Citat:
Ursprungligen postat av
Kriminallen
Det tar inte 10 minuter att äta EN cheeseburgare. Men ok.
Cykeln lämnades 280m från Js bostad och J hämtade bilen samtidigt. 5 minuter.
Bära ner en kropp tillsammans? 5 minuter.
Det är 20 minuter. Det lämnar 15 minuter för J att hålla på med annat.
För det första - nej, det tar det inte. Att från dörr till dörr låsa upp, leda bort, låsa, gå tillbaka till bil, låsa upp, köra tillbaka - nej det tar inte 5 min. Enligt Google maps tar det 3 min enbart att gå från Storgatan 71 till Gränsgatan 16. Gör om och gör rätt. Räkna på alla moment.
För det andra - vilka försök gör Johanna att ta ut kroppen själv? Hon har ju gömt kroppen i avsikt att ta ut den själv eller? Struntar hon i att försöka? Provar hon inte ens när hon kommer tillbaka efter att ha dumpat cykeln? Enligt Maja så släpar ju Johanna ner kroppen en halv trappa själv. Varför säger inte Johanna från början "Jag behöver din hjälp, jag har redan testat att ta kroppen själv och den är för tung"?
Om Johanna nu har bemödat sig om att hemlighålla mordet för Maja och tänkt flytta kroppen själv medan Maja sover (för det måste väl ha varit den ursprungliga planen som hon har när hon låter Maja äta hamburgare utan att säga något) verkar det ju konstigt om hon inte 10 minuter senare lägger tid på att åtminstone försöka.
Och hur kunde Johanna förresten veta att Maja skulle somna om efter hamburgare, och därmed ge henne möjlighet att röja undan kroppen ensam? Tänk om Maja hade legat och hållit på med mobilen 1 timme istället för att sova. Hade Tove fått legat kvar i förrådet då? Tills det ljusnade?