Citat:
Absolut, men den måste stämma mot bevisen som finns. Om hon säger att hon såg mordet men inte ingrep måste hon kunna förklara hur J kunde övermanna T utan att T skrek eller J fick skador. Och var grannens påringning kom in och varför hon inte öppnade. Risken finns att en ny historia blir lika svag… Ja, jag tror hon hade vunnit en del trovärdighet genom att berätta om vad som hände de första 30-40 minuter i lägenheten och hur TT och JJ hamnade i badrummet och därefter placera sig utanför mordet. Då hade man nog inte kastat bort hennes historia helt utan hade fått lite samma status som JJs historia. Där rätten isåfall får plocka russin ur bådas kakor.
Citat:
Nej, det är väl det här att ”Varför skulle J låsa dörren?” som gör den historien svag. Finns det något trovärdigt skäl? Möjligen för att hålla kvar T i badrummet, för jag tror ingen går på att M var nåt hot mot J och därför behövde låsas ute. Jag vet inte om det är att se som lika icke trovärdigt som att hon sov. Det som gör att sovandet är icke trovärdigt är ju bevisen emot. Det finns inte liknande bevis mot att dörren var låst.
Att hon inte öppnar dörren när grannen ringer på anser jag inte helt irrationellt handlande, om ens vän misshandlar en annan så går man inte direkt och öppnar dörren till grannen om man vill hålla låg profil. Det är komprometterande för henne att inte öppna dörren i andra avseenden men jag ser det inte som ett irrationellt handlande.
Att hon inte öppnar dörren när grannen ringer på anser jag inte helt irrationellt handlande, om ens vän misshandlar en annan så går man inte direkt och öppnar dörren till grannen om man vill hålla låg profil. Det är komprometterande för henne att inte öppna dörren i andra avseenden men jag ser det inte som ett irrationellt handlande.
Hon kan förstås säga att hon förstod att det var ett slagsmål men inte förstod hur illa det var. Att hon stod i hallen och såg Johanna sitta på Tove men inte såg att hon ströp henne. Johanna hade väl ryggen emot dörren på toan? Eller att hon gick därifrån ganska snabbt och bara såg Johannas fällning.
Hon kommer pressas ordentligt av åklagaren om hon kommer med en ny historia och är inte världens mest snabbtänkta.