2023-04-29, 22:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Eftersom T s kläder troligen var blöta av urin var påsarna kanske till för att skydda från att det blev blötti i trappan och i bilen. Kanske dom även försökt dra av byxorna av den anledningen. Soppåsarna låg väl i köket? Så att dom träddes på redan i lägenheten låter logiskt. Istället för att ta med sig påsarna och trä på dom i bilen som M säger.

Ja, det skulle kunna vara en förklaring.

Jag har varit med när många människor avlidit. Normalt brukar inte urinavgång ske när någon avlider lugnt och stilla om det inte har varit något särskilt som har hänt.

Men nu har rättsläkaren beskrivt att konvulsionsfasen kommer i stadie två vid strypning, vilket får mig att tro på urinavgång. i liggande position behöver inte nödvändigtvis all urin komma ut, tänker jag, om man passerat detta stadie. Detfanns en resurin på ca 90 ml?

Så din teori kan ju stämma, men det enda jag funderar över, täcker påsarna stussen? Får kolla.

Jag fattar inte varför tjejerna har olika versioner om påsarna. Är inte säker på att någon av dom ljuger, för vad skulle man vilja dölja med lögnen?

Johanna säger att påsarna träddes på hemma för att Maja ville det för att hon tyckte det var obehagligt att se Tove.

Om man nu har erkänt gravfridsbrottet, varför skulle man inte vilja erkänna att man ville skydda bilen från DNA, kiss ev blod mm?

Varför skulle Maja inte vilja erkänna om hon tyckte det var otäckt at se Tove och därför ville ha påsar? Eller om Johanna ville ha påsar innan bilen för att skydda den?

Jag kan inte för mitt liv fatta varför man vill ha påsar på Tove i bilen när man ska ut med kroppen i skogen. För vad är vitsen, och hur jobbigt med alla kvistar, grenar som plastpåsarna ska fastna i?

Eller ja, kanske, men oerhört långsökt. Ett skäl, att plast smälter vid bränning och blir oerhört hett. Kanske förstör större ytor mer effektivt, fastnar på huden. Men då frågar man sig om anledningen till att ha plast på fötterna?

Nä, jag blir inte klok på det hela.

Kanske Maja blandar ihop allt, och plastpåsarna fanns innan bilen, men gled av. Och när de kom fram drog se på på nytt?

Din teori är inte dum iaf.
Citera
2023-04-29, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, den dörren har jag aldrig stängt helt.

På det vis att man som hårt manipulerad och hjärntvättad av Johanna, kan hennes tröghet att själv ifrågasätta och ta ställning har suddats ut. Hon lägger sitt liv i Johnnas armar likt ett barn på något sätt. Okritiskt gör det hon ombeds göra, likt en order.

Men jag ser även försök till att värja sig, en ovilja att "lyda" när det tar emot. Det är rätt vaga försök, men man kan förstå att Maja har respekt för Johanna. Det behöver inte vara på ett medvetet plan, men hon vet ju innerst inne hur det kan gå för dom som sätter emot.

Jag ser att Maja har känslor, till skillnad mot Johanna. Maja berättar om saker som att det är obehagligt med att huvudet slår i träden, att kroppen dras mot gruset... så hur skulle hon uppleva att döda?

Och som det har diskuterats nyligen i tråden; Majas seghet med att hjälpa till med bortforslandet av kroppen.

Varför följer inte Maja med till McD om hon nu är skyldig? varför sitta ensam med en död Tove? Borde vara väldigt jobbigt för henne. Eller varför inte frakta bort cykeln då istället? Göra något, vad som helst. Hon vet ju att Albin ringde och att Tove sa att hon var med dom.

Jag har inte dörrar öppna för att det ska "låta fint".

Jag har dörrar öppna för att jag inte ser tydligt hur det ligger till. Det är väl ett försök till att motverka bias, som du påstår att jag lider av. Bra dock att förstå att i alla har detta problem, det är svårt att vara objektiv.

Det finns rätt många anledningar... För det första för att JJ säger till grannen att hennes kompis är full och ramlar omkring och det stämmer ju inte på MH alls. För det andra för att varför skulle båda följa med när den ena kan vara kvar och börja röja efter mordet? För det tredje för att det är bra om det går fort som fan att slippa grannen, och det tar längre tid att göra en till person i ordning. För det fjärde för att det skulle se ytterst märkligt ut om JJ, som ju enligt egen utsago är ute för att köpa mat till sin kompis, helt plötsligt dyker upp med ytterligare en person när hon sagt till grannen att hon bara ska hämta sin telefon.

Jag förstår faktiskt inte vad det ens finns för anledning för henne att följa med? Den enda anledningen du verkar ha är att hon skulle känna sig ensam i lägenheten, men det har jag svårt att köpa rakt av.
Citera
2023-04-29, 22:30
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Så kan det vara även om det är ovanligt att hantverkare lämnar kvar soppåsar. Info om det finns säkert i slasken eftersom soppåsarna varit en del av ”verktygen” som använts vid mordet.
Ang väskan så fanns så vitt jag läst inga spår efter bränd plast på det som varit dragkedja men mitt minne kan svikta. Ej heller bränd plast på den eldpåverkade ciderburken som någon påstår låg i T:s väska.
Är det helt klarlagt att T:s väska och jacka lades i en svart sopsäck och antändes?
Enligt stryperskan så har Toves tillhörigheter hamnat i en sopsäck tillsammans med kiss strumpor och hushållspapper.

Nu var ju inte hantverkarna färdiga med renoveringen men givetvis kan dom ju ha tagit med sig sopsäckarna till sina bilar men det är ju inte säkert att det var dom som ens haft några säckar i lägenheten ÖHT...

Sen vet jag inte om det är klargjort om det var Toves ciderburk, jag har för mig att väninnan som var på förfesten drack cider men jag är inte helt säker på den uppgiften.

Edit: "Runt tio halv elva så börjar vi gå till Nöjet och jag tar då med mig vinboxen och häller upp vin i ett plastglas som jag sedan tar med mig på vägen. Johanna tar också med sig ett glas rosévin och Louise tar med sig en cider.

Johanna säger att hon inte ville slösa tid med att moppa golvet eftersom hon visste att de höll på att renovera, så hon torkade bara med papper. Johanna har svårt att bedöma hur mycket Maja spydde men säger "hela sin magsäck kanske", kanske en liter.

Johanna använde pappret från en ny hushållsrulle när hon började torka men det är ganska mycket kvar på rullen så hon menar att hon inte använde jättemycket papper. På ny fråga om hon använde något medel då hon torkade svarade Johanna nej.

Den svarta sopsäcken med papper och spy tog Johanna med sig och slängde i samband med att hon och Maja åkte ifrån lägenheten.
Senast redigerad av Romper 2023-04-29 kl. 22:40. Anledning: ..
Citera
2023-04-29, 22:36
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Enligt stryperskan så har Toves tillhörigheter hamnat i en sopsäck tillsammans med kiss strumpor och hushållspapper.

Nu var ju inte hantverkarna färdiga med renoveringen men givetvis kan dom ju ha tagit med sig sopsäckarna till sina bilar men det är ju inte säkert att det var dom som ens haft några säckar i lägenheten ÖHT...

Sen vet jag inte om det är klargjort om det var Toves ciderburk, jag har för mig att väninnan som var på förfesten drack cider men jag är inte helt säker på den uppgiften

Maja säger att väninnan dricker cider på vägen till Nöjet. Underligt nog finns en bränd ciderburk i fyndmaterialet. Har Maja blandat ihop korten även här? Har Maja egentligen sett ciderburken i T:s väska?
Citera
2023-04-29, 22:42
Medlem
Citat:

Sen vet jag inte om det är klargjort om det var Toves ciderburk, jag har för mig att väninnan som var på förfesten drack cider men jag är inte helt säker på den uppgiften.

Edit: "Runt tio halv elva så börjar vi gå till Nöjet och jag tar då med mig vinboxen och häller upp vin i ett plastglas som jag sedan tar med mig på vägen. Johanna tar också med sig ett glas rosévin och Louise tar med sig en cider.

Johanna säger att hon inte ville slösa tid med att moppa golvet eftersom hon visste att de höll på att renovera, så hon torkade bara med papper. Johanna har svårt att bedöma hur mycket Maja spydde men säger "hela sin magsäck kanske", kanske en liter.

Johanna använde pappret från en ny hushållsrulle när hon började torka men det är ganska mycket kvar på rullen så hon menar att hon inte använde jättemycket papper. På ny fråga om hon använde något medel då hon torkade svarade Johanna nej.

Den svarta sopsäcken med papper och spy tog Johanna med sig och slängde i samband med att hon och Maja åkte ifrån lägenheten.

När polisen kom till JJ.s lägenhet fann de svarta sopsäckar på köksbordet.
Citera
2023-04-29, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Ta med dig ”spelen” säger J till M när de sms:ar varandra, är ”spelen” ett annat ord för sopsäckarna?
Är det klarlagt om polis frågat M:s föräldrar om de haft svarta sopsäckar hemma? Om föräldrarna upptäckt att de är borta?
Om de köpts in av J, när gjordes inköpet?
Kan J och M ha fått nys om att T skulle till Nöjet den ödesdigra kvällen?

Sopsäckarna är konstiga … hade varit bra om någon hade en redogörelse för var dem kommer ifrån … . Hantverkare lämnar inte soppsäckar … och unga JJ har knappt sopsäckar… .. . Så det hade varit bra om man fick svar på det inköpet …
Citera
2023-04-29, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har funderat över varför J säger åt M direkt att hon måste hjälpa till att bära. Eller är det bara M som sagt det?

Hur kan J veta att hon behöver bärhjälp? Har hon flyttat T så hon vet hur tung hon är?

Allt annat har J dragit igång på egen hand. Hon vill ha T med på vägen, hon har fällt T, hon har gett sig iväg för att flytta cykeln sedan bär hon själv ner T för halva trappan (eller är det sista bara Ms ord också?) och slutligen lyfter hon själv in T I bilen.

J säger att hon drar ut T i skogen och att M lyser med ficklampan på mobilen. M hjälper väl till någon gång om jag minns rätt. Det är ju då J berättar hur tungt och jobbigt det var för henne att släpa kroppen.
Det är möjligt att M kollade trappan först men sen bar de nog tillsammans det mesta till bilen. Båda uppger dock att M snubblade i trappan. Hon kan eventuellt blandat ihop de båda händelserna. Eftersom J var inlindad i ett lakan behövde de nog vara två. Annars fick väl J inget tag under armarna. I skogen drog väl J i Ts fötter om jag minns rätt.

Som du påtalat innan blir inte Js story mer trovärdig för att M ljuger. J ljuger och undanhåller på många punkter. Tidslinjen, 10 sekunder, när hon lindade kroppen etc.
Och en del saker minns de nog helt enkelt inte exakt.
Citera
2023-04-29, 22:47
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Sopsäckarna är konstiga … hade varit bra om någon hade en redogörelse för var dem kommer ifrån … . Hantverkare lämnar inte soppsäckar … och unga JJ har knappt sopsäckar… .. . Så det hade varit bra om man fick svar på det inköpet …
Så du vet att Hantverkarna inte har lämnat sopsäckar i lägenheten?
I så fall var kommer den uppgiften ifrån?
Citera
2023-04-29, 22:57
Medlem
Citat:
Ja, det skulle kunna vara en förklaring.

Jag har varit med när många människor avlidit. Normalt brukar inte urinavgång ske när någon avlider lugnt och stilla om det inte har varit något särskilt som har hänt.

Men nu har rättsläkaren beskrivt att konvulsionsfasen kommer i stadie två vid strypning, vilket får mig att tro på urinavgång. i liggande position behöver inte nödvändigtvis all urin komma ut, tänker jag, om man passerat detta stadie. Detfanns en resurin på ca 90 ml?

Så din teori kan ju stämma, men det enda jag funderar över, täcker påsarna stussen? Får kolla.

Jag fattar inte varför tjejerna har olika versioner om påsarna. Är inte säker på att någon av dom ljuger, för vad skulle man vilja dölja med lögnen?

Johanna säger att påsarna träddes på hemma för att Maja ville det för att hon tyckte det var obehagligt att se Tove.

Om man nu har erkänt gravfridsbrottet, varför skulle man inte vilja erkänna att man ville skydda bilen från DNA, kiss ev blod mm?

Varför skulle Maja inte vilja erkänna om hon tyckte det var otäckt at se Tove och därför ville ha påsar? Eller om Johanna ville ha påsar innan bilen för att skydda den?

Jag kan inte för mitt liv fatta varför man vill ha påsar på Tove i bilen när man ska ut med kroppen i skogen. För vad är vitsen, och hur jobbigt med alla kvistar, grenar som plastpåsarna ska fastna i?

Eller ja, kanske, men oerhört långsökt. Ett skäl, att plast smälter vid bränning och blir oerhört hett. Kanske förstör större ytor mer effektivt, fastnar på huden. Men då frågar man sig om anledningen till att ha plast på fötterna?

Nä, jag blir inte klok på det hela.

Kanske Maja blandar ihop allt, och plastpåsarna fanns innan bilen, men gled av. Och när de kom fram drog se på på nytt?

Din teori är inte dum iaf.

Maja kan inte hänga på eftersom hon sägs vara däckad och alldeles för full. Så det får dom ju hålla fast vid.
Citera
2023-04-29, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det förvånar mig att det fortfarande finns de som tror på förrådstteorin.

Jag med, jag trodde förrådsteorin var utredd på tråden för länge sedan..
Citera
2023-04-29, 23:02
Medlem
Citat:
Så du vet att Hantverkarna inte har lämnat sopsäckar i lägenheten?
I så fall var kommer den uppgiften ifrån?

Polisen hittade sopsäckarna i köket i JJ.s lägenhet när de kom dit.
Citera
2023-04-29, 23:04
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det som blir lite förvirrande är dock att sonen nämner att Johanna kommer ner ca 5-10 minuter efter
att han ringt på dörren, i ett förhör säger han tre minuter och pappan nämner alltså två minuter efter dunsarna hör han dörren öppnas och stängs 2-3 gånger och stegen.
I podden talar sonen om "fem-tre minuter", senare 3 minuter för att i TR gissa sig till 5-10 min. I vilket fall får man förutsätta att det tog viss tid innan J visade sig i trappan i jämförelse med övriga uppskattade tider.

Pappan menar att det förflyter två minuter från det att sonen är nere igen, tills att han hör dörren ovanför öppnas och stängas de första gångerna, detta samtidigt som "hastiga steg" uppfattas.
Vissa språkförbistringar leder till oklarheter och brist på nyansering; pappan har fått tolkhjälp inför sitt vittnesmål och det märks att han uttrycker sig mera på detaljnivå.
Vad man borde ha förhört sig om är hur lång tid det tar mellan de snabba stegen, tills att J går ner men i och med att sonen korrigerar tiden inför rättegången kan det tänkas att han har samtalat om detta med sin pappa.
Den sena uppgiften om 02:40 har pappan ingen del i, han intygar bara att han lagade yoghurt 02:30-02:45.

"Farouk berättar att han inte hörde några röster eller skrik utan enbart en kraftig smäll, förutom
fotsteg i samband med att dörren öppnades och stängdes.
Efter det att Farouk hörde dörren ovanför öppnas och stängas några gånger, går han och
Lahajn till sin dörr för att titta vad som händer. Han ser då flickan gå försiktigt i trapphuset.
Det var Johanna som bor ovanför."

Citat:
Man frågar sig förstås vad det är som pappan nämner i förhör.
Kan det var som du spekulerar; att Johanna drar ut kroppen till vindsförrådet? Är det kallare där, dvs ej uppvärmt? Eller är det så att Maja säger att kroppen är kall, för att hon inte vil erkänna att hon inte kollat, utan tar för givet?
Eller är det en checkning, att ingen är ute i trapphuset?
Är det Maja som skickats ut (som vanligt) för att kolla något?
Har Johanna gått ut, men glömt något?
Eller kollar hon faktiskt in i förrådet, men gör inget med kroppen?
Bra frågor, samtidigt omöjligt att veta. - Köper man förrådsteorin, så får de hastiga stegen sin förklaring förstås. På samma vis som J en stund senare drar ut kroppen från hallen, över tröskeln till trappuppgången och nerför halva trappan, sedan rakt ut genom porten och till bilen som står parkerad strax utanför.

Ser det inte alls som långsökt att omgående vilja få undan kroppen direkt efter gärningen; här förekom inga chocktillstånd eller brist på handlingsförmåga - allihop har vi förmågan att agera flerdubbelt snabbt i akuta eller brådskande situationer; vi fokuserar och minimerar störningsmoment som hindrar flödet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in