Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Måste jag skriva att jag tror? Det är väl ganska självklart jag inte kan veta syftet med varför J eller M säger eller inte säger nåt. Men jag ska vara tydligare i framtiden.
Att M har mycket att vinna på att utmåla J hemskare än vad hon är, är väl ändå ganska logiskt med tanke på att hela hennes försvar går ut på att J ensam ska ses som skyldig för mordet. Hon har återigen en väldigt bra anledning att ljuga. Enligt henne själv hamnar hon chock och förtränger minnet. Och trots att hon inte är nån pratkvarn direkt så flyter det på rätt bra när hon minns alla detaljer om J direkt efter mordet. Ex, hur J diggar till musiken, hur länge sedan det var som J var så glad, hon är euforiskt m.m. Hon fyller även på i rätten och förklarar vilka tillmälen J använder på alla hon hatar. Och givetvis att J haft tankar på att ha ihjäl M s bror och ex, trots att ingenting har framkommit att hon skulle haft något emot dessa. Men M råkar däremot ha det.
Visst skulle M kunna ha anledning att utmåla J värre än vad hon är. Jag tror dock inte att hon gör det med lögner. Att M berättar med flyt tolkar jag som att hon berättar något upplevt. Det skulle även kunna vara något väldigt väl inövat, men mängden detaljer motsäger det.
J bär på alla mordiska tankar och ser det som lösning på allas problem, inte bara sina egna. M har inte gett uttryck för något sådant, tvärt om. Jag skulle kunna tänka mig att M kanske har en morbid humor eftersom hon inte dragit öronen åt sig, men mordisk tror jag inte hon är.
Citat:
Beskrivningen av M innan hon träffade J var isåfall när hon var 15 år. (Har inte lyssnat på podden om det är där M beskrivs som snäll och empatisk.) Det händer mycket på 3 år i den åldern. Jag trodde själv hon var en omtänksam varm människa innan jag läste FuP och lyssnade på rättegången. Där träder en annan person fram, någon som skriker på folk på gatan (minns inte vilken av tjejerna), går hem till Tove s pojkvän och fysiskt försöker tränga sig in, där en vettskrämd T har låst in sig och till slut skär sig i benet. Är medveten om en reell mordbrand där hon både vet tid och plats den ska utföras. Har bitchig attityd på Nöjet och ses 3 gånger gå in och ut för att se om T är kvar. Detta 30 min efter att hon sagt till vakten att kasta ut T. Låter det rimligt att hon vänder på en femöring och säger att hon följer med till J så länge det inte blir bråk? Att hon säger att hon lägger sig för det är inte hennes konflikt?
Den förändringen tror jag kan skrivas på Js konto, dels hennes direkta påverkan men även en önskan hos M att leva upp till Js förmodade förväntningar.
Citat:
Vi leker med tanken att M talar sanning. Tycker du då att det är skilt från verkligheten att hon tänker på T s anhöriga och väljer att berätta vart kroppen är när hon är oskyldig till mordet och tvingad att bära kroppen?
Tyvärr tror jag det. Jag tror att huvudet är fullt av andra tankar och främst tankar runt sin egna situation.
Om man är ensam GM och överväldigad av skuld och ånger kan jag möjligtvis tänka mig att tankar även kan gå till offret och dess nära och kära, men knappast inte annars.
Citat:
Enligt henne själv var hon inte rädd för J innan häktningen. Om hon sätter sig själv i första rum som vi kan utgå från. Vad betalar hon för pris för att berätta isåfall?
Jag har också funderat mycket över varför hon inte berättat hela sanningen, för det tror jag inte att hon gjort. Tre anledningar kan jag hitta:
1 att hon inte vill lämna ut J (Ja, jag hör protesterna. Förklarar senare.)
2 att hon är rädd för J (som ovan)
3 att hon då även skulle röja sin egen medverkan
4 att hon faktiskt inte vet mer än hon sagt om själva händelsen.
Fyran ser jag som fullt möjlig, men den kräver ingen närmare förklaring.
En kombination av övriga tre ser jag som en möjlighet.
1 Det är ytterst lite M berättat om Js förehavanden i lgh och efteråt, endast samtal med T, strypning, McD-resa, svepning, bärkommando och känsloyttringar. Här hade hon verkligen haft möjlighet att slänga J under bussen, vilket hon inte gjort, bara samtalet och känsloyttringarna skiljer sig från Js story. Det sistnämnda är givet komprometterande, men det kommer spontant utan att hon stakar sig nämnvärt, vilket jag tycker talar för att det är upplevt.
Allt övrigt om Js tidigare "bravader", där M berättat detaljrikt och lite kulsprutelikt tolkar jag som att hon äntligen kunnat få lätta på trycket av den tunga, svarta, börda jag tror att hon burit och det bara forsar ur henne.
Efter att ha varit så tighta i flera år kan man väl förmoda att M fortfarande har starka känslor för J och innerst inne vill ha kvar henne som bästis, även om känslorna kanske blivit något ambivalenta.
Och vanan att inte berätta om Js förehavanden kan också omedvetet ligga djupt rotad.
2 Att M skulle vara rädd för J, ser jag som mångfacetterat.
Jag tror att rädslan för att J ska förskjuta henne hela tiden legat och skramlat i det omedvetna och påverkat många av Ms beslut.
M har troligtvis varit rädd för att bära T, men jag tror det varit en allmän rädsla och inte direkt en rädsla för J. Den ser jag som en efterkonstruktion, skapad med hjälp av FL och Svegfors.
M är inte dummare än att hon begriper att T inte kan ligga kvar i lgh utan måste iväg. Det I kombination med att hon vill ställa upp för J och är rädd att bli förskjuten tror jag är anledningen till att hon inte vågar säga nej. Jag tror dock inte M ser det bakomliggande utan upplever endast att hon känner sig tvingad, vilket hon ju i praktiken också är om än inte av J.
M kan mycket väl, med hjälp, byggt upp en rädsla för J och vad hon skulle kunna vedergälla med. Att den faran inte lär vara överhängande de närmaste decennierna är det inte helt säkert hon mentalt landat i. Det kanske delvis kan spärra vad M vågar säga.
Citat:
Vilken sofistikerad beräknande lögn syftar du på?
Jag har uppfattat att du ser Ms beskrivning av Js känsloyttringar efter dumpningen och dagen efter, som lögner.
För att producera dylika lögner krävs tankeoperationer i flera led; J ska misstänkliggöras, lämpligt sammanhang att presentera lögnen ska utväljas, en trovärdig lögn ska skapas och en sammanvävning av sanning och lögn ska åstadkommas.
Jag tror inte att M har förmåga att genomföra en sådan avancerad operation.