Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Jo men om man (du?) tror på Majas berättelse att Johanna gömde kroppen så måste man ju tänka att Johanna ursprungligen hade tänkt hantera kroppen utan Majas vetskap och hjälp. Sen ändrar sig Johanna. Att plötsligt bestämma sig för att inviga en person i att man begått mord är en stor grej.
Varför ändrar sig Johanna? Det måste ju vara en bra anledning. Hon kan ju inte ha känt sig säker på att Maja skulle hjälpa till eller ens hålla tyst, då hade hon ju sagt nåt från början.
Det duger inte att bara lämna såna viktiga frågor obesvarade om man vill hävda att Majas berättelse är sann. Det måste finnas en plausibel orsak och den måste man kunna redogöra för. Annars blir det ännu en konstighet i Majas berättelse som inte går ihop. Och då åker hon in på livstid, rättmätigt.
Vadå, hur blir jag plötsligt skyldig att ge svar till dig på en massa "
viktiga obesvarade frågor", som du nu kommer på utifrån en teori du har om Majas "sanning"? Närdå? Menar du att man ska ha ett helt paket, färdigpaketerad teori, med svar på alla frågor i ett och samma inlägg?
Jag har ingen skyldighet att bevara någonting. Dessutom har du fel.
VAR har jag sagt att jag tror på Majas "berättelse" eller att den är sann? Jag har inte
hävdat någonting.
Det man måste utgå från, är ju att kontrollera i tidslinjen vad som är möjligt/inte möjligt.
Och där finns den lilla möjligheten till rimligt tvivel.
För det är väl ändå så vårt rättssystem fungerar, att vi ska inte döma någon om det finns rimligt tvivel.
Det är ju inte Majas berättelse, det om att kroppen gömts. Hon får ju en fråga, och hon säger ju att hon inte vet var kroppen är, men lämnar exempel på var Johanna skulle ha gömt den.
Majas berättelse är ju att hon inte ser någon kropp när hon möter Johanna och går till toan. Hennes berättelse är inte att Johanna har gömt kroppen.
Vad jag tror, lämnar jag nu därhän för tillfället, men jag har tidigare förklarat vad min huvudtes är. Och det är inte vindsförrådet, klädkammaren eller köket. Det kan finnas många fler scenarior, allt är inte svart eller vitt, och jag har många gånger förklarat att jag lämnar alla dörrar öppna.
Om kroppen är undangömd, kan ju Johanna förstått medan hon drog kroppen, att det skulle vara enormt svårt att få ut kroppen själv, med att hålla porten, få in i bilen och dumpningen sedan.
Jag tror att om Maja såg Tove död på golvet, då fattade hon vad som hänt. Om Johanna säger att Maja måste hjälpa till, är det inte en fråga längre. Det är en order från en mördare, som man nu vet är kapabel till att döda.