Citat:
Ursprungligen postat av
Justice.Hackerz
Jag ser det inte heller tydligt bevisat vart T legat. Beror det på att likhund inte markerat? Det är väl inte heller givet att den måste markera vid denna relativt korta tid hon varit död i lägenheten?
De verkar gå på den mest rimliga tesen i Js berättelse. Samtidigt är ju inte Ms 100% omöjlig om än ganska orimligt.
Jag har väldigt svårt att se HR fälla M.
Det är precis som att M fortsatt vara lojal så länge i hopp å tro om att båda ska frias att hon snurrat in sig i lögner som är svåra att backa eller ändra på.
Hon har nog förstått att hon gör bäst i att hålla på att hon sov.
Jag tror att det finns hopp om att det blir starkare bevisning vad gäller det som går att i efterhand reparera.
Eftersom det blir ett överklagande från bägge tjejerna, kommer säkert åklagren även han att förstärka de bitar som han kan se går att stärka och försvaret ge sig på.
Jag vet inte riktigt hur man brukar göra, men alla måste lämna in sin överklaganden senast ett visst datum och kanske väntar man in i det längsta med att lämna in sin egen del?
Det kan väl ligga strategi i det? Att inte flagga för långt i förväg om något?
Oavsett om Maja ljuger om sovningen t ex, så borde det krävas mer än misstro mot det, slutsatser om att det krävs två gm pga av avskanad av avvärjigsskador och slutsats om att det inte kan vara konvulsionsstadiet som orsakat ljuden i väggen, utan det bero påatt någon har också hållit i armarna.
Vet inte vad grannen sa om de ljuden i rätten ordagrannt, men förutom att rättsläkarnen inte har uttlalat sig speciikt i de olika frågorna, utan i generella ordalag om skadornas inverkan på medvetande, så har grannen vid någon intervju/förhör (?) sagt att det lät som sparkar eller slag.
Det finns många frågetecken som kanske har svar, kanske inte.
Men uppstramad tidslinje för tiden runt mordet, en noggrannare koll i mobiler (inklusive grannens), ytterligare frågor/ rekonstruktion av grannens tidsuppgifter, inklusive pappans uppgifter om olika ljud, ev rekonstruktion med Johannas uppgifter om hur Maja medverkade i mordet...
Svårt att sia vad som framkommer i HR om man stärker bevisningen (från alla håll). Det kan se värre ut för Maja, men kanske tvärtom.
Men enbart med nuvarande bevisning, då tror jag inte att det räcker. Men där kommer vi inte vara då.
Och om Maja befinns skydlig, då tror jag kanske att uppsåtsdelen kan se annorlunda ut, möjligen att det inte går att bevisa uppsåtet.
Det är konstigt att Maja ska få samma straff som Johana, när Majas del (om ma bortser från mordet) har varit betydligt mindre i alla delar. Hon har ju varit i ett underläge pga av kognitivia nesättningar och inte själv haft en konflikt ed Tove, hon har visserligen varit med att få hem Tove, men visste hon Johannas uppsåt? Hon har enligt Johanna (som man besämt sig för att tro på) deltagit på en betydligt lägre nivå än Johanna, först i ett senre skede. Enligt Johanna har det ju skett så sent som bara runt tio sekunder(bara detta att man som rätt lägger tilltro till det här) innan Tove hostar till, vilket ju då enligt Johanna var en olycka. Alltså hur ska då Maja förstå att det handlar om mord?
Maja har hjälpt till att få kroppen till nYe, men inte varit med lika aktivt. Hon har inte delagit i att bränna kroppen vare sig först eller andra gången.
Jag tycker att om Maja befinns skyldig är det inte livsstid på skalan.