2023-04-29, 18:19
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast om man jämför med den teori om händelseförloppet som polis och åklagare lade fram på pressträffen så har väl inte Lampers nygamla teori mycket till förklaringsvärde. Det där verkar ju mer vara en teori om hur SE var som person. Den förklarar inte vad SE gjorde från att han stämplade ut och till att han sedan kom tillbaka till Skandia, och den förklarar inte vad Palme råkade ut för.

Förklaringsvärdet ligger ju i att det går att förklara Engströms beteende med att han är "knäpp" och uppmärksamhetssökande. En självcentrerad Alf Lundin typ.

Poängen är ju inte att det är så. Poängen är att det kan vara så.

Och jag säger inte någonstans att den förklaringen är utan problem!

Men det är ju upp till GM-hypotesen att stå på egna ben och eliminera sådana alternativa förklaringar.
Citera
2023-04-29, 18:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Sen måste jag även tycka om han inte riktigt kan tro att det verkligen var Olof Palme så borde väl nyfikenheten vara ännu större att bli kvar en stund till ?

Typ att pratar med fler och få det bekräftat att det verkligen var Olof innan han åtminstone går tillbaka och säger att det är Olof...

Men nej så nyfiken var inte Engström då..

Ställa in Idre dagen efter för att få hem media var däremot viktigt

Som jag tolkar SE så tror han det är Palme, men han vill inte riktigt tro på det. Vilket är fascinerande likt hur andra reagerar efter mordet. Ytterligare en konstig lögn om SE är GM, en lögn som råkar stämma väldigt bra in på hur andra reagerar.

Sen förstår jag inte varför vittnet SE inte ska få vara chockad.

Sen tror jag ju inte att man menar SE söker uppmärksamhet från svenska folket. Jag tycker att det konsekvent handlar om att få uppmärksamhet av nära och kära, kamrater och kollegor.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-04-29 kl. 18:31.
Citera
2023-04-29, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Som jag tolkar SE så tror han det är Palme, men han vill inte riktigt tro på det. Vilket är fascinerande likt hur andra reagerar efter mordet. Ytterligare en konstig lögn om SE är GM, en lögn som råkar stämma väldigt bra in på hur andra reagerar.

Men du menar att när Engström gör livräddning och springer i gränden så vet han inte att det är Olof va ?

Men när han får reda på det så lämnar han direkt trots att han knappt kan ens tro på det...

Jag tänker att man istället blir sjukt nyfiken här ...Va !! Är det Olof som blivit skjuten framför mig..herregud!!

Sen vill man väl stanna för man blir nyfiken på den uppståndelse som Ett statsministern mord ändå innebär..

Vet att första tidningen redan eller anländer när Engström går..

Jag anser att även en normal person som dessutom varit inblandad i livräddning och annat blir mer nyfiken efter att fått höra att det är Palme...
Citera
2023-04-29, 18:39
Medlem
Citat:

Sen tror jag ju inte att man menar SE söker uppmärksamhet från svenska folket. Jag tycker att det konsekvent handlar om att få uppmärksamhet av nära och kära, kamrater och kollegor.

En sak som förbryllar mig nästan ännu mer är att han inte lämnar vittnesmål på brottsplatsen innan han går !!

Han står 20m ifrån enligt honom själv...

Han tror sig se GM i gränden och även gör livräddning som en av dom första som kommer fram..

När han återvänder till Skandia så får han ju såklart frågan om han lämnat vittnesmål av väktarna!

Här kommer vi till första kniviga läget för Engström...!! Vad ska han svara väktarna tycker du ?

Han ljuger så att dom inte ska tycka det är konstigt eller tvinga honom tillbaka..

Vad tänker du om det ?
Citera
2023-04-29, 18:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Men du menar att när Engström gör livräddning och springer i gränden så vet han inte att det är Olof va ?

Men när han får reda på det så lämnar han direkt trots att han knappt kan ens tro på det...

Jag tänker att man istället blir sjukt nyfiken här ...Va !! Är det Olof som blivit skjuten framför mig..herregud!!

Sen vill man väl stanna för man blir nyfiken på den uppståndelse som Ett statsministern mord ändå innebär..

Vet att första tidningen redan eller anländer när Engström går..

Jag anser att även en normal person som dessutom varit inblandad i livräddning och annat blir mer nyfiken efter att fått höra att det är Palme...

Du pratar om "man är nyfiken", som att det vore konstigt för någon att lämna. Men det är ju massor av vittnen som lämnar strax efter att ambulansen. Inget konstigt om SE lämnar precis som andra gör. Det sägs ju att det var betydligt färre personer på mordplatsen 23:35 än 23:25. Är det inte någon journalist som säger typ "det var nästintill öde".

Jag tror inte man menar SE söker uppmärksamhet från svenska folket. Jag tycker att det konsekvent handlar om att få uppmärksamhet av nära och kära, kamrater och kollegor.
Citera
2023-04-29, 18:44
Medlem
Citat:
Du pratar om "man är nyfiken", som att det vore konstigt för någon att lämna. Men det är ju massor av vittnen som lämnar strax efter att ambulansen. Inget konstigt om SE lämnar precis som andra gör. Det sägs ju att det var betydligt färre personer på mordplatsen 23:35 än 23:25. Är det inte någon journalist som säger typ "det var nästintill öde".

Jag tror inte man menar SE söker uppmärksamhet från svenska folket. Jag tycker att det konsekvent handlar om att få uppmärksamhet av nära och kära, kamrater och kollegor.

Fast Engström var väl lite mer delaktig än dom som lämnade...

Dom som lämnade bjöd kanske inte heller hem media dagen efter eller sprang I TV..

Så lite skillnad..
Citera
2023-04-29, 18:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
En sak som förbryllar mig nästan ännu mer är att han inte lämnar vittnesmål på brottsplatsen innan han går !!

Han står 20m ifrån enligt honom själv...

Han tror sig se GM i gränden och även gör livräddning som en av dom första som kommer fram..

När han återvänder till Skandia så får han ju såklart frågan om han lämnat vittnesmål av väktarna!

Här kommer vi till första kniviga läget för Engström...!! Vad ska han svara väktarna tycker du ?

Han ljuger så att dom inte ska tycka det är konstigt eller tvinga honom tillbaka..

Vad tänker du om det ?

Det är flertalet vittnen som inte lämnar förhör på platsen. SG tex.

SE säger enligt väktaren att han är "hörd" av polisen. Ordet "hörd" är förenlig med att polisen tackat nej till hans uppgifter, vilket han säger senare. Och vi ska komma ihåg att väktaren kanske egentligen frågade SE om han pratat med polisen, utan att använda ordet "hörd", och det han han väl om de sa nej?
Citera
2023-04-29, 18:50
Medlem
Citat:

SE säger enligt väktaren att han är "hörd" av polisen. Ordet "hörd" är förenlig med att polisen tackat nej till hans uppgifter, vilket han säger senare. Och vi ska komma ihåg att väktaren kanske egentligen frågade SE om han pratat med polisen, utan att använda ordet "hörd", och det han han väl om de sa nej?

Så du menar att hörd av polisen är att dom tackade nej ...

Men det sa han inte till väktarna utan sa att han var hörd..

Du tycker inte alls att det lutar åt att han vill ge väktarna intrycket av att han lämnat vittnesmål?
Citera
2023-04-29, 18:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Fast Engström var väl lite mer delaktig än dom som lämnade...

Dom som lämnade bjöd kanske inte heller hem media dagen efter eller sprang I TV..

Så lite skillnad..

Nej, nu har du inte koll. SG och hans kamrater lämnar. Utan att bli förhörda.

23:35-40 så är det väl egentligen bara de fyra som tas med till polishuset som är kvar av vittnena (AH, AD, greken och nån till). Alla andra har lämnat.
Citera
2023-04-29, 18:52
Medlem
Citat:

Märkligt att du inte inser att det tillslut blir en tillfällighet för mkt...

Att allt Engström säger och gör tillslut blir märkligt...
Citera
2023-04-29, 18:54
Medlem
Citat:
Nej, nu har du inte koll. SG och hans kamrater lämnar. Utan att bli förhörda.

23:35-40 så är det väl egentligen bara de fyra som tas med till polishuset som är kvar av vittnena (AH, AD, greken och nån till). Alla andra har lämnat.

Fast dom andra som lämnar bjuder väl inte hem media dagen efter eller vill ha TV tid..

Är det inte ett tecken på att Engström vill ha uppmärksamhet från lite fler än frun och väktarna enligt dig ?
Citera
2023-04-29, 18:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Så du menar att hörd av polisen är att dom tackade nej ...

Men det sa han inte till väktarna utan sa att han var hörd..

Du tycker inte alls att det lutar åt att han vill ge väktarna intrycket av att han lämnat vittnesmål?

Nej, det är väktaren som använder ordet "hörd". Vad SE använde för ord vet vi inte. Han kan ha fått frågan "har du pratat med polisen" och han svarar ja. Vilket matchar att han blivit nekad.

Och. Vad betyder ordet "hörd"? Jo olika saker. Tex att någon hört ord man säger. Det är inte per automatik en förkortning av "förhörd".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in