2023-04-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Nervvrak. Åtminstone så har han kufat ner sig totalt i någon av sina bunkrar medan resten av världen istället tvingas glo på den pluton av dubbelgångare som skickas ut istället. Den som muppade runt i Mariupol var iaf lika lik pruttis som jultomten är lik påskharen. Far åt helvete vilket pissland Ryssland är.

Då kanske det är som jag antog för länge sen - Putin är psykad - har svårt att sova super till viss
del o knaprar piller (alt tar injektioner)
Citera
2023-04-28, 22:25
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är ju vad jag säger. Varför ska man inte kunna få ett svar på ukrainska om man ställer en fråga på ukrainska i Ukraina (utan får ett svar på ryska som man inte kan)?

Jag förstår inte riktigt hur du menar och jag vet inte exakt hur saken förhåller sig i detalj. Exemplet Åland är ju sådant, att trots du är inom den finska statens territorium så måste du prata svenska med myndigheter. Det skulle ju kunna vara en modell för Krim och andra områden i Ukraina, alltså att området är så homogent ryskt att all förvaltning inom området sker på ryska. Andra områden ses som "blandområden" där man kan välja på vilket språk man vill kommunicera och ytterligare områden är homogent ukrainska. Det finns ju ytterligare språkligt homogena områden i de östra delarna av Ukraina med ungerska, rumänska och kanske slovakiska. Ja så skulle det kunna se ut.
Citera
2023-04-28, 22:33
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är inte riktigt jämförbart. Om det finns en lång historisk koppling och man i princip "alltid" talat ett språk på platsen anses det internationellt som ett otillbörligt ingrepp att exempelvis inte tillåta att språket används för undervisning i skolan, liksom att man tar bort statusen för språket som förvaltningsspråk. Svenskan har av historiska skäl ställning som förvaltningsspråk i Finland vid sidan av finskan, i Kanada så är väl franskan likställd med engelskan, i Schweiz har man tyska, italienska, franska och rätoromanska som jämställda språk vad jag vet. Det finns inte någon som skulle komma på tanken att ändra på detta, ja möjligtvis finns det någon extremistorganisation som skulle kunna driva frågan. Den ryska kulturella tillhörigheten har mycket längre rötter på platsen än den Ukrainska staten och det är det som ger det ryska språket legitimitet.

Rötterna?
Etniska ukrainare eller etniska ryssar.
Så om det skulle ha någon betydelse.
Men visst. Hur såg det ut med fördelning i Donbass?
Citera
2023-04-28, 22:40
Medlem
attogs avatar
Citat:
Hur ska jag veta vad 140 miljoner människor i ett annat land tycker om straffskärpning för sådana som begår brott?

Citat:
Vaddå menar du att händelsen var från 2015? Kolla att söka på "bus donetsk" om det är fel på länken.

Det var det jag gjorde.
Men det är strunt samma.
Är detta vad du har att bidra med, efter 14 mån av rysk invasion av Ukraina?
14 mån av våld, mord, våldtäkt, halshuggning av krigsfångar?

Verkligen??
Citera
2023-04-28, 22:42
Medlem
attogs avatar
Citat:
Svenska och finska.

Har man förbjudit något av ryska eller Ukrainska?
Citera
2023-04-28, 22:43
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Rötterna?
Etniska ukrainare eller etniska ryssar.
Så om det skulle ha någon betydelse.
Men visst. Hur såg det ut med fördelning i Donbass?

Jag har ingen aning om fördelningen, men tydligen har det betydelse om man har rysk eller ukrainsk bakgrund, åtminstone verkar det så. Douglas Macgregor ansåg skillnaden vara så svår att upptäcka att han ansåg att man skulle hålla sig därifrån. Man kan verkligen undra om skillnaden är så stor. Man får hålla reda på vilken färg de har på sin tejpmarkering.
Citera
2023-04-28, 22:44
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt hur du menar och jag vet inte exakt hur saken förhåller sig i detalj. Exemplet Åland är ju sådant, att trots du är inom den finska statens territorium så måste du prata svenska med myndigheter. Det skulle ju kunna vara en modell för Krim och andra områden i Ukraina, alltså att området är så homogent ryskt att all förvaltning inom området sker på ryska. Andra områden ses som "blandområden" där man kan välja på vilket språk man vill kommunicera och ytterligare områden är homogent ukrainska. Det finns ju ytterligare språkligt homogena områden i de östra delarna av Ukraina med ungerska, rumänska och kanske slovakiska. Ja så skulle det kunna se ut.

Som mitt tillägg ovan så blev ukrainska officiellt språk i Ukrainska SSR på 1920-talet och 94 procent talar ukrainska i Ukraina. Det är inget som ändrats sedan dess. Vad som ändrades var att man krävde att bli bemött på ukrainska om man talade ukrainska, men att det är helt ok att prata ryska om båda ville det.
Citera
2023-04-28, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Jo vatnik, det är en rättighet alla självständiga stater har, man går med i vilka organisationer man vill, och ditt rövryssland har inte med det att göra.

I ditt totalt galna inlägg fullt av vansinnigheter närmar du dig dock pudelns kärna, ryzzland och din sort fattar er inte på hur en modern värld fungerar , där folk och stater har frihet .
Ni kör på som Stalin på 1930- talet .

Det kan sägas vara krigets orsak, ryssland är helt enkelt en efterbliven stat som likt en dåre försöker navigera i vår nutid utan att förstå sig på den.
Priset för okunskap på den nivån är oerhört högt.

jasså du...

du är lite eljest minst sagt.

du ser inte skogen för alla träd är i vägen. du ser inte händelser och orsaker och kan dra en tangent utifrån historiska händelser och översätta dem till nutid.

du resonerar som om det är alltid ok för alla få gå med i pojkscouterna, fastän de är dömda pedofiler och har en historik att våldföra sig på barn,,,, för alla har minsann rätten att gå med i vad de vill och kan inte bli nekade för det är en rättighet att vara med i en förening.
Citera
2023-04-28, 22:49
Medlem
attogs avatar
Citat:
Jag har ingen aning om fördelningen, men tydligen har det betydelse om man har rysk eller ukrainsk bakgrund, åtminstone verkar det så. Douglas Macgregor ansåg skillnaden vara så svår att upptäcka att han ansåg att man skulle hålla sig därifrån. Man kan verkligen undra om skillnaden är så stor. Man får hålla reda på vilken färg de har på sin tejpmarkering.

Gissa!

Macgregor är för övrigt inget källmaterial i detta.
Citera
2023-04-28, 22:55
Medlem
Citat:
Som mitt tillägg ovan så blev ukrainska officiellt språk i Ukrainska SSR på 1920-talet och 94 procent talar ukrainska i Ukraina. Det är inget som ändrats sedan dess. Vad som ändrades var att man krävde att bli bemött på ukrainska om man talade ukrainska, men att det är helt ok att prata ryska om båda ville det.

men ryska sprpåket och kulturen i offentliga sammahnag förbjöds 2014, och efter det så är det mer förbjudet än någonsin att tala ryska, och rysk kultur, som enligt historien alltid har varit ryskspråkiga och kulturellt ryska.

detta att förbjuda sådana inslag räknas till folkmord osv. nu har de gett sig på religionen oxå.

lenin gjorde ett misstag som starta ukraina 1923, sedan skedde det vidare steg med att de skapade ett eget språk mm tackvare inlånade ord från polskan. innan detta var ukraina bara et litet hertigdöme, låt vara att dussin kalle var allierad med en ukrainska hertig under hans bravader, det innebär inte att det finns ett land, och det hade inte dessa geografiska områden... tvärt om, ser man bakåt i tiden så hamnar alltid donbass och östra nuvarande ukraina (samt odessa och krim såklart) under ryska delen, och västra ukraina hamnar under västligt/polskt inflytande och var befolkningen anser sig tillhöra.
Citera
2023-04-28, 22:56
Medlem
Arnstads avatar
Citat:

Några detaljer som jag tycker är viktiga och som inte är tydliga i ditt inlägg.

Blev Ukrainskan det enda officiella språket i Ukraina 1920, eller blev det det vid sidan av det ryska språket?

Hur ser fördelningen ut mellan modersmålstalare alltså ryska och ukrainska?

Gavs ukrainskan företräde som förvaltningsspråk framför ryskan?

Fanns det regionala skillnader i förändringarna?

Jag ber inte om svar på frågorna, jag kan kolla upp detta själv. Jag ville bara påpeka detaljer som jag anser viktiga i sammanhanget.
Citera
2023-04-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
men ryska sprpåket och kulturen i offentliga sammahnag förbjöds 2014, och efter det så är det mer förbjudet än någonsin att tala ryska, och rysk kultur, som enligt historien alltid har varit ryskspråkiga och kulturellt ryska.

detta att förbjuda sådana inslag räknas till folkmord osv. nu har de gett sig på religionen oxå.

lenin gjorde ett misstag som starta ukraina 1923, sedan skedde det vidare steg med att de skapade ett eget språk mm tackvare inlånade ord från polskan. innan detta var ukraina bara et litet hertigdöme, låt vara att dussin kalle var allierad med en ukrainska hertig under hans bravader, det innebär inte att det finns ett land, och det hade inte dessa geografiska områden... tvärt om, ser man bakåt i tiden så hamnar alltid donbass och östra nuvarande ukraina (samt odessa och krim såklart) under ryska delen, och västra ukraina hamnar under västligt/polskt inflytande och var befolkningen anser sig tillhöra.

Tacka fan för att Ukraina reagerar när Ryssland börjar ockupera Ukraina och bokstavligen utrota befolkningen i och med annekteringen av Krim 2014. Menar du att Ukraina skulle välkomna detta istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in