"Eh, och då ser jag att Tove ligger inlindad i ett lakan, jag blir helt ställd//
och förstår ingenting och, ja, Johanna vill att jag skall hjälpa henne att lyfta ner Tove till
bilen. Eh, och eh, ja, så jag hjälper henne med det, håller upp dörren, Johanna släpar Tove till,
genom halva trappuppgången, eh, men hon säger att det låter för mycket så då hjälper jag till och lyfter resten, och sedan öppnar jag, eh, vad heter det, eh öppnar dörren till
trappuppgången och alltså Johanna släpar ut henne igenom dörren, och sedan lyfter vi in
henne i bilen, i baksätet, och[...]"
"GK: När ni hade gått ner, du berättade att Johanna släpade Tove, men sen sa du//
någonting om anledningen till varför du skulle hjälpa till, vad var det du sa?
Men att det lät liksom för högt i trapp, trappuppgången så."
"GK: Ok, vad var det som, hur lät det?/1198
Oj, eh, jamen såhär, men det lät att alltså att det släpades någonting och att hennes fötter
liksom slog i, slog i trappstegen."
"M: Mmm. Eh, nej men hon säger att, eh, hon säger att hon behöver hjälp med att få ner Tove och jag förstår väl indirekt att hon menar att jag måste hjälpa henne och ja och hon säger att/1199
jag ska öppna dörren så hon kan släpa ut Tove.
F: Mmm. Hon säger att du ska öppna dörren så hon kan släpa ut Tove. Säger Johanna Toves
namn?"
"M: Mmm, ja men typ halva trappan.
F: Halva trappan. Ja. Och jag tänker en sådan sak som att det var du som hade öppnat dörren
till lägenheten för det hade Johanna sagt och sen släpade Johanna ut Tove, vad hände med
dörren sen?
M: Eh, Johanna stänger den.
F: Johanna stänger den?
M: Mmm.
F: Ja hur gör hon det? Hur gör hon med Tove då när hon stänger dörren?
M: Eh, ja men släpper taget om överkroppen och det och stänger dörren.
F: Okej och var är du?
M: Jag är längre ner i trappan.
F: Du är längre ner i trappan?
F: Ja och anledningen till att du är längre ner i trappan, vilken är anledningen till att du är
längre ner i trappan då?
M: För att jag ska hålla koll för att ingen märker.
F: Okej. Och att du ska hålla koll, hur vet du att du ska göra det?
M: För Johanna har sagt det.
F: Jaha i vilket läge sa hon det?
M: Eh, hon sa det, ja när vi var ja på väg ut, precis innan jag öppnar dörren.
F: Ja hur sa hon? Hur sa hon till dig då?
M: Eh, ja men du får gå först så att du och hålla koll så att ingen märker, någonting sånt.
F: Okej. Så du är längre ner när Johanna släpar ut Tove och sen stänger hon dörren.
M: Mmm."
"Eh, och då ser jag att Tove ligger inlindad i ett lakan, jag blir helt ställd//
och förstår ingenting och, ja, Johanna vill att jag skall hjälpa henne att lyfta ner Tove till
bilen. Eh, och eh, ja, så jag hjälper henne med det, håller upp dörren, Johanna släpar Tove till,
genom halva trappuppgången, eh, men hon säger att det låter för mycket så då hjälper jag till och lyfter resten, och sedan öppnar jag, eh, vad heter det, eh öppnar dörren till
trappuppgången och alltså Johanna släpar ut henne igenom dörren, och sedan lyfter vi in
henne i bilen, i baksätet, och[...]"
"GK: När ni hade gått ner, du berättade att Johanna släpade Tove, men sen sa du//
någonting om anledningen till varför du skulle hjälpa till, vad var det du sa?
Men att det lät liksom för högt i trapp, trappuppgången så."
"GK: Ok, vad var det som, hur lät det?/1198
Oj, eh, jamen såhär, men det lät att alltså att det släpades någonting och att hennes fötter
liksom slog i, slog i trappstegen."
"M: Mmm. Eh, nej men hon säger att, eh, hon säger att hon behöver hjälp med att få ner Tove och jag förstår väl indirekt att hon menar att jag måste hjälpa henne och ja och hon säger att/1199
jag ska öppna dörren så hon kan släpa ut Tove.
F: Mmm. Hon säger att du ska öppna dörren så hon kan släpa ut Tove. Säger Johanna Toves
namn?"
"M: Mmm, ja men typ halva trappan.
F: Halva trappan. Ja. Och jag tänker en sådan sak som att det var du som hade öppnat dörren
till lägenheten för det hade Johanna sagt och sen släpade Johanna ut Tove, vad hände med
dörren sen?
M: Eh, Johanna stänger den.
F: Johanna stänger den?
F: Ja hur gör hon det? Hur gör hon med Tove då när hon stänger dörren?
M: Eh, ja men släpper taget om överkroppen och det och stänger dörren.
F: Okej och var är du?
M: Jag är längre ner i trappan.
F: Du är längre ner i trappan?
F: Ja och anledningen till att du är längre ner i trappan, vilken är anledningen till att du är
längre ner i trappan då?
M: För att jag ska hålla koll för att ingen märker.
F: Okej. Och att du ska hålla koll, hur vet du att du ska göra det?
M: För Johanna har sagt det.
F: Jaha i vilket läge sa hon det?
M: Eh, hon sa det, ja när vi var ja på väg ut, precis innan jag öppnar dörren.
F: Ja hur sa hon? Hur sa hon till dig då?
M: Eh, ja men du får gå först så att du och hålla koll så att ingen märker, någonting sånt.
F: Okej. Så du är längre ner när Johanna släpar ut Tove och sen stänger hon dörren.
M: Mmm."
Du måste vara medlem för att kunna kommentera