2023-04-30, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
T hade en hel del skador som uppkommit stracks före döden. Blodutgjutningar efter kontusioner - som blåmärken på ryggen, på armbågarna, på benen, sårskada i huvudet och skador efter tryck på ena ögat.

Att M visste det liksom också att T var strypt till döds, trots att det då inte var officiellt och Ts kropp påstås ha varit inlindad i ett lakan när M säger att hon såg kroppen, beror sannolikt på att M faktiskt såg det hända i badrummet.

De var rimligen två mot en i badrummet och T kämpade emot i underläge. Därför hade inte heller J några egna skador på sin kropp efter kampen, för M höll sannolikt, som J också vittnat om, fast Ts händer.

Jag undrar hur synliga för ögat dessa skador var. Minns att rättsläkaren såg blod i håret. Men övriga skador borde dolts av kläderna.
Citera
2023-04-30, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag tror att de olika tidsuppgifterna beror på kanske dels att det är mycket svårt att bilda sig en uppfattning när man efteråts sak minnas något, och möjligen språkförbistringar/ missuppfattningar.
Det handlar om iaf en stund. Inte direkt.

Det är synd att pappans vittnesmål inte fick vara med och att man inte noggrannare går igenom de viktiga tiderna.

Stegens förklaring kommer vi kanske aldrig att få, men det lämnar ändå en möjlig ficka till rimligt tvivel. Det kan också finnas en förklaring att det faktiskt var två personer uppe, Johanna och Maja. Oavsett är det synd att man inte gjorde tidigar rekonstruktioner för att få till en mer tydlig bild v tidslinjen och händelseförloppet.

Nej, inte jag heller, även om det int eär min huvudteori.

Det har hänt förr i historien att mördare har bett andra om hjälp med att göra sig av med lik för att de insett det svåra.

Jag kanske inte tror på Majas alla sovtider, men hon kan abslout också i mina ögon vara helt oskyldig till mord, och Johanna har först tänkt att hon skulle klara av allt själv. Så kommer grannen plötsligt och Maja kanske faktiskt ha blivit väckt av tumultet, men Johanna förklarar att Tove gått och nu ska grannen skjutsa henne till McD, vill hon ha något.

Johanna vet att Maja är lojal, och att om hon ber henne ljuga, då ställer hon upp.

Jag tänker att Maja skulle kunna om hon ville, hävda att Johanna dödshott henne, eller tvingat henne med mycket starkare ord än det Maja nu säger i rätten.

Om Maja nu ljuger om allt, som vissa tror (även rätten), varför ljuger hon inte om detta också? Varför ljuger hon inte om var hon befann sig om hon vet att Tove ligger i badrummet/hallen.

Det konstiga är att rätten liter på Johanna och värderar detta som ett bevis mot Maja, medan Maja som anses ljuga om (allt) annat vad gäller mordet, anses tala sanning om att hon befann sig i badrummet (där Tove då ligger enligt rätten) vilket också anses som ett bevis.

Hur nu rätten kunnat bevisa var Tove låg och när känns verkligen inte tydligt bevisat, då man varken undersökt andra lokaler eller har en tydlig (riktig?) tidslinje.

Jag ser det inte heller tydligt bevisat vart T legat. Beror det på att likhund inte markerat? Det är väl inte heller givet att den måste markera vid denna relativt korta tid hon varit död i lägenheten?
De verkar gå på den mest rimliga tesen i Js berättelse. Samtidigt är ju inte Ms 100% omöjlig om än ganska orimligt.
Jag har väldigt svårt att se HR fälla M.
Det är precis som att M fortsatt vara lojal så länge i hopp å tro om att båda ska frias att hon snurrat in sig i lögner som är svåra att backa eller ändra på.
Hon har nog förstått att hon gör bäst i att hålla på att hon sov.
Citera
2023-04-30, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Att inte ingripa, inte tillkalla hjälp, är väl i princip att medverka.

Jag blir inte riktigt klok på om det verkligen gör det? Om man tror men inte fattat..
Även om jag tycker att det är åt helsicke att man gör det såklart..
Citera
2023-04-30, 16:11
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag undrar hur synliga för ögat dessa skador var. Minns att rättsläkaren såg blod i håret. Men övriga skador borde dolts av kläderna.

Jag tror också att Ts skador inte syntes så tydligt. Såret i bakhuvudet kanske som troligen uppkom av att hon slog i det där uppstickande avskruvade rörfästet i badrumsgolvet, men i övrigt borde inte så många fler skador varit synliga mer än lite rodnader vid ögat och på halsen och armbågarna.

Om Ms kunskap om Ts skador verkligen enbart kommer av att J berättat för henne om vad som hänt i badrummet, är det mycket tveksamt om J då skulle beskrivit det som att T blivit ”grovt misshandlad”.
Därför låter det mer som M upplevt, troligen hållit fast och sett det hända. 2 mot 1.
Citera
2023-04-30, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag tror också att Ts skador inte syntes så tydligt. Såret i bakhuvudet kanske som troligen uppkom av att hon slog i det där uppstickande avskruvade rörfästet i badrumsgolvet, men i övrigt borde inte så många fler skador varit synliga mer än lite rodnader vid ögat och på halsen och armbågarna.

Om Ms kunskap om Ts skador verkligen enbart kommer av att J berättat för henne om vad som hänt i badrummet, är det mycket tveksamt om J då skulle beskrivit det som att T blivit ”grovt misshandlad”.
Därför låter det mer som M upplevt, troligen hållit fast och sett det hända. 2 mot 1.

Ja, det har inte framkommit att J misshandlat T genom berättelsen i bilen vid Illharjen. Enligt M sa J att hon fällde henne och ströp henne.
Citera
2023-04-30, 16:29
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, det har inte framkommit att J misshandlat T genom berättelsen i bilen vid Illharjen. Enligt M sa J att hon fällde henne och ströp henne.

Ja du har rätt det var vad M uppgav att J sagt.

Så hur visste M då att T blivit misshandlad och hade flera andra skador på kroppen?
Som M ju berättade för medsittaren?

Vi kan i princip utesluta att M skulle sett skadorna på Ts kropp genom lakanet, plastpåsarna och kläderna. Inte fanns det en massa blod från skadorna, för förutom såret på huvudet, var det inga skador som blödde utåt.
Och J har inte berättat.

Då återstår bara att M faktiskt måste ha sett hur T blev misshandlad i badrummet och sannolikt höll M också fast Ts händer/armar eftersom J ju inte hade några egna skador.

Det är dessutom en rätt obehaglig tanke att M, samtidigt som hon berättade detta för medsittaren hon delade häktescellen med, fortsatte att låtsas som hon inte mindes vad som hänt för förhörsledarna. Under flera veckor.
Citera
2023-04-30, 16:31
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Absolut, men den måste stämma mot bevisen som finns. Om hon säger att hon såg mordet men inte ingrep måste hon kunna förklara hur J kunde övermanna T utan att T skrek eller J fick skador. Och var grannens påringning kom in och varför hon inte öppnade. Risken finns att en ny historia blir lika svag…

Nej, det är väl det här att ”Varför skulle J låsa dörren?” som gör den historien svag. Finns det något trovärdigt skäl? Möjligen för att hålla kvar T i badrummet, för jag tror ingen går på att M var nåt hot mot J och därför behövde låsas ute.

Hon kan förstås säga att hon förstod att det var ett slagsmål men inte förstod hur illa det var. Att hon stod i hallen och såg Johanna sitta på Tove men inte såg att hon ströp henne. Johanna hade väl ryggen emot dörren på toan? Eller att hon gick därifrån ganska snabbt och bara såg Johannas fällning.

Hon kommer pressas ordentligt av åklagaren om hon kommer med en ny historia och är inte världens mest snabbtänkta.

Att låsa dörren faller på sin egen orimlighet. Att, mitt i en fajt, ta tid att vända sig om, stänga dörr, låsa, har jag svårt att se. Man agerar på instinkt och slår mot den andra, med tunnelseende. Det vet alla som varit i en fajt.

Känns som detta är ytterligare brus, som förrådet, grepen och gamla klassikern fönsterdumpningen.
Citera
2023-04-30, 16:36
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Att låsa dörren faller på sin egen orimlighet. Att, mitt i en fajt, ta tid att vända sig om, stänga dörr, låsa, har jag svårt att se. Man agerar på instinkt och slår mot den andra, med tunnelseende. Det vet alla som varit i en fajt.

Känns som detta är ytterligare brus, som förrådet, grepen och gamla klassikern fönsterdumpningen.

Ja, inte har J hunnit låsa badrumsdörren, det är inte så troligt. Dessutom låses den ju inifrån, så att låsa den är ju för att hindra någon från att komma in, inte från att gå ut.
Ville J hindra T från att lämna badrummet hade ett enkelt vridbart låsvred på insidan inte förhindrat det. Att J skulle låsa ute M, som hon sedan fick hjälp av att frakta bort kroppen med, är inte heller troligt.

Nej badrumsdörren var nog olåst.
Citera
2023-04-30, 16:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Jag ser det inte heller tydligt bevisat vart T legat. Beror det på att likhund inte markerat? Det är väl inte heller givet att den måste markera vid denna relativt korta tid hon varit död i lägenheten?
De verkar gå på den mest rimliga tesen i Js berättelse. Samtidigt är ju inte Ms 100% omöjlig om än ganska orimligt.
Jag har väldigt svårt att se HR fälla M.
Det är precis som att M fortsatt vara lojal så länge i hopp å tro om att båda ska frias att hon snurrat in sig i lögner som är svåra att backa eller ändra på.
Hon har nog förstått att hon gör bäst i att hålla på att hon sov.

Jag tror att det finns hopp om att det blir starkare bevisning vad gäller det som går att i efterhand reparera.

Eftersom det blir ett överklagande från bägge tjejerna, kommer säkert åklagren även han att förstärka de bitar som han kan se går att stärka och försvaret ge sig på.

Jag vet inte riktigt hur man brukar göra, men alla måste lämna in sin överklaganden senast ett visst datum och kanske väntar man in i det längsta med att lämna in sin egen del?

Det kan väl ligga strategi i det? Att inte flagga för långt i förväg om något?

Oavsett om Maja ljuger om sovningen t ex, så borde det krävas mer än misstro mot det, slutsatser om att det krävs två gm pga av avskanad av avvärjigsskador och slutsats om att det inte kan vara konvulsionsstadiet som orsakat ljuden i väggen, utan det bero påatt någon har också hållit i armarna.

Vet inte vad grannen sa om de ljuden i rätten ordagrannt, men förutom att rättsläkarnen inte har uttlalat sig speciikt i de olika frågorna, utan i generella ordalag om skadornas inverkan på medvetande, så har grannen vid någon intervju/förhör (?) sagt att det lät som sparkar eller slag.

Det finns många frågetecken som kanske har svar, kanske inte.

Men uppstramad tidslinje för tiden runt mordet, en noggrannare koll i mobiler (inklusive grannens), ytterligare frågor/ rekonstruktion av grannens tidsuppgifter, inklusive pappans uppgifter om olika ljud, ev rekonstruktion med Johannas uppgifter om hur Maja medverkade i mordet...

Svårt att sia vad som framkommer i HR om man stärker bevisningen (från alla håll). Det kan se värre ut för Maja, men kanske tvärtom.

Men enbart med nuvarande bevisning, då tror jag inte att det räcker. Men där kommer vi inte vara då.

Och om Maja befinns skydlig, då tror jag kanske att uppsåtsdelen kan se annorlunda ut, möjligen att det inte går att bevisa uppsåtet.

Det är konstigt att Maja ska få samma straff som Johana, när Majas del (om ma bortser från mordet) har varit betydligt mindre i alla delar. Hon har ju varit i ett underläge pga av kognitivia nesättningar och inte själv haft en konflikt ed Tove, hon har visserligen varit med att få hem Tove, men visste hon Johannas uppsåt? Hon har enligt Johanna (som man besämt sig för att tro på) deltagit på en betydligt lägre nivå än Johanna, först i ett senre skede. Enligt Johanna har det ju skett så sent som bara runt tio sekunder(bara detta att man som rätt lägger tilltro till det här) innan Tove hostar till, vilket ju då enligt Johanna var en olycka. Alltså hur ska då Maja förstå att det handlar om mord?

Maja har hjälpt till att få kroppen till nYe, men inte varit med lika aktivt. Hon har inte delagit i att bränna kroppen vare sig först eller andra gången.

Jag tycker att om Maja befinns skyldig är det inte livsstid på skalan.
Citera
2023-04-30, 16:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jag har också läst rättsläkarens rapport och även lyssnat på rättegången när det gäller rättsläkaren på webben. Rättsläkaren har sagt att Tove blev strypt och att det är omöjligt att det är bara en person som har gjort det utifrån de skador som finns på Toves kropp. Jag vet också vad jag talar om men det gör kanske inte du. Förstår du verkligen vad rättsläkaren har beskrivet om hur skadorna har uppkommit? Det är många medicinska ord som man bör förstå innan man kan göra sitt uttalande så som du gör.

Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Men varför valde då MH att inte sitta med i salen då rättsläkaren hördes? Har du något vettigt svar på det?

Vidare, varför nekar MH till att ha hållit fast Tove när JJ tog stryptag? Har du någon vettig förklaring på det?

Du glömde visst helt att svara på mina frågor

Så, var det i rapporten eller vittnesmålet som rättsläkaren sa "att det är omöjligt att det är bara en person som har gjort det"? Vilken referens har du i så fall på det? Och kan du citera rättsläkaren på detta?

Eller medger du att du ljuger ovan?
Citera
2023-04-30, 16:52
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Poängen var att Maja sannolikt deltog även i mordet, alternativt var närvarande utan att hjälpa Tove. Att vakna och se ett lik i lägenheten som man "snällt" hjälper till att bära ner... Vore det inte så fasansfullt hemskt kunde det vara en fars. Tror inte på Majas historia.

Du försöker göra den poängen ja, men det du insinuerar saknar koppling och därför blir det hela poänglöst.
Citera
2023-04-30, 16:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Jo, det är vad rättsläkare Aleksandra säger.
De har dömt på hennes expertis och teknisk bevisning dvs närmare 50 steg som Maja gick under mordminuterna.

Notera. Toves anhöriga har gått ut för att slippa utsättas med information om Toves lidande under hennes sista minuter med dräperskorna:

https://youtu.be/2ptVQ8W_qf4

Du kommer inte att se till att Maja släpps fri genom att driva opinion här.
Du slösar tid.

Du är alltså här för att du tror att du påverkar utgången av rättsprocessen

Till skillnad från dig så påverkar jag de facto utgången av en del rättegångar.

Jag noterar att också du bara påstår en massa saker rakt ut ur det blå helt utan att lämna några som helst referenser till det du påstår att rättsläkaren skulle ha sagt, trots frågan om exakt just det.

Upprepa lögnen tills den blir sann, är det din strategi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in