2023-04-30, 23:45
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Inser ju nu att Häcken kommer att ha både cupfinalen och den extra seriematchen snart. Intressant.

18:e maj cupfinalen Mjällby borta
21:e maj Malmö borta
24:e maj Djurgården borta flyttad från augusti

Spännande vecka.
Världens bästa lag klarar det med en klackspark. Mjällby räcker med u21, Malmö är ju inte ens bra och ingen Malmöspelare tar plats i Häcken så b-laget. Djurgården har ingen chans så där ställer man upp med Högmo på topp enbart för att man kan.
Citera
2023-04-30, 23:48
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Känns redan nu som att det kommer stå mellan Malmö och Häcken. Vi (DIF) har bränt alldeles för många poäng redan nu mot tippade bottengäng och i ärlighetens namn ser vi rätt uddlösa ut. Skulle säga att vår start är lika katastrofal som Gnagets med tanke på ingångsvärdena inför säsongen.

Vi lär få kriga om tredje-platsen om vi får till det, den känns ändå relativt öppen. Hemma är vi fortfarande relativt starka så vi kommer nog ta våra poäng men guldstrid är bara att räkna bort redan nu.
Kommer enbart stå mellan Malmö och Malmö.

Djurgården har startat pinsamt dåligt och jag fattar fortfarande inte vad folk ser i dessa tränare. Sluta ändra startelva varenda jävla match och våga spela Asoro. Eller gråter dom för att han sagt något dom inte alls gillade?
Senast redigerad av Free12 2023-04-30 kl. 23:50.
Citera
2023-05-01, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Kommer enbart stå mellan Malmö och Malmö.

Djurgården har startat pinsamt dåligt och jag fattar fortfarande inte vad folk ser i dessa tränare. Sluta ändra startelva varenda jävla match och våga spela Asoro. Eller gråter dom för att han sagt något dom inte alls gillade?

Häcken har haft stora skadeproblem hittills men tycker ändå de har imponerat. Tror de kan ge Malmö en match.

Fattar inte riktigt heller grejen med Asoro. Nu är han ju förvisso usel när han väl hoppar in men det är inte konstigt med tanke på att han från ingenstans hamnade i frysboxen helt plötsligt.

Jag tycker KoT ska vara kvar. De har inte slutat topp fyra en enda gång under deras tid hos oss. De har gjort oss till ett stabilt topplag trots allt.

Tycker snarare transferfönstret i vintras är det stora problemet. Gracia, Berg och Bergström har inte direkt rosat marknaden och BP-talangerna verkar inte vara redo ännu, de har iallafall inte fått något förtroende. Förlängningen med Haris känns också idiotisk.

Finns inget topplag som har varit lika jämna som DIF har varit under KoT så jag tycker inte de är överskattade.

Edvardsen hoppas jag dock blir bänkad framöver. Så ruggigt trött på honom, gnäller i media konstant och är helt iskall i boxen. Han kan inte göra mål längre, kanske vi kan byta honom mot typ Norlin i Blåvitt. Han gör inte heller mål men jobbar åtminstone hårt.
Citera
2023-05-01, 00:37
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Häcken har haft stora skadeproblem hittills men tycker ändå de har imponerat. Tror de kan ge Malmö en match.

Fattar inte riktigt heller grejen med Asoro. Nu är han ju förvisso usel när han väl hoppar in men det är inte konstigt med tanke på att han från ingenstans hamnade i frysboxen helt plötsligt.

Jag tycker KoT ska vara kvar. De har inte slutat topp fyra en enda gång under deras tid hos oss. De har gjort oss till ett stabilt topplag trots allt.

Tycker snarare transferfönstret i vintras är det stora problemet. Gracia, Berg och Bergström har inte direkt rosat marknaden och BP-talangerna verkar inte vara redo ännu, de har iallafall inte fått något förtroende. Förlängningen med Haris känns också idiotisk.

Finns inget topplag som har varit lika jämna som DIF har varit under KoT så jag tycker inte de är överskattade.

Edvardsen hoppas jag dock blir bänkad framöver. Så ruggigt trött på honom, gnäller i media konstant och är helt iskall i boxen. Han kan inte göra mål längre, kanske vi kan byta honom mot typ Norlin i Blåvitt. Han gör inte heller mål men jobbar åtminstone hårt.
Njaae, hade det varit vilket storlag som helst så hade jag sagt ja självklart men Häcken klarar inte två år i rad. Malmö har dessutom enbart allsvenskan att fokusera på i år och kommer enbart förlora borta mot Djurgården i vanlig ordning

Men vad ska han göra när han får hoppa med få minuter kvar? När Asoro startar på kanten så händer det alltid saker framåt.

Vet inte om jag håller med. Özcans lag vann guldet första året och sen har ju Bosse hjälpt dessa tränare maximalt med grymma värvningar. Tycker inget är pga dom. Snarare så att deras felbeslut i många matcher som har gjort att det inte blivit flera guld. Det är svårt att argumentera för att dom inte gjort det tillräckligt bra för att få chansen men med rätt tränare så skulle detta lag kunnat ta flera guld under dom åren dom haft dom. Allting kändes som att dte var fel tränare från början och sen "råkade" det bli guld men sen kom CL och deras uttagning i den matchen var ju efterbliven nästan. Vem fan testar en ny formation mot ett motstånd som håller ungefär samma nivå eller sämre? Det är många matcher där deras uttagningar är svåra att förstå. Mittfältet och anfallet idag som senaste exempel..

Det är ju helt okej utfyllnadsspelare med KoT känner att dom måste spela dom och tror att det är stjärnor. Gracia trodde jag aldrig skulle hålla som startspelare och väntade bara på att den riktiga startmittbacken skulle värvas men nej. Håller med om att det blev för många talanger, alla kommer ju inte gå att spela in samtidigt och det fanns redan Isak också. Tycker Odefalk ska gå före Bergvall men där går dom väl enbart på åldern och tänker på framtida pengar. Förlängningen med Haris var smart, han kan agera förebild till dom yngre och vara ledare i laget.

Ja Edvardsen behöver bänkas för att inse att detta är inte tillräckligt.. Frågade redan förra säsongen varför han enbart klarade av 60 min varje match som max men fick aldrig något bra svar på det. Han är en sådan typisk Djurgårdsvärvning iaf för dom som följt Djurgården längre... Värva en spelare som varit bra en säsong/gjort massa mål för dyra pengar och spela honom varje match fast han inte längre gör mål.

Han kan säkert bli jävligt viktig om man spelar in Wikheim Edvardsen Asoro på topp istället för att byta varje jävla match och inte spelar ihop dom.
Citera
2023-05-01, 00:50
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Av dom tre stora från Sthlm så tycker jag absolut inte Hammarby har floppat på nåt sätt.

Dom har nu fått tre av dom svåraste bortamatcherna för året avklarade efter omgång 5 och vunnit hemmamatcherna mot förväntade bottenlag, alltså lite av vad man kunde vänta sig. Spelmässigt finns det mycket att säga till om men resultatmässigt kan väl ingen klaga?

Annat är det för oss, undantaget derbyt mot Hammarby har det sett rakt igenom skit ut.

Jo, spelschemat spelar så klart in. Men jag är förvånad över att inte fler har reagerat på den otroliga försvagningen truppen har genomgått under vintern. För att ta de etablerade namnen: Ludwigsson, Jeahze, Bojanic, Berisha out - in kom Strand, Nalic, Kralj, Mikkelsen och Tekie. Sistnämnde är bra, hade gärna sett honom i Blåvitt men i övrigt? Junisarna och juggen är svårbedömda för egen del så säger inget där. Men jag begriper inte riktigt vinterns fönster. Jag trodde att Bajen hade som ambition att gå för guldet men efter det fönstret är det uppenbarligen något annat som gäller.
Citera
2023-05-01, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Av dom tre stora från Sthlm så tycker jag absolut inte Hammarby har floppat på nåt sätt.

Dom har nu fått tre av dom svåraste bortamatcherna för året avklarade efter omgång 5 och vunnit hemmamatcherna mot förväntade bottenlag, alltså lite av vad man kunde vänta sig. Spelmässigt finns det mycket att säga till om men resultatmässigt kan väl ingen klaga?

Annat är det för oss, undantaget derbyt mot Hammarby har det sett rakt igenom skit ut.

Absolut, men blir ju rätt stor press på Bajen nu att faktiskt ta poäng när man ska också. Nu finns det inte så mycket marginaler längre. Vanligtvis kan man väl ändå kräva mer än noll poäng mot tre toppkonkurrenter på bortaplan, att man sprattlar till och tar någon poäng iallafall. Nu är det idel förluster.

Sedan är väl Varberg och Degerfors på Tele 2 typ de enklaste matcherna på säsongen också.

Tycker nog att alla Stockholms-lagen har jämnsvaga säsongsinledningar.

DIF har haft lättast spelschema men vi är ju tyvärr alltid svaga på bortagräs.

AIK har sett bedrövliga ut stundtals men tycker ändå att ni spelade hyfsat i andra halvlek mot Sirius. Dubbeltorsk mot Mjällby och Malmö nu så kommer det dock storma rejält, hoppas hoppas.

Tycker alla ”sportcheferna” hos Stockholms-lagen verkar ha gjort ett ganska svagt jobb i vinter. Bajens fönster är väl egentligen det märkligaste sett till att det på pappret ser betydligt svagare ut än förra året. DIF och Gnaget har ändå förstärkt med etablerade namn som dock inte har levererat ännu (Gracia, Bergström, Berg, Fischer, Durmaz, Faraj etc). Jesper Jansson verkar ha förlitat sig på att HTFF-spelarna ska kunna axla roller de inte verkar vara redo för.
Senast redigerad av Mandelgubben 2023-05-01 kl. 01:08.
Citera
2023-05-01, 01:35
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik29
Det är sådär stockholmare tänker, det är ju lite det som är charmen med allsvenskan att vi kan ha lag i typ Degerfors, Värnamo och Halmstad, men i Stockholm kan dom inte ens ha en fotbollsplan som är duglig att spela på, en betongsandklump och att gräset på Friends alltid blir piss vet vi alla.

Precis! Jag går hellre på en arena typ Stora Valla med naturgräs och tittar på fotboll än i en lagerlokal med plastmatta à la Tele2. Vad folk från storstäder inte verkar fatta är att de ekonomiska förutsättningarna är totalt annorlunda. Om alla ska ha en lagerlokal att spela i, ja då blir det inte många lag kvar i allsvenskan.
Citera
2023-05-01, 02:01
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Det är sådär stockholmare tänker, det är ju lite det som är charmen med allsvenskan att vi kan ha lag i typ Degerfors, Värnamo och Halmstad, men i Stockholm kan dom inte ens ha en fotbollsplan som är duglig att spela på, en betongsandklump och att gräset på Friends alltid blir piss vet vi alla.

Nej, det finns ingen charm alls i att ha lag som Mjällby, Varberg och Halmstad i allsvenskan. Deras närvaro bevisar att serien har alldeles för många lag. Man kan börja att minska det till 12. Och riktiga arenor ska vara ett minimikrav.
Citera
2023-05-01, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Nej, det finns ingen charm alls i att ha lag som Mjällby, Varberg och Halmstad i allsvenskan. Deras närvaro bevisar att serien har alldeles för många lag. Man kan börja att minska det till 12. Och riktiga arenor ska vara ett minimikrav.

Du har nog extremt få som håller med dig om det, har du ens varit på en arena utanför sthlm nån gång?
Trodde dom bästa lagen skulle spela i högsta serien vi har men om man nu ska dra din linje så skulle typ Gbg och Aik åka ut i dagsläget eftersom dom ligger bland dom 4 längst ner.
Varför startar ni som har det tankesättet inte en stockholmsserie istället så kan vi andra göra upp om det riktiga SM-Guldet, du hör va Svenskt Mästerskap inte 3 största städernas mästerskap som har dom största arenorna.
Citera
2023-05-01, 02:25
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Jag håller med dig! Försökte ta upp det för ett tag sedan men blev då idiotförklarad nästan för att dom tyckte att smålag utan publik bidrar till föreningsliv och det är bra för ungdomar att kunna drömma om att få spela för a-laget. Det är bullshit och hindrar ungdomar om deras största dröm är att spela för ett lag som knappt klarar av att hålla sig kvar i allsvenskan och inför 3000fans. Dröm större än att spela för lokala laget så kanske landslaget/Allsvenskan kan bli något att räkna med i framtiden.
Senast redigerad av Free12 2023-05-01 kl. 02:37.
Citera
2023-05-01, 02:33
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Du har nog extremt få som håller med dig om det, har du ens varit på en arena utanför sthlm nån gång?
Trodde dom bästa lagen skulle spela i högsta serien vi har men om man nu ska dra din linje så skulle typ Gbg och Aik åka ut i dagsläget eftersom dom ligger bland dom 4 längst ner.
Varför startar ni som har det tankesättet inte en stockholmsserie istället så kan vi andra göra upp om det riktiga SM-Guldet, du hör va Svenskt Mästerskap inte 3 största städernas mästerskap som har dom största arenorna.
Du vet själv att Göteborg och AIK hör hemma i allsvenskan.

Kan garantera dig att om det startades så hade Stockholmsserien fått alla tv rättigheter, störst publiksnitt och haft större dragningskraft när det kom till spelare att värva.

Hur kul är det att se lag som har snitt på 4000 men dom har det enbart för att när storlagen kommer så blir det överfullt? Häcken som mästare kan ju inte ens fylla sin mini arena om dom inte får hjälp av ett storlag.. Det kan finnas ett eller två sådana lag men det är inte bra för svensk fotboll att ha halva serien med sådan lag.
Citera
2023-05-01, 02:51
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Du vet själv att Göteborg och AIK hör hemma i allsvenskan.

Kan garantera dig att om det startades så hade Stockholmsserien fått alla tv rättigheter, störst publiksnitt och haft större dragningskraft när det kom till spelare att värva.

Hur kul är det att se lag som har snitt på 4000 men dom har det enbart för att när storlagen kommer så blir det överfullt? Häcken som mästare kan ju inte ens fylla sin mini arena om dom inte får hjälp av ett storlag.. Det kan finnas ett eller två sådana lag men det är inte bra för svensk fotboll att ha halva serien med sådan lag.

Riktig pajas den där killen. Hoppade in och börja svinga mot allt och alla. Allsvenskan behöver både AIK och IFK. Allsvenskan hade blivit en riktig b-liga utan dom klubbarna.

Men han kanske föredrar Trelleborg och Utsikten istället.
Senast redigerad av Skarparattarn 2023-05-01 kl. 02:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in