2023-04-29, 17:14
Medlem
Tycker det är konstigt att varken polis eller åklagare någonsin trott på detta förrådet! Ni vet inte ens om det är upplåst eller går att pressa in en kropp där. Hade polisen någon gång varit intresserad av förrådet hade det stått om det i fup. Men det nämns inte där, och det beror på att det där förrådet är helt jäkla irrelevant. Man hade sökt med hund där om misstanke fanns, kolla efter blod och DNA. Det är något Maja hasplat ur sig som en nödlögn och direkt tror folk här att det är rimligt. Vet inte ens om jag ska skratta eller gråta längre.
Citera
2023-04-29, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag håller helt med dig!

Ja det tror jag, jag tror att JJ ville använda poliserna till ett slags alibi, alltså slå ihjäl TT på vägen och hävda att TT hoppade på JJ och att JJ "bara" försvarade sig.

Både JJ själv och andra runt JJ har ju vittnat om att JJ gillar att redigera/klippa ihop små film/videosnuttar (hatlåten har väl något tillhörande "bildspel" på dem JJ hatar), så båda kan ju ha rätt......

Det kanske finns en "film", men att den är falsk.......påhittad ihopredigerad av JJ.

Tack snälla! Usch, jag förstår inte hur man kan anklaga någon som faktiskt var den enda av grannarna som gjorde något.
Någon yttrade sig om att han skjutsade en mördare till McDonalds, hur fan kunde han göra det? Osv.. Jösses, jag blir så arg och ledsen för grannens skull . Hade Johanna tex varit sambo med någon som misshandlade henne el något liknande, då hade han alla ggr reagerat annorlunda och sökert ringt polisen. Men detta är en tjej som bodde ensam och hade mycket fester. Dessutom var hon alltid trevlig. Inte fan dyker tanken upp direkt att hon höll på att mörda någon och jag hade också köpt Johannas berättelse om att det var en full kompis som ramlade. Helt normalt, hur många ggr har inte jag själv + vänner varit kalasfulla och ramlat o spytt i yngre dagar. Inget konstigt alls! Jag tror att grannen lider så in i helvete och anklagar kanske sig själv för att han inte ringde polisen! Nää, fy bubblan! Jag är fortfarande så osäker på Maja men hon ska givetvis ha ett straff, sedan tror jag att hon kommer undan med mord och får ett lindrigt straff. Men jag skiter i fullständigt i hennes diagnoser, hon var med och höll tyst så länge och det är åt helvete för jävligt!! I mina ögon är både Johanna och Maja smuts!
Citera
2023-04-29, 17:26
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Tycker det är konstigt att varken polis eller åklagare någonsin trott på detta förrådet! Ni vet inte ens om det är upplåst eller går att pressa in en kropp där. Hade polisen någon gång varit intresserad av förrådet hade det stått om det i fup. Men det nämns inte där, och det beror på att det där förrådet är helt jäkla irrelevant. Man hade sökt med hund där om misstanke fanns, kolla efter blod och DNA. Det är något Maja hasplat ur sig som en nödlögn och direkt tror folk här att det är rimligt. Vet inte ens om jag ska skratta eller gråta längre.
Nja, jag tror inte att Tove legat i förrådet men polisen kan ha undersökt det utrymmet.

Det hade varit intressant att få tillgång till slasken för att kunna läsa vad som har ansetts ointressant.

Men det verkar inte vara möjligt att få tillgång till den...
Citera
2023-04-29, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Borde även ta tid att vända på kroppen i trapphuset när dom bär ut Tove.

Maja uppger att Johanna håller i överkroppen o drar ner kroppen ca halva trappan, men helt plötsligt är det Maja som håller i benen o går baklänges ner i trappan.

Har även reflekterat över när Maja konfronteras med uppgiften att hon höll fast Toves armar vid strypningen så uppger Maja att den enda gången hon håller i händer/handled var i så fall vid förflyttning av kroppen.
Men vad jag minns av alla förhör så uppger Maja att hon bär/håller i benen, det är Johanna som håller, bär eller drar i överkroppen vid förflyttningarna.

( taget ur mitt minne nu, så med reservation för minnesfel 😉 )

Huvudbry även över när sopsäckarna drogs över kroppen.
Kan inte vara smart att bära ut kroppen från lägenheten inlindad i sopsäckar, med tanke på att plast prasslar rätt bra. ( Är Johannas uppgifter att sopsäckarna drogs över kroppen i lägenhetens hall.)

Sen att Johanna skulle dragit på sopsäckarna över kroppen i bilens baksäte som Maja uppger tror jag inte alls på.
Detta skulle gjorts när dom var på plats i skogen före förflyttning från bil till FP.
Är det inte smartare att dra ut kropp från bilen, sen på marken trä över sopsäckarna?
Vaket av dig! Ja Maja säger i alla förhör att hon håller Tove i benen när hon bär. Men i förhöret den 11/1, när hon konfronteras med att Johanna sagt att hon hållit i Toves händer i badrummet "minns" Maja plötsligt att hon hållit i Toves händer vid ett tillfälle:

Citat:
M: Jag, ja. Alltså, nej ja de gånger jag skulle hållit i handled i händerna eller handledarna det
är när vi ska bestämma hur vi ska få ner kroppen, eh, i trapphuset och sen i skogen för
Johanna vänder på Tove så att hon släpar benen istället så håller jag i händerna för jag minns
att Toves huvud slår i ett träd eller någon sten där ute.
F: Jag uppfattar att det här är en beskrivning av hur det var ute i skogen på platsen där när ni
lämnade Tove?
M: Ja. Mmm.
F: Okej. Så hur menar du att Johanna vände på Tove eller hur var det du sa?
M: Eller, eh, ja hon, eh, hon släpar, alltså hon släpade ju först, eh, henne så att hon höll i, höll
i händerna eller ja precis och sen så en bit in i skogen så vill Johanna liksom vända på henne
så att hon höll i fötterna istället och jag skulle hålla i händerna.
Stämmer inte med Johannas berättelse. Johanna säger att hon öppnade vänster bakdörr och drog ut Tove i fötterna. Och att hon sen släpade Tove i benen mot skogen. Maja uppger att hon ska ha hjälpt till att bära helt kort vid nåt tillfälle, Johanna säger att hon släpar själv (skyddar Maja?) medan Maja lyser.

Underligt att Maja minns så exakt när och var hon ska ha burit Tove i händerna, annars har hon ju ett väldigt blurrigt minne.
Citera
2023-04-29, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Nja, jag tror inte att Tove legat i förrådet men polisen kan ha undersökt det utrymmet.

Det hade varit intressant att få tillgång till slasken för att kunna läsa vad som har ansetts ointressant.

Jag tror som dej att det finns där. Förmodligen för att de direkt uteslöt det utrymmet. Dörren är precis vid Js dörr så de har knappast bara struntat i att undersöka det utrymmet.
Citera
2023-04-29, 17:57
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men kan hon inte ha dragit in kroppen precis efter att mordet avslutats, och Johanna ska iväg för att göra sig av med Toves saker?

Ca 15 minuter efter döden börjar en kropp utsöndra kadaverin. Likhundar är tränade att markera för kadaverindoft.
Ut i trapphuset från lägenheten och in i förrådet är det trösklar, det fanns också enligt uppgift urin efter T på golvet i badrummet.

Att J ensam skulle dragit ut Ts kropp över trösklarna in i förrådet och sedan tillbaka igen - utan spår av DNA, urin eller kadaverin efter T varken i farstun, på trösklarna eller i förrådet är osannolikt.

Att det inte fanns mer spår efter T i trapphuset när kroppen bars ner beror på att de var två som bar kroppen och att den var inlindad i lakan och plastpåsar.
Hade J verkligen släpat och dragit ut Ts kropp till förrådet och låtit den ligga där hade det efterlämnat spår.
Citera
2023-04-29, 18:00
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Underligt att Maja minns så exakt när och var hon ska ha burit Tove i händerna, annars har hon ju ett väldigt blurrigt minne.

M vill kanske förklara varför det kan hittas spår på Ts händer efter M?
Spår som egentligen uppkom av att M höll fast Ts händer i badrummet.
Citera
2023-04-29, 18:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jo men om man (du?) tror på Majas berättelse att Johanna gömde kroppen så måste man ju tänka att Johanna ursprungligen hade tänkt hantera kroppen utan Majas vetskap och hjälp. Sen ändrar sig Johanna. Att plötsligt bestämma sig för att inviga en person i att man begått mord är en stor grej.

Varför ändrar sig Johanna? Det måste ju vara en bra anledning. Hon kan ju inte ha känt sig säker på att Maja skulle hjälpa till eller ens hålla tyst, då hade hon ju sagt nåt från början.

Det duger inte att bara lämna såna viktiga frågor obesvarade om man vill hävda att Majas berättelse är sann. Det måste finnas en plausibel orsak och den måste man kunna redogöra för. Annars blir det ännu en konstighet i Majas berättelse som inte går ihop. Och då åker hon in på livstid, rättmätigt.

Vadå, hur blir jag plötsligt skyldig att ge svar till dig på en massa "viktiga obesvarade frågor", som du nu kommer på utifrån en teori du har om Majas "sanning"? Närdå? Menar du att man ska ha ett helt paket, färdigpaketerad teori, med svar på alla frågor i ett och samma inlägg?

Jag har ingen skyldighet att bevara någonting. Dessutom har du fel.

VAR har jag sagt att jag tror på Majas "berättelse" eller att den är sann? Jag har inte hävdat någonting.

Det man måste utgå från, är ju att kontrollera i tidslinjen vad som är möjligt/inte möjligt. Och där finns den lilla möjligheten till rimligt tvivel.

För det är väl ändå så vårt rättssystem fungerar, att vi ska inte döma någon om det finns rimligt tvivel.

Det är ju inte Majas berättelse, det om att kroppen gömts. Hon får ju en fråga, och hon säger ju att hon inte vet var kroppen är, men lämnar exempel på var Johanna skulle ha gömt den.

Majas berättelse är ju att hon inte ser någon kropp när hon möter Johanna och går till toan. Hennes berättelse är inte att Johanna har gömt kroppen.

Vad jag tror, lämnar jag nu därhän för tillfället, men jag har tidigare förklarat vad min huvudtes är. Och det är inte vindsförrådet, klädkammaren eller köket. Det kan finnas många fler scenarior, allt är inte svart eller vitt, och jag har många gånger förklarat att jag lämnar alla dörrar öppna.

Om kroppen är undangömd, kan ju Johanna förstått medan hon drog kroppen, att det skulle vara enormt svårt att få ut kroppen själv, med att hålla porten, få in i bilen och dumpningen sedan.

Jag tror att om Maja såg Tove död på golvet, då fattade hon vad som hänt. Om Johanna säger att Maja måste hjälpa till, är det inte en fråga längre. Det är en order från en mördare, som man nu vet är kapabel till att döda.
Citera
2023-04-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ca 15 minuter efter döden börjar en kropp utsöndra kadaverin. Likhundar är tränade att markera för kadaverindoft.
Ut i trapphuset från lägenheten och in i förrådet är det trösklar, det fanns också enligt uppgift urin efter T på golvet i badrummet.

Att J ensam skulle dragit ut Ts kropp över trösklarna in i förrådet och sedan tillbaka igen - utan spår av DNA, urin eller kadaverin efter T varken i farstun, på trösklarna eller i förrådet är osannolikt.

Att det inte fanns mer spår efter T i trapphuset när kroppen bars ner beror på att de var två som bar kroppen och att den var inlindad i lakan och plastpåsar.
Hade J verkligen släpat och dragit ut Ts kropp till förrådet och låtit den ligga där hade det efterlämnat spår.

Det förvånar mig att det fortfarande finns de som tror på förrådstteorin.
Citera
2023-04-29, 18:19
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vilken välmening?

Nej, jag utesluter ingenting.

Men jag tror inte att Maja skulle var med på att vare sig planera ett mord, eller aktivt delta i ett pågående mord om hon visste vad som höll på att ske.

Det är stor skillnad på att tro och på att hålla dörrarna öppna.
Du utesluter det du vill utesluta, samma som i Wesström/Davidsson-mordet. (Som du gärna drar upp fastän inga likheter finns)
Du är bias då det gäller Maja och tror att du vet hur hon fungerar.
Citera
2023-04-29, 18:21
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Jag vill påstå att det är ett särdeles smart genomfört brott, under omständigheterna. Det finns i princip inga spår efter mordet på brottsplatsen, man har nästan lyckats elda bort kroppen och dessutom tar det flera veckor innan polisen hittar den. Hade det inte varit för grannen under hade det inte funnits en indicidekedja tillräcklig för att döma den ena av gärningsmännen, och med lite *tur* hade även den andra kommit undan om inte kroppen hittats.

Det enda som är klantigt i genomförandet är att JJ får med sig telefonen när dom ska dumpa kroppen - men det är nog återigen nåt vi får tacka den rådiga grannen för?

Instämmer. Hade inte telefonspårning avslöjat vart de åkte med kroppen, hade den troligen inte hittats på väldigt länge, kanske aldrig. Djur och väder hade också gjort att det inte gått att konstatera mord. Istället hade de hållit fast vid historien att T cyklade hem och att de inte visste något mer.

Några spår efter våld och mord fanns inte i Js lägenhet, spåren efter T i Js bil fanns i baksätet där T mycket väl kunde ha suttit någon gång. Om spår hade hittats i bagageutrymmet hade det varit en helt annan sak. Inte hade någon av dem heller några motvärnsskador efter bråk.

Utan kropp fanns det nog inte så mycket som kunde fått dessa ihärdiga lögnare att till slut börja berätta. Utan kropp och berättelse hade de inte kunnat dömas för mord, sannolikt gått helt fria.
Mordet på T hade troligen aldrig klarats upp utan telefonspårning, dessutom är både J och M statistiskt helt osannolika mördare.
Citera
2023-04-29, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234

Citat:
Ursprungligen postat av Romper

Inte skulle J släpa ut en död ut i trappan till ett offentligt utrymme när hon vet att dom observanta grannarna under är vakna och inte drar sig för att gå upp och ställa frågor. Övriga grannar ha hon ingen koll på. Men det är iaf ologiskt att bära ut en kropp från ett utrymme man själv har kontroll över till ett offentligt där vad som helst hända. Förrådet är i klass med grepen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in