2023-05-01, 09:11
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Du vill bara späda ut trådens ämne med sidodiskussioner om ovidkommande spörsmål. Alla genomskådar ditt lismande, inbilla dig inget annat.

Kom med lite relevanta saker som tex hur ni ska hantera den stundande katastrofen som tom Prigozjin förutspår.

Hörde att Ukrainas s.k motoffensiv de snackat om i 6 månader fördröjdes ytterligare några månader när Ryssarna bombade deras luftvärn åt helvete inatt..

Vad tycker du om det?
Citera
2023-05-01, 09:13
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrjean

Och Nato/usa/eu var väldigt aktiva igårkväll just där. Mer än vanligt.
Var hittade du detta? jag blev en smula nyfiken på din källa.
Citera
2023-05-01, 09:15
Medlem
Om Ukrainas siffror stämmer så lyckades man skjuta ner 80-90 procent av kryssningsrobotarna under helgen. Det är en klar förbättring jmf med tidigare. Då låg de runt 50-60 procent.

Frågan är om attacken emot Pavlohrad var en "Saturation strike"? I så fall verkar försvaret ha misslyckats även om de sköt ner cirka 85 procent av robotarna. Det brann bra i Pavlohrad. Vad träffade ryssarna?
Citera
2023-05-01, 09:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Hörde att Ukrainas s.k motoffensiv de snackat om i 6 månader fördröjdes ytterligare några månader när Ryssarna bombade deras luftvärn åt helvete inatt..

Vad tycker du om det?

Wagnertjockisen har själv gjort klart för journalisterna och ryska krigsbloggare att det inte finns tillstymmelse till chans för ryssland att stå emot den stundande motoffensiven. Slakten av vatniks kommer att bli rent fruktansvärd om än av nöden tvungen

Det finns i dagsläget enbart ett (1) sätt att hantera den ryska ohyran på och det är att döda dem, rubb som stubb, och bomba kjertsbroarna som bonus.
Citera
2023-05-01, 09:24
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88

Vad tycker du om det?

Du får gärna länka?
Citera
2023-05-01, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om Ukrainas siffror stämmer så lyckades man skjuta ner 80-90 procent av kryssningsrobotarna under helgen. Det är en klar förbättring jmf med tidigare. Då låg de runt 50-60 procent.

Frågan är om attacken emot Pavlohrad var en "Saturation strike"? I så fall verkar försvaret ha misslyckats även om de sköt ner cirka 85 procent av robotarna. Det brann bra i Pavlohrad. Vad träffade ryssarna?

Ja det är mycket bra siffror för ett luftvärn. Tyvärr trodde man inte att ryzzarna skulle lägga stora belopp på att försöka förstöra Pavlohrad. Men nu vet man.
Citera
2023-05-01, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Vad du ser på kartan är två bataljoner (82 och 113 motorskytte), ett helikopterdetachement, samt stab.

Det handlar ca 1500 man och antalet kan knappast förstärkas. Hade ryssarna lyckats ta Mykolaiv och Odessa i början av kriget, så hade de dock kunnat spela en central roll vid en eventuell efterföljande "neutralisering" av Moldavien, som ju inte är Natomedlem.

Som läget är nu skulle en insats mot Ukraina från dessa två bataljoner innebära ett närmast garanterat självmord.

Jag tror även de skulle vägra lyda order. De är helt otränade och har suttit och vaktat ett förråd i över 30?år.

Jag undrar faktiskt varför inte Ukraina slår ut dem. Men det är väl en stor risk för jvla smäll då. Det finns 20 000 ton av vapen och ammunition där. Smäller det där räknar man att det kan bli en smäll upp till 10 Kilotons atombomb. 60 procent av det som finns där kan inte flyttas för risken för en explosion är för hög.

Jag vet inte vad som är värst kriga i Ukraina eller vakta något som kan explodera i morgon.

PS Lagret är nära den Ukrainska gränsen.
Citera
2023-05-01, 09:29
Medlem
Upplyftens avatar
Z-Landets viktigaste högtid (Segerdagen) väntar den 9:e mai.

En inte för avancerat gissning är att UAF har strax före den dagen påbörjat sin offensiv, och då hittat på något särskilt med prestigeobjektet Bahmut ?
Om jag vore överbefälhavare så skulle jag definitivt försöka lägga lite sordin på festligheterna den 9:e mai, för att förnedra Kreml
Citera
2023-05-01, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om du klarar att hitta en själv så kan du använda denna.

https://threadreaderapp.com/thread/1652545700562112517.html

Det där är ”fortsättningen” på denna tråd av samma författare: https://threadreaderapp.com/thread/1651728308940447745.html

Båda väldigt läsvärda.

Psykot verkar av någon anledning vilja att folk ska ge henom exakta definitioner på detaljnivå, trots att det är uppenbart att vi än sålänge bara har tillgång till övergripande mål, typ ”ryssland lämnar Ukraina” och liknande.
Men knappast vad det innebär på detaljnivå eller om denna enskilda kommande offensiv ens har som mål att ta tillbaka hela Ukraina.

Det vore extremt konstigt om Ukraina skulle avslöja sina planer för en offensiv som inte ens har startat.

Det är alltså helt uppenbart att psykot tramsar och kanske inte bör tas på så värst stort allvar.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2023-05-01 kl. 09:37.
Citera
2023-05-01, 09:32
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Den här biten är intressant tycker jag och förklara lite varför den ryzzka invasionen gick så katastrofalt fel från början

"Medvedtjuk uppges ha varit starkt bidragande till Putins felaktiga övertygelse om att de ryska styrkorna skulle tas emot som befriare i Ukraina. Enligt Ilja Zjeguljov hade han överdrivit stödet för sig själv och andra pro-ryska krafter i landet.
Viktor Medvedtjuk sattes i husarrest i maj 2021, misstänkt för landsförräderi. Bara tre dagar efter invasionen i februari 2022 lyckades han fly. Han greps av ukrainska agenter en drygt månad senare och har nu överlämnats till Ryssland i en fångutväxling"

Naturligtvis hade ryzzarna hellre sett till att överta makten i Ukraina utan att behöva invadera men när deras propagandaplattform stängdes och ja sägarna sade att ryzzen kommer att ses som frälsare så begick Putain sitt livs misstag.
Artikeln i AB är en mindre re-write av en artikel i den ryska tidningen "Verstka". Jag har en automatisk översättningsfunktion (Apple+Chrome) på laptopen och kunde ta del av den. Inte bara Mevdevtjuk spelade roll, utan även det intensiva umgänget med "ideologen" Jurij Kovaltjuk under Coronapandemin tycks ha spelat roll. Kovaltjuk tankegångar finns närvarande i den historisk-politiska "essä" om Ukrainas status som Putin publicerade i juli, 2021. I artikeln slås det också fast att brittiska MI6 var medveten om den planerade invasionen i Ukraina fr o m sommaren detta år.

Artikeln: https://verstka.media/kak-putin-pridumal-voynu

Lite om putins essä: https://en.m.wikipedia.org/wiki/On_the_Historical_Unity_of_Russians_and_Ukrainians
Citera
2023-05-01, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Z-Landets viktigaste högtid (Segerdagen) väntar den 9:e mai.

En inte för avancerat gissning är att UAF har strax före den dagen påbörjat sin offensiv, och då hittat på något särskilt med prestigeobjektet Bahmut ?
Om jag vore överbefälhavare så skulle jag definitivt försöka lägga lite sordin på festligheterna den 9:e mai, för att förnedra Kreml

Inte fan blir det en parad i år? Har det inte sagts tidigare att den ställts in av Putin?
Citera
2023-05-01, 09:35
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Wagnertjockisen har själv gjort klart för journalisterna och ryska krigsbloggare att det inte finns tillstymmelse till chans för ryssland att stå emot den stundande motoffensiven. Slakten av vatniks kommer att bli rent fruktansvärd om än av nöden tvungen

Det finns i dagsläget enbart ett (1) sätt att hantera den ryska ohyran på och det är att döda dem, rubb som stubb, och bomba kjertsbroarna som bonus.

Hahahaha.

Låter lite som när Prigozhin vart tvungen att klargöra på TG att man inte alls kommer sluta bomba Artemovsk för att bl a amerikanska journalister skulle dit för ni har social-IQ 65 så ni kan inte läsa mellan raderna.

Min personliga favorit trollning från Prigozhin måste dock vara när han kallade Zelensky för en fegis om han drog sig ur Artemovsk.. och trollningen lyckades (som så många gånger förr).

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in