2021-09-25, 23:46
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Nu har jag inte rätt svar på tråden men jag tycker att vi ska försöka att hålla oss ifrån dessa meningar:

3) Anglosaxisk psykopat

Inte för att du kanske har rätt utan mer för att utvidga de personliga sökparametrarna för alla.

Det är en filmtitel.. men det har du kanske listat ut?

3b) Filmtitel.
Citera
2021-09-26, 01:21
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det är en filmtitel.. men det har du kanske listat ut?

3b) Filmtitel.

...Hwlffordd a k a Haverfordwest..?

(ska väl finnas walesiska ortnamn HELT utan vokaler, även i Kroatien, tacka vet jag polynesiska, där man slänger in en konsonant mellan "oaue" och "aiayoaua" typ, lite mjukare... ).
Citera
2021-09-26, 07:22
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
...Hwlffordd a k a Haverfordwest..?

(ska väl finnas walesiska ortnamn HELT utan vokaler, även i Kroatien, tacka vet jag polynesiska, där man slänger in en konsonant mellan "oaue" och "aiayoaua" typ, lite mjukare... ).

Snyggt! Kanske mest känd för att Christian Bale(Batman, American Psysco, Mio Min Mio etc.) är född där.

Batmobil(som komplement till Goggomobilen) och frågan till dig!
Citera
2021-09-26, 11:37
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Snyggt! Kanske mest känd för att Christian Bale(Batman, American Psysco, Mio Min Mio etc.) är född där.

Batmobil(som komplement till Goggomobilen) och frågan till dig!

Thanx! Batmobilen verkar mer spännande onekligen...

Vi åker nu till stad...

1) ...som ligger i centrum för välbekant vindistrikt.

2) Huvudstad i administrativ enhet som om man slänger in en konsonant i det ger ett i landet vanligt kvinnonamn, ja ganska vanligt i Sverige också.

3) Var betydligt större (ja inte i absoluta termer och invånarantal) i meningen "var viktigare" bl a som handelscentra under Romartiden.

4) Berömd matematiker född här.

Vi börjar så!
Citera
2021-09-26, 11:51
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Thanx! Batmobilen verkar mer spännande onekligen...

Vi åker nu till stad...

1) ...som ligger i centrum för välbekant vindistrikt.

2) Huvudstad i administrativ enhet som om man slänger in en konsonant i det ger ett i landet vanligt kvinnonamn, ja ganska vanligt i Sverige också.

3) Var betydligt större (ja inte i absoluta termer och invånarantal) i meningen "var viktigare" bl a som handelscentra under Romartiden.

4) Berömd matematiker född här.

Vi börjar så!
Sofia
Citera
2021-09-26, 19:38
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Sofia

Sorry för sen reaktion! En massa ärenden på väg hem från landet.

Nope - men det är..

5) ...rätt kontinent.

6) Apropå Sofia, i ett av Bulgariens grannländer talas likt en ö i detta slaviska hav ett språk som tillhör samma språkfamilj som det som talas i vårt land och stad.
Citera
2021-09-26, 20:12
Medlem
prominentens avatar
Sjukt jobbigt!

Känns Italien men hittar inga regioner som är i närheten av kvinnonamn.

Letar vidare

Citat:
Sorry för sen reaktion! En massa ärenden på väg hem från landet.

Nope - men det är..

5) ...rätt kontinent.

6) Apropå Sofia, i ett av Bulgariens grannländer talas likt en ö i detta slaviska hav ett språk som tillhör samma språkfamilj som det som talas i vårt land och stad.
Citera
2021-09-26, 20:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Sjukt jobbigt!

Känns Italien men hittar inga regioner som är i närheten av kvinnonamn.

Letar vidare

7) Romanska språkfamiljen är stor! (ergo: inte Italien).

8) Alla har trots dess litenhet hört talas om staden - ivf alla sportintresserade. Nu spelar stadens fotbollslag i Division 2 - var tidigare ett topplag i förstadivisionen. Har fostrat bl a en genial bråkstake som spelat i Man U, en landslagsback med VM-guld på CV;t m fl.
Citera
2021-09-26, 20:42
Medlem
prominentens avatar
Aah....nu gjorde du det lättare
Auxerre!

Citat:
7) Romanska språkfamiljen är stor! (ergo: inte Italien).

8) Alla har trots dess litenhet hört talas om staden - ivf alla sportintresserade. Nu spelar stadens fotbollslag i Division 2 - var tidigare ett topplag i förstadivisionen. Har fostrat bl a en genial bråkstake som spelat i Man U, en landslagsback med VM-guld på CV;t m fl.
Citera
2021-09-26, 20:57
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Aah....nu gjorde du det lättare
Auxerre!

Snyggt! Är ju ännu helg och folk med koll på boll tycker jag ska gynnas... Vi börjar bakifrån som gubben sa, det som inte är self-evident; Cantona och Blanc i Auxerre FC, Storstad under romersk/gallisk antik tid, lite av ett logistikcenter och nav i Europa, hade Jeff Bezos verkat för 2k år sedan hade han haft Europalagret i Auxerre. ...mitt i Bourgogne, i departementet Yonne.

En god bourgogne samt frågan till prominenten!

EDIT; Glömde matematikern, den statistiker som inte gjort en Fourier-transformation är inte född.
Senast redigerad av GoggeGogelius 2021-09-26 kl. 21:00.
Citera
2021-09-26, 21:03
Medlem
prominentens avatar
Ska ärligt erkänna att sport numera (!) inte är min grej men bourgogne är det definitivt.

Vart ska vi nu?

1. Revolution startade här
2. Landets tredje stad
3. Stadens namn nämns redan tidigt 1300-tal
Citera
2021-09-26, 21:04
Medlem
prominentens avatar
Glömde citera!
Tack Gogge!

Ska ärligt erkänna att sport numera (!) inte är min grej men bourgogne är det definitivt.

Vart ska vi nu?

1. Revolution startade här
2. Landets tredje stad
3. Stadens namn nämns redan tidigt 1300-tal

Citat:
Snyggt! Är ju ännu helg och folk med koll på boll tycker jag ska gynnas... Vi börjar bakifrån som gubben sa, det som inte är self-evident; Cantona och Blanc i Auxerre FC, Storstad under romersk/gallisk antik tid, lite av ett logistikcenter och nav i Europa, hade Jeff Bezos verkat för 2k år sedan hade han haft Europalagret i Auxerre. ...mitt i Bourgogne, i departementet Yonne.

En god bourgogne samt frågan till prominenten!

EDIT; Glömde matematikern, den statistiker som inte gjort en Fourier-transformation är inte född.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in