2023-04-29, 20:55
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deproijouprauve
Brottsplanen var dålig från första början, men - varför tar Johanna med mobilen ut till där man dumpar kroppen (som leder till att kroppen hittas).?

För att hon blev stressad, originalplanen höll inte, sabbades av grannens nyfikenhet. Och storhetsvansinne, hon trodde nog att det var ok att hennes mobil vistades där, hon hälsade ju OFTA på pappsen. Tror jag!

Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Tidsutrymme har i alla fall funnits. Jag vill inte alltför för mycket sitta och agera försvarare åt M eftersom jag själv tvivlar på en del i hennes berättelse men det är inte extremt uppseendeväckande om hon inte vaknat medan J flyttat kroppen. Så mycket låter det inte och det är individuellt hur lättväckt man är.

Helt rätt, jag håller helt med dig!

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
"De samlade fynden av dödstecken är förenliga med att döden inträtt åtminstone flera dagar - 1 vecka innan undersökningen eller mer troligt tidigare än så. I kombination med polisiära uppgifter som framkommit vid denna undersökning tills dags dato görs att de samlade fynden talar för att döden inträtt den 16 oktober 2022."

Det tog dessutom 4 månader innan denna Obduktionsrapport var färdigställd, vilket torde vara helt unikt. Vilka var skälen till att det tog så lång tid? Dessa skäl borde klargöras då det skulle belysa var oklarheterna låg.

Det förefaller ha varit den preliminära Obduktionsrapporten som föranledde Cleas upplägg av försvaret.

De väntade nog på analyssvar, ex alkohol, droger......det brukar ta jättelång tid för det.
Citera
2023-04-29, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Jag vill påstå att det är ett särdeles smart genomfört brott, under omständigheterna. Det finns i princip inga spår efter mordet på brottsplatsen, man har nästan lyckats elda bort kroppen och dessutom tar det flera veckor innan polisen hittar den. Hade det inte varit för grannen under hade det inte funnits en indicidekedja tillräcklig för att döma den ena av gärningsmännen, och med lite *tur* hade även den andra kommit undan om inte kroppen hittats.

Det enda som är klantigt i genomförandet är att JJ får med sig telefonen när dom ska dumpa kroppen - men det är nog återigen nåt vi får tacka den rådiga grannen för.

Det kan väl ses som osmart, om man nu ska mörda, att överhuvudtaget genomföra mordet efter att offret har kommunicerat till sin sambo att hon är på väg med dig till platsen där du senare mördar henne. Särskilt om den platsen är ditt hem. Hade de helt missat att TT var i telefon?

Enligt beskrivningen var kroppen till viss del brännskadad och något förruttnad, men uppenbart TT. Hon hade vad jag förstått dessutom dumpats i marker där JJ varit och ridit.

Fanns det en plan så var det en osmart plan.
Fanns det inte en plan så var det särskilt osmart att mörda utan en plan.
Bara mina två*cent.
Citera
2023-04-29, 21:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag uttryckte mig oklart. Du är inte skyldig några förklaringar men jag uppfattar att du tycker att Maja inte ska dömas för mord. Vad jag menar är att om Hovrätten ska se rimligt tvivel i det här fallet så kan Majas förklaring inte vara lögn på orimlighet på oklarhet på jag-sov på tider som inte går ihop på...

När det finns en väldigt enkel förklaring och en väldigt krånglig förklaring så vinner den enkla förklaringen. Det gjorde det i TR. Majas förklaring blir bara krångligare ju mer man granskar den. Jag blir väldigt förvånad om Hovrätten ändrar tingsrättens dom.

Jag tycker att bevisningen i TR har varit väldigt tunn, och domskälen bygger på indicier som jag inte anser är indicier om de inte understöds av antingen stödbevisning eller tydlig argumentation som gör andra alternativ mer eller mindre uteslutna. I annat fall ska det vara väldigt många indicier som pekar åt samma håll, men här tycker jag att det inte är så väldigt många.

Nu säger jag inte att Maja är oskyldig, det kan vara så att bevisningen är svag, men kan stärkas upp.

Naturligtvis vill jag inte att Maja om hon är skydlig till mord ska gå fri.

Att Majas förklaringar kan halta, verka orimliga, det är en sak. Det kan finnas skäl till det som inte innebär aktivt deltagande i mord; allt från att minnesbilderna blandats ihop till att hon faktiskt deltog.

Med samma bevisning som vi nu sett i TR tror jag på friande för mord, iaf lägre straff.

Men eftersom bådas försvarare har flaggat för att de överklagar, vilket gör att jag är ganska säker på att åklagaren även han kommer att stärka upp bevisningen. På det viset kommer vi närmare sanningen, även om det alltid är väldigt svårt att få fullständig sannning då de bägge nekar.

Man önskar alltid att alla vore ärliga, särskilt som det är så plågsamt för de efterlevande. Det har jag mycket svårt att förlåta Maja för faktiskt, även om hon varit under tron att lita på Johanna och rädd för att få ett till liv på sitt samvete.

Tyvärr är inte allt vitt eller svart.
Citera
2023-04-29, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag tycker att tanken är intressant, om det nu funnits ett tillfälle att få på TT en svart soppsäck under mordet är ju hennes möjligheter att åsamka motvärnsskador begränsat. TT kanske också rörde sig varför JJs tilltänka stryptag hamnade som en tumme i TTs öga vid något tillfälle, då det kanske i ett tumult inte var enkelt att lokalisera halsen under den svarta soppsäcken.

Men den stora pucken att förklara är hur man skulle fått på TT en svart soppsäck under tumultet.

Jag uppfattar det inte som att sop"säckarna" helt sitter på kroppen, och är inte riktigt helt på det klara med storleken på sagda säckar, så det finns ändå lite utrymme för det. Tanken slog mig när nån postade en del av ett förhör där JJ säger att hon inte vet hur TT såg ut i ansiktet innan tungan kom ut ur munnen.

Men det är som sagt en teori bara, det kan minst lika väl vara så att man bara försökt dölja kroppen så gott man kunnat.
Citera
2023-04-29, 21:56
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Att Maja höll tyst, inte tillkallade hjälp, inte gav sig av därifrån då hon blev varse om vad som hänt, utan aktivt hjälpte till att täcka, bära ner och frakta bort kroppen visar att hon med stor sannolikhet inte är oskyldig.

Till gravfridsbrott ja. Men vad gäller mord säger det ingenting.
Citera
2023-04-29, 22:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Livstidsdomar överklagas i princip alltid av försvaret.
Även Johannas advokat har överklagat Js livstidsdom.
Anser du att åklagaren inte heller där har kunnat visa att J är skyldig?
Ingen är skyldig, T råkade bara strypas ihjäl i badrummet av sina egna händer med tummarna mot mitten…..

Samma trams som alltid, ser jag.

Whataboutism förändrar inga faktum. Eller är ditt argument att bara för att Johanna är skyldig till mord så måste Maja också vara det?
Senast redigerad av flashmaner 2023-04-29 kl. 22:04.
Citera
2023-04-29, 22:03
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Nja, jag tror inte att Tove legat i förrådet men polisen kan ha undersökt det utrymmet.

Det hade varit intressant att få tillgång till slasken för att kunna läsa vad som har ansetts ointressant.

Men det verkar inte vara möjligt att få tillgång till den...
Inget som har framkommit, bara i källarutrymmet. Förrådet togs upp av advokaten och såvitt jag har förstått det så är den dörren olåst och utrymmet av storleken J:s kök - någon som kan verifiera?
Citera
2023-04-29, 22:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Ursäkta, men på vilket sätt har du konkret konstaterat att åklagaren misslyckades med att bevisa att Maja var med och mördade Tove?

Det är väl ändå rätt uppenbart. Han har inte presenterat några bevis för saken. Om du menar motsatsen så kan du väl förklara vilket eller vilka bevis detta i så fall är.
Citera
2023-04-29, 22:04
Medlem
Pythia_88s avatar
Ta med dig ”spelen” säger J till M när de sms:ar varandra, är ”spelen” ett annat ord för sopsäckarna?
Är det klarlagt om polis frågat M:s föräldrar om de haft svarta sopsäckar hemma? Om föräldrarna upptäckt att de är borta?
Om de köpts in av J, när gjordes inköpet?
Kan J och M ha fått nys om att T skulle till Nöjet den ödesdigra kvällen?
Citera
2023-04-29, 22:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Det låter fint och objektivt med "alla dörrar öppna". Men igen: Att MH är skyldig, med all logik det innebär, den dörren stänger du.

Nåväl, vi har alla våra bias.

Nej, den dörren har jag aldrig stängt helt.

På det vis att man som hårt manipulerad och hjärntvättad av Johanna, kan hennes tröghet att själv ifrågasätta och ta ställning har suddats ut. Hon lägger sitt liv i Johnnas armar likt ett barn på något sätt. Okritiskt gör det hon ombeds göra, likt en order.

Men jag ser även försök till att värja sig, en ovilja att "lyda" när det tar emot. Det är rätt vaga försök, men man kan förstå att Maja har respekt för Johanna. Det behöver inte vara på ett medvetet plan, men hon vet ju innerst inne hur det kan gå för dom som sätter emot.

Jag ser att Maja har känslor, till skillnad mot Johanna. Maja berättar om saker som att det är obehagligt med att huvudet slår i träden, att kroppen dras mot gruset... så hur skulle hon uppleva att döda?

Och som det har diskuterats nyligen i tråden; Majas seghet med att hjälpa till med bortforslandet av kroppen.

Varför följer inte Maja med till McD om hon nu är skyldig? varför sitta ensam med en död Tove? Borde vara väldigt jobbigt för henne. Eller varför inte frakta bort cykeln då istället? Göra något, vad som helst. Hon vet ju att Albin ringde och att Tove sa att hon var med dom.

Jag har inte dörrar öppna för att det ska "låta fint".

Jag har dörrar öppna för att jag inte ser tydligt hur det ligger till. Det är väl ett försök till att motverka bias, som du påstår att jag lider av. Bra dock att förstå att i alla har detta problem, det är svårt att vara objektiv.
Citera
2023-04-29, 22:13
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Ta med dig ”spelen” säger J till M när de sms:ar varandra, är ”spelen” ett annat ord för sopsäckarna?
Är det klarlagt om polis frågat M:s föräldrar om de haft svarta sopsäckar hemma? Om föräldrarna upptäckt att de är borta?
Om de köpts in av J, när gjordes inköpet?
Kan J och M ha fått nys om att T skulle till Nöjet den ödesdigra kvällen?
Eller så kan det vara hantverkarna som använt dessa till annat än Toves jacka,handväska och duons kissstrumpor...
Citera
2023-04-29, 22:22
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Eller så kan det vara hantverkarna som använt dessa till annat än Toves jacka,handväska och duons kissstrumpor...

Så kan det vara även om det är ovanligt att hantverkare lämnar kvar soppåsar. Info om det finns säkert i slasken eftersom soppåsarna varit en del av ”verktygen” som använts vid mordet.
Ang väskan så fanns så vitt jag läst inga spår efter bränd plast på det som varit dragkedja men mitt minne kan svikta. Ej heller bränd plast på den eldpåverkade ciderburken som någon påstår låg i T:s väska.
Är det helt klarlagt att T:s väska och jacka lades i en svart sopsäck och antändes?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in