2023-05-01, 10:05
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, framgångar vid Avdviika, Bakhmut staus quo.

Citat:
01.05.2023 uppdateringen. Deepstatemap bekräftar nu våra framgångar i Avdiivka somjag rapporterade om igår (de rapporterar med den obligatoriska 24+ timmars regeln. Framgången var t.o.m. större än i min rapportering. Även i Vuhledar trägnde vi turisternas västra flank tillbaka litet.
Vid Avdiivka fortsätter vi framstötningar mor turisternas reserver i Kruta Balka, med framgångar. Mera om detta imorgon när detaljerna kan släppas. Däremot sämre nyheter från Marinka, turisterna har nu tagit hela centrum av staden (det som finns kvar, dvs sand och grushögar.
Bakhmut är sig likt; gatustrider i den västra delen och avvärjda attacker vid Kromove. Noterbart är att deras effektivitet är på avtagande, en liten men ack så viktig utveckling. Om vi håller stånd till 9 maj kommer det att få konsekvenser i turisternas inrikespolitik.
Vi fortsätter att spotta och förstöra turisternas vapen och oljedepåer, men TYVÄRR gör turisterna samma sak mot oss. Ett av våra stora lager angavs och turisterna sände ett antal droner och fick fullträff. Risken att flera depåer kommer att träffas är hög, med största sannolikhet har vi angivare som meddelat koordinaterna. Detta gör att vi inom en snar framtid kommer att få en massiv missilattack på de angivna koordinaterna. Det som gör saken ännu värre för våra civila är turisternas ringa precisionsträffar, vilket sätter våra bostadskvarter i stor fara. Alltså ännu en orsak att få igång storoffensiven.
Till mitt program under en snar framtid står ett besök i Vuhledar på tur. Detta betyder att mina uppdateringar under den tiden blir kortare och mera oregelbunden. Skall även försöka göra ett videoreportage med Taras och hans grabbar, lovar inget men skall försöka i alla fall. I så fall blir det ett reportage från kontaktlinjen.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-05-01, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ryssland tänker avgöra innan våroffensiven kommer igång. Helst före 9 maj. Vi får se hur det går...

Ja, tre missiler har nog helt avväpnat hela Ukraina.
Kanske tom lyckats denazifiera hela landet också till på köpet
Citera
2023-05-01, 10:08
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Det torde vara knappt spelbara odds på att det smäller innan paraden. Skulle sitta som en pinne i skit om motoffensiven sjösätts alldeles nära inpå.

Jag satt och tänkte själv på att det skulle vara så roligt att se en lågflygande drönare göra livet surt för dignitärerna där uppe på balkongen. Ingen sprängladdning eller så utan bara få dom till att ducka/sätta sig i skydd i halv panik.

Kunde man sedan få dom att aktivera missilförsvaret dom låtit installera på taken runt Moskva och se det skjuta hejvilt... Nåja, jag sitter och dagdrömmer.

https://www.theguardian.com/world/2023/jan/19/defensive-missile-systems-erected-on-moscow-rooftops
Citat:
Defensive missile systems erected on Moscow rooftops
Kremlin appears to prepare for strikes on Russian capital by installing interception systems

Men på tal om odds, kommer Putin våga lämna bunkern eller skickar han sin dubbelgångare?
Citera
2023-05-01, 10:10
Medlem
leachs avatar
Honungsfällan Bakhmut får tillökning av kött att gödsla med. Bakhmut HOLDS!

Ukraine's military says 400 Wagner recruits have arrived from Russian prisons
As many as 200 more Wagner recruits are expected to arrive soon for training at a camp in the eastern Luhansk region, it added.
https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-05-01-23/h_d9b6799f35c185fffc639f8cf547f358
Citera
2023-05-01, 10:11
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Att gamla TU-95 flyger obehindrat över Ukraina antyder att offensiven dröjer i väntan på modernt luftvärn. Om det är sant att 16 enheter luftvärn slogs ut i natt är läget ännu värre. Fast varför Ukraina skulle förvara 16 enheter luftvärn i samma lada begriper jag inte.

Dessa Tu-95 flyger inte "obehindrat" över Ukraina. De flyger ned (från basen Engels, bl a) och lägger sig i trygg position över Kaspiska havet varifrån de avskjuter sina robotar.

Vad det var som gick i luften i Pavlohrad är fortfarande oklart. En del ryska milbloggare säger att det var 16 stycken eldenheter för S-300 luftvärn plus lite ammunition och annat. Andra säger att det var raketbränsle vid den stora petrokemiska fabrik som finns i staden. En av fabrikens viktigaste uppgift är demontering av gamla robotar från Sovjettiden.

Ingen vet ännu vad det handlar om.

Det som jag tycker är konstigt är att det precisa antalet "16 enheter" nu sprids över nätet som en absolut sanning - hur i h-e kan någon bloggare borta i Moskva veta detta så pass nära inpå händelsen?

En annan konstighet är att det inte var några serier av sekundärexplosioner i Pavlohrad. Detta hade varit rimligt om luftvärnspjäser och ammunition hade träffats. Detta gör att jag (just nu, i alla fall) lutar åt att det kanske handlade om raketbränsle till de demonterade robotarna som kan ha träffats, trots allt.
Citera
2023-05-01, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Ja, tre missiler har nog helt avväpnat hela Ukraina.
Kanske tom lyckats denazifiera hela landet också till på köpet

Om det var en Saturation strike på ett centralt lager so innehåll något väldigt viktigt så skulle det vara ett problem. Då räcker det ofta med att en robot kommer fram. MEN:

1 Vi vet inte vad som träffades och hur mycket.

2 Ukraina borde ha decentraliserat sina lager, så om ett träffas så är det en mindre mängd som exploderar.

Enligt TASS så var det robotar till S-300 som exploderade. Är det sant? När TASS säger något så kan det vara lögn eller sanning. Jag tror inte ens Putin vet.
Citera
2023-05-01, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Var hittade du detta? jag blev en smula nyfiken på din källa.

Hej. Jag tittade på flightradar 24.

Vid 20 00 var det lite väl stressigt i luften. Och nära moldavien.
Citera
2023-05-01, 10:18
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Dessa Tu-95 flyger inte "obehindrat" över Ukraina. De flyger ned (från basen Engels, bl a) och lägger sig i trygg position över Kaspiska havet varifrån de avskjuter sina robotar.

Vad det var som gick i luften i Pavlohrad är fortfarande oklart. En del ryska milbloggare säger att det var 16 stycken eldenheter för S-300 luftvärn plus lite ammunition och annat. Andra säger att det var raketbränsle vid den stora petrokemiska fabrik som finns i staden. En av fabrikens viktigaste uppgift är demontering av gamla robotar från Sovjettiden.

Det som jag tycker är konstigt är att det precisa antalet "16 enheter" nu sprids över nätet som en absolut sanning - hur i h-e kan någon bloggare borta i Moskva veta detta så pass nära inpå händelsen?

En annan konstighet är att det inte var några serier av sekundärexplosioner i Pavlohrad. Detta hade varit rimligt om luftvärnspjäser och ammunition hade träffats. Detta gör att jag (just nu, i alla fall) lutar åt att det kanske handlade om raketbränsle till de demonterade robotarna som kan ha träffats, trots allt.

Har du ens sett klipp från explosionerna? Karaktäristiska fyrverkeriexplosioner man sett när Ukrainska S300 eller Buk får besök av Lancet. Det small och brann i timmar (förmodligen fortfarande).

Låter mer som cope från Ukraina, man har ackumulerat material m.m där förmodligen under en längre tid och Ryssen lät dem tro de var säkra och när tillräckligt mycket vart på plats slog man till.
Citera
2023-05-01, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag satt och tänkte själv på att det skulle vara så roligt att se en lågflygande drönare göra livet surt för dignitärerna där uppe på balkongen. Ingen sprängladdning eller så utan bara få dom till att ducka/sätta sig i skydd i halv panik.

Kunde man sedan få dom att aktivera missilförsvaret dom låtit installera på taken runt Moskva och se det skjuta hejvilt... Nåja, jag sitter och dagdrömmer.

https://www.theguardian.com/world/2023/jan/19/defensive-missile-systems-erected-on-moscow-rooftops

Men på tal om odds, kommer Putin våga lämna bunkern eller skickar han sin dubbelgångare?
Vart har du läst att han sitter i en bunker och att han har en dubbelgångare?
Citera
2023-05-01, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden

Du har helt rätt. Men man ska lägga till är att ryssarna verkade tycka målet var viktigt. Jag skulle också förstå om det var ett lager för något som ska användas i kriget ut i från vad staden ligger.
Citera
2023-05-01, 10:22
Medlem
Snapcounts avatar
Tror inte detta har länkats i tråden, BBC producerat, 10 minuter långt. Dryga två veckor gammalt. Handlar om träningen i Storbritannien, sevärt : From Welder To Soldier: The Ordinary Ukrainians Fighting Russia | Stacey Dooley: Ready For War?

https://www.youtube.com/watch?v=e9S9igSNZ74&ab_channel=BBCThree
Citera
2023-05-01, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Ukraina är fortsatt korkade och skickar in unga män i det svarta hålet. Ofattbart att Zelensky inte fattar vad han gör!
Han fattar vad han gör, han har förklarat i en intervju att att tvingas offra dessa i syfte att förvägra Putin möjligheten att skryta över en ev vinst i Bachmut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in