För att komplettera det DeValera skriver, emedan "reglerna" vuxit fram s a s generiskt eller snarare organiskt, men detta är vad traditionen bjuder;
- Googling som sagt helt ok. Blir ju också en utmaning att producera en ej googlingsbar fråga.
- Smaken är som baken men själv föredrar jag generellt "välkända städer - svåra leads" snarare än tvärtom (även om "Banana" inte hörde dit... Såg en gång via Google Maps ett "Liberia" i Costa Rica och gav ju tillfälle till roliga leads...).
- Tätorter/by...? Ja, "bosättning" har varit med - t ex något läger i Antarktis vill jag minnas..?
- Fiktiva städer? De som varit med är bl a Ankeborg, Smurfbyn, Atlantis...
- Spökstäder med noll invånare? Har varit med utan protester.
- Historiska städer, kan jag själv tycka är ett gränsfall, vi hade en med en "ursäkt" att bosättning fanns där idag - antika städer har varit med men bör då framgå av leadsen tycker jag, inte för att göra det lätt, men för att sätta spelplanen s a s - t ex skulle "Babylon" inte orsaka folkstorm.
- Sedan kommer vi till "slamkryparfallen"; har själv haft med "X" - någon svarar "Y" (som stämde på alla leads) och jag gav honom rätt. Vissa lite slarviga här, går bara vidare med "sin stad". Tips är att lägga in en väldigt unik ledtråd för just den stad man tänkt sig.
Ergo: "anything goes" - nästan!