2023-02-11, 09:37
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Kanske kan vara köpläge nu då ? Eller går den ner mer ?

Inköp som kan vänta lär det väntas med med räntehöjning så jag skulle satsa på andra papiren
Citera
2023-02-11, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Kanske kan vara köpläge nu då ? Eller går den ner mer ?
New Wave tenderar att vara en rätt volatil aktie så på kort sikt kan den mycket väl gå ner mer. Tar man det närmsta året så kommer man högst sannolikt uppvisa sämre marginaler jämfört med 2022 men kommer förhoppningsvis ändå kunna visa på ökad vinst genom att man växer och plockar marknadsandelar.

På lång sikt är jag positiv till New Wave och jag köpte tillbaka det jag sålde innan rapport. Sannolikt för tidigt agerat men försäljningen var mest en rapportspek och jag siktar på att öka på ytterligare om den hittar ner till nivåer den handlades i förra året igen.
Citera
2023-04-26, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
New Wave tenderar att vara en rätt volatil aktie så på kort sikt kan den mycket väl gå ner mer.
Det gjorde den också. Den var nere under 170 kr och vände. Jag fyllde på lite mer runt 180 kr.

Bra rapport igen idag dock så runt +10 % på den just nu. Märks heller inget av sämre marginaler än så länge med en marginal på 14,7 % i Q1 som normalt är ett svagare kvartal. Att Torsten hintade om svagare marginaler för 2023 i förra rapporten pga ökade kostnader för investeringar var ju det som gjorde att aktien föll tungt då. I denna rapporten skriver han istället "Som det ser ut i dagsläget klarar nuvarande intäktsökningar att parera de kostnaderna utan att det får någon större negativ inverkan på våra resultat".
Citera
2023-04-28, 20:24
Medlem
Citat:
Det gjorde den också. Den var nere under 170 kr och vände. Jag fyllde på lite mer runt 180 kr.

Bra rapport igen idag dock så runt +10 % på den just nu. Märks heller inget av sämre marginaler än så länge med en marginal på 14,7 % i Q1 som normalt är ett svagare kvartal. Att Torsten hintade om svagare marginaler för 2023 i förra rapporten pga ökade kostnader för investeringar var ju det som gjorde att aktien föll tungt då. I denna rapporten skriver han istället "Som det ser ut i dagsläget klarar nuvarande intäktsökningar att parera de kostnaderna utan att det får någon större negativ inverkan på våra resultat".
Jag har sedan tidigare en position i bolaget och fyller gärna på vid dippar. Jag gillar de olika segmenten i bolaget och fina glas prylar som är konstnärligt utformade kan både vara samlarobjekt samt fina gåvor.
Citera
2023-04-28, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag har sedan tidigare en position i bolaget och fyller gärna på vid dippar. Jag gillar de olika segmenten i bolaget och fina glas prylar som är konstnärligt utformade kan både vara samlarobjekt samt fina gåvor.
Glaset och heminredningen är ju skräpdelen i bolaget som jag helst sett att man gjort sig av med. Den har nästan alltid dragits med dåliga marginaler eller som i senaste kvartalet nu förlust. Men jag förstår om det är den delen som lockat dig att köpa New Wave för du brukar ju gilla skräp

Sen hävdar Torsten att den delen hjälper till med sälja in ett helhetserbjudande till klubbar och företag och det kanske stämmer. Profil/företagsdelen och sport/fritidsdelen är lyckligtvis betydligt större så om man inte låter förlusterna i gåvor/heminredningsdelen svälla så får man väl leva med den delen också antar jag.
Citera
2023-04-28, 22:55
Medlem
Citat:
Glaset och heminredningen är ju skräpdelen i bolaget som jag helst sett att man gjort sig av med. Den har nästan alltid dragits med dåliga marginaler eller som i senaste kvartalet nu förlust. Men jag förstår om det är den delen som lockat dig att köpa New Wave för du brukar ju gilla skräp

Sen hävdar Torsten att den delen hjälper till med sälja in ett helhetserbjudande till klubbar och företag och det kanske stämmer. Profil/företagsdelen och sport/fritidsdelen är lyckligtvis betydligt större så om man inte låter förlusterna i gåvor/heminredningsdelen svälla så får man väl leva med den delen också antar jag.
Det är ett riktigt antagande men jag för fram det som något positivt som ändå kan utvecklas till något bra. För att jag gillar skräp föresten!? Är det därför jag ligger tung i Investor och Berkshire Hataway?
Senast redigerad av Truefighter 2023-04-28 kl. 23:38.
Citera
2023-05-31, 22:00
Medlem
Torsten köpte aktier för 25 miljoner idag 😎
Citera
2023-06-01, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken89
Torsten köpte aktier för 25 miljoner idag 😎
Det var positivt för kursen har tagit en hel del stryk de senaste veckorna.
Citera
2023-06-01, 16:39
Medlem
https://www.placera.se/placera/telegram/2023/06/01/new-wave-nya-insynskop-vd-och-vice-vd-kopt-aktier-ny.html

Nya insynsköp idag. Torsten med ytterligare 24500 aktier för 4,6 MSEK. Vice VD:n med 26500 aktier för ca 5 MSEK. Jag frontade dem och köpte mer redan i tisdags (jag köpte dock även i förra veckan bara halvvägs ner i denna sista nergången som varit...).
Citera
2023-06-02, 19:51
Medlem
Fler insynsköp av Torsten i New Wave! Positivt!

Citat.
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) New Waves vd Torsten Jansson fortsätter att köpa aktier i detaljhandelsbolaget. Senaste inrapporterade köpet omfattade 80.000 B-aktier för totalt närmare 15 miljoner kronor.

Det framgår av Finansinspektionens insynsregister.

Affären, som gjordes till kurs 187 kronor på torsdagen, följer på tidigare köp i veckan. Nyhetsbyrån Direkt har tidigare rapporterat om att Torsten Janssons köpte New Wave-aktier för drygt 24,9 miljoner kronor under torsdagen och för 4,6 miljoner kronor under onsdagen.

Efter torsdagens affär uppgår Torsten Janssons innehav i New Wave till närmare 3,1 miljoner B-aktier och 19,7 miljoner A-aktier, motsvarande 34,3 procent av kapitalet och 82,1 procent av rösterna, enligt ägardatatjänsten Holdings.

Nyhetsbyrån Direkt
Citera
2023-06-12, 02:13
Moderator
ksvs avatar
Torsten kommenterar här https://www.affarsvarlden.se/artikel/torsten-jansson-om-insynskopen-en-god-investeringschans
Citat:
”Jag får inte uttala mig om aktiekursen som VD, men som privatperson har bedömningen varit att detta var ett bra tillfälle att investera ytterligare i bolaget. Jag tror det blir en bra investering”, säger han till Affärsvärlden.
Citat:
New Wave-aktien pressades märkbart i början av veckan under hög omsättning, vilket flera medier uppmärksammat. Det framkom aldrig vad som låg bakom varken den stora handeln eller kurspressen. Torsten Jansson är också överraskad.

”Vi släppte inga nyheter och inget speciellt har hänt. Jag är lika frågande som ni är. Men det gav i alla fall en god investeringschans”, säger Torsten Jansson
Det här sista är intressant
Citat:
Hur det har gått för bolaget hittills under det andra kvartalet kan Torsten Jansson inte kommentera. Men börs-VD:n konstaterar att konsumenterna haft det tufft de senaste kvartalen.

”Det är inte konstigt mot bakgrund av räntehöjningarna och stigande el- och matpriser. Det man kanske missar om man placerar New Wave i enbart konsumenfacket är att en stor del av bolaget utgörs av profilering och idrottsföreningar. En förälder kommer sannolikt inte att säga till sitt barn att det behöver sluta med fotbollen för att man inte har råd med klubbtröjan. Med det sagt är inte allt med oss konjunkturkänsligt på det sättet.”
Det han hintar om här är att marginalen är fortsatt god. De säljer Craft och diverse tillbehör till fotbollsklubbar, skidlandslag och landslag i ett flertal länder. De har riktigt bra marginaler på det och drabbas inte nämnvärt av att många svenskar har sämre privatekonomi nu.

Här är en bra presentation av bolaget där Torsten själv berättar. https://www.youtube.com/watch?v=1SzDNKohU-8

Jag passade f.ö. själv på att köpa New Wave-aktier för drygt 4 Mkr under dippen för ett par veckor sedan.
Citera
2023-06-12, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Torsten kommenterar här https://www.affarsvarlden.se/artikel/torsten-jansson-om-insynskopen-en-god-investeringschans

Det här sista är intressantDet han hintar om här är att marginalen är fortsatt god. De säljer Craft och diverse tillbehör till fotbollsklubbar, skidlandslag och landslag i ett flertal länder. De har riktigt bra marginaler på det och drabbas inte nämnvärt av att många svenskar har sämre privatekonomi nu.

Här är en bra presentation av bolaget där Torsten själv berättar. https://www.youtube.com/watch?v=1SzDNKohU-8

Jag passade f.ö. själv på att köpa New Wave-aktier för drygt 4 Mkr under dippen för ett par veckor sedan.
Bra information! Det är riktigt bra kvalitet på grejerna med och fint att de nischat i sig till en del vad gäller lagidrotten. Konstglas delen är ett fint inslag som är lite av en bonus ändå?
Spännande framtid och toppen fint AB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in