2023-04-28, 22:49
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
En del av M:s uppgifter kan mycket väl vara osanna men det bevisar på intet sätt att hon har medverkat till mord. Hon kan ha varit i ett rum intill och hört vad som hände. Hon kan ha stått bredvid och passivt sett på. Hon kan ha varit med precis i början och greppat T:s händer under vad hon uppfattade som ett vanligt slagsmål och sedan släppt taget när hon förstod att J höll på att strypa T. Hon kan till och med ha gjort försök att stoppa J men blivit bortmotad och skrämd till passivitet.

Det finns ett litet problem med detta resonemang och det är att även med Majas beskrivna agerande ovan, som mer passiv men närvarande vaken deltagare, kommer hon nog bli dömd för mord/medhjälp.Även om hon inte hållit fast T så J kunde strypa.

Ms agerande att inte hämta hjälp eller hjälpa Tove och hennes aktiva deltagande att sopa undan spåren och ljuga i åtta veckor efteråt räcker långt för att kunna anse M som delaktig. Medhjälp till mord har också livstid i straffskalan.

Johanna Möller satt i en bil 70-100 meter från huset där en ung man knivmördade hennes pappa. Möller var aldrig själv inne i huset. Hon körde mördaren dit och hem och bad honom mörda.
Men hon blev inte dömd för anstiftan eller medhjälp till mord, utan just dömd för mord.
Citera
2023-04-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det har varit mycket fokus på tiden 02:30-02:40 men jag vill höra om nån kan förklara tiden 03:45 för mig.

Maja ska sova i Johannas lägenhet, för hon har sagt till sina föräldrar att hon ska hålla sig borta den natten.

02:30-02:40: Johanna stryper Tove medan Maja sover.

02:41?: Johanna drar in Toves kropp i förrådet.

02:42: Johanna tänker leda bort Toves cykel men träffar grannen och får uppfinna en lögn om kompisen Maja som behöver Donkenmat.

02:44: Johanna går upp till lägenheten igen och råkar träffa på Maja som precis har vaknat - och som råkar säga att hon vill ha mat. (Tur där.)

02:46: Johanna åker till Donken o hem igen.

Ca 03:10. Johanna sitter i köket med Maja som äter mat. Känner sig Johanna det minsta stressad över att tiden går och hon inte har fått bort cykeln och har Toves kropp i förrådet?

03:20?: Maja går och lägger sig igen och somnar.

03:25: Johanna ger sig ut i natten och dumpar cykeln.

03:40: Johanna är hemma igen och måste väl ha gått direkt till förrådet där Toves kropp finns. Försöker Johanna ta ner Toves kropp till bilen själv? Det var väl hennes primära plan att dumpa kroppen själv eftersom hon gömde den för Maja, så hon måste väl ha försökt.

03:50: Johanna inser att det inte kommer att gå att ta ut kroppen själv och får dra in den i lägenheten igen och väcker Maja.

04:10: Tjejerna har fått ner Toves kropp till bilen och ger sig iväg för att dumpa den.

Problemet är att Toves telefon åker iväg från Johannas lägenhet kl 03:45. Så hur sjutton går det till?

Edit: jag har glömt tid för Johanna att hämta bilen, lägg på 5-7 min mellan 03:25 och 03:40.

För det första är det orimligt att J skulle lämna lägenheten med en död kropp tillsammans med M. I det gemensamma vindsförrådet är ännu dummare!

För det andra så sms man knappast den ovetande kompisen med risk att hon vaknar och hittar liket.

För det tredje (som du skriver) så sitter man ju inte och väntar på att sin kompis ska äta hamburgare och lägga sig för att sova igen, för att därefter återuppta bortforsling av cykel och kropp.

För det fjärde så hade givetvis M undrat varför Tove ligger död i hallen. Men om hon trots all logik inte frågar utan bara kör på så borde J dragit till med en lögn att hon ramlat, kräkts, att hon bara hittades på golvet.

För det femte så hade J med sitt kontrollbehov varit som en hök på M dagen efter för att säkerställa att hon inte pratar med nån. Men nej, hon åker hem på söndagsmiddag med pappa och väntar tills kvällen med att prata med M.

För det sjätte. Herregud så dumt………
Citera
2023-04-28, 22:55
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

Problemet är att Toves telefon åker iväg från Johannas lägenhet kl 03:45. Så hur sjutton går det till?
Sista raden: Gissar att du avser 02:45? - Hypotesen är att efter samtalet med grannen så går hon upp och hämtar T:s mobil; den aktiveras i samma stund då J antagligen pillar på mobilen, stoppas i en plastpåse och i jeansjackefickan. Upplyser M om att hon åker till Donken med grannen. I egna förhör påstår J att det är hon som föreslår mat till M och att hon godtar förslaget utan att protestera.
M:s minne är vanskligt att ta fasta på här då hon inte riktigt minns om det är hon som säger att hon behöver nåt att äta, att det är bådas förslag eller om det är J som föreslår mat.

I det här läget är det en god idé att dra till Donken för att få med M som bärhjälp och samtidigt blidka henne; M är enligt J slö och har låg energi denna natt så för att orka, ser J att få i M lite drivmedel.
Ändå snubblar M på sina egna fötter i trappan, halvsnurrig som hon är.

Därefter plockar J fram sin egen mobil och drar iväg med grannen till Donken, kl är nu 02:46:22 och 02:47 rullar hjulen iväg. Även T:s mobil visar 02:47. Exakta tider fattas i och med att T:s mobil är borta.

Grannen bedömer att det tar c: a 1 min för J att komma ner igen. Under tiden plockar han fram bilnycklar, tar på sig skor och jacka.
Citera
2023-04-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det finns ett litet problem med detta resonemang och det är att även med Majas beskrivna agerande ovan, som mer passiv men närvarande vaken deltagare, kommer hon nog bli dömd för mord/medhjälp..
Även om hon inte hållit fast T så J kunde strypa. Ms agerande att inte hämta hjälp eller hjälpa Tove och hennes aktiva deltagande att sopa undan spåren och ljuga i åtta veckor efteråt räcker långt för att kunna anse M som delaktig. Medhjälp till mord har också livstid i straffskalan.

Johanna Möller satt i en bil 70-100 meter från huset där en ung man knivmördade hennes pappa. Möller var aldrig själv inne i huset. Hon körde mördaren dit och hem och bad honom mörda.
Men hon blev inte dömd för anstiftan eller medhjälp till mord, utan just dömd för mord.

Exakt, Du behöver inte delta i själva mordet för att bli dömd för mord, Det räcker gott och väl att du är närvarande och MH har bevisligen varit i högsta grad medverkande till mordet på Tove och om hon sen bara hållit ner Toves armar eller suttit på henne spelar ingen som helst roll för domen, Bägge är lika skyldig till mord. Och dom sitter där dom hör hemma.
Citera
2023-04-28, 22:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Maja sov ju vid varenda kritiska tidpunkt så det kommer säkert gå vägen. Hur man nu bevisar att någon sover när man är på språng...

Vad du inte förstår är att ingen behöver bevisa att Maja sov när Tove mördades.
Det är åklagaren som måste bevisa att Maja var med och mördade Tove.
Det misslyckades åklagaren med och därför valde tingsrätten att tro på en bevisad lögnare, plocka russinen ur kakan, och blunda för allt som talade emot deras dom.
Räkna med att hovrätten inte är lika korkade.
Citera
2023-04-28, 23:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Sista raden: Gissar att du avser 02:45? - Hypotesen är att efter samtalet med grannen så går hon upp och hämtar T:s mobil; den aktiveras i samma stund då J antagligen pillar på mobilen, stoppas i en plastpåse och i jeansjackefickan. Upplyser M om att hon åker till Donken med grannen. I egna förhör påstår J att det är hon som föreslår mat till M och att hon godtar förslaget utan att protestera.
M:s minne är vanskligt att ta fasta på här då hon inte riktigt minns om det är hon som säger att hon behöver nåt att äta, att det är bådas förslag eller om det är J som föreslår mat.

I det här läget är det en god idé att dra till Donken för att få med M som bärhjälp och samtidigt blidka henne; M är enligt J slö och har låg energi denna natt så för att orka, ser J att få i M lite drivmedel.

Därefter plockar J fram sin egen mobil och drar iväg med grannen till Donken, kl är nu 02:46:22 och 02:47 rullar hjulen iväg. Även T:s mobil visar 02:47. Exakta tider fattas i och med att T:s mobil är borta.

Grannen bedömer att det tar c: a 1 min för J att komma ner igen. Under tiden plockar han fram bilnycklar, tar på sig skor och jacka.
Nej jag menar när Toves telefon lämnar Johannas lägenhet för sista gången, inte när den åker till Donken.

03:45 lämnar Toves mobil Johannas lägenhet (tillsammans med Toves kropp i Johannas bil), Hur funkar den tiden med tidslinjen?

Jag får det inte att gå ihop med Majas berättelse.
Citera
2023-04-28, 23:04
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Måste jag skriva att jag tror? Det är väl ganska självklart jag inte kan veta syftet med varför J eller M säger eller inte säger nåt. Men jag ska vara tydligare i framtiden.

Att M har mycket att vinna på att utmåla J hemskare än vad hon är, är väl ändå ganska logiskt med tanke på att hela hennes försvar går ut på att J ensam ska ses som skyldig för mordet. Hon har återigen en väldigt bra anledning att ljuga. Enligt henne själv hamnar hon chock och förtränger minnet. Och trots att hon inte är nån pratkvarn direkt så flyter det på rätt bra när hon minns alla detaljer om J direkt efter mordet. Ex, hur J diggar till musiken, hur länge sedan det var som J var så glad, hon är euforiskt m.m. Hon fyller även på i rätten och förklarar vilka tillmälen J använder på alla hon hatar. Och givetvis att J haft tankar på att ha ihjäl M s bror och ex, trots att ingenting har framkommit att hon skulle haft något emot dessa. Men M råkar däremot ha det.

Beskrivningen av M innan hon träffade J var isåfall när hon var 15 år. (Har inte lyssnat på podden om det är där M beskrivs som snäll och empatisk.) Det händer mycket på 3 år i den åldern. Jag trodde själv hon var en omtänksam varm människa innan jag läste FuP och lyssnade på rättegången. Där träder en annan person fram, någon som skriker på folk på gatan (minns inte vilken av tjejerna), går hem till Tove s pojkvän och fysiskt försöker tränga sig in, där en vettskrämd T har låst in sig och till slut skär sig i benet. Är medveten om en reell mordbrand där hon både vet tid och plats den ska utföras. Har bitchig attityd på Nöjet och ses 3 gånger gå in och ut för att se om T är kvar. Detta 30 min efter att hon sagt till vakten att kasta ut T. Låter det rimligt att hon vänder på en femöring och säger att hon följer med till J så länge det inte blir bråk? Att hon säger att hon lägger sig för det är inte hennes konflikt?

Vi leker med tanken att M talar sanning. Tycker du då att det är skilt från verkligheten att hon tänker på T s anhöriga och väljer att berätta vart kroppen är när hon är oskyldig till mordet och tvingad att bära kroppen? Enligt henne själv var hon inte rädd för J innan häktningen. Om hon sätter sig själv i första rum som vi kan utgå från. Vad betalar hon för pris för att berätta isåfall?

Vilken sofistikerad beräknande lögn syftar du på?

Det här var väldigt bra skrivet och beskrivet.

Det finns mer dolt under ytan på M än vad hennes försvar vill låtsas om.
Jag tror inte heller att J skulle valt att umgås så mycket med M om M enbart varit en snäll omtänksam reko person mot allt och alla.
Då hade J inte kunnat prata skit om folk med M, inte skratta ihop över påhittade förnedrande benämningar på folk, inte ”hata” eller fantisera ihop eller gemensamt klottra ner en illa omtyckt tjejs bil. M hade inte uppskattat att vara med ett ”helgon”.
Citera
2023-04-28, 23:26
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
För det första är det orimligt att J skulle lämna lägenheten med en död kropp tillsammans med M. I det gemensamma vindsförrådet är ännu dummare!
Ännu dummare är att M placerar sig själv i badrummet under tiden J är på Donken. Likaså J, fram tills hon presenterar den osannolika versionen om överfall några minuter efter ankomst - då fick M sitta i vardagsrummet. Det är inte svårt att räkna ut orsaken till platsbytet.

Varför skulle M ljuga om att T är borta när hon vaknar för andra gången? - T var redan avliden vid den här tidpunkten.
Det är för övrigt 5 m badrum-förråd och grannarna hör "hastiga steg" där J:s ytterdörr öppnas-stängs strax innan J går ner.
Citat:
För det andra så sms man knappast den ovetande kompisen med risk att hon vaknar och hittar liket.
Om kroppen ligger i förrådet några m bort så behöver J inte oroa sig för vare sig M, polis eller grannar.
Citat:
För det tredje (som du skriver) så sitter man ju inte och väntar på att sin kompis ska äta hamburgare och lägga sig för att sova igen, för att därefter återuppta bortforsling av cykel och kropp.
Hon gör ett försök efter att den trötta kompisen lagt sig, men inser det omöjliga? Trots allt bar hon T ut genom hallen och nerför halva trappan samt in i bilen med kroppen ovanpå sig (!)
Citat:
För det fjärde så hade givetvis M undrat varför Tove ligger död i hallen. Men om hon trots all logik inte frågar utan bara kör på så borde J dragit till med en lögn att hon ramlat, kräkts, att hon bara hittades på golvet.
Sant om man betraktar det utifrån. - J var ointresserad av att förklara; hon var fokuserad och inställd på att få hjälp med att forsla undan kroppen?
M blev chockad av situationen och kunde vare sig tänka eller agera rationellt? - Själv uppger hon rädsla för J.
Citat:
För det femte så hade J med sitt kontrollbehov varit som en hök på M dagen efter för att säkerställa att hon inte pratar med nån. Men nej, hon åker hem på söndagsmiddag med pappa och väntar tills kvällen med att prata med M.
Hökar är också i behov av sömn då och då för att orka tänka. Det du tar upp har tidigare varit uppe för diskussion; de skulle åka hem och sova för att höras senare under dagen. M hade varit med om att forsla bort en kropp - hur enkelt var det att berätta för sina föräldrar efteråt?
Citera
2023-04-28, 23:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Nej jag menar när Toves telefon lämnar Johannas lägenhet för sista gången, inte när den åker till Donken.

03:45 lämnar Toves mobil Johannas lägenhet (tillsammans med Toves kropp i Johannas bil), Hur funkar den tiden med tidslinjen?

Jag får det inte att gå ihop med Majas berättelse.
Ska kolla upp det om en stund eller i morgon. - Skulle behöva en burgare för att piggna till.
Citera
2023-04-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Men om jag inte minns fel så är sista spårning till T mobil runt
ca 03.45 ( tid kanske är senare) när J slänger telefonen vid en sjö (vet ej exakt tid)
Citera
2023-04-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Vad du inte förstår är att ingen behöver bevisa att Maja sov när Tove mördades.
Det är åklagaren som måste bevisa att Maja var med och mördade Tove.
Det misslyckades åklagaren med och därför valde tingsrätten att tro på en bevisad lögnare, plocka russinen ur kakan, och blunda för allt som talade emot deras dom.
Räkna med att hovrätten inte är lika korkade.
Nu vet ju inte du heller vad som hände
Så att säga att åklagaren är misslyckad har du inget belägg för
Det ser mer ut som att du har ett ont öga till Rullman
Citera
2023-04-28, 23:37
Medlem
Citat:
Det har varit mycket fokus på tiden 02:30-02:40 men jag vill höra om nån kan förklara tiden 03:45 för mig.

Maja ska sova i Johannas lägenhet, för hon har sagt till sina föräldrar att hon ska hålla sig borta den natten.

02:30-02:40: Johanna stryper Tove medan Maja sover.

02:41?: Johanna drar in Toves kropp i förrådet.

02:42: Johanna tänker leda bort Toves cykel men träffar grannen och får uppfinna en lögn om kompisen Maja som behöver Donkenmat.

02:44: Johanna går upp till lägenheten igen och råkar träffa på Maja som precis har vaknat - och som råkar säga att hon vill ha mat. (Tur där.)

02:46: Johanna åker till Donken o hem igen.

Ca 03:10. Johanna sitter i köket med Maja som äter mat. Känner sig Johanna det minsta stressad över att tiden går och hon inte har fått bort cykeln och har Toves kropp i förrådet?

03:20?: Maja går och lägger sig igen och somnar.

03:25: Johanna ger sig ut i natten och dumpar cykeln.

03:40: Johanna är hemma igen och måste väl ha gått direkt till förrådet där Toves kropp finns. Försöker Johanna ta ner Toves kropp till bilen själv? Det var väl hennes primära plan att dumpa kroppen själv eftersom hon gömde den för Maja, så hon måste väl ha försökt.

03:50: Johanna inser att det inte kommer att gå att ta ut kroppen själv och får dra in den i lägenheten igen och väcker Maja.

04:10: Tjejerna har fått ner Toves kropp till bilen och ger sig iväg för att dumpa den.

Edit: jag har glömt tid för Johanna att hämta bilen, lägg på 5-7 min mellan 03:25 och 03:40.

Först några frågor.
Är det kartlagt i utredningen hur lång tid det tog att bära kroppen till bilen?
Hur långt bort från lägenheten stod J:s bil parkerad?
Hur lång är sträckan till platsen där hon dumpade cykeln?
Är det helt klarlagt att J körde iväg cykeln då eller är det bara hennes eget påstående? Det finns inga uppgifter vad jag vet om att varken J:s eller T:s telefon rör sig under denna tid. M säger sig inte veta något om när cykeln flyttades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in