2023-04-24, 13:45
Avstängd
Jag kontaktade Svenska Tennisförbundet rörande rankinglistan. Se svar nedan.

Citat:
Vi kan i dagsläget inte veta exakt vilken rating som Leo får i Svensk Tennisrating.

Den datan som vi erhåller från ITF och Tennis Europe får vi under tisdagen alt. onsdagen.

Det är även då som vi räknar ut ratingen utifrån de nationella tävlingarna.

Eftersom att man erhåller rating för internationella matcher baserade på ens rankingplacering, så är det alltså inte bara Leos resultat som spelar in i vilken poäng han kommer få, utan det beror också på övriga spelare som ligger i samma rankinglista som Leo.

Vi får helt avvakta och se.
Citera
2023-04-24, 21:38
Medlem
ingetbranicks avatar
Elias Ymer försökte kvala in till Madrid men föll stort i sin första match, 3-6 1-6 mot 130-rankade österrikaren Ofner. Eftersom Miriam Björklund föll med exakt samma siffror i sin första kvalmatch mot kompetenta tjeckiskan Vondrousova och Rebecca Peterson inte deltar alls (skadad igen?) så innebär det att Madrid blir kliniskt fritt från svenska singelspelare. André Göransson i dubbel blir väl det enda blågula att hoppas på.
Citera
2023-04-27, 14:17
Avstängd
Citat:
Mikael Ymer nära comeback efter fotskada: ”Tränar på bra”

https://www.svt.se/sport/tennis/mikael-ymer-nara-comeback-efter-fotskada-tranar-pa-bra

I början av maj kanske han är tillbaks.
Citera
2023-04-27, 16:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cybergirl
https://www.svt.se/sport/tennis/mikael-ymer-nara-comeback-efter-fotskada-tranar-pa-bra

Citat:
I ett sms till SVT Sport meddelar Ymer att han återhämtar sig från en fotskada och ”tränar på bra” samt att han ”hoppas kunna vara tillbaka i tävlingen i Rom”, som startar den 8 maj.

Det vore kul att se honom igen.
Citera
2023-04-28, 16:38
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergirl

Vad sa Zlatan till Ymer? Eller skrev han till Ymer?
Är det hemligt eller varför vill Ymer inte tala om det?
Citera
2023-05-01, 11:33
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Tjena bojs. Dålig aktivitet i tråden. Men man ska väl inte kasta glas i stenhus kanske.
Har dragit ner på min fb-aktivitet rejält sen det här chatGPT slog igenom, man vill ju inte sitta och tjafsa med en AI-robot. Nåja, såg att det hade kommit någon ny välbehövlig regel, bra.

Gillar Rune, hoppas på stora framgångar framöver, men tycker också det är trevligt att han får uppleva lite snöpliga förluster såhär i början av karriären, bra att lära sig kunna ta lite nederlag och förnedring. Och kul för Fokina som man också gläds med. Var det hans farsa som var svensk? Eller farfar kanske? Lär mig aldrig det där..

Satt och kollade på lite gamla pandemi-streamade tennistalks igår. Ett av dem var med de gamla ryska världsettorna Safin och Kafelnikov, lett av en kunnig mod/samtalsledare. Safin berättade ett jävligt roligt minne. Tydligen hade Kafelnikov spelat dubbel med en partner som gjorde två dubbelfel i rad i ett viktigt game, varpå Kafelnikov slog sönder sitt racket. Haha, fy fan vad kul. Särskilt hur Safin berättade det hela, alla tre tjöt av skratt.

Tänkte posta länken, men ser inte så snyggt ut med länkar i tid och otid, var ju inget relevant direkt. Men en kul liten anekdot. Kafelnikovs dubbelpartner tappade nog självförtroendet efter det där..
Citera
2023-05-01, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Tjena bojs. Dålig aktivitet i tråden.

Satt och slickade på en Piggelin så här på morgonkvisten, och så kommer du in och kaxar.

Senaste gången försökte du väl dra igång en quiz du inte ens iddes posta svaret på.

Citat:
Tennistråden har bestämt tagit en powernap. Jag livar upp med en liten quiz:

Här får du något att bita i ( ) i gengäld:

Vilka spelare har flest förluster mot Big 3?
Citera
2023-05-01, 12:32
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Gillar Rune, hoppas på stora framgångar framöver, men tycker också det är trevligt att han får uppleva lite snöpliga förluster såhär i början av karriären, bra att lära sig kunna ta lite nederlag och förnedring.

Rune är ju fortfarande valpig och dagens unga är ju unga längre, känns det som. Har fortfarande mycket att lära sig, inte bara tekniskt utan hur han beter sig på planen, mot publik och motståndare. Han är inte Björn Borg direkt ... Eller Alcaraz för den delen, undantaget som bekräftar regeln, nästan overkligt komplett på alla plan(er).

Citat:
Och kul för Fokina som man också gläds med. Var det hans farsa som var svensk? Eller farfar kanske? Lär mig aldrig det där..

Båda föräldrarna är väl ryssar, men farsan hade väl flyttat till Sverige och hade dubbelt medborgarskap? ADF ser mer svensk ut än han är.
Citera
2023-05-01, 13:02
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Satt och slickade på en Piggelin så här på morgonkvisten, och så kommer du in och kaxar.

Senaste gången försökte du väl dra igång en quiz du inte ens iddes posta svaret på.

Här får du något att bita i ( ) i gengäld:

Vilka spelare har flest förluster mot Big 3?

Ett namn som dyker upp direkt är ju Wawrinka, han borde fan ha flest förluster mot Big 3. Baserar det på tre kriterier:

1: Han har varit med på hela resan, född precis i tyngdpunkten av Big 3s födelseår - två år äldre än Djokovic, ett år äldre än Nadal och fyra år yngre än Fed. Så jävligt många möten under åren.

2: Jag vet att du har ett horn i sidan till Wawrinka, så fort någon uttrycker sig lyriskt över Stans golden years 2014-2016, efter att ha sett någon gammal stormatch på tuben, så kommer DU in och kaxar. Så du skulle nog gärna konstruera en quiz-fråga som komprometterar Stan The Mans legacy.

3: Många spelare har ju ett uruselt h2h mot två av tre ur Big 3, ofta är det Federer de har ett något bättre h2h mot. Men just Wawrinka vet jag har ett värdelöst h2h mot Fed också, typ 22-3, eller något i den stilen..

Så Wawrinka står ut. En annan jag kommer att tänka på är Dimitrov, han har ju varit med länge nu, är väl 32 bast? Och han är ju inte känd för att förnedra Big 3 direkt. Gasquet borde man också kunna slänga in av samma anledningar, åldersgrejen och det att inte vara känd för att betvinga de största särskilt ofta.

Ja, fan vad dåligt. Tyckte min quiz-fråga var jävligt trist om jag ska vara lite självkritisk. Vem bryr sig om när man senast spelade fem set i en mastersturnering ärligt talat. Och ingen nappade heller på några dygn, så jag lät det hela bero.

Men visst var det någon som prickade helt rätt? Någon google-tönt som "kom ihåg" precis korrekta setsiffror. Hursomhelst, det var väl Miami som senast tillämpade bäst av fem set, våren 2007, Novak Djokovic - Guillermo Cañas, 6–3, 6–2, 6–4. Resten prickade ni in. Men ja, utan återkoppling blir det inte alls lika roligt med dessa quiz, my bad. Se det som en engångsföreteelse.

Jo, piggelin är fin faktiskt. Second only to päronsplit IMO.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2023-05-01 kl. 13:14.
Citera
2023-05-01, 13:06
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ett namn som dyker upp direkt är ju Wawrinka, han borde fan ha flest förluster mot Big 3. Baserar det på tre kriterier:

1: Han har varit med på hela resan, född precis i tyngdpunkten av Big 3s födelseår - två år äldre än Djokovic, ett år äldre än Nadal och fyra år yngre än Fed. Så jävligt många möten under åren.

2: Jag vet att du har ett horn i sidan till Wawrinka, så fort någon uttrycker sig lyriskt över Stans golden years 2014-2016, efter att ha sett någon gammal stormatch på tuben, så kommer DU in och kaxar. Så du skulle nog gärna konstruera en quiz-fråga som komprometterar Stan The Mans legacy.

3: Många spelare har ju ett uruselt h2h mot två av tre ur Big 3, ofta är det Federer de har ett något bättre h2h mot. Men just Wawrinka vet jag har ett värdelöst h2h mot Fed också, typ 22-3, eller något i den stilen..

Så Wawrinka står ut. En annan jag kommer att tänka på är Dimitrov, han har ju varit med länge nu, är väl 32 bast nu. Och han är ju inte känd för att förnedra Big 3 direkt. Gasquet borde man också kunna slänga in av samma anledningar, åldersgrejen och det att inte vara känd för att betvinga de största särskilt ofta.

Ja, fan vad dåligt. Tyckte min quiz-fråga var jävligt trist om jag ska vara lite självkritisk. Vem bryr sig om när man senast spelade fem set i en mastersturnering ärligt talat. Och ingen nappade heller på några dygn, så jag lät det hela bero.

Men visst var det någon som prickade helt rätt? Någon google-tönt som "kom ihåg" precis korrekta setsiffror. Hursomhelst, det var väl Miami som senast tillämpade bäst av fem set, våren 2007, Novak Djokovic - Guillermo Cañas, 6–3, 6–2, 6–4

Jo, piggelin är fin faktiskt. Second only to päronsplit IMO.
Murray dyker upp i skallen på mig iaf. Men kan likaväl vara någon av de du nämner.
Citera
2023-05-01, 13:31
Avslutad
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Murray dyker upp i skallen på mig iaf. Men kan likaväl vara någon av de du nämner.

Bra gissningar.

Biggest Losers against Big 3

Berdych - 65 matches (16 in slams)
Wawrinka - 62 matches (14 in slam)
Ferrer - 59 matches (10 in slam)
Murray - 56 matches (20 in slam)
Gasquet - 50 matches (15 in slam)
Monfils - 42 matches (13 in slam)

Har inget direkt horn i sidan mot Wawrinka: bara det att man inbland har överdrivit hur bra han kan vara. Värt att komma ihåg, som du påpekar, att han mestadels varit enbart en pluffsig boxningssäck för Federer och Nadal. Idén att han när han är på topp är helt oslagbar är nonsens. Visst, imponerande att slå Rafa och 2xNovak i slamfinaler, men de var helt klart subpar de gångerna. Lite som med Safin, som också ibland sägs ha varit oslagbar när han var på topp. Tror heller inte Wawrinkas backhand var bättre än Federers. Kanske på grus då, men även där har Rogge ett bättre record.

En liknande stat är på dem som har vunnit flest gånger mot Big 3. Här är listan (och notera att Fatwrinka inte ens är med; han ligger på 19%):

If we exclude those with less than 20 matches the top 10 are:

Rafa 53-46, 54%
Novak 57-52, 52%
Thiem 16-18, 47%
Roger 39-51 43%
Zverev 11-17 39%
Nalbandian 11-20 36%
Murray 29-56 34%
Hewitt 14-31 31%
Tsonga 16-39 29%
DelPo 17-45 27%

If we include those with at least 8 matches the top 15 are:

Hrbaty 5-3, 63%
Rafa 53-46, 54%
Novak 57-52, 52%
Thiem 16-18, 47%
Roger 39-51 43%
Zverev 11-17 39%
Rublev 3-5 38%
Nalbandian 11-20 36%
Murray 29-56 34%
Coric 5-10 33%
Kyrgios 6-13 32%
Hewitt 14-31 31%
Tsonga 16-39 29%
DelPo 17-45 27%
Daniil 6-17, 26%
Citera
2023-05-01, 13:35
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Bra gissningar.

Biggest Losers against Big 3

Berdych - 65 matches (16 in slams)
Wawrinka - 62 matches (14 in slam)
Ferrer - 59 matches (10 in slam)
Murray - 56 matches (20 in slam)
Gasquet - 50 matches (15 in slam)
Monfils - 42 matches (13 in slam)

Har inget direkt horn i sidan mot Wawrinka: bara det att man inbland har överdrivit hur bra han kan vara. Värt att komma ihåg, som du påpekar, att han mestadels varit enbart en pluffsig boxningssäck för Federer och Nadal. Idén att han när han är på topp är helt oslagbar är nonsens. Visst, imponerande att slå Rafa och 2xNovak i slamfinaler, men de var helt klart subpar de gångerna. Lite som med Safin, som också ibland sägs ha varit oslagbar när han var på topp. Tror heller inte Wawrinkas backhand var bättre än Federers. Kanske på grus då, men även där har Rogge ett bättre record.

En liknande stat är på dem som har vunnit flest gånger mot Big 3. Här är listan (och notera att Fatwrinka inte ens är med; han ligger på 19%):

If we exclude those with less than 20 matches the top 10 are:

Rafa 53-46, 54%
Novak 57-52, 52%
Thiem 16-18, 47%
Roger 39-51 43%
Zverev 11-17 39%
Nalbandian 11-20 36%
Murray 29-56 34%
Hewitt 14-31 31%
Tsonga 16-39 29%
DelPo 17-45 27%

If we include those with at least 8 matches the top 15 are:

Hrbaty 5-3, 63%
Rafa 53-46, 54%
Novak 57-52, 52%
Thiem 16-18, 47%
Roger 39-51 43%
Zverev 11-17 39%
Rublev 3-5 38%
Nalbandian 11-20 36%
Murray 29-56 34%
Coric 5-10 33%
Kyrgios 6-13 32%
Hewitt 14-31 31%
Tsonga 16-39 29%
DelPo 17-45 27%
Daniil 6-17, 26%
20 förluster i GS. Har du någon sammanställning i vilka skeden av turneringarna förlusterna kom för Murray?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in