2023-04-30, 23:03
Medlem
boqpods avatar
Är det någon som har närmare kännedom om lägenheten? Det pågick ju en badrumsrenovering (eller om den precis var klar), så allt från badrum samt hallen var ju bortplockat och dessa saker är placerade i vardagsrumsdelen.
Det är helt enkelt undanröjt för att hantverkare ska ha enkel och smidig tillgång till badrummet och skoställ m.m är ställt på ett sådant sätt som väcker mina funderingar kring om lägenheten ens var bebodd under denna tidsperiod?
Sängen var dessutom obäddad.

Tittar man på bilderna så får man känslan av att man inte använde lägenheten eftersom badrummet inte kunde användas vid den här perioden.
Vardagsrumsdelen är också att likna vid en en tillfällig snabb plats att ställa undan alla saker i, alltså inte gjort på ett sådant sätt som man tänker sig att man gör om man ämnar att bo i lägenheten under renoveringen.

Sov man verkligen här?
Citera
2023-04-30, 23:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Som vanligt en jättefin analys!

Ja, säckarna kan ha åkt på i bilen, efter att inte ha funkat i första steget. Men jag tänker också som jag föreslog tidigare, att det kan ha varit för att skyla kroppens/kläderas vita/ljusa delar att lysa från där Tove låg.

Jag håller verkligen verkligen med om att Maja inte kan jämföras med jämnåriga ungdomar, och inte alls vid vuxna, vilket många verkar jämställa henne med andra fullt utvecklade mogna och välfungerande 4vuxna, te x för att hon är myndig och för att hon har körkort.

Det här är något som jag fäste mig vid:

"typiskt autistiskt vis kryper hon in i en bubbla och blir mest trygg av att låta sig ledas igenom ett känslomässigt kaos genom upprepning av J:s ord" vilket passar in i mina egna observationer, men som jag inte riktigt har kunskap om, förstår fullt ut.

Även detta håller jag med om:

"M förmår inte att i denna situation inse innebörden av och vilken effekt ett erkännande kommer att få."

Lite hafsigt inlägg, mitt i annat.
Tack! En vanlig reaktion när yttre intryck parad med ett inre, ohanterbart kaos är ett faktum - bubblan som tillflykt för att överleva. Ett tillstånd som hon själv beskriver att hon går in i emellanåt när det blir för mycket.

Bearbetningsprocessen fungerar också annorlunda vid lägre begåvning, likaså hastigheten. Vägledning utifrån är nödvändig för att ta sig vidare i rätt riktning.

Med din känslighet och intuitiva läggning så faller det sig naturligt för dig att förstå på ett djupare plan.
Citera
2023-04-30, 23:30
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Är det någon som har närmare kännedom om lägenheten? Det pågick ju en badrumsrenovering (eller om den precis var klar), så allt från badrum samt hallen var ju bortplockat och dessa saker är placerade i vardagsrumsdelen.
Det är helt enkelt undanröjt för att hantverkare ska ha enkel och smidig tillgång till badrummet och skoställ m.m är ställt på ett sådant sätt som väcker mina funderingar kring om lägenheten ens var bebodd under denna tidsperiod?

Tittar man på bilderna så får man känslan av att man inte använde lägenheten eftersom badrummet inte kunde användas vid den här perioden.
Vardagsrumsdelen är också att likna vid en en tillfällig snabb plats att ställa undan alla saker i, alltså inte gjort på ett sådant sätt som man tänker sig att man gör om man ämnar att bo i lägenheten under renoveringen.

Sov man verkligen här?

J sov mestadels hos sin mor och vissa dagar hos sin far under lägenhetsrenoveringen. Hon hade ett eget rum i vart fall på pappans gård.
Själva renoveringen hade blivit fördröjd, men J hade sina saker kvar och kanske sov hon där enstaka gånger då den fungerade bra för förfest och låg en kort promenad från feststället Nöjet.

Som jag förstått det var planen att J och M båda skulle övernatta i lägenheten efter utekvällen när T följde med dem.
Senast redigerad av coli 2023-04-30 kl. 23:53.
Citera
2023-04-30, 23:34
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
En liten påminnelse i all välmening.

I P 7 an.

Hellman erbjöd en god formell kontakt och en adekvat känslomässig ömsesidighet utan tecken till de sociala interaktionssvårigheter som typiskt ses vid svåra autismtillstånd.

Är hon verkligen så problemtyngd av sina diagnoser. Minns jag rätt gick hon hela grundskolan i normal klass. Det var väl först sista året i gymnasiet hon fick specialanpassad skolgång? Berodde det på att hennes begåvningsprofil låg klart under eller för att hon var skoltrött, eller en kombination kanske?

M klarade också körkortsteoriprovet och uppkörningen på första försöket.
Citera
2023-04-30, 23:43
Medlem
Hur säkra kan vi vara på att grannen hör sparkar/slag från T när han ringer på dörren? Han säger bara att han hör dessa ljud från vänster sida innanför dörren och antar att det är från badrummet eftersom han vet hur lägenheten ser ut. Skulle inte ljuden t.ex. också kunna komma från när J baxar in T:s kropp i walk in closeten, som är belägen på andra sidan badrumsväggen?
Citera
2023-04-30, 23:44
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Varför är det rimligt att Tove initierat det?

T ringde sin sambo och berättade att hon på Nöjet gått fram till J och sagt något i stil med ”hur känns det att vara världens sämsta människa”.
Det är nog därför man anser att T ”initierade” bråket. Om det verkligen blev handgemäng därefter är lite oklart. T meddelade också pojkvännen att hon skulle berätta mer när hon kom hem.

Nästa gång T ringde pojkvännen var hon på väg hem till J tillsammans med J och M, vilket fick honom att avråda henne från att gå dit med dem. Han litade inte på J och M, sa han i förhör efteråt.
Men T ville fortsätta.
Citera
2023-04-30, 23:47
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Hur säkra kan vi vara på att grannen hör sparkar/slag från T när han ringer på dörren? Han säger bara att han hör dessa ljud från vänster sida innanför dörren och antar att det är från badrummet eftersom han vet hur lägenheten ser ut. Skulle inte ljuden t.ex. också kunna komma från när J baxar in T:s kropp i walk in closeten, som är belägen på andra sidan badrumsväggen?

Det uppstår nog väldigt olika ljud då. 5 - 10 kraftiga sparkar i en vägg med viss frekvens och regelbundenhet, jämfört med när en kropp släpas bort från badrummet in i lägenheten är nog inte så lätt att förväxla. Men det är min gissning.
Citera
2023-04-30, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag håller med dig i logiken, men J var luften I Ms lungor. M var inte beroende av T. Det är nog inte riktigt jämförbart.

Varje gång jag loggar in här och läser är det samma tjafs. Dem som försvarar M och de som inte gör det. Men detta tar alla pris… valår luften i Ms lungor? Vad är det man vill komma fram till? Att hon är en zombie som inte vet vad rätt och fel är? Att hon är bedårad av J så hon struntar i ett mord skett och att hon själv blir involverad? Jag blir lika fascinerad och frågande varje gång jag läser om mord. Hur man kan tro att man ska slippa undan och inte bli upptäckt. Okey bo bla M kände sig beroende av J, rädd för J osv osv osv. Det är många förklarandes som yppas. Men saken kvarstår. Ett bestialiskt nord sker och hon vet om det oavsett i om hon hållit i händerna eller ej. Hon har vetat om att planen var att slå T. Bara det visar väl en del. Hon har föräldrar hon kan berätta för hur det ligger till kring J:s önskan om mordbrand osv. Inget av allt som framkommit går att förklara bort. Hur??? Hur kan man delta i att forsla bort ett lik oavsett vem som dödat? Hon borde reagerat. Oavsett ADD. Allt är helt sjukt och vem som helst hade ex spytt och rusat ut och kallat på hjälp. Tror ni att hon hade starkare band till J än sina föräldrar. Eller starkare band till J än sitt egna välmående? Nej det finns inga förmildrande omständigheter i detta. Och skylla på sova hit och dit hjälper inte. Hon visste att T blivit dödad. Och hon hjälpte till att forsla bort liket.
Citera
2023-04-30, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod

Sov man verkligen här?
J sov och bodde hos sin mamma under renoveringen
Senast redigerad av Anedin 2023-04-30 kl. 23:56.
Citera
2023-04-30, 23:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vid halter i blodet på 1-1,5 promille upplever de flesta vuxna personer sig som måttligt berusade. T s promillehalt vid döden var troligen lägre än den uppmätta halten på 1.2. Förfrågan om en exakt halt efterfrågades inte. Troligen för att ingen upplevde henne som kraftigt berusad och därmed påverkad till den grad att hon inte kunde försvara sig själv.

Som vanligt bara en massa påhitt helt utan grund.

Vilken grad av berusning Tove hade vet vi inte. 1,2 promille var den lägst uppmätta vid obduktionen och jag noterade att det i tråden tycktes finnas ett konsensus att det var hennes berusning under mordnatten, framförallt hos de som menar att Johanna och Maja utförde mordet tillsammans.

Och eftersom du som vanligt tycks sakna förmåga att presentera fakta, referenser och länkar, så gör jag, som vanligt, det istället.

Citat:
1,0 promille
Du sluddrar och är sämre på att kontrollera både muskler och känslor.

1,5 promille
Det börjar bli svårt att hålla balansen och du kanske ramlar omkull. Räkna med ett känsloutbrott. Och illamående.

https://www.beroendecentrum.se/fakta/alkohol/hur-andras-beteendet-vid-alkoholkonsumtion/

Du kanske saknar självinsikt nog att tro att du bara är måttligt berusad om du är så full så du knappt kan gå och mår illa, men de allra flesta människor har redan innan det insett att de är mycket mer än måttligt berusade vid det stadiet, och i stället som vi brukar säga, just fulla.
Citera
2023-04-30, 23:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
T ringde sin sambo och berättade att hon på Nöjet gått fram till J och sagt något i stil med ”hur känns det att vara världens sämsta människa”.
Det är nog därför man anser att T ”initierade” bråket.

För att man säger något? Det borde väl vara personen som blir fysisk först som får anses ha "startat ett gruff"?

Citat:
Om det verkligen blev handgemäng därefter är lite oklart. T meddelade också pojkvännen att hon skulle berätta mer när hon kom hem.

Om man litar på Tove när hon erkänner att hon sagt något elakt till J så borde man väl kunna anta att hon är ärlig över den fysiska biten också?
Citera
2023-05-01, 00:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, min tanke är Många bäckar små...

Precis, medvetandesänkning, berusning, en mycket större gärningsman.
Tove hade inte en chans, även om Johanna var själv. Man kan undra hur mycket alkohol Johanna försåg Tove med på väg hem till och i lägenheten, innan hon skred till verket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in