sätt än att sparka i väggen. Har dessa ljud kunnat bevisas eller styrkas som benspark, är det säkert att det inte var händer? Är det ens säkert att det var Tove, även om det är rimligt. Hur har man gjot när man uteslutit att det har varit konvulsionsfasen osv.

Att Maja varit vaken vid 02:43 kanske man inte kan motagrumentera emot jättehårt, men att man varit vaken, styrker det med resten av indicierna att Maja var där och höll armarna?

Hur ser tidslinjen ut egntligen med tider för mordet? Är det efter den nya tiden 02:40 eller är det som åklagaren nämnde närmare 02:30?

Jag ser inte att något indicium är särskilt starkt, utom att Maja troligen varit vaken vid iaf 02:43. Det finns oklarheter när bottet skedde i förhållande till det vi sett i FUP, om inte åklagaren i sin slutplädering tagit upp en ny tid. Denna slutplädering verkar man inte kunna få ut, men det borde ändå isf funnits en tidslinje som han har lämnat in som bilaga (och vi ännu inte fått?) i det fallet.

Att Johannas berättelse om Majas dletagande har fått så stor betydelse och att man anser hennes trovärdighet så stor bara från att hon erkänt vissa delar som överensstämmer med fynden, medan andra är inte trovärdig och flera besvisligen osanna är också underligt. Rätten bestämmer även där lite godtyckligt var som är troligt och därmed avfärdar Majas förslag om att Johanna är väldigt hämndlysten (motivet för mordet t ex) är lika godtyckligt som de andra besluten rätten tar, helt utan någon som helst stödbevisning eller ens förklaring varför de anser att det är troligare.

Även Majas egen berättlse där hon placerar sig i badrummet anses som ett bevis, medan allt annat ses som lögner.

Ena gången är de trovärdiga, andra gånger är de inte det.

Det blir dessutom en rundgång på indicevärderinen, där man menar att det ena bevisar det andra.

Att grundligt utreda och analysera vad som hände i lgh är viktigt. Det går inte utifrån de fakta som är kända i fup.

Om vi tar Majas steg 02:19. Då går hon enligt iPhonen ett visst antal steg och lägger antingen iPhonen någonstans på vägen, typ på ett bord, och fortsätter ett visst antal steg.

Eller så bär hon sin iPhone på sig och stannar fast med den på den plats hon går till.

Inom det antal steg som redovisas finns inte många sekunders utrymme för ett stopp innan iPhonen påbörjar en ny stegserie, eller sample som de kallar dem (även hjärtslag, våningar m.m. i appen benämns som samples).

Det enda vi vet är att iPhonen registrerar de här stegen. Men vad förklarar att det är så lång tid mellan stegserierna?

En tolkning man kan göra är att hon går steg kl. 02:19 med iPhonen på sig och lägger den någonstans efter de steg som är redovisade i fup och sen irrar runt till fots i lägenheten tills kl. 02:43 när hon åter igen plockar upp den.

Så varför ”släpper” MH då mobilen strax efter stegserien kl. 02:19? För att våldet börjar då och hon behöver två händer?

Och om våldet pågår i säg tio minuter och det blir en del fixande efter kan det stämma att hon då efter 24 minuter, alltså 02:43, tar upp den och går omkring med de de steg som refovisas i fup?

Eller betyder tiderna och stegen att Maja går steg till sängen kl. 02:19 och somnar och vaknar sen och ska på toa och då har JJ haft nästan 25 minuter på sig att döda Tove och gömma henne?
När JJ åker till McD blir MH sittande på toa?
Alternativt att hon inte är med på våldet utan att hon då städar på toan efter våldet men inte varit med på det?

Hon kan ju ljuga om att hon städa de efter Tove då JJ är på McD för att förringa sin medverkan i badrummet.

Går att vända och vrida på detta väldigt mycket men i helt vaket tillstånd så kan hon ju inte ha missat våldet? Och det betyder att hon faktiskt sov säg kl. 02:19-02:43 eller kände sig nöd tvungen att ljuga om att hon då sov för att hon faktiskt var med och mördade Tove.

Hon kan ju även ha fastnat i en berättelse som hon tror ska ligga henne så lite till last som möjligt, inkl då ett försök till anpassning till tider 02:19 och 02:43 (toa x 2), där hon tror det är bra att säga hon gick på toa för att förklara stegen men då lyckas hon sätta sig själv på pottan genom att placera sig på brottsplatsen.

Hon skulle ha sagt att hon gick och somnade 02:19 och sen gick upp 02:43. Det hade stämt bättre.
Hon och många andra har missförstått hur iPhonen räknar stegen. En stegserie i fup kan aldrig bli till toan > toabesök > tillbaks till sängen hur man än vrider och vänder på det.
Senast redigerad av Avel 2023-05-01 kl. 18:15.
Citera
2023-05-01, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Nu har jag inte fup tillgänglig men nog borde en ordentlig hjärnskakning kunnat ses vid obduktionen, en lindrig ger ingen nämnvärd yrsel.

Det där med att J skulle haft långärmat på sig tror jag inte på, hon hade en kortärmad blus på krogen, de hängde av sig ytterkläderna när de kom in.
Senare när hon åkte iväg med grannen hade hon troligtvis på sig något långärmat.

Vi resonerar lite olika. Du argumenterar för vad du anser är mest troligt. För mig räcker det att det finns en inte orimlig möjlighet att det kan ha gått till på ett annat sätt än åklagaren hävdar för att M ska frias, i enlighet med de beviskrav som gäller i svenska domstolar. Jag är inte övertygad om att T pga smällen i huvudet inte kunnat försvara sig, men ser det som en möjlighet som inte går att utesluta. Samma med övriga grejer jag tar upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in