2023-05-01, 02:21
Medlem
Gudpappsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Stämmer bra grundades 1197 och återgrundsdes 1534 a Francisco Pizarro
En panflöjt och frågan till dig

Sköj sköj, hurdana är reglerna kring google i den här tråden? Känns lite som jag fuskade, dessutom jobbar jag natt så kommer inte kolla tråden imorrn förmiddag så jag slänger frågan till Schnuppfen!
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
OK
Citera
2023-05-01, 10:02
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudpappsen
Sköj sköj, hurdana är reglerna kring google i den här tråden? Känns lite som jag fuskade, dessutom jobbar jag natt så kommer inte kolla tråden imorrn förmiddag så jag slänger frågan till Schnuppfen!

Det är fullt tillåtet att googla även om knappt någon av oss som deltar här brukar göra det.
Citera
2023-05-01, 10:55
Medlem
TheComebackKids avatar
För att komplettera det DeValera skriver, emedan "reglerna" vuxit fram s a s generiskt eller snarare organiskt, men detta är vad traditionen bjuder;

- Googling som sagt helt ok. Blir ju också en utmaning att producera en ej googlingsbar fråga.

- Smaken är som baken men själv föredrar jag generellt "välkända städer - svåra leads" snarare än tvärtom (även om "Banana" inte hörde dit... Såg en gång via Google Maps ett "Liberia" i Costa Rica och gav ju tillfälle till roliga leads...).

- Tätorter/by...? Ja, "bosättning" har varit med - t ex något läger i Antarktis vill jag minnas..?

- Fiktiva städer? De som varit med är bl a Ankeborg, Smurfbyn, Atlantis...

- Spökstäder med noll invånare? Har varit med utan protester.

- Historiska städer, kan jag själv tycka är ett gränsfall, vi hade en med en "ursäkt" att bosättning fanns där idag - antika städer har varit med men bör då framgå av leadsen tycker jag, inte för att göra det lätt, men för att sätta spelplanen s a s - t ex skulle "Babylon" inte orsaka folkstorm.

- Sedan kommer vi till "slamkryparfallen"; har själv haft med "X" - någon svarar "Y" (som stämde på alla leads) och jag gav honom rätt. Vissa lite slarviga här, går bara vidare med "sin stad". Tips är att lägga in en väldigt unik ledtråd för just den stad man tänkt sig.

Ergo: "anything goes" - nästan!
Citera
2023-05-01, 11:55
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
För att komplettera det DeValera skriver, emedan "reglerna" vuxit fram s a s generiskt eller snarare organiskt, men detta är vad traditionen bjuder;

- Googling som sagt helt ok. Blir ju också en utmaning att producera en ej googlingsbar fråga.

- Smaken är som baken men själv föredrar jag generellt "välkända städer - svåra leads" snarare än tvärtom (även om "Banana" inte hörde dit... Såg en gång via Google Maps ett "Liberia" i Costa Rica och gav ju tillfälle till roliga leads...).

- Tätorter/by...? Ja, "bosättning" har varit med - t ex något läger i Antarktis vill jag minnas..?

- Fiktiva städer? De som varit med är bl a Ankeborg, Smurfbyn, Atlantis...

- Spökstäder med noll invånare? Har varit med utan protester.

- Historiska städer, kan jag själv tycka är ett gränsfall, vi hade en med en "ursäkt" att bosättning fanns där idag - antika städer har varit med men bör då framgå av leadsen tycker jag, inte för att göra det lätt, men för att sätta spelplanen s a s - t ex skulle "Babylon" inte orsaka folkstorm.

- Sedan kommer vi till "slamkryparfallen"; har själv haft med "X" - någon svarar "Y" (som stämde på alla leads) och jag gav honom rätt. Vissa lite slarviga här, går bara vidare med "sin stad". Tips är att lägga in en väldigt unik ledtråd för just den stad man tänkt sig.

Ergo: "anything goes" - nästan!

Sen sägs det att det inte är tillåtet att gissa på 2 städer i ett svar även om jag har gjort det ett par gånger

Och så är det tillåtet att "göra en Bernard" dvs dra till med en personlig anekdot från staden som inte tillför något till sökandet. T ex: Bernard var här sommaren 1973 och hade bögsex på en offentlig urinoar. (obs, detta var bara ett fiktivt exempel)
Citera
2023-05-01, 12:14
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Kan köra en i väntan på nästa fråga, så Oels inte blir otålig

1) 63.

2) 29 september är det mest folk här.

3) Frimärke.
Citera
2023-05-01, 12:21
Medlem
4) Cypern och fjäll kan lite långsökt leda en rätt.

5) Här i krokarna shakade en gubbe loss med sina damer.
Citera
2023-05-01, 12:25
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Sen sägs det att det inte är tillåtet att gissa på 2 städer i ett svar även om jag har gjort det ett par gånger

Och så är det tillåtet att "göra en Bernard" dvs dra till med en personlig anekdot från staden som inte tillför något till sökandet. T ex: Bernard var här sommaren 1973 och hade bögsex på en offentlig urinoar. (obs, detta var bara ett fiktivt exempel)

Ha ha! Bra för nya användare! En ÄKTA "Bernhard" är som han själv så illustrativt visar något anekdotiskt utan informationsvärde - jag använder ofta "kvasi-Bernards" - detta är personliga anekdoter med visst "lösningsvärde" - t ex lurar jag en servitris att talar ***** men blir avslöjad till efterrätten har jag ju indikerat att vi knappast befinner oss i Mongoliet - bonus; "skrytfaktorn" att min låtsasitalienska låter som venetianska!

Också bra info; "attning" - efter den legendariske användaren att: innebär helt enkelt att man postar rätt svar men någon hinner före, drabbar alla förr eller senare, var någon attning för några månader sedan inom samma minut. Är många online och tråden "het" är grundtipset att svara snabbt - vill man (som jag ofta vill) ordbajsa med någon elaborering så editerar man.

Andra veteranuttryck - "gör en Melbourne". Inte katastrof att samma stad förekommit i tråden tidigare, men behöver ju inte summera till fyra (som i fallet Melbourne tror jag, Kaliningrad/Königberg ligger väl också där.).
Citera
2023-05-01, 13:19
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
4) Cypern och fjäll kan lite långsökt leda en rätt.

5) Här i krokarna shakade en gubbe loss med sina damer.

...Memphis, TN, ..?
Citera
2023-05-01, 13:28
Medlem
Citat:
...Memphis, TN, ..?

Bra gissning, men ligger inte i USA

6) Ett före detta gruvsamhälle, sista gruvan slog igen 1975, men cirkusen finns kvar.

7) Här bryggs det.
Citera
2023-05-01, 13:50
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Bra gissning, men ligger inte i USA

6) Ett före detta gruvsamhälle, sista gruvan slog igen 1975, men cirkusen finns kvar.

7) Här bryggs det.

...Kopparberg..?
Citera
2023-05-01, 14:01
Medlem
Citat:
...Kopparberg..?

Rätt! Ledtrådarna:

1) Ligger vid riksväg 63.

2) Kopparbergsmarken vid Mickelsmäss(29 september) är årets höjdpunkt vad gäller antalet besökare i kommunen.

3) Världens dyraste frimärke det gula treskilling banco som poststämplades 1857 i Kopparberg.

4) Ordet koppar kommer från Cypern, fjäll blir berg, Kopparberg.

5) Utanför Kopparberg höll Hans Scheike och hans damer till.

6) Sista gruvan stängdes 1975 av Boliden, gruvcirkusen står kvar.

7) Kopparbergs bryggeri.

En back valfri dryck från Kopparbergs, en radiostyrd Hans Scheike(med damer) i skala 1:4 och frågan till dig!
Citera
2023-05-01, 14:12
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Rätt! Ledtrådarna:

1) Ligger vid riksväg 63.

2) Kopparbergsmarken vid Mickelsmäss(29 september) är årets höjdpunkt vad gäller antalet besökare i kommunen.

3) Världens dyraste frimärke det gula treskilling banco som poststämplades 1857 i Kopparberg.

4) Ordet koppar kommer från Cypern, fjäll blir berg, Kopparberg.

5) Utanför Kopparberg höll Hans Scheike och hans damer till.

6) Sista gruvan stängdes 1975 av Boliden, gruvcirkusen står kvar.

7) Kopparbergs bryggeri.

En back valfri dryck från Kopparbergs, en radiostyrd Hans Scheike(med damer) i skala 1:4 och frågan till dig!

Thanx! Ha ha - snacka om att felassociera - kolllade upp "Big Joe" Turner som alternativ till Elvis och Bill Haley - så var det Scheike...

1) Vi börjar med en anti-Bernard: aldrig varit här, ingen längtan hit.

2) Ser enligt bilder skitigt ut, inte så konstigt - hela landet är ju skit!

3) En av världens minsta huvudstäder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in