2023-05-01, 07:38
Medlem
Min reflektion från den delen av landet där jag har koll är att köparen och säljaren inte ännu har hittat varandra.
Det som säljs är riktigt dyra fastigheter där man kan tänka att köparen inte är känslig för priset. Däremot ser man många vanliga villor o lägenheter som ligger ute länge utan att bli sålda och sen blir bortplockade från marknaden.
Citera
2023-05-01, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stampentrekant
Nybyggen som inte fått allt sålt. Tänkt de ska gå ner i pris, men det gör de inte..

Sen ser man trots det att de säljs!

Hur hög ska räntan bli för att folk ska sluta köpa helt!? Så man kan fynda nybygge.

Har haft span på ett nybygge i ett område som är perfekt för mig, men de fortsätter sälja.. blir nervös, då de snart är slut där på högre våningar.

där jag bor erbjuder de 1 års avgiftsfritt om man köper ett nybyggd borätt
Citera
2023-05-01, 07:51
Medlem
Dr.Judensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Husmasks siffror för april är klara:

Lägenheter
Sthlm inom tullarna: -1,1 %
Sthlm delområden: +1,5 %
Riket: +1 %
Så ingen bostadsbubbla i landet i stort medan Stockholms innerstad fortsätter dödschockrasa ?
Citera
2023-05-01, 08:15
Medlem
Citat:
Nybyggen som inte fått allt sålt. Tänkt de ska gå ner i pris, men det gör de inte..

Hur hög ska räntan bli för att folk ska sluta köpa helt!? Så man kan fynda nybygge.

Har haft span på ett nybygge i ett område som är perfekt för mig, men de fortsätter sälja.. blir nervös, då de snart är slut där på högre våningar.

Köp då snåljåp
Citera
2023-05-01, 08:51
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Köp då snåljåp

Det börjar bli köpläge på Lidingö.

https://www.svd.se/a/O8edg3/maklare-rantan-pressar-till-flytt-pa-lidingo
Citera
2023-05-01, 10:37
Medlem
Citat:

När det gäller bostadsrätter så brukar man inte startar att bygga förens större delen av lägenheterna redan är sålda.

Så det kan vara svårt att göra några klipp på nybyggen.
Citera
2023-05-01, 10:39
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Min reflektion från den delen av landet där jag har koll är att köparen och säljaren inte ännu har hittat varandra.
Det som säljs är riktigt dyra fastigheter där man kan tänka att köparen inte är känslig för priset. Däremot ser man många vanliga villor o lägenheter som ligger ute länge utan att bli sålda och sen blir bortplockade från marknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Judenstein
Så ingen bostadsbubbla i landet i stort medan Stockholms innerstad fortsätter dödschockrasa ?
Ovanstående är nog svaret på varför det ser ut som det gör. Det är extraordinära objekt som säljs ofta med större renoveringar gjorda. Att dessa försäljningar drar upp siffrorna bara marginellt tycker jag är ganska talande för läget och när du faktorerar in kostnaderna för renoveringarna kan du ganska snabbt dra slutsatsen att de flesta som köpt efter 2016 och säljer nu går med förlust även utanför Stockholm.
Citera
2023-05-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det börjar bli köpläge på Lidingö.

https://www.svd.se/a/O8edg3/maklare-rantan-pressar-till-flytt-pa-lidingo

Då kan stampentrekant fynda där mao.
Citera
2023-05-01, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Ovanstående är nog svaret på varför det ser ut som det gör. Det är extraordinära objekt som säljs ofta med större renoveringar gjorda. Att dessa försäljningar drar upp siffrorna bara marginellt tycker jag är ganska talande för läget och när du faktorerar in kostnaderna för renoveringarna kan du ganska snabbt dra slutsatsen att de flesta som köpt efter 2016 och säljer nu går med förlust även utanför Stockholm.

Iom att Stockholms innerstad i April hade normala försäljningsvolymer måste det finns en väldigt massa "extraordinära objekt"
Citera
2023-05-01, 11:01
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Iom att Stockholms innerstad i April hade normala försäljningsvolymer måste det finns en väldigt massa "extraordinära objekt"
Du är välkommen att delge statistik för detta.
Citera
2023-05-01, 11:06
Medlem
Citat:

Postades siffror från Danske Banks tidigare i tråden..

https://danskebank.com/se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/news/2023/danske-banks-boprisindikator-april-2023
Citera
2023-05-01, 11:07
Medlem
Citat:
Det har inte stannat helt men en klar minskning väl?

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/centrala-stockholm/#/bostadsratter/48m-antal-salda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in