2023-04-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Detta inlägg tycker jag belyser en viktig del! Jag har själv varit tydlig med vad jag anser om M s del, och att den var nödvändig för att Tove dog just där och då.

Innan FUP och ljudupptagningarna från rätten släpptes hade jag en helt annan syn på M. Kompisar till henne hade beskrivit henne som en tillbakadragen tjej som var snäll mot alla och inte gjorde en fluga förnär. Att den mobbade tjejen äntligen hade fått en nära vän i J. Men J visade sig vara ondskan själv som hjärntvättade M och till slut gjorde M helt helt viljelös. Hon blev ett offer för omständigheterna och hennes handlingar förklaras och ursäktas med allt från diagnoser till hjärntvätt av J. Allt för att tvätta bort ondskan.

Jag tror att ondskan fanns där från början. Hon hade andra vänner och befann sig i sociala sammanhang där hon kunde utvecklat normala relationer om hon velat. Men istället slog hon sig fri från föräldrarnas kontroll och drog sig undan från andra umgängen, för att istället slå följe på J. Hon drogs till J av en anledning. Hade M inte uppskattat denna konfliktfyllda och hatfyllda värld J drog in henne i hade hon kunnat lämna.

M vittnade i rätten att hon innan mordet inte var rädd för J och upplevde deras vänskap som jämställd. Jag tror dom båda vädrat hemska tankar och pratat om att vissa förtjänar att dö. På listan över tänkbara offer fanns trots allt M s egen bror och ex.

Juridiskt förtjänar hon livstid då ungdomsrabatten är borttagen. Men jag själv tycker med hänsyn till åldern och mognadsgrad, att tidsbestämt kanske vore bäst ändå.

Jag håller med !

Jag tror de har som andra störda personer hittat sin like .
Där den ene har börjat prata om , skämtat om något som är lite över gränsen och kollat hur den andre reagerar .
Och så har det fortsatt . Med ondare och värre tankar . Ingen av dem reagerade med avsky . De har förstått att de har funnit en till med samma sjuka tankar och synsätt .
Och kunnat dela allt med varandra .
Citera
2023-04-28, 19:44
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygsand
Detta får mig att tänka på fallet Skylar Neese i USA. Två tonårstjejer knivmördar en tredje efter att vänskapen surnat. Om jag inte tar fel blev straffen 30 år med möjlighet till villkorlig frigivning efter 10, resp. livstid med samma möjlighet efter 15 år. Tjejen som fick tidsbestämt straff golade till sist och ledde bl.a. polisen till kroppen, som då legat i ett halvår. Det är 10 år nu i maj.

Står sig bevisningen hoppas jag att HR slår fast livstid för JJ. En människa som kan anses farlig för allmänheten på obestämd framtid bör inte få ett tidsbestämt straff.

Förmodligen p.g.a. okunskap.

Usch var ett vidrigt mord att läsa om det där... läste att folk hade slutit upp för att stoppa frigivningshörningen för en utav dem... ingen av dessa förtjänar att komma ut någon sin igen...
Citera
2023-04-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du och GW lever kvar i det förgångna. Straffen har skärpts. HD har kommit med nya prejudikat för att fälla på indicer och "för gemensamt och i samförstånd".

GW ja, jag nej!. Hon kommer inte få livstid i hovrätten, inte Johanna heller för den delen. De har du mitt ord på. Jag har varit med länge, läst så många fupar, vet hur hovrätten funkar. Men jag blir gärna överraskad och då är de första gången jag blir de i liknande fall
Citera
2023-04-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygsand

Förmodligen p.g.a. okunskap.

Nej M hade inte sin med ( glömde den
Men J har lämnat sin tidigare när hon skulle ut och elda .

De visste att man kunde spåra vart de/mobilen befunnit sig .

M brukade lämna sin mobil hos J när hon skulle ut på dumheter .
Senast redigerad av Tezz-l 2023-04-28 kl. 19:50.
Citera
2023-04-28, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Johanna ska alltså hunnit flytta/gömma Tove medans Maja ligger och snarkar i den lilla lägenheten OCH sedan flytta tillbaka den till hallen, även lindat in den i lakan utan att sömntutan märker något alls..?
Sedan behövs hjälp med bärandet och Maja frågar absolut ingenting om varför det ligger en död Tove på hallgolvet utan hugger bara i och hjälper till med bortflyttandet.
Inser ni inte hur ologiskt och efterhandskonstruerat det händelseförloppet är så vet jag inte om man ska skratta eller gråta.

Helt rätt 👍
Citera
2023-04-28, 19:55
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Han säger runt 03 i polisförhören och 02.40 i rättegången. Det är pappan som nämner tiden 02.30-02.45. Tingsrätten utgick från tiden 02.40 i domen.

Jag skrev grannen. Hade du varit lite mer observant så hade du frågat vilken granne jag syftade på ( jag utgår från FUP).
Bra, nu har vi pappan ( grannen) och grannsonen som vittnar om en duns mellan kl 02:30-02:45, alltså två vittnen som hör en duns när M är uppe å knallar kl 02:43.
Senast redigerad av Pythia_88 2023-04-28 kl. 19:58.
Citera
2023-04-28, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det handlar väl mer om att åklagaren inte kan leda mer i bevis än att JJ strypt och MH hållt fast händerna på TT. Det hade inte lett nånvart att spekulera i ytterligare detaljer. För försvaret är det själv att inte hitta på fler detaljer om förloppet.

Vet inte hur jag ska tolka det här. Men frågan är varför Ms advokat inte ifrågasätter alla lögner som J presenterar i rättegången. Och min spekulation är att Ms advokat inte tror att sanningen är till fördel för M.

Jag kan dessutom säga att det är inte ovanligt att det ältas ganska mycket saker från FUP under rättegången och i detta fall finns nästan ingenting. Jag är lite frågande till det. Jag fick nästan känslan att advokaterna uppmanats att låta bli.

HR kommer styra upp allt det här.
Citera
2023-04-28, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Det är lättare sagt än gjort... när det finns individer som vill fria en uppenbar brottsling... som dessutom blivit fälld i TR för detta.

Exakt hon blev inte fälld i TR på grund av luftslott de hade solid och stark bevisning !!
Citera
2023-04-28, 20:05
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om inte BH redan är alltför upptagen med andra fall - då tror jag att han mycket väl skulle kunna tänka sig att försvara MH. Om det handlar om pengar eller ren nyfikenhet och att förkovra sig (ytterligare) så ställer han nog upp om han blir ombedd. En ny fjäder i hatten.

Han är slug, den fan!
Hurti* håller nog en låg profil för tillfället skulle jag tro.

"I ett brev till tingsrätten förklarade den livstidsdömda 18-åringen att hon inte var nöjd med advokatens insats under rättegången. Nu har en ny advokat tagit över, Peter Gillberg.

”Han korsförhörde inte min medtilltalade när hon uppenbart ljög.”

Svegfors vill inte kommentera detaljerna i 18-åringens brev men säger till SVT:

– Jag har mycket stor förståelse för att om man döms till livstids fängelse så vill man se sig om efter alternativ. Det är inga konstigheter."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...a-byta-advokat
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Vet inte hur jag ska tolka det här. Men frågan är varför Ms advokat inte ifrågasätter alla lögner som J presenterar i rättegången. Och min spekulation är att Ms advokat inte tror att sanningen är till fördel för M.

Jag kan dessutom säga att det är inte ovanligt att det ältas ganska mycket saker från FUP under rättegången och i detta fall finns nästan ingenting. Jag är lite frågande till det. Jag fick nästan känslan att advokaterna uppmanats att låta bli.

HR kommer styra upp allt det här.

Det känns som rättegången gick väldigt fort? Eller? Har inte lyssnat på jättemånga andra rättegångar, så jag kanske inte har koll.
Är nog bara Stefan Davidsson och Johanna Möller.
Sen är väl inte allt med på youtube heller? Som slutplädering.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Eftersom vi helt saknar vetskap kring hur strypningen gått till så vet vi inte hur sannolikt det är att J borde fått motvärnsskador.

Om vi tittar på bevisningen som faktiskt existerar istället så har T skada i bakhuvudet, ena ögat, benet, armarna, halsen. Inget av detta förklaras i Js historia. Rättsläkarna kommer med någon tafflig historia att skadorna på armarna kan vara från att M har hållit i dem men Ms advokat sköt det i sank under rättegången.

Förklara istället vad de gjorde i lägenheten i 40+ minuter. Eller hur T fått alla skador. Saker som vi VET har hänt.

Själva strypningen har vi ganska bra koll på hur den gick till. Det vet vi eftersom Aleksandra, rättsläkaren har beskrivit alla skador o detalj och vad som krävs för att orsaka dom.

Alla övriga skador är också beskrivna i detalj men hur dom uppkommit är inte helt klarlagt. Vissa är mer säkra än andra. T.ex har skadorna på armbågarna troligen uppkommit efter att T dämpat fallet med dom. Skadan i ögat är troligen en tryckskada från en tumme.

Vad som hände dom 40 minutrarna innan mordet kan bara J och M svara på. Varför inte Rullman eller förhörsledarna ställde fler frågor om dessa minutrar beror gissningsvis på att dom inte hade påverkat åtalet. Men nyfiken är man!
Citera
2023-04-28, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Precis så tänkte jag med . De förklaringarna kändes för krystade . Och att just den skadan var så viktig att förklara hur den kom till och hur hemskt det hade känts att de råkade slå i hennes huvud vid dumpningen .
Alla andra skador har man inte hört något om . Förutom ett lätt tryck på 10 sec.

Sår från en död eller en levande person ser inte likadana ut. Sånt ser rättsläkaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in