2023-04-30, 15:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Ja, jag tror hon hade vunnit en del trovärdighet genom att berätta om vad som hände de första 30-40 minuter i lägenheten och hur TT och JJ hamnade i badrummet och därefter placera sig utanför mordet. Då hade man nog inte kastat bort hennes historia helt utan hade fått lite samma status som JJs historia. Där rätten isåfall får plocka russin ur bådas kakor.
Absolut, men den måste stämma mot bevisen som finns. Om hon säger att hon såg mordet men inte ingrep måste hon kunna förklara hur J kunde övermanna T utan att T skrek eller J fick skador. Och var grannens påringning kom in och varför hon inte öppnade. Risken finns att en ny historia blir lika svag…
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag vet inte om det är att se som lika icke trovärdigt som att hon sov. Det som gör att sovandet är icke trovärdigt är ju bevisen emot. Det finns inte liknande bevis mot att dörren var låst.

Att hon inte öppnar dörren när grannen ringer på anser jag inte helt irrationellt handlande, om ens vän misshandlar en annan så går man inte direkt och öppnar dörren till grannen om man vill hålla låg profil. Det är komprometterande för henne att inte öppna dörren i andra avseenden men jag ser det inte som ett irrationellt handlande.
Nej, det är väl det här att ”Varför skulle J låsa dörren?” som gör den historien svag. Finns det något trovärdigt skäl? Möjligen för att hålla kvar T i badrummet, för jag tror ingen går på att M var nåt hot mot J och därför behövde låsas ute.

Hon kan förstås säga att hon förstod att det var ett slagsmål men inte förstod hur illa det var. Att hon stod i hallen och såg Johanna sitta på Tove men inte såg att hon ströp henne. Johanna hade väl ryggen emot dörren på toan? Eller att hon gick därifrån ganska snabbt och bara såg Johannas fällning.

Hon kommer pressas ordentligt av åklagaren om hon kommer med en ny historia och är inte världens mest snabbtänkta.
Citera
2023-04-30, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Jag har två frågor, om någon kan svara. Jag har själv inte hängt med i allt som skrivs och inte läst hela FUP.

Men det jag undrar är:
Vad menade Maja när hon sa till sin medsittare att Tove var grovt misshandlad och sedan strypt? Grovt misshandlad? Vi kanske ser olika på saken men att fälla någon till golvet och sedan strypa personen är inte grov misshandel för mig. Jag tycker själv att grov misshandel kan vara upprepade slag, hopp och sparkar, tex mot huvudet.

Och sedan:
Vad gjorde Maja inne på toan när Johanna var borta med grannen? Var hon kass i magen el varför satt hon där? Om man tänker då att Toves kropp låg där, skulle hon då vakta ifall det var så att Tove vaknade till liv eftersom dom inte riktigt kunde avgöra om hon var död?
Har Maja ens fått en fråga om vad hon gjorde på toaletten?
Vad jag minns så fick hon väl bara frågan om var Toves kropp var då och det visste hon ju inte.

T hade väl så mycket skador så hon har väl blivit misshandlad .
Citera
2023-04-30, 15:15
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Jag kan bara tala för mig själv.
Ser gärna att M frias för mord av den anledningen att hon inte verkar haft något som helst uppsåt vid något tillfälle. J har inte tvekat ens när hon varit ensam, tänker då exempelvis på branden där inte heller M velat deltaga.
Hon har haft en önskan att T ska försvinna.

Tror också hon tagit tillfälle om hon varit ensam men hon verkar helst velat ha med sig M för att säkra övertaget. Även nu när hon satt sin plan till verket tycker jag hon borde göra rätt för sig i att ta på sig skulden och fria M så mysigt hon kan.

Det här är uppenbart hennes verk

Instämmer i att JJ nog har drivit fram detta.
Men i många konstellationer inte minst bland kriminella finns alltid mer drivande och mindre styrande deltagare. Ledare och de som följer.
Ofta kan inte brotten utövas av enbart en ensam, de måste vara flera. Då klassas brottet som utfört ”gemensamt och i samförstånd” och alla som deltagit döms.
JJ har ju faktiskt tagit på sig nästan allt de gjort både som aktiv och ansvarig styrande.

Det är just därför som M döms för den lindrigare formen ”insiktsuppsåt” medan J döms för det grövre ”avsiktsuppsåt”.

Förenklat uttryckt: J hade avsikten att strypa ihjäl T och M borde ha insett att det skedde när hon höll i T.

Straffet för mord än minst 16 år. Vid försvårande omständigheter som svår dödskamp eller hur man behandlat kroppen, dolt och ljugit efteråt ökar påföljden, varvid strafftiden hamnade på livstid för både M och J.
Om livstidsdomarna står sig HR, kommer båda om 10 år, 2032, kunna ansöka om att få straffen omvandlade till tidsbestämda straff.
Då kommer kanske skillnaden i deras brott märkas och M bli villkorligt frigiven kanske redan två år senare - men sannolikt inte J som kommer få sitta betydligt längre.
Senast redigerad av coli 2023-04-30 kl. 15:19.
Citera
2023-04-30, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lakan tror jag inte hjälper.
Plastpåsarna blir jag inte klok på.

Det logiska är ju att ta på plastpåsar för att skydda bilen, men samtidigt väldigt svårt att bra grepp med plastpåsar som glider av i trappen, verkar väldigt klurigt.

Maja och Johanna har ju helt olia versioner här också.

Först plastsäckarna (en från vardera hållet) och SEN lakanet. Så måse det ha varit.
Citera
2023-04-30, 15:31
Medlem
Så när startar den här rättsprocessen?
Citera
2023-04-30, 15:31
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Vad menade Maja när hon sa till sin medsittare att Tove var grovt misshandlad och sedan strypt? Grovt misshandlad? Vi kanske ser olika på saken men att fälla någon till golvet och sedan strypa personen är inte grov misshandel för mig. Jag tycker själv att grov misshandel kan vara upprepade slag, hopp och sparkar, tex mot huvudet.

T hade en hel del skador som uppkommit stracks före döden. Blodutgjutningar efter kontusioner - som blåmärken på ryggen, på armbågarna, på benen, sårskada i huvudet och skador efter tryck på ena ögat.

Att M visste det liksom också att T var strypt till döds, trots att det då inte var officiellt och Ts kropp påstås ha varit inlindad i ett lakan när M säger att hon såg kroppen, beror sannolikt på att M faktiskt såg det hända i badrummet.

De var rimligen två mot en i badrummet och T kämpade emot i underläge. Därför hade inte heller J några egna skador på sin kropp efter kampen, för M höll sannolikt, som J också vittnat om, fast Ts händer.
Senast redigerad av coli 2023-04-30 kl. 15:40.
Citera
2023-04-30, 15:35
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Först plastsäckarna (en från vardera hållet) och SEN lakanet. Så måse det ha varit.

Ja det är ju rätt rimligt.
Men då faller ju faktiskt hela Ms berättelse om att hon inte såg Ts kropp för att den var inlindad i ett lakan….
M har ju beskrivit rätt utförligt att hon av kroppslängden och utstickande delar insåg att det var T under lakanet.
Senast redigerad av coli 2023-04-30 kl. 15:41.
Citera
2023-04-30, 15:44
Medlem
Edit

Citat:
Ursprungligen postat av coli
T hade en hel del skador som uppkommit stracks före döden.
Att M visste det liksom också att T var strypt till döds, trots att det då inte var officiellt och Ts kropp påstås ha varit inlindad i ett lakan när M säger att hon såg kroppen, beror sannolikt på att M faktiskt såg det hända i badrummet.

De var rimligen två mot en i badrummet och T kämpade emot i underläge. Därför hade inte heller J några egna skador på sin kropp efter kampen, för M höll sannolikt, som J också vittnat om, fast Ts händer.

Jaa, precis! Jag tror ju garanterat också att Maja var med inne på toan vid mordet. Men varken Maja el Johanna har berättat hela historien eftersom Clea beskriver händelsen som en olycka som slutade tragiskt... Ingen misshandel utan bara skador efter fall och strypning.
Men vet du gjorde Maja på toan när Johanna var borta?
Jag har skrivit innan att jag tyvärr tror att Maja kommer få ett mildare straff i Hovrätten. Men det beror ju också väldigt mycket på den nya försvarsadvokaten.
Att Maja bara glömde i flera veckor att hon var med i bilen vid dumpningen
Men som hon själv sa, man får ju ta hänsyn till att hennes hjärna förtränger jobbiga saker...

Det är som någon annan skrev, att detta skulle kunna vara en fars om det inte var så tragiskt!

Edit: Kom på att det var ju ingen strypning enligt Clea, utan kvävning av sina egna spyor..
Så, helt enkelt bara en liten olycka
Senast redigerad av Singlan74 2023-04-30 kl. 15:50. Anledning: Edit
Citera
2023-04-30, 15:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
I podden talar sonen om "fem-tre minuter", senare 3 minuter för att i TR gissa sig till 5-10 min. I vilket fall får man förutsätta att det tog viss tid innan J visade sig i trappan i jämförelse med övriga uppskattade tider.

Ja, jag tror att de olika tidsuppgifterna beror på kanske dels att det är mycket svårt att bilda sig en uppfattning när man efteråts sak minnas något, och möjligen språkförbistringar/ missuppfattningar.
Det handlar om iaf en stund. Inte direkt.

Citat:
Pappan menar att det förflyter två minuter från det att sonen är nere igen, tills att han hör dörren ovanför öppnas och stängas de första gångerna, detta samtidigt som "hastiga steg" uppfattas.
Vissa språkförbistringar leder till oklarheter och brist på nyansering; pappan har fått tolkhjälp inför sitt vittnesmål och det märks att han uttrycker sig mera på detaljnivå.
Vad man borde ha förhört sig om är hur lång tid det tar mellan de snabba stegen, tills att J går ner men i och med att sonen korrigerar tiden inför rättegången kan det tänkas att han har samtalat om detta med sin pappa.
Den sena uppgiften om 02:40 har pappan ingen del i, han intygar bara att han lagade yoghurt 02:30-02:45.

"Farouk berättar att han inte hörde några röster eller skrik utan enbart en kraftig smäll, förutom
fotsteg i samband med att dörren öppnades och stängdes.
Efter det att Farouk hörde dörren ovanför öppnas och stängas några gånger, går han och
Lahajn till sin dörr för att titta vad som händer. Han ser då flickan gå försiktigt i trapphuset.
Det var Johanna som bor ovanför."

Det är synd att pappans vittnesmål inte fick vara med och att man inte noggrannare går igenom de viktiga tiderna.

Citat:
Bra frågor, samtidigt omöjligt att veta. - Köper man förrådsteorin, så får de hastiga stegen sin förklaring förstås. På samma vis som J en stund senare drar ut kroppen från hallen, över tröskeln till trappuppgången och nerför halva trappan, sedan rakt ut genom porten och till bilen som står parkerad strax utanför.

Stegens förklaring kommer vi kanske aldrig att få, men det lämnar ändå en möjlig ficka till rimligt tvivel. Det kan också finnas en förklaring att det faktiskt var två personer uppe, Johanna och Maja. Oavsett är det synd att man inte gjorde tidigar rekonstruktioner för att få till en mer tydlig bild v tidslinjen och händelseförloppet.

Citat:
Ser det inte alls som långsökt att omgående vilja få undan kroppen direkt efter gärningen; här förekom inga chocktillstånd eller brist på handlingsförmåga - allihop har vi förmågan att agera flerdubbelt snabbt i akuta eller brådskande situationer; vi fokuserar och minimerar störningsmoment som hindrar flödet.

Nej, inte jag heller, även om det int eär min huvudteori.

Det har hänt förr i historien att mördare har bett andra om hjälp med att göra sig av med lik för att de insett det svåra.

Jag kanske inte tror på Majas alla sovtider, men hon kan abslout också i mina ögon vara helt oskyldig till mord, och Johanna har först tänkt att hon skulle klara av allt själv. Så kommer grannen plötsligt och Maja kanske faktiskt ha blivit väckt av tumultet, men Johanna förklarar att Tove gått och nu ska grannen skjutsa henne till McD, vill hon ha något.

Johanna vet att Maja är lojal, och att om hon ber henne ljuga, då ställer hon upp.

Jag tänker att Maja skulle kunna om hon ville, hävda att Johanna dödshott henne, eller tvingat henne med mycket starkare ord än det Maja nu säger i rätten.

Om Maja nu ljuger om allt, som vissa tror (även rätten), varför ljuger hon inte om detta också? Varför ljuger hon inte om var hon befann sig om hon vet att Tove ligger i badrummet/hallen.

Det konstiga är att rätten liter på Johanna och värderar detta som ett bevis mot Maja, medan Maja som anses ljuga om (allt) annat vad gäller mordet, anses tala sanning om att hon befann sig i badrummet (där Tove då ligger enligt rätten) vilket också anses som ett bevis.

Hur nu rätten kunnat bevisa var Tove låg och när känns verkligen inte tydligt bevisat, då man varken undersökt andra lokaler eller har en tydlig (riktig?) tidslinje.
Citera
2023-04-30, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Instämmer i att JJ nog har drivit fram detta.
Men i många konstellationer inte minst bland kriminella finns alltid mer drivande och mindre styrande deltagare. Ledare och de som följer.
Ofta kan inte brotten utövas av enbart en ensam, de måste vara flera. Då klassas brottet som utfört ”gemensamt och i samförstånd” och alla som deltagit döms.
JJ har ju faktiskt tagit på sig nästan allt de gjort både som aktiv och ansvarig styrande.

Det är just därför som M döms för den lindrigare formen ”insiktsuppsåt” medan J döms för det grövre ”avsiktsuppsåt”.

Förenklat uttryckt: J hade avsikten att strypa ihjäl T och M borde ha insett att det skedde när hon höll i T.

Straffet för mord än minst 16 år. Vid försvårande omständigheter som svår dödskamp eller hur man behandlat kroppen, dolt och ljugit efteråt ökar påföljden, varvid strafftiden hamnade på livstid för både M och J.
Om livstidsdomarna står sig HR, kommer båda om 10 år, 2032, kunna ansöka om att få straffen omvandlade till tidsbestämda straff.
Då kommer kanske skillnaden i deras brott märkas och M bli villkorligt frigiven kanske redan två år senare - men sannolikt inte J som kommer få sitta betydligt längre.

Insiktsuppsåtet håller jag med om.
Däremot kan jag inte jämföra dem med kriminella nätverk då de ofta har samma uppsåt eller insikt redan från början. Det tror jag inte M hade.
Jag kan tänka mig att hon hållt för öronen eller släppt händerna och backat in i väggen.
Idag ångrar hon nog att hon inte sprang rakt ut.

Det kommer troligen bli så som du säger angående tidsbestämt straff i så fall, det brukar visa sig tydligt under dem 10 första åren
Se bara på Änglas mördare.. hoppas han aldrig kommer ut! Tror inte J under sina år komma visa på någon märkbar ånger.
Citera
2023-04-30, 15:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Ja, så tänkter jag också. Men tänk hur halt det kommer att bli.
Känns som ett helt omöjligt uppdrag. Lakan mot plast, och du ska ju få in dina egna armar under Toves lealösa armar...

Jag tänker att därför gavs det upp (?), möjligen fanns plast runt Toves huvud?

Maja pratar diock om jenas och bar hud vid fotänden som syntes.

Som sagt, jag har svårt att se varför någon skulle ljuga om plastsäckarna, när man ändå erkänt grafridbrottet. Så jag tror att de kan ha blandat ihop vad som hände.
Citera
2023-04-30, 15:58
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Jag vet inte hur mycket man kan döma någon för att troligen förstått men inte ingriper eller medverkat?

Att inte ingripa, inte tillkalla hjälp, är väl i princip att medverka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in