Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-01, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuyCheapBuyStrong
Ja den är väldigt blankad, fjärde mest efter Sinch just nu enligt blankningsregistret - var inte medveten om detta. Jag vet att det finns forskning som säger att väldigt blankade aktier tenderar att underprestera och det är ofta tecken på "financial shenanigans". Jag undrar om Mips också fuskar; bolagets STA-ratio (0,058322) är relativt hög men inte oroväckande hög, men detta är bara ett mått man bör kolla på. Mips har ett Piotroski F-score på 5 - helt ok. Aktien har också inte jättedålig momentum.

Om man ska blanka aktier tror jag att det finns bättre kandidater. Också värt att komma ihåg: det finns mycket risker med att blanka aktier, så det är inget jag skulle rekommendera för 99+% av alla investerare.

Jag är medveten. Kikar egentligen efter case att gå kort i som daytrejding. En krydda. Blankar inte hela kapitalet om jag säger så….
Citera
2023-05-01, 06:35
Gjorde ett litet python script som sorterar alla aktier på Stockholmsbörsen efter dålig 2-12 momentum. Aktier med dålig 2-12 momentum och aktier som är väldigt dyra (tillväxtaktier) har sämre förväntad avkastning, så att blanka dyra aktier som också har dålig 2-12 momentum kan vara en bra idé. Jag förklarar allt här. Jag har tyvärr inte tillgång till short interest via API:n jag använder. FI har inte en öppen API för blankningsregistret, vilket är mycket tråkigt.

Med det sagt finns det stora risker med att blanka aktier och det är inte något jag skulle rekommendera till 99+% av alla investerare.

Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jag är medveten. Kikar egentligen efter case att gå kort i som daytrejding. En krydda. Blankar inte hela kapitalet om jag säger så….
Ok, jag vill bara vara extra tydlig med riskerna när man blankar så att andra som också läser inläggen är medvetna om dessa.
Senast redigerad av BuyCheapBuyStrong 2023-05-01 kl. 06:41.
Citera
2023-05-01, 10:40
Medlem
Citat:
Gjorde ett litet python script som sorterar alla aktier på Stockholmsbörsen efter dålig 2-12 momentum. Aktier med dålig 2-12 momentum och aktier som är väldigt dyra (tillväxtaktier) har sämre förväntad avkastning, så att blanka dyra aktier som också har dålig 2-12 momentum kan vara en bra idé. Jag förklarar allt här. Jag har tyvärr inte tillgång till short interest via API:n jag använder. FI har inte en öppen API för blankningsregistret, vilket är mycket tråkigt.

Med det sagt finns det stora risker med att blanka aktier och det är inte något jag skulle rekommendera till 99+% av alla investerare.

Ok, jag vill bara vara extra tydlig med riskerna när man blankar så att andra som också läser inläggen är medvetna om dessa.

Ja, det är aldrig fel att upprepa. Personligen är jag ganska riskbenägen, och gillar hävstänger och sådana papper.

Kollade din tråd. Blir roligt att följa. Är det test? Tyckte du sa något om ”sin riktiga portfölj”. Du kör den inte live nu?

Ja, momentum är nog bra om man ska sätta ihop en short-portfölj.

Edit: Tack för att du delar med dig av datan.
Senast redigerad av Siix 2023-05-01 kl. 10:42.
Citera
2023-05-01, 13:53
Citat:
Ja, det är aldrig fel att upprepa. Personligen är jag ganska riskbenägen, och gillar hävstänger och sådana papper.

Kollade din tråd. Blir roligt att följa. Är det test? Tyckte du sa något om ”sin riktiga portfölj”. Du kör den inte live nu?

Ja, momentum är nog bra om man ska sätta ihop en short-portfölj.

Edit: Tack för att du delar med dig av datan.
Min riktiga portfölj ser lite annorlunda ut bl.a. p.g.a. att jag använder "rebalancing bands" för aktierna (p.g.a. courtagekostnader osv.), men min riktiga portfölj är väldigt lik portföljen som jag postar i den tråden. Att ha 100% svenska aktier är dock inte att rekommendera, vilket jag också säger i den tråden.

Det är värt att komma ihåg att alla strategier som är väldigt annorlunda marknaden kommer att ha perioder när dom underpresterar marknaden mycket, vilket är väldigt jobbigt psykologiskt sett. Detta gäller när du blankar aktier eller om du köper värde och momentum aktier. Du är säkert medveten om detta, men det är ändå värt att komma ihåg.
Citera
2023-05-01, 14:30
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Grattis! Andra gången du hinner på den nu..

Tack. Men det blev också sista gången för nu är FRC historia. Slukad av JPM för en spottstyver.

Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Förmodligen händer det saker under helgen.
Skulle inte bli förvånad om bolaget är historia på måndag men stänger endå possen nu.

Samma träffsäkerhet som med Credit Suisse. Ibland är det bara för enkelt och förutsägbart.
Citera
2023-05-01, 14:40
Medlem
Citat:
Min riktiga portfölj ser lite annorlunda ut bl.a. p.g.a. att jag använder "rebalancing bands" för aktierna (p.g.a. courtagekostnader osv.), men min riktiga portfölj är väldigt lik portföljen som jag postar i den tråden. Att ha 100% svenska aktier är dock inte att rekommendera, vilket jag också säger i den tråden.

Okej! Var bara nyfiken på om allt var av akademisk karaktär, eller om du kör den live. Nej, det är riktigt att det är klokt att diversifiera, men tänkte om du gjorde det i en annan portfölj, och körde denna till 100% efter din data.

Citat:
Det är värt att komma ihåg att alla strategier som är väldigt annorlunda marknaden kommer att ha perioder när dom underpresterar marknaden mycket, vilket är väldigt jobbigt psykologiskt sett. Detta gäller när du blankar aktier eller om du köper värde och momentum aktier. Du är säkert medveten om detta, men det är ändå värt att komma ihåg.

Absolut! Så är det.

Jag tror även att psykologi är högst avgörande för hur du kommer lyckas med din handel. Kanske den viktigaste aspekten av alla. Din metod och strategi kan vara hur bra som helst om inte de psykiska bitarna är på plats. Du kommer då avvika från strategin, ta förhastade beslut, beslut baserade på känslor o.sv. Förluster är oundvikliga, och vissa klarar inte av att acceptera detta när det handlar om pengar. Då är det till 100% bättre att gå all-in i indexfonder och lägga mer av tiden på lönearbete.
Citera
2023-05-01, 14:49
Citat:
Jag tror även att psykologi är högst avgörande för hur du kommer lyckas med din handel. Kanske den viktigaste aspekten av alla. Din metod och strategi kan vara hur bra som helst om inte de psykiska bitarna är på plats. Du kommer då avvika från strategin, ta förhastade beslut, beslut baserade på känslor o.sv. Förluster är oundvikliga, och vissa klarar inte av att acceptera detta när det handlar om pengar. Då är det till 100% bättre att gå all-in i indexfonder och lägga mer av tiden på lönearbete.
Mycket bra sagt. Jag håller med!
Citera
2023-05-01, 14:54
Medlem
Citat:
Tack. Men det blev också sista gången för nu är FRC historia. Slukad av JPM för en spottstyver.

Ja, jag såg det.

Citat:
Samma träffsäkerhet som med Credit Suisse. Ibland är det bara för enkelt och förutsägbart.

Japp! Det gäller att få ögonen på dem i tid bara. Och framförallt, agera!
Citera
2023-05-01, 15:51
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Chipefterfrågan har väl redan kraschat och halvledarbolagen var cykliska denna gången också men PE-talen är väl fortfarande över 30? Folk har verkligen blivit helt galna.

Apropå PE, nu tog Nvidia 280 igen, PE 160, helt makalös pump. Blir att köpa hårfärg och skjuta igen.
Citera
2023-05-01, 16:39
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Apropå PE, nu tog Nvidia 280 igen, PE 160, helt makalös pump. Blir att köpa hårfärg och skjuta igen.

Hade nästan glömt Nvidia.
Menar du att AI, glorifierade algorithmer och senaste buzzword , skulle kunna vara övervärderat?

Alla tech-bolagen pratade AI på sina senaste presentationer.
AI AI AI kommer bli AJ AJ AJ. Lika hett idag som hemsidor var 1996.

Den här ska jag hålla ögonen på. Hur tusan lyckas man med tajmingen i NVDA?

AMD har rapport imorgon på tal om chips. Blir väl typ natten mellan tis-ons svensk tid.
PE över 100, min tes är att AMD mött samma inbromsning i marknaden som Intel.
Tar en liten lotto-posse, säljoppe, inför raopporten.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2023-05-01 kl. 16:54.
Citera
2023-05-01, 16:54
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Hade nästan glömt Nvidia.
Menar du att AI, glorifierade algorithmer och senaste buzzword , skulle kunna vara övervärderat?

Alla tech-bolagen pratade AI på sina senaste presentationer.
AI AI AI kommer bli AJ AJ AJ. Lika hett idag som hemsidor var 1996.

Den här ska jag hålla ögonen på. Hur tusan lyckas man med tajmingen i NVDA?

Haha, 284.97 nu, aldrig sett något liknande. Jävla tur att svenska börsen är stängd idag så man inte FOMO:ade in björnar vid öppning.

Jadu, nu gissar jag vilt, men kan det möjligen tänkas att detta är ett tidigt ryck till earnings slutet av Maj. Jag anser det vara total galenskap nu så fan vet egentligen. FED snackar i slutet av veckan, kan den springa som idag utan triggers blir man skraj. Jag väntar till slutet av denna vecka med att skjuta igen. Känns som att den kan närma sig 300 som det ser ut nu.
Citera
2023-05-01, 17:02
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Haha, 284.97 nu, aldrig sett något liknande. Jävla tur att svenska börsen är stängd idag så man inte FOMO:ade in björnar vid öppning.

Jadu, nu gissar jag vilt, men kan det möjligen tänkas att detta är ett tidigt ryck till earnings slutet av Maj. Jag anser det vara total galenskap nu så fan vet egentligen. FED snackar i slutet av veckan, kan den springa som idag utan triggers blir man skraj. Jag väntar till slutet av denna vecka med att skjuta igen. Känns som att den kan närma sig 300 som det ser ut nu.

Jag tror du är något på spåret här. Min uppfattning att "AI" är övervärderat och kan bli ännu mer övervärderat.

Att betta på att marknaden tar 300 i NVDA är inte jättedyrt. IV strax under 40% på optionerna.
En spread $300-$305 med lösen 19 maj skulle man kunna få för ca $1.4.

Eller varför inte hoppas på en squeeze till $400... köpoppar med lösen $375 går för 5 cents.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2023-05-01 kl. 17:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in