2023-04-29, 19:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Att kroppen då var inlindad i lakan och plastpåsar är kanske förklaringen? .

Lakan tror jag inte hjälper.
Plastpåsarna blir jag inte klok på.

Det logiska är ju att ta på plastpåsar för att skydda bilen, men samtidigt väldigt svårt att bra grepp med plastpåsar som glider av i trappen, verkar väldigt klurigt.

Maja och Johanna har ju helt olia versioner här också.
Citera
2023-04-29, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
ch venor

Kanske pappan har lärt henne hur man sänker en person på bara några sekunder, via tryck på artärer och vener på halsen?

Man kan på detta sätt inkapacitera en person, sen är själva strypningen en "baggis". Behövs inte ens en medhjälpare.

Pappan är ju Israel från början och gjort värnplikten där. Där lär man sig ett och annat...

Detta är bara en teoretisk abrovink som jag har i åtanke.

Fy fasen, om det är så hoppas jag verkligen att det kommer fram!!
Citera
2023-04-29, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lakan tror jag inte hjälper.
Plastpåsarna blir jag inte klok på.

Det logiska är ju att ta på plastpåsar för att skydda bilen, men samtidigt väldigt svårt att bra grepp med plastpåsar som glider av i trappen, verkar väldigt klurigt.

Maja och Johanna har ju helt olia versioner här också.

Eftersom T s kläder troligen var blöta av urin var påsarna kanske till för att skydda från att det blev blötti i trappan och i bilen. Kanske dom även försökt dra av byxorna av den anledningen. Soppåsarna låg väl i köket? Så att dom träddes på redan i lägenheten låter logiskt. Istället för att ta med sig påsarna och trä på dom i bilen som M säger.
Citera
2023-04-29, 19:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Måste jag skriva att jag tror? Det är väl ganska självklart jag inte kan veta syftet med varför J eller M säger eller inte säger nåt. Men jag ska vara tydligare i framtiden.

Att M har mycket att vinna på att utmåla J hemskare än vad hon är, är väl ändå ganska logiskt med tanke på att hela hennes försvar går ut på att J ensam ska ses som skyldig för mordet. Hon har återigen en väldigt bra anledning att ljuga. Enligt henne själv hamnar hon chock och förtränger minnet. Och trots att hon inte är nån pratkvarn direkt så flyter det på rätt bra när hon minns alla detaljer om J direkt efter mordet. Ex, hur J diggar till musiken, hur länge sedan det var som J var så glad, hon är euforiskt m.m. Hon fyller även på i rätten och förklarar vilka tillmälen J använder på alla hon hatar. Och givetvis att J haft tankar på att ha ihjäl M s bror och ex, trots att ingenting har framkommit att hon skulle haft något emot dessa. Men M råkar däremot ha det.

Visst skulle M kunna ha anledning att utmåla J värre än vad hon är. Jag tror dock inte att hon gör det med lögner. Att M berättar med flyt tolkar jag som att hon berättar något upplevt. Det skulle även kunna vara något väldigt väl inövat, men mängden detaljer motsäger det.

J bär på alla mordiska tankar och ser det som lösning på allas problem, inte bara sina egna. M har inte gett uttryck för något sådant, tvärt om. Jag skulle kunna tänka mig att M kanske har en morbid humor eftersom hon inte dragit öronen åt sig, men mordisk tror jag inte hon är.

Citat:
Beskrivningen av M innan hon träffade J var isåfall när hon var 15 år. (Har inte lyssnat på podden om det är där M beskrivs som snäll och empatisk.) Det händer mycket på 3 år i den åldern. Jag trodde själv hon var en omtänksam varm människa innan jag läste FuP och lyssnade på rättegången. Där träder en annan person fram, någon som skriker på folk på gatan (minns inte vilken av tjejerna), går hem till Tove s pojkvän och fysiskt försöker tränga sig in, där en vettskrämd T har låst in sig och till slut skär sig i benet. Är medveten om en reell mordbrand där hon både vet tid och plats den ska utföras. Har bitchig attityd på Nöjet och ses 3 gånger gå in och ut för att se om T är kvar. Detta 30 min efter att hon sagt till vakten att kasta ut T. Låter det rimligt att hon vänder på en femöring och säger att hon följer med till J så länge det inte blir bråk? Att hon säger att hon lägger sig för det är inte hennes konflikt?

Den förändringen tror jag kan skrivas på Js konto, dels hennes direkta påverkan men även en önskan hos M att leva upp till Js förmodade förväntningar.
Citat:
Vi leker med tanken att M talar sanning. Tycker du då att det är skilt från verkligheten att hon tänker på T s anhöriga och väljer att berätta vart kroppen är när hon är oskyldig till mordet och tvingad att bära kroppen?

Tyvärr tror jag det. Jag tror att huvudet är fullt av andra tankar och främst tankar runt sin egna situation.
Om man är ensam GM och överväldigad av skuld och ånger kan jag möjligtvis tänka mig att tankar även kan gå till offret och dess nära och kära, men knappast inte annars.

Citat:
Enligt henne själv var hon inte rädd för J innan häktningen. Om hon sätter sig själv i första rum som vi kan utgå från. Vad betalar hon för pris för att berätta isåfall?

Jag har också funderat mycket över varför hon inte berättat hela sanningen, för det tror jag inte att hon gjort. Tre anledningar kan jag hitta:
1 att hon inte vill lämna ut J (Ja, jag hör protesterna. Förklarar senare.)
2 att hon är rädd för J (som ovan)
3 att hon då även skulle röja sin egen medverkan
4 att hon faktiskt inte vet mer än hon sagt om själva händelsen.

Fyran ser jag som fullt möjlig, men den kräver ingen närmare förklaring.
En kombination av övriga tre ser jag som en möjlighet.

1 Det är ytterst lite M berättat om Js förehavanden i lgh och efteråt, endast samtal med T, strypning, McD-resa, svepning, bärkommando och känsloyttringar. Här hade hon verkligen haft möjlighet att slänga J under bussen, vilket hon inte gjort, bara samtalet och känsloyttringarna skiljer sig från Js story. Det sistnämnda är givet komprometterande, men det kommer spontant utan att hon stakar sig nämnvärt, vilket jag tycker talar för att det är upplevt.

Allt övrigt om Js tidigare "bravader", där M berättat detaljrikt och lite kulsprutelikt tolkar jag som att hon äntligen kunnat få lätta på trycket av den tunga, svarta, börda jag tror att hon burit och det bara forsar ur henne.

Efter att ha varit så tighta i flera år kan man väl förmoda att M fortfarande har starka känslor för J och innerst inne vill ha kvar henne som bästis, även om känslorna kanske blivit något ambivalenta.

Och vanan att inte berätta om Js förehavanden kan också omedvetet ligga djupt rotad.

2 Att M skulle vara rädd för J, ser jag som mångfacetterat.
Jag tror att rädslan för att J ska förskjuta henne hela tiden legat och skramlat i det omedvetna och påverkat många av Ms beslut.

M har troligtvis varit rädd för att bära T, men jag tror det varit en allmän rädsla och inte direkt en rädsla för J. Den ser jag som en efterkonstruktion, skapad med hjälp av FL och Svegfors.

M är inte dummare än att hon begriper att T inte kan ligga kvar i lgh utan måste iväg. Det I kombination med att hon vill ställa upp för J och är rädd att bli förskjuten tror jag är anledningen till att hon inte vågar säga nej. Jag tror dock inte M ser det bakomliggande utan upplever endast att hon känner sig tvingad, vilket hon ju i praktiken också är om än inte av J.

M kan mycket väl, med hjälp, byggt upp en rädsla för J och vad hon skulle kunna vedergälla med. Att den faran inte lär vara överhängande de närmaste decennierna är det inte helt säkert hon mentalt landat i. Det kanske delvis kan spärra vad M vågar säga.

Citat:
Vilken sofistikerad beräknande lögn syftar du på?
Jag har uppfattat att du ser Ms beskrivning av Js känsloyttringar efter dumpningen och dagen efter, som lögner.
För att producera dylika lögner krävs tankeoperationer i flera led; J ska misstänkliggöras, lämpligt sammanhang att presentera lögnen ska utväljas, en trovärdig lögn ska skapas och en sammanvävning av sanning och lögn ska åstadkommas.
Jag tror inte att M har förmåga att genomföra en sådan avancerad operation.
Citera
2023-04-29, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Instämmer. Hade inte telefonspårning avslöjat vart de åkte med kroppen, hade den troligen inte hittats på väldigt länge, kanske aldrig. Djur och väder hade också gjort att det inte gått att konstatera mord. Istället hade de hållit fast vid historien att T cyklade hem och att de inte visste något mer.

Några spår efter våld och mord fanns inte i Js lägenhet, spåren efter T i Js bil fanns i baksätet där T mycket väl kunde ha suttit någon gång. Om spår hade hittats i bagageutrymmet hade det varit en helt annan sak. Inte hade någon av dem heller några motvärnsskador efter bråk.

Utan kropp fanns det nog inte så mycket som kunde fått dessa ihärdiga lögnare att till slut börja berätta. Utan kropp och berättelse hade de inte kunnat dömas för mord, sannolikt gått helt fria.
Mordet på T hade troligen aldrig klarats upp utan telefonspårning, dessutom är både J och M statistiskt helt osannolika mördare.

Håller med, kroppen låg även i extremt tät skog och det hade varit svårt att hitta henne där utan telefon spårningen.
Citera
2023-04-29, 20:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
03.15 - 03.21. Det finns lite tid där i alla fall.

Jag förstår varför man tvivlar på M:s version men tycker inte man ska dra så stora växlar just på ljud som man anser att hon borde ha hört. Det är högst individuellt hur ljudkänslig och lättväckt man är. Och ljuden från dessa bestyr är inte överdrivet höga. Plocka fram lakan under sängen låter ju inte som en påsksmällare direkt.

Sedan har vi 03.37 - 03.45. 4 minuter samtal och förberedelser efter väckning och 4 minuter ner till bilen. Det är tajt men inte omöjligt. Hur som helst uppger J i sin version att de inte har gjort något med kroppen innan hon kommer tillbaka med bilen utan att det är först då som man börjar linda in den i lakan. Att få tiden att räcka till då blir väldigt svårt. Då blir det faktiskt mer realistiskt om det är som M säger att T redan är inlindad när hon vaknar och får syn på henne.

Om vi istället rekonstruerar en tidslinje med M som medgärningsman så blir hennes passivitet ganska märklig.

Först ingen skymt och inga ljud från henne alls när grannen får syn på J. Varför är hon inte med J när de ska röja undan spåren? Det måste ju ligga i hennes intresse också.

Sedan knäpptyst i lägenheten enligt grannpappan från 02.47 - 03.08. Inga fotsteg från en nervös M som vandrar av och an. Inga ljud som tyder på hantering av den döda kroppen. Ingen aktivitet eller rörelse på mobilen förutom svar på J:s sms. Hon har senare googlat på "kvinnofängelse", men inga sådana sökningar nu. M hade också själv kunnat köra bort cykeln när J blev tvungen att göra sin skenmanöver. Men nej, inga tecken på någon verksamhet alls.

Sen har vi hamburgaren som hon uppenbart åt upp.
Efter detta måste de ha satt igång tillsammans med att linda in kroppen i lakan men det säger som sagt inte J något om själv i förhören utan hon placerar också detta moment efter cykelturen.

När J ger sig iväg ut på cykeln finns åter inga uppgifter om vad M skulle ha gjort under tiden. Varför hängde hon inte med? Varför sitter hon bara och rullar tummarna?

Hon kommer bara in som en aktiv deltagare i J:s berättelse vid i princip de tider som hon själv har medgett att hon gjort något.
Har du tittar på bilderna av lägenheten i aktbilaga 156? Sovalkoven bild 17-19. Det är supertrångt. Sängkläderna finns i plastbackar under sängen. Så för att få fram lakanet ska Johanna ha dragit fram en plastback från under sängen. Att dra fram en sån plastlåda under sängen hörs.

Jag har också funderat över Majas passivitet. Precis som du säger så hade hon kunnat flytta cykeln när Johanna åker till Donken. Eller varit mer aktiv när det gäller att tänka ut planer, flytta kroppen osv. Jag tror att hon egentligen inte vill mörda Tove, hon är med för Johannas skull. Det är det som TR kommer fram till när de säger att Johanna har avsiktsuppsåt och Maja har insiktsuppsåt. Johanna är medveten om att hon dragit in en motvillig Maja i det här och därför får Johanna ta allt ansvar för att tänka ut planer och ta det största ansvaret i de gemensamma momenten.
Citera
2023-04-29, 20:04
Medlem
Citat:
Eftersom T s kläder troligen var blöta av urin var påsarna kanske till för att skydda från att det blev blötti i trappan och i bilen. Kanske dom även försökt dra av byxorna av den anledningen. Soppåsarna låg väl i köket? Så att dom träddes på redan i lägenheten låter logiskt. Istället för att ta med sig påsarna och trä på dom i bilen som M säger.

Jag har lanserat en idé om att åtminstone den ena påsen åker på redan under själva mordet, men vet inte hur det håller ihop med resten av bevisningen. Det är svårt att riktigt få ihop varför påsarna ska på öht annars.
Citera
2023-04-29, 20:10
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Jag har lanserat en idé om att åtminstone den ena påsen åker på redan under själva mordet, men vet inte hur det håller ihop med resten av bevisningen. Det är svårt att riktigt få ihop varför påsarna ska på öht annars.

Om polisen hittar spår efter ett BO i bakluckan på din bil leder det med all sannolikhet till fällande dom.
Citera
2023-04-29, 20:19
Avslutad
Citat:
DNA från Tove säkrades med tejp från vänstra sidan av baksätet i bilen, där hennes underkropp var. DNA kan utvinnas från urin om man har mycket urin. Jag är ingen expert men det kan vara så att Toves byxor var rejält blöta och vätte ner baksätet och att DNAt kommer därifrån.
Citera
2023-04-29, 20:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Inte skulle J släpa ut en död ut i trappan till ett offentligt utrymme när hon vet att dom observanta grannarna under är vakna och inte drar sig för att gå upp och ställa frågor. Övriga grannar ha hon ingen koll på. Men det är iaf ologiskt att bära ut en kropp från ett utrymme man själv har kontroll över till ett offentligt där vad som helst hända. Förrådet är i klass med grepen!
Jag har funderat över varför J säger åt M direkt att hon måste hjälpa till att bära. Eller är det bara M som sagt det?

Hur kan J veta att hon behöver bärhjälp? Har hon flyttat T så hon vet hur tung hon är?

Allt annat har J dragit igång på egen hand. Hon vill ha T med på vägen, hon har fällt T, hon har gett sig iväg för att flytta cykeln sedan bär hon själv ner T för halva trappan (eller är det sista bara Ms ord också?) och slutligen lyfter hon själv in T I bilen.
Citera
2023-04-29, 20:35
Medlem
LeeVans avatar
T:s mobil har tydligen inte kunnat positionerats till Storgatan 71 utan till Lärkgatan 9D. Där har T vid något tidigare tillfälle varit och ”tittat” på en lägenhet. Är det orsaken till att det blir såhär galet?
Aktbil 153 s. 155

Eller vad är det jag missar?
Citera
2023-04-29, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.

Jag tycker att tanken är intressant, om det nu funnits ett tillfälle att få på TT en svart soppsäck under mordet är ju hennes möjligheter att åsamka motvärnsskador begränsat. TT kanske också rörde sig varför JJs tilltänka stryptag hamnade som en tumme i TTs öga vid något tillfälle, då det kanske i ett tumult inte var enkelt att lokalisera halsen under den svarta soppsäcken.

Men den stora pucken att förklara är hur man skulle fått på TT en svart soppsäck under tumultet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in